Käytättekö ylioppilaslakkia vapunpäivänä?
Siis jos menette vaikka kaupungille kävelemään tai kylään. Itse kirjoitin ylioppilaaksi 20 vuotta sitten ja olen käyttänyt lakkia vapunpäivänä vain 2 kertaa sen jälkeen, käydessäni vappukonsertissa.
Minusta tuntuu jotenkin hölmöltä kävellä se päässäni kaupungilla, eihän ylioppilastutkinto ole mikään ihmeellinen asia, joka pitäisi lakilla osoittaa. Minusta se on nykyaikana hassua, kunnioitan itse enemmän esim. sairaanhoitajia, kodinhoitajia yms. ammatin omaavia.
Kommentit (71)
En käytä. En päässyt lukioon, ei äly riittänyt.
Ylioppilasjuhlien (vuonna1982) jälkeen tuli muutamana vappuna käytettyä. Sen jälkeen se on lojunut jossain kaapin perällä. Liekö tallessakaan enää. Täysin turha perinne. Ainoa syy käyttämisen on että näytetään että olen ylioppilas. No onpa se hienoa ja harvinaista.
Mulla ei enää koko lippalakkia ole. On jossain Aurajoen pohjassa. Miesystävän kanssa riidellessä tuli viskattua pipo jokeen joskus vuosikymmenet sitten. Enpä ole sitä kaivannutkaan
En. Säilytän sitä laatikossa, jossa se on ollut kohta 20 vuotta.
Just olin salitreeneissä yo-lakki päässä, treenijuomana simaa.
Olisi kiva, jos olisi lakki, mutta en ole lukiota käynyt. Lähihoitajillakin olisi oma valmistujaislakkinsa, mutta en sellaista aikanani hankkinut. Nyt olen jo ko. alaltakin lähtenyt.
Olen käyttänyt lakkiani joka vappu vuodesta 1985 alkaen ja samaa perinnettä jatkan tulevaisuudessakin. Jouluksi hommaan joulukuusen ja pääsiäiseksi kasvatan pääsiäisruohon ja varaan herkkuja virpojille, juhannuksena koivut porraspieleen. Tyytyväisenä elelen tavallista elämääni perinteitä vaalien.
Pian tulee jo 60 vuotta , kun lakkini sain. Se on ollut pääosin omassa laatikossaan kaapin perimmäisessä nurkassa, joten aika valkoinen on vielä. Jostakin syystä alareunan nahka on kutistunut, joten lakki suostuu vain kellumaan päälaella - tuulenpuuskat hänet korjaavat, jos ulos lähden.
Vierailija kirjoitti:
En käytä. En päässyt lukioon, ei äly riittänyt.
Sama. Osaan jotenkuten plus- ja miinuslaskut kun saan ruutupaperia, lyijykynän ja pyyhekumin sekä riittävästi aikaa. Myös jotkut tosi yksinkertaiset kertolaskut voi ehkä vielä mennä, mutta sitten kun tulee yksikin jakolasku niin mä en tajua niistä mitään. Fysiikasta tiedän että vesi alkaa kiehua 100 asteessa ja että lämmin ilma nousee ylöspäin, mutta ei ole minusta kirjanoppineeksi.
Tietysti käytän kun sitä voi kerran vuodessa käyttää. Mun mielestä on noloo kun nää keillä ei ole sitä niin vetää sitte jonku peruukin tai pellehatun päähänsä.
En käytä, viskasin sen heti ekana iltana mäelle