Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reilu veto appivanhemmilta!

Vierailija
18.07.2007 |

Anopin ja apen piti ensi viikolla hoitaa meidän tyttöä 3 päivän ajan, koska hän ei pääse hoitoon ennen kuin seuraavana maanantaina (päiväkoti kiinni ja meillä miehen kanssa kesäloma loppuu jo ensi viikolla).

Oltiin alustavasti puhuttu, että lapsemme on heidän luonaan ma-ke ja minun vanhemmilla ke-pe (heille ei oman lomamatkan takia käy koko viikon ajan hoito). Nyt meidän oli kuitenkin pakko muuttaa suunnitelmaa mm. automme äkillisen hajoamisen takia niin, että hoitajat tulevatkin meille. Matkaa appivanhemmilta / minun vanhemmilta meille on 250 km. Minun vanhemmille tämä sopi vallan mainiosti ja ovat tulossa ke meille hoitamaan lapsenlastaan heti omalta reisuultaan suoraan. Mutta appivanhemmat eivät jaksa (!) ajaa meille. Menee kuulemma heidän lomansa liian risaiseksi. (!!!!) Siis mitä? Se olisi ollut ihan ok, että meidän tyttö olisi ollut heidän kotonaan hoidossa, mutta nyt kun pitäisikin tulla meille hoitamaan lasta, se ei enää käykään. Kyllä sapettaa! Ja meidän viikonloppuhan ei tietty olisi mennyt risaiseksi, kun sunnuntaina oltaisi junalla matkustettu 250 km viemään lapsi anoppilaan hoitoon...

Muutenkin appivanhemmat ovat hyvin harvoin meidän lasta hoitaneet. Ikää tytöllä nyt 2,5 v ja yhden käden sormilla voin ne hoitokerrat laskea, kun tyttö on heillä ollut hoidossa. Ja nekin hoitamiset olleet muutaman tunnin pituisia korkeintaan. Ja vain kerran olleet meillä hoitamassa lasta. Mulla ja miehelläkin on usein ollut sellainen olo, että ei viitsi heidän apua edes pyytää, kun tuntuu olevan niin vastenmielistä.

Omat vanhempani ovat hyvin mielellään meitä auttaneet ja lasta hoitaneet niin meillä kuin omassa kotonaankin. Ja jos ihan suoraan sanon, lapsi kyllä selvästi tykkää 10 kertaa enemmän mun porukoista kuin miehen vanhemmista.

En vaan voi käsittää appivanhempien kylmää suhtautumista, kyseessä kuitenkin heidän ainoa lapsenlapsi, joten ei hoitoa silloin tällöin tarvitsevia rasitukseen asti ole.

Vituttaa, kun nyt ollaan ihan pulassa alkuviikko, pitää vissiin ottaa yhteyttä MLL hoitajaan, jos sieltä saisi tilapäisapua. Ollaan juuri muutettu uudelle paikkakunnalle kesäkuun alussa, eikä olla vielä ehditty hommata lapselle satunnaishoitajaa. Appivanhemmille en lasta vie! En tosiaan jaksa istua koko sunnuntaita junassa! Ja vituttaa niin paljon heidän asenne, että ei kiinnosta lasta heille " tuputtaa" kun tuntuu olevan hoitaminen niin vaikeaa.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta varsinaiseen asiaan. Keljusti tehty appivanhemmilta. Toivottavasti löydätte hoitajan.

Meilläkin pk suljett, mutta lapset meni päivystävään pk:hon, jossa omia tuttuja hoitajia ja kavereita.

Vierailija
2/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo tietysti kivaa ole teidän kannalta, että appivanhemmat ensin lupaavat ja sitten peruvat, mutta toisaalta, hehän olivat lupautuneet hoitamaan lasta kotonaan, eivät 250 km päässä. Ja vaikka lapselle olisikin parempi olla hoidossa omassa kodissaan, eivät appivanhemmat välttämättä tuntisi oloaan niin mukavaksi teidän luonaan, olisivat kuitenkin vieraita talossa, vaikka toimisivatkin tavallaan talon väkenä lasta hoitaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin luvata ottaa lapsen hoitooni, jos saan olla omassa kodissani. On aika paljon isompi juttu, jos pitääkin läheä moneksi päiväksi reissuun ja asua paikassa, jossa ei ehkä viihdy?

Vierailija
4/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sinä roudaat. Ihan oikeinhan tuo meni, appivanhempien kanssa sovittu että te viette lapsen sinne ja he hoitavat. Sinä tässä joustamaton olet, mars junaan vaan. Sitäpaitsi lapsi varmaankin nauttii paljon enemmän junamatkasta kuin automatkasta.

Ikäväähän se olisi appivanhempien kanssa asuakin.

Vierailija
5/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hehän joutuvat ilmeisesti itse kustantamaan sen 250km matkankin. Etkö saa ketään sukulaistyttöä tms teille hoitamaan lasta sen aikaa kun olet töissä??

Vierailija
6/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä voi olla sovittuja juttuja noille päiville muutakin kuin lapsen hoito, voi tulla vieraita tai he poiketa jossain lapsi mukanaan.

Tuollaisesta reissusta on oikeus isovanhemmilla kieltäytyä ilman että siitä vedetään herne nenään.

Sinun lapsi ja järjestät hoidot.

Tästä huomaa että ap hoidattaa lastaan paljon omilla vanhemmillaan koska lapsi tunteen ne hyvin ja viihtyy " meidän porukoiden" kanssa.

Ota murisematta se hoitaja MLL:sta äläkä valita.

Vierailija
7/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sun lapsi ja sun elämä, joka tarvii apua. Joten on sun hommasi laittaa viikko risaiseksi, ei appivanhempien. Mun äiti sanoo aina kanssa, että mieluiten hoitaa lapsia kotonaan, sillä viihtyy siellä. Siinä samalla saa myös tehtyä jotain omia hommiakin, eikä tarvi katella meidän epäsiistiä kämppää.

Vuokratkaa auto, niin ei tarvi käyttää junaa, jos se nyt on muka niin ongelmallista. Kai sentään tajuat, että jos muutatte noin kauas, niin se myös tarkoittaa sitä, että joudutte matkustelemaan enemmän.

Vierailija
8/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parit kommentit:

Appivanhemmille koituva " hirveä riesa" siitä, että joutuisivat meille tulemaan: Ovat käyneet meillä kaikenkaikkiaan 2 kertaa koko 3 v aikana, kun kotikaupungissamme olemme asuneet. Matka vaan on kai liian pitkä. Sen sijaan me kyllä " jaksamme" ajaa vähintään kerran kuussa appivanhempien / omien vanhempieni kotikaupunkiin kyläilemään... On musta vähän kohtuutonta, että he eivät " jaksa" meille tulla edes kerran puolessa vuodessa, etenkin nyt, kun apua oikeasti tarvittaisi.

Eipä minuakaan huvittanut juuri 2,5 v 5 päiväksi toiseen kaupunkiin hoitoon kuskata, juuri sen takia, että en olisi häntä sitten esim. iltaisin koskaan nähnyt, mutta alkuperäinen suunnitelma oli tuo juuri sen takia, että arvasimme appivanhempien suhtautuvan nuivasti, jos joutuvat meille tulemaan.

En oikeasti vaan ymmärrä, mikseivät he jaksa nyt vaivautua. Voisihan sen ottaa " lomaretkenä" toiseen kaupunkiin, jos muuten ei saa itseään psyykattua... Ja hoitoapua tarvittaisi heidän osalta tosiaan ma-ke klo 9-15, ei musta paljon, jää omaakin aikaa kierrellä, mennä rannalle, mitä vaan...

Ja hieman nyt ristiriitaisia nuo kommentit, että " ei noin pientä lasta voi viedä kauas hoitoon" versus sitten " kyllä ap:n pitää joustaa ja itse matkustaa" .

Kustannukset: Aina olemme hoitajan kulut maksaneet!!! Aina! Esim. jos äitini on tullut junalla lastamme hoitamaan, junalippu on maksettu ja ruuat jne tietenkin. Ja nytkin maksamme minun porukoitten bensat ja ruuat yms, kun tulevat. Eivät koskaan tietenkään rahaa ottaisi, mutta maksan suoraan isäni tilille.

Tästä huomaa että ap hoidattaa lastaan paljon omilla vanhemmillaan koska lapsi tunteen ne hyvin ja viihtyy " meidän porukoiden" kanssa.

-kommenttiin: Haluaisin, että appivanhemmat ovat enemmän meidän lapsen kanssa, koska he eivät oikeasti edes tunne tyttöä kunnolla. Enkä " hoidata" lastani omilla porukoillanikaan, välimatka kun on melko pitkä, niin jää hoitokerrat heilläkin kovin vähiin, mutta aina tarvittaessa ovat iloisena ottaneet lapsen hoitoon ja jos siellä käydäänkin, ovat tosi iloisia ja leikkivät muksun kanssa ja halivat jne. Appivanhemmat eivät aktiivisesti tee juuri mitään lapsen kanssa. Viimeksikin, kun menimme viikonloppukylään noin kuukausi sitten, lähtivät mökille la-aamupäivällä, kun pe olimme tulleet, vaikka viikonloppuvisiitti oli sovittu jo ajat ennen sitä. Eipä heidän nyt tarvitse meitä olla viihdyttämässä, mutta hieman hämmästelin, kun eivät sitten halunneet meitä nähdäkään. Ja oikeasti meillä on tosi hyvät välit, sekä miehellä että minulla näihin ko. isovanhempiin.

Faktana ihan vaan, että viimeksi miehen porukat kävivät meillä viime vuoden elokuussa ja viimeksi he hoitivat tyttöä tämän vuoden tammikuussa, joten eipä heille nyt kauheaa rasitusta tästä pitäisi olla. Ja kun apua oikeasti nyt tarvittaisi. No pitäkää mua valittajana, mutta en vaan ymmärrä...

Vierailija
9/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miksi ette tee niin, että viette lapsen sinne sunnuntaina ja sinun vanhempasi tuovat hänet kotiin sitten keskiviikkona ja hoitavat loppuviikon teillä? Te selviäisitte yhdellä reissulla ja lapsenkaan ei tarvitsisi olla niin pitkään vanhemmistaan erossa.

Reissaaminen on jostain syystä appivanhemmillesi siis raskasta. Sellasiat se vaan on, joku tykkää istua autossa, toiselle se on yhtä tuskaa. Ehkä appiukkosi ei tykkää ajaa, selkä kipeytyy, prostata vaivaa. Tai ehkä hänellä alkaa näkö heiketä tai reaktiokyky hidastua ja tuntee istensä epävarmaksi ratissa. Tai sitten eivät vaan tykkää muutoksista, mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä tiukemmin viihtyy omissa rutiineissaan. Ei ole sinun asiasi heitä arvostella nyt, kun itse olet nuori ja terve ja elämä on täynnä muuttuvia asioita.

Vierailija
10/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en menisi toiseen kaupunkiin hoitamaan esim. kummilastani, koska mulla on omakin elämä joka vaatii läsnäoloani kotona, mutta voisin kyllä ottaa kummilapsen meille.

Vierailija
11/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Faktana ihan vaan, että viimeksi miehen porukat kävivät meillä viime vuoden elokuussa ja viimeksi he hoitivat tyttöä tämän vuoden tammikuussa, joten eipä heille nyt kauheaa rasitusta tästä pitäisi olla.

Vierailija
12/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näillä nykyajan ihmisillä. Suorastaan inhottaa, että ajatellaan että kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta hoitaa ketään ikinä. No ei varmaan, mutta minusta se kuuluu ihmisyyteen--toisten auttaminen ilman mitään oman edun tavoittelua. Ja erityisesti kun on sukulaisista kyse, niin kyllä sitä pitäis auttaa. Meidän kolmekymppisten vanhemmat hoidatrtivat meitä kyllä hyvin paljon isovanhemmilla, eivätkä ne valittaneet mitään. Ja nyt ovat nuo suuren ikäluoknaedustajat niin itsekkäitä, että ei ole toista yhtä itsekästä sukupolvea ollut, en sitten tiedä, ovatko ikäisemme ja nuoremmat vieläkin itsekkäämpiä, en tiedä.

Toivottavasti ei...

Vierailija
13/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin sanoa, että appivanhemmilla ei ole mitään kummempia suunnitelmia ma-ke, puhuivat aikasemmin menevänsä mökille.

