Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytättekö ylioppilaslakkia vapunpäivänä?

Vierailija
01.05.2012 |

Siis jos menette vaikka kaupungille kävelemään tai kylään. Itse kirjoitin ylioppilaaksi 20 vuotta sitten ja olen käyttänyt lakkia vapunpäivänä vain 2 kertaa sen jälkeen, käydessäni vappukonsertissa.

Minusta tuntuu jotenkin hölmöltä kävellä se päässäni kaupungilla, eihän ylioppilastutkinto ole mikään ihmeellinen asia, joka pitäisi lakilla osoittaa. Minusta se on nykyaikana hassua, kunnioitan itse enemmän esim. sairaanhoitajia, kodinhoitajia yms. ammatin omaavia.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se lakin käyttö sitten on jos ei ylpeilyä?

En oo kyllä kahta kertaa ajatellut, kun oon vappuna lakin päähäni painanut. Opiskelijariennoissa varsinkin on tullut aina pidettyä lakkia. Selitä mulle nyt tarkasti tuon ylpeilyn mekanismit. Kelle on tarkoitus ylpeillä ja miksi?

Justhan mä kysyin että mitä se sitten on jos se ei ole ylpeilyä? Kun se on ainoa syy minkä keksin miks joku sen tunkee päähänsä.

Ennen aloitettiin ylioppilaslakin käyttö vappuna. Nykyään sitä ei enää käytetä muuten kuin vappuna, ylioppilasjuhlissa ja erityistilaisuuksissa (soihtukulkue, mielenosoitukset). Selitä sä nyt se ylpeily. Miksi se tulee sulla ensiksi mieleen?

Se on ainoa syy minkä keksin miksi ihmiset sen lakin laittaa päähänsä. Osoittaakseen että ovat ylioppilaita. Veikkaan että näistä lakkihepuista 95% ei tiedä mistä se perinne tulee sitä lakkia pitää vappuna päässään. Mun mielestä se riittää kun se lakki on päässä silloin kun pääsee ylioppilaaksi.

Mä en kyllä todellakaan jaa tuota ylpeily-teoriaa kanssasi. Nykyään kaikilla on mahdollisuus mennä lukioon, jos kiinnostusta riittää. Jos ei riitä, tuskin edes haluaa olla ylioppilas. Onneksi en elä noin negatiivisessa maailmassa! Jos sun mielestä riittää se, että lakkia käytetään yo-juhlissa, niin sehän sopii sitten hyvin: sun ei tarvitse pitää kotsaa enää koskaan. Mä sen sijaan haluan noudattaa tätä perinnettä ja pitää sitä vappuna. Ei monikaan tiedä vaikkapa jouluperinteiden alkuperää, mutta noudattaa niitä silti.

Eipä sitä yleensä nuorempien näekään pitävän sitä lakkia, kun tietävät että se ei enää mitään merkitse kun kymmenettuhannet muutkin saa joka vuosi sen lakin. Sen sijaan 40+ luulee edelleen että siinä on jotain hienoa.

Maailmani ei ole negatiivinen, vaikka sinä niin luulisitkin.

Vierailija
22/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnettä saa minun puolesta noudattaa kuka tahtoo, en päättele mitään lakista tai sen puutteesta.

En noudata perinteitä perinteen vuoksi, en käyttäisi myöskään huntua morsiamena, hattua häävieraana tai harsoa hautajaisissa. Eikä juolahtunut mieleenkään hankkia maisterinsormusta itselleni tai lyyraa äidille.

Ja joo, ostin myös äidilleni lyyran aikoinaan, juurikin perinteiden ja kohteliaisuuden vuoksi. Ja olen käyttänyt hattua hääjuhlissa.

Mutta toisaalta: en ostanut maisterin sormusta enkä väitellessäni tohtoriksi omaa silinterihattua saati sapelimiekkaa. Olkoon tämä yo-lakki mun saavutuksieni merkkinä, vaikka siitä ei tarkalleen pystykään päättelemään opintonsaavutuksiani. Sori jos se jotakin haittaa, minua ei. Erityisen sykähdyttävältä tuntuu nähdä niitä vanhoja, tyylikkäitä juhlijoita, jotka kaivavat yli 50 vuotiaan lakin päähänsä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakki on jossain paperikassissa säilytystilassa. Olen käyttänyt sitä kerran yo-juhlieni jälkeen.

Vierailija
24/71 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vappuseurueessa kaikki muut paitsi yksi ovat ylioppilaita, niin onko se noloa?

Vierailija
25/71 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liki 40 vuotta sitten päähän painettu yo-lätsä katosi jonnekin puistoon kymmenisen vuotta sitten ja nyt on pidettävä harmillisen puhtoista lakkia
😄

Vierailija
26/71 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hävisi jossain muutossa kauan sitten. Mutta en käyttäisi, vaikka olisikin tallessa, minusta se asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.

Vierailija
27/71 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin 50 vuotta sitten, kun lakkini sain, muotia oli takaraivolla keikkuva pieni lakki. Nyt on vaan tullut auttamattoman pieneksi. Muuten lähes moitteettomassa kunnossa, taattua Wahlmanin laatua.

N 69 v

Vierailija
28/71 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vappuseurueessa kaikki muut paitsi yksi ovat ylioppilaita, niin onko se noloa?

Onko se yksi hukannut lakkinsa?

Vierailija
29/71 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
30/71 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se hävisi jossain muutossa kauan sitten. Mutta en käyttäisi, vaikka olisikin tallessa, minusta se asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.

Miten niin? Saajan nykyään lakin muistakin tutkinnoista. Esim. lähihoitajillakin voi olla lakki.

Vierailija
31/71 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä. 30 vuotta lakkiaisista. 

Vierailija
32/71 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Aivan kuin siinä olisi jotakin erityistä tai kadehtittavaa että on joskus hinkannut lukion läpi.

Vierailija
33/71 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

en käytä, näytän tyhmältä lakki päässä ja yo-lakkikin on joskus vuosia sitten hävinnyt jonain opiskeluaikojen vappuna, turha uutta hankkia. Mutta minusta se on ihan kiva perinne, ei siksi että olisi jotenkin hienoa olla ylioppilas vaan ihan vaan siksi, että on kiva ylläpitää jotain vanhoja perinteitä, joten en mitenkään ylenkatso niitä, jotka sitä käyttävät. 

Omille vanhemmilleni se oli tärkeää, ovat kirjoittaneet 50-luvulla ja heille oli itsestään selvää, että lakki laitetaan vappuna päähän, kun sellainen nyt kerran on hankittu. Ja pitivät sitä ihan viimeisiin elinvuosiinsa saakka, vaikka hatut oli jo keltaisia eikä isän hattu ollut vuosikymmeniin enää edes mahtunut kunnolla päähän. 

Vierailija
34/71 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En omista enää sen paremmin ylioppilaslakkia kuin tupsulakkiakaan.

Mä voisin pitää tupsulakkia mutten pidä sitäkään.

Vierailija
35/71 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voisin laittaa sen v. 2028 kun se on 50 vuotta vanha. Tähän asti en ole käyttänyt kuin vuonna 1978. 

Vierailija
36/71 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan käytä. Tarpeeksi tyhmältä näytti silloin kun sitä kerran piti pitää.

Vierailija
37/71 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo vuodelta 1970, eikä ole haalistunut. Oliko Fredriksonilta?

Vierailija
38/71 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin ylioppilaaksi 18 vuotta sitten. Kerran olen ylioppilaslakkia vappuna pitänyt päässäni, voisin ehkä huomenna huvin vuoksi kotona laittaa lakin päähäni kun syön munkkia ja juon simaa!

Vierailija
39/71 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käyttänyt kuin pari kertaa vappuna. Mutta sitä ihmettelen, miksei ihminen saisi olla ylpeä saavutuksistaan? Oikein suomalaista vaatimattomuutta ja turhaa häpeämistä taas. Jos on ylioppilas, niin lakki ylpeästi päähän vain. Vappunahan sitä sopii hyvin käytellä. 

Vierailija
40/71 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se lakin käyttö sitten on jos ei ylpeilyä? Mä en todellakaan laita omaa lakkia päähäni, en näe siinä mitään järkeä. Sitäpaitsi se on ihan hemmetin typerän näköinenkin.

Ei se enää vuosien jälkeen varmasti ole monellekaan erityisesti ylpeys yo-lakista, miksi sitä haluaa käyttää (tai olla käyttämättä.) - Monille kyse lienee enempi perinteestä. Ylioppilastutkinto ja oikeus käyttää ylioppilaslakkia voi myös olla vähän sama kuin opiskelupaikan saaminen tai työpaikan saaminen. - Niiden arvon ja merkityksen osa tuntee -ei tietenkään kaikki mutta osa tuntee/ tiedostaa vasta silloin kun itsellä ei niitä ole mutta mahd. omalla viiteryhmällä e. sillä joukolla, johon kuuluu tai johon itse haluaisi kuulua sellainen on.

Mutta olsii lähinnä hyvin vaivaannuttavaa käytöstä, jos viiteryhmän jäsen(et) kovin alleviivaisivat ja korostaisivat, että hei kuinka minulla ja tai meilä se tai tuo opiskelupaika tai työpaikka kaikillapa tai sinullapa ei olekaan.- Harmittaako olla ei ylioppilas veetuttaako kun ei ole työpaikkaa. Itketkö jos et saa himoitsemaasi opiskelupaikaa tänäkään vuonna?

Toisille ylioppialslakki voi merkitä muistoa ajoista jotka oikeastaan olisi mieluummin jättänyt kokematta ja vasta ylioppilaslakin saamisen jälkeen alkoi oma elämä kun saattoi suunnata kohti omia haaveitaan ja unelmiaan ja mahd. kohdta heitä joilla on samoja mielenkiinnosn ja kiinnostuksen kohteita. Omalla kotikylällä heitä ei ollut lainkaan, eikä vielä ollut esim. nettiä, jossa olsi voinut löytää oman yhteisönsä jossa jakaa ja kommenteoida näitä asiota. -Ja vaikka olisi ollutkin niin se tuntui / tuntuu ihan erilaiselta kun se voi tehdä kasvokkain ja ns. live:na.

Pätkätöihin tuomittu maisteri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan