Tekisi usein mieli " puuttua" kun näkee vauvan/taaperon/uhmiksen kanssa tuskailevan äidin
Jos vaikka olemme ravintolassa syömässä ja viereisessä pöydässä on perhe, jolla kiukkukohtauksen saanut uhmäikäinen, tekisi mieli jotenkin " puuttua" . En ikinä (tai ainakin todella harvoin) arvostele vanhempia tai heidän tapaansa toimia, en usko sinänsä että itse hoitaisin homman paremmin tms. Ihan vilpittömästi tekisi mieleni vain auttaa. Usein huomaan että ravintolassa, kaupassa, puistossa, lentokoneessa tms yritän saada katseellani lapsen huomion ja hymyilen tai tarjoudun lainaamaan lasteni leluja, ehdotan jotain puuhaa tms. Koen myötätuntoa vanhempia kohtaan(täysi ravintolasali) ja lapsiakin (pitkä lentomatka tms) ja jotenkin haluaisi helpottaa heidän tilannettaan.
Harvoin tarjoan apuani, koska tiedän että moni ymmärtää minut väärin, tai muuten vain ei apua kaipaa. Tiedän, ettei toisten lasten kasvatustyö kuulu minulle ja omat vanhemmat tuntevat lapsensa parhaiten. En silti voi mitään, että tekisi mieli tehdä jotain.
Olenko paska akka?
Kommentit (6)
rauhottamaan. Enpä ole koskaan menny. Joten tuskin olet paska-akka. Ainoastaan ihminen.
Lapset on usein niin vieraskoreita, että kiukuttelu loppuu jos saa vieraalta huomiota. Ikävä kyllä vanhemmat voivat kokea vieraan kritisoivan tapaansa toimia.
me nimittäin oltiin ja 2v sai tyypillisen lattialle heittäytymis raivokohtauksen juuri ennen kassaa. minä tuumin että kai maailmaan ääntä mahtuu ja menin normaaliin tyyliin kassalle, lapsi jäi makaamaan. en tiedä kuuliko huudoltaan kun kyselin ihan normaaliäänellä että haluaako tulla nostamaan ostoksia hihnalle (yleensä haluaa), kun ei tullut niin maksoin vaan ja rupesin pakkaamaan. muu jono sitten väisti maassa makaavaa lasta (ei maannut ihan reitillä, siinä vieressä).
kun sain tavarat pakattua oli lapsi jo toennut ja noussut ylös. pääsimme jatkamaan matkaa normaalisti. mulla ei oo hajuakaan miten homma ois pitänyt hoitaa kasvatuksellisesti oikein.
psykologian opettajani kertoi joskus lukeneensa neuvon että tuollaisessa tilanteessa kannattaa mennä itsekin sinne lattialle makaamaan, että lapsi luultavasti nolostuu hyvin pian, nousee ylös ja pyytää että voitaisko jo mennä :D
haluaisin mielelläni joskus kokeilla toimisiko noin, tänään mulla oli kuopus kantoliinassa mukana niin en viitsinyt.
Yritän aina katsoa uhmiksen kanssa taistelevia hyvin hyvin ymmärtävästi, joskus totean ohimennessäni, että tutulta näyttää tms. jotta kyseinen äiti saisi ehkä vähän tsemppiä siinä... Muistaisi, että noin on muillakin.
Mielestäni toimit ihan oikein. Mitäpä muuta tuossa tilanteessa oikein tekisi. Ja tosiaan, meilläkin on näitä uhmakohtauksia nähty ja koettu ihan omaksi takaa, ehkä siitä sympatiat muillekin.
ap
kolme tuntia Nokia-mission tilaisuudessa. Yhtä äitiä kävi sääli ja toi lapselleni omia kirjojaan. Olipa ystävällinen, kuten ap:kin.