Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytättekö ylioppilaslakkia vapunpäivänä?

Vierailija
01.05.2012 |

Siis jos menette vaikka kaupungille kävelemään tai kylään. Itse kirjoitin ylioppilaaksi 20 vuotta sitten ja olen käyttänyt lakkia vapunpäivänä vain 2 kertaa sen jälkeen, käydessäni vappukonsertissa.

Minusta tuntuu jotenkin hölmöltä kävellä se päässäni kaupungilla, eihän ylioppilastutkinto ole mikään ihmeellinen asia, joka pitäisi lakilla osoittaa. Minusta se on nykyaikana hassua, kunnioitan itse enemmän esim. sairaanhoitajia, kodinhoitajia yms. ammatin omaavia.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vappuseurueessa kaikki muut paitsi yksi ovat ylioppilaita, niin onko se noloa?

Kun olin itse iltalukiossa niin muistan erään opiskelukaverini, joka sanoi että oikeastaan ainoa syy miksi hän haluaa kirjoittaa ylioppilaaksi on se, että sitten hänkin saisi samanalsien lakin kuin muilla ystvättärillä on ollut joka Wappu nyt jo yli 30 vuoden ajan. En muist amitä tuohon hänelle sanoin mutta nyt luulen tajuavani, että kyllä se lakki ainakin vanhemmista ikäluokista muistuttaa jostain mihin kuuluu tai on kuulumatta. Suomessa kun muutoin ei ulkoisesta olemuksesta voi päätellä oikeastaan mitään, mitä joku on mahd. opiskellut tai ollut opiskelematta; ellei sitten ole yllään opiskelijahaalarit; joiden väri ja muu symbolika viestivät myös omaa kieltään ja joilla halutaan sekä kuulua "omaan jengiin" että erottua muista.

Vierailija
42/71 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin heittää sen 30 vuotta sitten roskiin, enkä ole ikinä omistanut haalareita, en edes työ sellaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En omista enää sen paremmin ylioppilaslakkia kuin tupsulakkiakaan.

Mulla olis kuuskulmainen tupsulakki jossa on punamustat vuoret.

Vierailija
44/71 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olen naurettavan näköinen lippalakki päässä.

Sitä paitsi, silloin joskus tuli hankittua hiukkasen liian pieni lakki. Eli jos käyttäisin, niin pitäs sitte ostaa uus... saattais näyttää hitusen paremmalta.

Vierailija
45/71 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se hävisi jossain muutossa kauan sitten. Mutta en käyttäisi, vaikka olisikin tallessa, minusta se asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.

Miten niin? Saajan nykyään lakin muistakin tutkinnoista. Esim. lähihoitajillakin voi olla lakki.

Mikä voisi olla nolompi kuin lähärilätsä? No ehkä joku parkki-Pirkon lätsä. Kai ne hattutehtailijat ovat niillekin omansa keksineet.

Vierailija
46/71 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan. Ruma lakki on. 

Vierailija
47/71 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitin lakin roskiin yhden muuton yhteydessä, joten en käytä enkä ole koskaan käyttänyt. 

Vierailija
48/71 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä Ylioppilaslakkia.

Käytän Teekkarilakkia.

Vierailija
49/71 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkiaisissani oli päässäni ja sen jälkeen vein kirpparille jo vuosikymmeniä sitten. Ei ole tyyliäni miltään osin, ei visuaalisesti eikä viestinsäkään puolesta, vaikka opiskelua arvostankin.

Vierailija
50/71 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mussa on joku valuvika. Jostain syystä nolottaisi käyttää, koska on ahdistavaa tehdä asioita "koska kuuluu" ja "koska muutkin". Kun itselle se ei tuo mitään vappufiilistä, vaan on ainoastaan sopuli-ilmiön merkki. 

Vierailija
51/71 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käyttänyt yo-lakkia pitkään aikaan ja olin hävittänyt myös teekkarilakkini. Tilasin uuden ja käytin sitä eilen. Vappu on opiskelijoiden ja työläisten juhla ja siihen porukkaan mielellään kuulun pitämällä lakkia päässä.

Vierailija
52/71 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tietty. Noin 40 vuotta olen näin tehnyt. Perinne. Ylpeilemisenä en ole koskaan ajatellut se vaan kuuluu vappuun kuten sima ja munkki. Eli vappunormi. 

Vierailija
53/71 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään osaa kuvitella itseäni kaupungilla kävelemässä kotsa päässäni. Mitä ihmeellistä siinä on, että olen ylioppilas, ja miksi haluaisin jotenkin ylpistellä lakillani?

Voit samaistua vaikka Merja Yli-Anttilaan joka on koulutukseltaan ylioppilas ja hänen vuosipalkkansa on 326 600 euroa eli huomattavasti isompi kuin esim. Pääministerillä 220 000 euroa. Lisäksi Merja Yli-Anttilalla oli oma työauto (BMW 530e) kuljettajineen.

Vierailija
54/71 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. En keksi yhtään syytä pitää ko. kotsaa päässä.

Vierailija
55/71 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkiasten iltana pistin lapsuudenkodissa laatikkoon oman huoneen kaappiin ja siellä on yhä. Sitä on nosteltu vain kun kaappia on siivottu, muuten ollut vuosikymmenet samassa paikassa.. Se mun vanha huone toimii vierashuoneena joten sitä kaappia ei kukaan tarvitse. Talo on kyllä jo homeessa, joten roskiin menee kaikki sieltä. Vielä siellä asutaan ja käydään, mutta purkukuntoisena menee myyntiin.  Tontti on onneksi ok paikalla että ehkä sen joku ostaa. Tänäänkin täällä on pipokelit. En vaan tykkää siitä päässä. 

Vierailija
56/71 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattinimikettä kodinhoitaja ei enää ole olemassa. Nykyään on kotihoitajia, joiden koulutus useimmiten on lähihoitaja ja työnkuva aivan jotain muuta kuin entisaikojen kodinhoitajien, jotka vielä mm. laittoivat ruokaa, siivosivat, sulattivat jääkaappeja ja vaihtoivat verhoja.

Vierailija
57/71 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilaslakki = paskahuusin katolla lunta

Vierailija
58/71 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihana kun 80+ ikäiset vanhempani laittavat lakit päähänsä ja lähtevät vappulounaalle. Ne lakit on toki jo aika ruskeita.

Vierailija
59/71 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vappuseurueessa kaikki muut paitsi yksi ovat ylioppilaita, niin onko se noloa?

No miksi sen pitäisi olla noloa? Siis pitäisikö muiden olla nolona tämän lakittoman puolesta? Puolisoni ei ole ylioppilas, mutta on aikoinaan aloittanut  kauppaopiston jälkeen opinnot suoraan  kauppakorkeakoulussa ja menestynyt elämässään monilla ulkoisilla mittareilla mitattuna. Häntä yo-lakin puuttuminen ei ole ikinä häirinnyt; miksi olisi? Toisaalta, puolisoni ei ole koskaan mitannut ihmisiä tittelien ja ulkoisten tekijöiden kautta. 

Vierailija
60/71 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se hävisi jossain muutossa kauan sitten. Mutta en käyttäisi, vaikka olisikin tallessa, minusta se asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.

Miten niin? Saajan nykyään lakin muistakin tutkinnoista. Esim. lähihoitajillakin voi olla lakki.

Mikä voisi olla nolompi kuin lähärilätsä? No ehkä joku parkki-Pirkon lätsä. Kai ne hattutehtailijat ovat niillekin omansa keksineet.

En ymmärrä kommenttiasi, mutta se kertoo arvomaailmastasi paljon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän