3,5 vuotiaan epäsosiaalisuus
Taustaa. Poikani on 3,5vuotias ja hänellä on 9kk ikäinen sisko. Ennen siskon syntymään poikani oli kiltti ja normaali lapsi. Ei pahemmin kiukutellut ja tuli kavereiden kanssa toimeen. Nyt tilanne on välistä aivan mahdoton. Tuntuu,että heti kun näkee vieraita lapsia on tosi " hyökkäävä" . Tönii, läpsii ja huitoo ja minua pelottaa että onkohan se aivan normaalia. Siskoa kohtaan on suurimman osan ajasta kiltti mutta välillä töniskelee. Pojalle annetaan huomiota niin isän kuin äidinkin toimesta.
Olen miettinyt että onko tuon ikäisellä vielä ns. tarvetta rakentaa sosiaalisia suhteita? Tuntuu että äiti ja isi ovat parhaa leikkikaverit eikä poikani kaipaa vieä ainakaan muuta seuraa. Pelottaa vaan, että uskallanko minä ikinä viedä häntä esim. kerhoihin tai muihin jos on siellä heti muiden lasten kimpussa. Tämä teksti on vähän nyt sekavaa..ei oikein ajatus kulje.
Kommentit (2)
poika 3.3v. ei töni ja tuupi vieraita lapsia, mutta on hyökkäävä ja huutaa niille minun leikki, minun auto.
sosiaaliset taidot selkeästi jäljessä. on tarhassa ja siellä pysyy, koska selvyyden haluan onko erityislapsi. on vielä toi kielellinen viive.
tappelee isoveljen kanssa kotona ja isoveli on kehitysvammainen, silti toi hurja pikkuveli vie kaiken huomion, vaikka isoveli onkin erityislapsi.
joku on tullut ja vienyt häneltä yksinoikeuden isään ja äitiin. Voi hyvinkin vihata pientä sisarustaan. Hyvin yleistä että noin käy. Koittakaa antaa aikaa lapselle ihan ilman sisarusta, jotta tuntee välillä taas olevansa se ainoa ja ihanin.