Käytättekö ylioppilaslakkia vapunpäivänä?
Siis jos menette vaikka kaupungille kävelemään tai kylään. Itse kirjoitin ylioppilaaksi 20 vuotta sitten ja olen käyttänyt lakkia vapunpäivänä vain 2 kertaa sen jälkeen, käydessäni vappukonsertissa.
Minusta tuntuu jotenkin hölmöltä kävellä se päässäni kaupungilla, eihän ylioppilastutkinto ole mikään ihmeellinen asia, joka pitäisi lakilla osoittaa. Minusta se on nykyaikana hassua, kunnioitan itse enemmän esim. sairaanhoitajia, kodinhoitajia yms. ammatin omaavia.
Kommentit (71)
Taisin heittää sen 30 vuotta sitten roskiin, enkä ole ikinä omistanut haalareita, en edes työ sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
En omista enää sen paremmin ylioppilaslakkia kuin tupsulakkiakaan.
Mulla olis kuuskulmainen tupsulakki jossa on punamustat vuoret.
En. Olen naurettavan näköinen lippalakki päässä.
Sitä paitsi, silloin joskus tuli hankittua hiukkasen liian pieni lakki. Eli jos käyttäisin, niin pitäs sitte ostaa uus... saattais näyttää hitusen paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hävisi jossain muutossa kauan sitten. Mutta en käyttäisi, vaikka olisikin tallessa, minusta se asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.
Miten niin? Saajan nykyään lakin muistakin tutkinnoista. Esim. lähihoitajillakin voi olla lakki.
Mikä voisi olla nolompi kuin lähärilätsä? No ehkä joku parkki-Pirkon lätsä. Kai ne hattutehtailijat ovat niillekin omansa keksineet.
No en todellakaan. Ruma lakki on.
Heitin lakin roskiin yhden muuton yhteydessä, joten en käytä enkä ole koskaan käyttänyt.
En käytä Ylioppilaslakkia.
Käytän Teekkarilakkia.
Lakkiaisissani oli päässäni ja sen jälkeen vein kirpparille jo vuosikymmeniä sitten. Ei ole tyyliäni miltään osin, ei visuaalisesti eikä viestinsäkään puolesta, vaikka opiskelua arvostankin.
Mussa on joku valuvika. Jostain syystä nolottaisi käyttää, koska on ahdistavaa tehdä asioita "koska kuuluu" ja "koska muutkin". Kun itselle se ei tuo mitään vappufiilistä, vaan on ainoastaan sopuli-ilmiön merkki.
Mä en käyttänyt yo-lakkia pitkään aikaan ja olin hävittänyt myös teekkarilakkini. Tilasin uuden ja käytin sitä eilen. Vappu on opiskelijoiden ja työläisten juhla ja siihen porukkaan mielellään kuulun pitämällä lakkia päässä.
Kyllä, tietty. Noin 40 vuotta olen näin tehnyt. Perinne. Ylpeilemisenä en ole koskaan ajatellut se vaan kuuluu vappuun kuten sima ja munkki. Eli vappunormi.
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään osaa kuvitella itseäni kaupungilla kävelemässä kotsa päässäni. Mitä ihmeellistä siinä on, että olen ylioppilas, ja miksi haluaisin jotenkin ylpistellä lakillani?
Voit samaistua vaikka Merja Yli-Anttilaan joka on koulutukseltaan ylioppilas ja hänen vuosipalkkansa on 326 600 euroa eli huomattavasti isompi kuin esim. Pääministerillä 220 000 euroa. Lisäksi Merja Yli-Anttilalla oli oma työauto (BMW 530e) kuljettajineen.
En todellakaan. En keksi yhtään syytä pitää ko. kotsaa päässä.
Lakkiasten iltana pistin lapsuudenkodissa laatikkoon oman huoneen kaappiin ja siellä on yhä. Sitä on nosteltu vain kun kaappia on siivottu, muuten ollut vuosikymmenet samassa paikassa.. Se mun vanha huone toimii vierashuoneena joten sitä kaappia ei kukaan tarvitse. Talo on kyllä jo homeessa, joten roskiin menee kaikki sieltä. Vielä siellä asutaan ja käydään, mutta purkukuntoisena menee myyntiin. Tontti on onneksi ok paikalla että ehkä sen joku ostaa. Tänäänkin täällä on pipokelit. En vaan tykkää siitä päässä.
Ammattinimikettä kodinhoitaja ei enää ole olemassa. Nykyään on kotihoitajia, joiden koulutus useimmiten on lähihoitaja ja työnkuva aivan jotain muuta kuin entisaikojen kodinhoitajien, jotka vielä mm. laittoivat ruokaa, siivosivat, sulattivat jääkaappeja ja vaihtoivat verhoja.
Ylioppilaslakki = paskahuusin katolla lunta
Minusta on ihana kun 80+ ikäiset vanhempani laittavat lakit päähänsä ja lähtevät vappulounaalle. Ne lakit on toki jo aika ruskeita.
Vierailija kirjoitti:
Jos vappuseurueessa kaikki muut paitsi yksi ovat ylioppilaita, niin onko se noloa?
No miksi sen pitäisi olla noloa? Siis pitäisikö muiden olla nolona tämän lakittoman puolesta? Puolisoni ei ole ylioppilas, mutta on aikoinaan aloittanut kauppaopiston jälkeen opinnot suoraan kauppakorkeakoulussa ja menestynyt elämässään monilla ulkoisilla mittareilla mitattuna. Häntä yo-lakin puuttuminen ei ole ikinä häirinnyt; miksi olisi? Toisaalta, puolisoni ei ole koskaan mitannut ihmisiä tittelien ja ulkoisten tekijöiden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hävisi jossain muutossa kauan sitten. Mutta en käyttäisi, vaikka olisikin tallessa, minusta se asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.
Miten niin? Saajan nykyään lakin muistakin tutkinnoista. Esim. lähihoitajillakin voi olla lakki.
Mikä voisi olla nolompi kuin lähärilätsä? No ehkä joku parkki-Pirkon lätsä. Kai ne hattutehtailijat ovat niillekin omansa keksineet.
En ymmärrä kommenttiasi, mutta se kertoo arvomaailmastasi paljon.