mitä kuulostaa/vaikuttaa? tämä väännös.
Pidän nimestä Maija, mutta tuollaisenaan se on hiukan tylsähkö. Olisiko " väännös" Maia hölmö? Lausunta kai samantyyppinen, mutta olisi kuitenkin hieman kivempi mielestäni.
Kommentit (16)
onhan monen monissa tavallisissakin nimissä kirjoitusasu selitettävä, kuten Pia/Piia, Viljam/Viljami jne.
Mutta heitän mietittäväksenne maijamaisen söpön mutta raikkaamman: Meija.
että aina saa tosiaan tavata sitä kirjoitusasua koska lausutaan aivan samalla tavalla kuin Maija. Kirjoittaisin Maija.
Itse pidän vielä enemmin nimestä Maiju.
Lapselle itselleen kuitenkin helpompi kun ei aina tarvitse tavata ja lausutaan kuitenkin samoin kuin Maija. Tai sitten jotkut yrittävät lausua eri lailla, jolloin tulee hiukka tökkö ma-i-a tai mai-a.
Minä ehkä kirjoitusasun selittelemisenkin uhalla kallistuisin juuri tuohon Maiaan! Jos siis itse tykkäätte ja myös minusta se on paljon kauniimpi kun Maija. Mutta tottahan se on, että se tullaan monessa paikassa kirjoittamaan Maija... Mutta harkinnan arvoinen!
-Vera&Unna-
Pakko kertoa. Olin kuulemma pienenä sanonut äidille, että miksi joku voi antaa lapselleen nimeksi Maija(naapurissa asui Maija), kun se on sellainen köyhän tytön nimi...En oikein tiedä mistä tuo ajatukseni oli tullut. Lapset sanovat kaikea hassua.=O)
Nykyään tykkään itse tosi paljon Maija nimestä ja erityisesti Maya-muodosta. Olen jopa harkinnut omalle tulevalleni. Mies haluaisi nimetä lapsen Majksi.(Maj)
-Mimma
Lisäksi luulen, että Maiaa saa aina olla selittelemässä, että ilman j:tä ;o)!
Ja loppujen lopuksi nyt kun mietin, niin monelleko taholle sitä OIKEASTI joutuu selittelemään nimensä kirjoitusasua? Kun syntyy, jokainen sukulainen ja tuttu tietää kirjoitusasun. Samoin kun menee kouluun, luokkakaverit ja opettajat sen oppivat. Kun tilaat lehden tai muuta postia, se tapahtuu usein netin kautta, tai sitten voi sen kerran sen sanoa lehdenmyyjälle ja lopun aikaa lehti tulee oikein. Virastoihin tehdään aina kirjallisesti kaikki lomakkeet ja ilmoitukset jne jne.
Eli minusta sen takia EI kannata olla antamatta tuota nimeä. Ainakin jokainen muistaa, että tuolla tytöllä oli se kaunis ja erikoinen nimi, vaikka [maija] se lausuminen aina tulee olemaankin.
Ja minusta Maia on moninkertaisesti kauniimpi kuin Maija.
No omasta kokemuksesta voin kertoa että minua ainakin turhauttaa oman nimeni hankaluus (Erica), kun kirjoitusvaihtoehtoja on lukuisia ja joudun tavaamaan nimen useita kertoja kuukaudessa. Tyttönimenäni ollut sukunimikin oli sellainen, sekä toinen nimeni. Minua se on ainakin rasittanut. Myös nimen lausuminen on tuottanut ongelmia sekä suomen- että ruotsinkielisille (eriika, eerika, erika..?).
Kirjoitit että opettajat ja tuttavat oppivat nimen kirjoitus- ja lausumistavan kunhan sen kerran kertoo heille. No jotkut eivät tuntuisi oppivan KOSKAAN. Eri asia on miten paljon sen antaa ärsyttää. Mutta Maia-nimen vanhempien on syytä varautua selittelyihin. =)
Melonimamma:
Mutta Maia-nimen vanhempien on syytä varautua selittelyihin. =)
Siis tietysti Maia-TYTÖN vanhempien...
Kiitos kommenteista. Maian kannalla olen vielä, mutta mitä mieltä olette nimestä marie. Ja se lausuttaisiin ihan vaan marie, ei marii tms.
Itse en henk.koht tykkää oikein kummastakaan nimestä.
Maia kuulostaa heimonimeltä (maya)..
Mariesta tulee mieleen marie-keksit, mutta muuten minusta ihan kiva nimi.
Pitäisitkö Malviinasta/Malwiinasta?
minusta Maian kirjoitusasu ei ole ongelmallinen. Suosittelen lämpimästi!
maia on paljon kauniimpi nimi kuin maija!
pidän paljon nimestä Malviina ja se kuuluu mahdollisten joukkoon. Toivoisin vaan kuitenkin epä muodikkaasti hieman tavallisempaa nimeä. Sisarukset tuikitavalliset Iiris ja Johannes. Maija lienee sopivin joukon jatkoksi.
Eikä Maijakaan huono vaihtoehto ole, mutta Maia ja Marie kyllä minusta liian erilaisia sarjaanne. Tai no, toisaalta onhan sisarusten nimetkin kansainvälisiä, kuten Mariekin, ettei ehkä sekään ihan sopimaton.
Monet varmaan tykkäävät kyllä, mutta itse en ole ihan vakuuttunut vanhojen nimien " uudistamisesta" kirjainmuunnoksilla.
Vaikeinta niissä on jokapäiväinen elämä tällaisen nimen kanssa: " ei kun Maia, M-A-I-A, ilman jiitä, niin just, ei Maija..." Nimi menisi aina väärin. Jotkut varmasti myös empisivät lausunnan kanssa: onko se ihan vaan maija, ma-i-a vai maja? Vielä hankalampi saattaisi olla Maya.
Jos tyttösellä on ulkomaalainen vanhempi niin asia on tietysti ihan eri, mutta supisuomalaiselle tytölle kannatan kaunista Maijaa. =)