" Jos kerran appivanhemmat ja sinun vanhemmat asuu samassa kaupungissa, niin miksi ette tee niin, että viette lapsen sinne sunnuntaina ja sinun vanhempasi tuovat hänet kotiin sitten keskiviikkona ja hoitavat loppuviikon teillä? Te selviäisitte yhdellä reissulla ja lapsenkaan ei tarvitsisi olla niin pitkään vanhemmistaan erossa. " - Ihan hyvä idea, mutta ei voi toteuttaa, koska minun porukat ovat Lapissa lomalla ja ajavat kotiintulomatkalla sitten suoraan meille.

Hävetti heitäkin pyytää, kun reissulta ovat palaamassa, mutta minkäs teet.

Ja tiedän myös, että ei isovanhempien ole pakko hoitaa lapsenlapsiaan (nro 13ko näin kommentoi), mutta luulin, että vaarit ja mummit tykkäisivät moisesta silloin tällöin ja haluaisivat osallistua lapsenlapsen elämään. Mutta tosiaan appivanhempien kohdalla tuntuu, että he pitävät sitä pakkona, kun taas omat porukat hoitavat mielellään. Ottaisivat useamminkin hoitoon, mutta ei ole tarvetta ollut. Kai mun tarvii vaan hyväksyä ajatus, että appivanhemmat ei hoitamisesta välitä ja unohtaa heidän laskeminen apujoukoiksi kokonaa. Mieskin sanoi eilen, kun suunnitelmat muuttui, että " Kai se pitäisi jo vähitellen tajuta, ettei mun porukoita voi hoitoavuksi pyytää. Kummastuttaa vaan, ettei niitä huvita olla X:n kanssa."

Vierailija
14/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meidän kolmekymppisten vanhemmat hoidatrtivat meitä kyllä hyvin paljon isovanhemmilla, eivätkä ne valittaneet mitään.

Itse en hoidata omia lapsiani isovanhemmilla. Hyvin harvoin lapset, tai jompikumpi heistä, on mummolassa muutaman tunnin. Yökylässä 1-2 kertaa vuodessa. Ja me asumme lähekkäin, välimatkaa on alle 5 kilometriä. Näemme kyllä paljon toisiamme, mutta en oleta että heitä voi tuosta vaan käyttää ilmaisina lastenhoitajina. Heillä kun on omakin elämä harrastuksineen yms.

Mielestäni on tosi itsekästä olettaa, että isovanhemmat tuosta vaan ajaa satoja kilometrejä hoitamaan lastenlastaan vastoin alkuperäistä sopimusta. Eiväthän appivanhemmat kieltäytyneet hoitamasta, vaan he eivät halua tulla ap:n luo toiseen kaupunkiin. Siihen ei heitä kai voi pakottaa?

Itse hoidan mielelläni ajoittain ystävieni lapsia, mutta kyllä heidät aina tuodaan meille. Niin loistavaa palvelua minulta ei saa, että kävisin noutamassa heidät kotiovelta, tai laittaisin oman elämäni hyllylle ja menisin heidän kotiinsa hoitamaan lapsia. Enhän vaadi samaa niiltäkään ihmisiltä, joilla omat lapseni on joskus hoidossa.

Vierailija
15/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Parit kommentit:

Eipä minuakaan huvittanut juuri 2,5 v 5 päiväksi toiseen kaupunkiin hoitoon kuskata, juuri sen takia, että en olisi häntä sitten esim. iltaisin koskaan nähnyt, mutta alkuperäinen suunnitelma oli tuo juuri sen takia, että arvasimme appivanhempien suhtautuvan nuivasti, jos joutuvat meille tulemaan.

Okei, ymmärrän tavallaan, miksi olitte viemässä noinkin pientä viikoksi pois kotoa.

Minäkään en ymmärrä appivanhempien asennetta. Itselläni on onneksi sekä vanhemmat että appivanhemmat, jotka tulee mielellään apuun tarvittaessa. Siis silloin kun on oikea tarve, kuten teillä nyt. Anoppi ja appi asuu samassa kaupungissa, joten heiltä kehtaa pyytää vaikka tunnin pikaista hoitoapua, tai työpäivän mittaista. Minun vanhemmat taas pinkaisee apuun 250km päästä jos tarve on muutaman päivän - max. kahden viikon mittainen.

Pyrimme tietenkin viimeiseen asti välttämään näitä pitkiä avuntarpeita, mutta joskus tilanteet vain kärjistyy. Toisinaan taas äitini ilmoittaa, että voi tulla avuksi, jos haluan, kun mies on pitemmällä työkeikalla. Tällöin lapset saavat olla kotona eikä minun tarvitse stressata ehdinkö viedä päiväkotiin ja hakea päiväkodista ja tehdä täyden työpäivän siinä välissä.

Ja hieman nyt ristiriitaisia nuo kommentit, että " ei noin pientä lasta voi viedä kauas hoitoon" versus sitten " kyllä ap:n pitää joustaa ja itse matkustaa" .

Eri ihmisethän näitä kommentoi ;-)

Joku toisessa vastauksessa kommentoi, ettei appivanhempien tarvitse milloinkaan hoitaa lasta. Minä henkilökohtaisesti en ymmärrä kommentoijaa sen enempää kuin sellaisa isovanhempiakaan, jotka ei ojenna auttavaa kättään, kun oma lapsi sitä tarvisisi. Onneksi itselläni on eri tilanne. En voi muuta sanoa.

Vierailija
16/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mieskin sanoi eilen, kun suunnitelmat muuttui, että " Kai se pitäisi jo vähitellen tajuta, ettei mun porukoita voi hoitoavuksi pyytää. Kummastuttaa vaan, ettei niitä huvita olla X:n kanssa."

Eikä miehesi vanhemmat kieltäytyneet siitä hoitamisestakaan, vaan he ihan ymmärrettävästi kieltäytyivät tulemasta satojen kilometrien päähän teille!

Kyllä he hoitaisivat jos te vaan jaksaisitte vaivautua viemään lapsenne sinne...

Vierailija
17/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

He tulevat AINA hoitamaan lapsiamme, jos on tarvetta. Appivanhemmat sen sijaan ovat aivan toista maata, hoitavat lapsiamme vain harvoin ja keksivät kaikenlaisia verukkeita välttääkseen lastenhoidon. Appivanhemmat sitten ihmettelevät, kun minun vanhemmat ovat lapsille rakkaampia ja lapset viihtyvät minun vanhempien luona paremmin. Mutta niinhän se on, että sitä saa mitä tilaa! Meidän perheessä on ollut aina tapana, että kaikki auttavat toisiaan kykyjensä mukaan. Miehen perheessä näin ei taida olla.

Vierailija
18/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtään kertaa ei ole kukaan lapsistamme ollut mummuloissa yötä, kerran molemmissa paikoissa noin tunnin (kauppareissun ajan)hoidossa. te valittajat, ymmärtäkää että kaikki eivät halua hoitaa lapsenlapsiaan, me tiedämme tämän jo ja vaikka se kuinka meitä rasittaisi (ei koskaan yhteistä aikaa vain kahdestaan) se täytyy hyväksyä. itse on lapset halunnut ja silloin ne itse hoidetaan. Tässä yhteiskunnassa on turha odottaa apua jos toisia ei kiinnosta. Älä ap pakota appivanhempiasi hoitamaan lastasi, he ovat omansa hoitaneet eikä heillä ole mitään velvoitetta hoitaa lastenlastaan. Olisit tyytyväinen että omat vanhempasi ovat innokkaita ja tykkäävät lastenlapsestaan. Sekin on parempi kuin ei mitään.

Vierailija
19/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletteko asuneet paikkakunnalla kesäkuun alusta, kuten viestissä 1 kerroit vai 3v kuten viestiossä nro 11 kerroit? Jos 3 vuotta, niin eiköhän siinä ajassa jo jonkinlaista turvaverkkoa olisi ehtinyt rakentaa uudelle paikkakunnalle tai löytää vakkarin hoitajatytön tms.

Meillä lapsen isovanhemmat asuvat 300km päässä, eikä ole tullut koskaan mieleenkään pyytää heitä tulemaan meille hoitamaan lastamme (3v).

Vierailija
20/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

oletteko asuneet paikkakunnalla kesäkuun alusta, kuten viestissä 1 kerroit vai 3v kuten viestiossä nro 11 kerroit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan