Kävimme vesipuistossa ja tein havainnon, että ylipainoisia lapsia oli ihan järjettömän paljon...
en ole ajatellut, että ylipaino olisi täällä Suomessa suuri ongelma vielä, mutta näytti olevan ja huomasi hyvin kun lapsen uimapukusillaan kulkivat.
Kommentit (25)
Mä en tajua tota lihavuuden ymmärtämistä, siis sitä, että lihavuudesta ei sais puhua negatiivisena asiana koska sitähän se just on: terveyshaitta.
Jos lapsi on lihava, siihen pitää puuttua koulussa, jos vanhemmat eivät osaa tai halua. Ihan samalla tavalla pitää puuttua esim. nuorten tupakointiin.
Laihduttaminen onnistuu kaikilta.
t. ex-ylipainoinen
Olen kirjoittanut tästä tänne ennenkin, kun näitä vastaavia aloituksia on aika tiuhaan. Mutta kai toistaminen sallitaan...
Käyn itse uimassa hallissa 2-3 kertaa/vko ja olen kiinnittänyt ihan samaan huomiota kuin ap. Aluksi ajattelin, että ok, että ovat uimassa, sehän on liikuntaa. Mutta ennen pitkää huomasin, että nämä lihavat lapset ostavat hyvin usein joko uinnin aikana tai uinnin jälkeen uimahallin kahviosta kamalasti herkkuja. Sinne mennään viitosen setelin kanssa ja tullaan pois ison jäätelöannoksen ja karkkipussin kera. Siinä todella tekevät vanhemmat lapsilleen ison karhunpalveluksen! Mistäpä muualtakaan tuon ikäiset (alakoululaisia tai vähän vanhempia) saavat rahaa herkkuihin kuin vanhemmiltaan?
Ongelma on räjähtämässä käsiin - ja tämä on fakta. Ja nimenomaan siten, että ongelmat eivät enää ole pelkkiä ulkonäköongelmia vaan ihan oikeita fyysisiä terveysriskejä (MBO, diabetes, kolesteroli jne.)!
15 vuotta sitten ei " isojen tyttöjen" vaatteita saanut kuin Lorellasta isolla rahalla. Näin kimmoke laihduttaa tuli viimeistään siinä vaiheessa, kun tavallisesta vaatekaupasta ei enää löytynyt vaatteita. Nyt samanpainoisena löydän helposti vaatteita ja vielä löytyy vielä jopa kymmenen numeroa lisää (olen n. 48). Valinnanvaraa on runsaasti, ei ole pakko ottaa sitä ainoaa vaatetta, joka kaupasta löytyi.
Väitänkin, että ylipainoisuudesta on viimeisen kymmenen vuoden aikana tullut salonkikelpoista!
Vierailija:
Väitänkin, että ylipainoisuudesta on viimeisen kymmenen vuoden aikana tullut salonkikelpoista!
Tarjontaa on sille, mille on kysyntää. Lihavia kyllä syyllistetään, syrjitään, tuomitaan, haukutaan ja halveksitaan. Salonkikelpoisia? Never! Lihavat on tämän päivän mustalaisia, saa haukkua ja halveerata niin paljon kuin mieli tekee, jopa median toimesta
t. ex-läski joka nyt normaalipainoinen ja syömishäiriöstä kärsivä
todellakin lihavia lapsia oli huomattavan paljon. En ole ketään siellä kyylännyt enkä todellakaan ole mikään läskipoliisikaan, mutta vaikka kuljinkin tummat aurinkolasit päässä, en voinut välttyä näkemästä ylipainoisia ihmisiä (niin aikuisia kuin lapsiakin).