Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä lapsi tarvitsee sisaruksia! Älkää hankkiko lasta mikäli ette halua kuin yhden!

Vierailija
18.07.2007 |

Olen lastentarhanopettaja ja kolmen lapsen äiti, koulutukseltani kasvatustieteiden maisteri. Haluaisin herättää täällä av:lla keskustelua sisarusten merkityksestä lapselle. Mielestäni on väärin lasta kohtaan, jos vanhemmat tieten tahtoen jättävät hänet ainoaksi lapseksi. Sisarussuhde on ainutlaatuinen, koko eliniän kestävä suhde, ehkä elämämme pisin sellainen! Lapselle sisaruksista on paljon iloa ja seuraa, monilapsisten perheiden lapset myös oppivat ainoakaisia paremmin sosiaalisia taitoja, jakamista ja toisten huomioon ottamista. Olen työssäni ikävä kyllä joutunut toteamaan, että se vanha klisee hemmotelluista ainoista lapsista pitää valitettavan usein paikkansa. Ainoat lapset ovat myös helpommin narsisteja ja huomiokipeitä ja heillä on useammin vaikeuksia solmia kontakteja muihin lapsiin.

Toki ymmärrän, että aina niitä lapsia ei vaan tule kuin yksi, vanhempien toiveista huolimatta. Tällehän ei tietenkään voi mitään. Kritisoinkin lähinnä niitä vanhempia, jotka tietoisesti päättävät jättää lapsilukunsa vain yhteen tai hankkivat sen ainokaisensa niin vanhana, etteivät enää tämän jälkeen voi biologisista syistä saada enempää lapsia.

Mitä ajatuksia teillä on asiaan liittyen? Asiallista keskustelua toivoisin!

t. Äiti, KM, Lto

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheitä ja elämäntilanteita on niin erilaisia, ettei kukaan ulkopuolinen voi niitä kaikkia ymmärtää.

Vierailija
2/51 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän menee arvostus kokonaan kun lukee näitä ' Terveisin lto' -kommentteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset