Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytättekö ylioppilaslakkia vapunpäivänä?

Vierailija
01.05.2012 |

Siis jos menette vaikka kaupungille kävelemään tai kylään. Itse kirjoitin ylioppilaaksi 20 vuotta sitten ja olen käyttänyt lakkia vapunpäivänä vain 2 kertaa sen jälkeen, käydessäni vappukonsertissa.

Minusta tuntuu jotenkin hölmöltä kävellä se päässäni kaupungilla, eihän ylioppilastutkinto ole mikään ihmeellinen asia, joka pitäisi lakilla osoittaa. Minusta se on nykyaikana hassua, kunnioitan itse enemmän esim. sairaanhoitajia, kodinhoitajia yms. ammatin omaavia.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaapin perältä päähäni kohta.

Vierailija
2/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiedä, missä kotsa on. Ei tule vappua oikein vietettyä. Olisi hullua, jos tuolla tuulipuvussa liikkuessa olisi ylioppilaslakit päässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään osaa kuvitella itseäni kaupungilla kävelemässä kotsa päässäni. Mitä ihmeellistä siinä on, että olen ylioppilas, ja miksi haluaisin jotenkin ylpistellä lakillani?

Vierailija
4/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy sen tuolta kaivamassa, kun lähdetään kylään. Kiva perinne.

Vierailija
5/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista enää sen paremmin ylioppilaslakkia kuin tupsulakkiakaan.

Vierailija
6/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeellistä siinä on, että olen ylioppilas, ja miksi haluaisin jotenkin ylpistellä lakillani?

että kun panen vappuna lakin päähäni, siinä pitäisi olla jotain ihmeellistä tai jopa että ylpistelisin sillä...

Et kai sä oikeasti luule, että nämä on ne syyt, joiden takia ihmiset niitä lakkeja vappuna käyttää? :O

Vierailija
7/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusallani.

Vierailija
8/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etsiä. Jossain varaston perällä varmaan. Joskus ehkä törmäsin siihen siivotessani. Viimeksi käytin sitä yli 10v sitten.

Vierailija
9/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi koskaan kuvitellut, että tällaiseen pieneen vappuperinteeseen liittyisi näin paljon tunteita. Kaikkea sitä oppii. Sanokaas nyt mammat, oikeastiko joku ajattelee, että minä yritän tuolla lakki päässä liikkuessani päteä ylioppilaslakilla jotenkin? Pitääkö varoa mätiä kananmunia tmv?

Vierailija
10/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt harmittaa, etten edes yrittänyt. Pekka kävi lyseon loppuun ja Soneralle hommiin ja vielä Helsinkiin. Johtajan hommissa kuulin.

Vierailija
11/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se lakin käyttö sitten on jos ei ylpeilyä? Mä en todellakaan laita omaa lakkia päähäni, en näe siinä mitään järkeä. Sitäpaitsi se on ihan hemmetin typerän näköinenkin.

Vierailija
12/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se lakin käyttö sitten on jos ei ylpeilyä?

En oo kyllä kahta kertaa ajatellut, kun oon vappuna lakin päähäni painanut. Opiskelijariennoissa varsinkin on tullut aina pidettyä lakkia.

Selitä mulle nyt tarkasti tuon ylpeilyn mekanismit. Kelle on tarkoitus ylpeillä ja miksi?

Vierailija
13/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo kyllä kahta kertaa ajatellut, kun oon vappuna lakin päähäni painanut. Opiskelijariennoissa varsinkin on tullut aina pidettyä lakkia. Selitä mulle nyt tarkasti tuon ylpeilyn mekanismit. Kelle on tarkoitus ylpeillä ja miksi?

Justhan mä kysyin että mitä se sitten on jos se ei ole ylpeilyä? Kun se on ainoa syy minkä keksin miks joku sen tunkee päähänsä.

Vierailija
14/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo kyllä kahta kertaa ajatellut, kun oon vappuna lakin päähäni painanut. Opiskelijariennoissa varsinkin on tullut aina pidettyä lakkia. Selitä mulle nyt tarkasti tuon ylpeilyn mekanismit. Kelle on tarkoitus ylpeillä ja miksi?

Justhan mä kysyin että mitä se sitten on jos se ei ole ylpeilyä? Kun se on ainoa syy minkä keksin miks joku sen tunkee päähänsä.

Ennen aloitettiin ylioppilaslakin käyttö vappuna. Nykyään sitä ei enää käytetä muuten kuin vappuna, ylioppilasjuhlissa ja erityistilaisuuksissa (soihtukulkue, mielenosoitukset).

Selitä sä nyt se ylpeily. Miksi se tulee sulla ensiksi mieleen?

Vierailija
15/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain pidä lippalakeista ylipäätänsä.

Vierailija
16/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnettä saa minun puolesta noudattaa kuka tahtoo, en päättele mitään lakista tai sen puutteesta.

En noudata perinteitä perinteen vuoksi, en käyttäisi myöskään huntua morsiamena, hattua häävieraana tai harsoa hautajaisissa. Eikä juolahtunut mieleenkään hankkia maisterinsormusta itselleni tai lyyraa äidille.

Vierailija
17/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen aloitettiin ylioppilaslakin käyttö vappuna. Nykyään sitä ei enää käytetä muuten kuin vappuna, ylioppilasjuhlissa ja erityistilaisuuksissa (soihtukulkue, mielenosoitukset). Selitä sä nyt se ylpeily. Miksi se tulee sulla ensiksi mieleen?

Se on ainoa syy minkä keksin miksi ihmiset sen lakin laittaa päähänsä. Osoittaakseen että ovat ylioppilaita. Veikkaan että näistä lakkihepuista 95% ei tiedä mistä se perinne tulee sitä lakkia pitää vappuna päässään.

Mun mielestä se riittää kun se lakki on päässä silloin kun pääsee ylioppilaaksi.

Vierailija
18/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen aloitettiin ylioppilaslakin käyttö vappuna. Nykyään sitä ei enää käytetä muuten kuin vappuna, ylioppilasjuhlissa ja erityistilaisuuksissa (soihtukulkue, mielenosoitukset). Selitä sä nyt se ylpeily. Miksi se tulee sulla ensiksi mieleen?

Se on ainoa syy minkä keksin miksi ihmiset sen lakin laittaa päähänsä. Osoittaakseen että ovat ylioppilaita. Veikkaan että näistä lakkihepuista 95% ei tiedä mistä se perinne tulee sitä lakkia pitää vappuna päässään.

Mun mielestä se riittää kun se lakki on päässä silloin kun pääsee ylioppilaaksi.

Mä en kyllä todellakaan jaa tuota ylpeily-teoriaa kanssasi. Nykyään kaikilla on mahdollisuus mennä lukioon, jos kiinnostusta riittää. Jos ei riitä, tuskin edes haluaa olla ylioppilas.

Onneksi en elä noin negatiivisessa maailmassa!

Jos sun mielestä riittää se, että lakkia käytetään yo-juhlissa, niin sehän sopii sitten hyvin: sun ei tarvitse pitää kotsaa enää koskaan. Mä sen sijaan haluan noudattaa tätä perinnettä ja pitää sitä vappuna. Ei monikaan tiedä vaikkapa jouluperinteiden alkuperää, mutta noudattaa niitä silti.

Vierailija
19/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 20 vuoteen

Vierailija
20/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta perinne on musta silti kiva. Itsestä tuntuu vaan jotenkin hassulta pitää sitä päässä vielä näin melkein kymmenen vuotta kirjoitusten jälkeenkin. Paperit oli hyvät ja opiskelupaikkakin avautui nopeasti, mutta silti niinhän se on kymmenientuhansien muidenkin kohdalla ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme