Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa mua suunnittelemaan hauskat, mukavat ja viihtyistä häät!

Vierailija
17.07.2007 |

Olemme päättäneet 10v. päivän kunniaksi (ensi vuoden puolella siis, aikaa ei olla sen tarkemmin vielä päätetty, itse tahtoisin ehkä kesällä tai syksyllä) mennä naimisiin ja jonkinlaista juhlaa pitäisi alkaa miettimään.

Itse olen erittäin harvoin häissä käynyt ja viimeisistäkin on jo aikaa, eli lähipiiristä ei voi mallia ottaa. Eli nyt kaikki vinkit jakoon! Mikä on ollut pahin moka? Mikä olisi kiva piristys juhliin? Mitä tarjottavia toivoisit pöytään? Millaista ohjelmaa, entä musiikkia?

Ei tarvi olla perinteistä, mutta tietysti saa olla. Ihan kaikki ideat ja vinkit ja kokemukset otetaan vastaan kiitollisina, kehittelen niiden perusteella sitten omia pippaloitamme.

Kiitos!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvään pitopalveluun ja monipuoliseen ruokalistaan. Itse ainakin muistan monista häistä juuri sen, oliko ruoka hyvää vai ei... (Enkä ole mikään lihava mamma, mutta tykkään nautiskella hyvää ruokaa.)

Vierailija
2/27 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja harvoin oikeasti hauskoja. Tai sitten pitäisi ainakin keksiä ihan uusia hääleikkejä niiden iänikuisten tilalle. Itse vierastan oikeastaan moniakin " perinteisiin" häihin liittyviä juttuja, kuten sitä jalan polkaisua kakkua leikatessa, toistensa syöttämistä (hääkakku), morsiamen ryöstöä, sukkanauhan ottamista (Yöks!) ja kukkakimpun heittämistä. Ja sitä hääautoa. Haluaisin ihan omanlaiset, jotenkin rennommat, kaavoihin kangistumattomat häät, jos joskus menisin naimisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

3, ehdottomasti samaa mieltä. Mies on ammatiltaan kokki, joten ruoka on meidän juhlissamme aina erittäin huolellisesti harkittua ja valmistettua ja sitä on paljon. :)

Vierailija
4/27 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miettikää tarkkaan, missä häänne pidetään. Ahdistvimpia hääkokemuksiani oli häät, jossa pieniin huoneisiin oli ahdettu aivan liikaa ihmisiä. Kartano oli kyllä hieno, mutta hiki virtasi (ja haisi) ja vain morsiusparin kanssa samassa huoneessa olleet näkivät ja kuulivat hääleikit ym. ohjelman.

Vierailija
5/27 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ruoka heti kirkon (ja onnittelujen) jälkeen, sitten se vähä ohjelma lopuksi kahvit

Vierailija
6/27 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä vieraana haluan ehdottomasti osallistua ohjelmaan. Ei välttämättä niitä kaikkein perinteisimpiä, mutta sellaisia teille sopivia. Ja minä en koskaan ole erityisesti siitä ruuasta perustanut, onhan se kiva, että ruoka on hyvää.

Keksikää lapsille tekemistä ja jos mahdollista, niin joku hoitamaan/ leikittämään lapsia.

Puuhakas kaaso/ bestman, joka tietää mistä pidätte.

Onko esiintymistaitoisia sukulaisia/ ystäviä?

Tärkeimpiä juttuja tunnelman luomisen suhteen on varmaan seremoniamestari. Pitää olla oikeanlainen luonne, että saa tunnelmasta mukavan.

Vierailija
7/27 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja loistavat biisit.

Hauskat puheet jaksavat riemastuttaa. Jos puhuja on hyvä eikä keskity vain morsiamen/sulhasen nolaamiseen tai inside-vitseihin, on hyvä puhe kullanarvoinen.

Tanssimusiikki on tietenkin jees, paitsi jos ihmiset ovat kovin haluttomia tanssimaan.

Vapaata seurustelua. Morsiusparina kierrelkää vieraiden joukossa yhdessä ja erikseen. Naurettavinta on, jos pari vain pönöttää omassa pöydässään.

Vierailija
8/27 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä on niin paljon ohjelmaa jokaisella, että syksyllä vieraatkin nauttivat juhlasta enemmän ja virkistyvät siitä.

Mun mielestä hääjuhlan onnistumiseen auttaa ihan perusasiat. Hyvä ruokaa saa todellakin paremmalle mielelle. Ja yleensä häissä on ruoka ollut hyvää. Mulla ei siitä ole moitittavaa.

Tilat on tärkeä juttu. Viime aikoina ollaan oltu lähinnä sellaisissa häissä, missä ruokailu tapahtuu yhdessä tilassa, tanssi on toisessa tilassa ja ohjelma sitten jossain pihalla - joka tapauksessa taas muualla. Sellainen vaeltaminen on pienten lasten kanssa rasittavaa, kun se vaippakassi on sitten jossain kilometrin päässä, kun sitä tarvitaan. Mut enemmänkin se hajauttaminen hajauttaa myös vieraat, jolloin niitä on vähän siellä sun täällä, ja tuttuja joutuu jo etsiskelemään, kun olis kiva jutella niiden tuttujenkin kanssa. Ja sit se hajauttaminen tekee senkin, että ohjelmaa ei koskaan kaikki näe, kun osa onkin tanssisalissa ja osa jossain pihateltassa ja ohjelma tapahtuu vain toisaalla.

Eli minä suosittelen lämpimästi yhtä tilaa, joka on riittävän suuri tarjoamaan puitteet kaikelle toiminnalle. Ja väljyyttäkin pitää olla, eli sekään ei ole kivaa, kun pöydät ovat niin lähellä toisiaan, ettei niiden välissä mahdu kulkemaan.

Jonkin verran jotain ohjelmaa tai muuta toimintaa on kiva olla. Mutta toisaalta minä tykkään, että vapaatakin seurusteluaikaa saa jäädä. Mutta nää on kyllä sellaisia mielipideasioita nää ohjelmat, että niissä jakaantuu mielipiteet aika lailla.

Ja jos teillä on paljon lapsiperhetuttuja, niin niiden perheiden viihtyvyyttä lisää huomattavasti se, että jossain nurkassa tai pihalla on leluja lapsille. Lapset ei kitise lelujen äärellä.

Karkkibaari oli tosi kiva juttu yksissä häissä. Minusta oli ihanaa, että tarjolla oli jotain muutakin kuin boolia. Itse kun imeväisikäisen kanssa en booliin kajonnut.

Bändin volyme pystyy pilaamaan häät herkästi. Jos musiikki on liian kovaa niin se on sitä. Kun ei kuule omia ajatuksiaankaan, niin ei varmasti viihdy. Kerran lähdettiin tästä syystä kotiin, kun bändi ei suostunut pyynnöistä huolimatta hiljentämään ääntä.

Vierailija
9/27 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulhanen pitää naiselleen puheen, jossa on selva runko.

hääpari heitelee ensin adjektiivejä, joilla täydennetään runkoa.

lopulta mies lukee sen

esimerkiksi ---------------- vaimoni. tässä --------------- miehesi jne

Vierailija
10/27 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sta hääkakun leikkuuseen. Meidät (olin muuten morsiamen serkku ja äitini oli morsiamen täti) oli tungettu sinne perimmäiseen huoneeseen ja mitään ei kuulunut. Kartano oli kyllä ihana, ei siinä mitään.

Mutta mun vastaukset:

Tykkään ruokajuhlista (en ole syöppö vaan olen suuresta karjalaisesta suvusta (isän puolelta) ja meillä on aina suuret ruokajuhlat, olkoot ne sitten häät tai hautajaiset. Jopa rippi- ja ylppärijuhlat ovat sellaiset. Siis paljon tarjottavaa (tarkoitan sitä, että kaikille riittää eikä heti lopu kesken).

Tanssia, perinteistä suomalaista tanssimusiikkia; humppaa, polkkaa, jenkkaa, masurkkaa, valssia, hidastavalssia jne. Tanssihäät ovat suosikkejani. Mutta paikan pitää olla iso, koska siinä ei ole mitään järkeä tunkea kolmeakymmentä tanssiparia parinneliön tilaan tanssimaan. Tanssihäät ovat myöskin suosittuja meidän suvussa.

Jos jotain ohjelmaa tuon tanssin lisäksi pitää järkätä, niin mieluiten sellaisia, mihin osallistuu pelkästään morsiuspari. Ei ketään muuta. Kivoimpia ovat sellaiset, että joku ihminen laulaa tai soittaa jotain soitinta ym. Esim. meidän häissä muutama sukulaislapsi halusi esittää meille laulun ja esim. siskoni esikoinen (silloin 4v) lauloi Tuiki, tuiki tähtösen, serkun lapsi (silloin 5v) lauloi Puuha Peten jne.

Vierailija
11/27 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin leikittiin muuten vaan adjektiiveillä, vuorotellen morsiuspari keksi hemmottelunimen/adjektiivin toisesta. joka hempeällä sanalla pistettiin neula omenaan

Vierailija
12/27 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ruokia tahtoisit hääpöytään? Millaista juomatarjoilua? Millaista ohjelmaa ja kuinka tiiviisti?

Vierailija
13/27 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mitä ruokia tahtoisit hääpöytään? Millaista juomatarjoilua? Millaista ohjelmaa ja kuinka tiiviisti?

Ruoka:

Kaikille jotakin, myös lapsille ja kasvissyöjille (ja tietty allergisille). Meidän suvun juhlissa on yleensä:

Pari erilaista salaattia

Lohta

Karjalanpaistia

Makaronilaatikkoa (tämä on yleensä lapsille)

Hirvenlihaa ja/tai kalkkunaa siivuina

ym. ym.

Juomapuoli:

Mä en itse henk. koht. tykkää kännäysjuhlista (niissäkin ollut pari kertaa). Mutta ruuan kanssa juomana kotikaljaa, piimää, mehua, maita, vettä, limskaa ym. Ja muina juomina:

Booli (muistakaa myös se alkoholiton versio!! Se on tärkeää, koska kaikki eivät todellakaan halua juoda syystä jos toisesta alkoholia)! Siideriä, lonkeroa, kaljaa (ihan tölkkeinä/pulloina). Muuta ei mun mielestä tarvita, koska kuitenkin porukasta löytyy myös näitä, joilta löytyy votka pullo auton takapaksista ym.

Ohjelmasta jo kirjoitinkin aiemmin. Tanssin lisäksi voi antaa vieraille esiintymisvuoron ja antaa kaikkien halukkaiden esiintyä; laulaa, soittaa, lausua runon ym. Jos se morsiamenryöstö pitää ympätä mukaan, niin ei mitään hirveetä rahan keruuta tms. Se on mun mielestä mautonta, varsinkin jos vaan setelit kelpaa.. Sulhasenryöstö vois olla kivempi ohjelmanumero.

Lapsille vois varata oman huoneen, missä on esim:

telkkari ja videot/dvd-soitin ja/tai ps1/SNES/NES ja videoita/dvd:tä ja kasa lapsille sopivia PS1/NES/SNES pelejä. Hyviä videoita/dvd:tä on mm. Maisa, Puuha pete, Disneyn piirretyt, Teletapit, lapsille sopivat elokuvat (esim. Viiru ja Pesonen, Disneyn leffat, Heinätossu ja Vilttitossu) jne. Tietenkin lapsien ikien mukaan.

Legoja (Duploja sekä pikkulegoja) laatikollinen.

Paljon piirustuspaperia ja paljon värikyniä (puuvärit eivät sotke kuten liidut), ettei tule hirveetä riitaa kenen vuoro onkaan värittää.

Värityskirjoja.

Lastenkirjoja.

Pikkuautoja, My little poneja, Barbeja, liikennematto (tai kaksi), parkkitalo, taaperoille sopivia leluja (esim. palikkapurkki, rakennuspalikoita, muutama Fisher Pricen tms. lelu), Brion (tai vastaavan) junarata, tytöille esim. helmiaskartelua, Hama helmiä ja alustoja jne.

Palapelejä

Lautapelejä

Ja kaksi/kolme MLL:n lastenvahtia tai jotkut muut palkatut lastenvahdit (ei siis vieraiden joukosta).

Ohjelma:

Jos sitä ohjelmaa on pakko tunkea mukaan (siis näitä mihin vieraatkin joutuvat mukaan, muu kuin tanssiminen), niin mieluiten ne voisi olla ripoteltuna sinne tänne eikä esim. kaksi tuntia putkeen niitä leikkejä.

Vierailija
14/27 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama hääleikki tulee mutta niihin osallistuu lapset/lapsenmieliset. Panostamme myös musiikkiin, soitetaan mieleisiä kappaleita. Näillä näkymin yksi puhe tulee jossa kerrotaan pintapuolisesti molempien elämänkaari ja yksi lauluesitys. Lapsille hankitaan saippuakuplia, ilmapalloja ja värityskirjoja.

Juhlapaikka on erittäin tunnelmallinen ja mahdollisuus olla sisällä tai ulkona. Piha on katettu.

Mukaan kutsuttu vain tärkeimmät/läheisimmät ihmiset.

Toivotaan että näillä eväillä vieraat viihtyvät.

Istumajärjestys on myös tarkkaan mietitty, että jokaiselle löytyy tuttuja pöytään.

Vierailija
15/27 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hääleikit on tarkoitus olla juuri leikinhaluisille ja nimenomaan niin että ne katkaisevat pitkän odotuksen esim ruoka korjataan pöydästä niin ennenkuin tarjoilijat saavat kahvikupit ja kakut paikoilleen niin tähän sopii joku ohjelmanumero tai leikki ettei se ole ohjelmanumero kun kuppeja kannetaan pöytään ja kaikki tuijottavat tylsistyneenä.

Vierailija
16/27 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marraskuussa ja tammikuussa olleet häät ovat jääneet mieleen ihanina piristyksinä kesken pimeän talven. Kesät ovat aivan täynnä ohjelmaa muutenkin. Talvihäät voivat olla täysin yllätyksettömät ja läpeensperinteiset ja silti sykähdyttävät.

Mutta kun joka kesä yksi tai kaksi viikonloppua menee saman kaavan mukaan jonkin häissä, jotka myöhemmin vain sekoittuvat muistikuvissa toisiinsa, kun ovat niin samanlaisia, niin eikös se ole vähän sääli!

Tiedän kokemuksesta, että tekee pahaa karsia vieraslistaa, mutta jos kutsuu tosi paljon väkeä, niin sitten pitää olla myös tosi iso juhlatila ja pääkaupunkiseudulla ne maksavat PALJON! Eli kohtuudella kannattaa kutsua. Hienot häät menevät pilalle, jos niistä muistaa vain kamalan ahtauden.

Vierailija
17/27 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo talvi/syksyhäät alkavat kuulostaa ensitä paremmilta! Me taidamme todellakin järjestää häät pimeämpään aikaan. Saa polttaa kynttilöitä ja ulkoroihuja, on tunnelmallisen hämärää, kenenkään ei tarvi hikoilla juhlatamineissaan... Kyllä, se on päätetty! :)

Lisää ideoita, ajatellen nyt noita syksy/talvihäitä?

Onko muuten todellakin niin, että morsiuspari järjestää ohjelman?? Olen aina kuvitellut että vieraat järjestävät nämä morsiamenryöstöt yms... Minun on pakko painostaa joku tuttu menemään naimisiin ennen meitä, jotta pääsen edes vähän kärryille häistä..!

Vierailija
18/27 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suunnitellaan kaason aasojen kanssa yhdessä lasten leikit.

T: 17 kai?

Vierailija
19/27 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisten ex-alkoholistien/raskaanaolevien/imettävien/absolutistien tarvitse kovaan ääneen kailotella ja kysellä ja perustella miksei viina maita.

ja jos vieraat ajavat pitkänkin matkan takaa, niin ei pelkästään ruokatuoleja istuimiksi vaan jossain sivussa myös nojatuoleja tms. joiden ääressä voi vaihtaa kuulumisia.

Hääkarkit ovat kivoja, niihin voi pyytää sukulaislapset jakamaan.

Vieraille voi jakaa pienet laput ja nauhat, ja pyytää pareja kirjoittamaan jonkun hyvän ohjeen onnellisen tulevaisuuden takaamiseksi, ja ohje sitten rullalle ja narulla kiinni, laitetaan johonkin kulhoon (nimettöminä jos haluavat) ja sitten voitte lukea ohjeita häiden jälkeen kun ehditte.

Vierailija
20/27 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksissä häissä oli TOSI noloa kun juomatarjoilu loppui kesken... Iltapala on kiva idea, oli miellyttävää siinä iltamyöhäsellä n. klo 23 drinksujen lomassa saada vielä vähän pientä purtavaa. Iltapala oli osittain koottu siitä ruualta jääneistä, esim kylmiä lihapullia ja jotain.

Yhdet häät oli k-u-o-l-e-t-t-a-v-a-n tylsät, kun musiikkia ei ollut OLLENKAAN. Siis käsittämätöntä! Lopuuillasta yritettiin ettiä edes cd-soitinta, siinä kun viini nousee hattuun niin tanssijalkakin vipattaa. Oli kyllä suuri moka se.

Miellyttävät häät oli myös sellaiset, joissa noita noloja leikkejä ei ollut, vaan oli järjestetty ohjlmaa jossa vieraat saivat olla ihan YLEISÖNÄ sen nolaamisen sijaan. Oli lauluesityksia, balettia, viulunsoittoa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi