***KesäHeinät ja vko 29***
[size=2][color=FF3030]Tässä pinossa vaihtavat kuulumisia vauva-arjen iloista ja suruista kesäheinät eli ne, joiden laskettu aika oli kesä-heinäkuun -07 vaihteessa (21.6.-10.7.)
Jo synnyttäneet:
[size=2][color=0000EE]25.4.
[color=CD2990]Oona1975, (30+3); tyttö 1225 g, 39 cm
[size=2][color=0000EE]23.5.
[color=CD2990]Äp81, poika 1925 g, 44 cm
[size=2][color=0000EE]24.5.
[color=CD2990]joors1, (35+3); poika 2390 g, 46 cm
[size=2][color=0000EE]11.6.
[color=CD2990]Cityäippä, (36+2); poika 3185 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]13.6.
[color=CD2990]Fiikus77, 13.6. ; poika 2840 g, 46 cm
[size=2][color=0000EE]19.6.
[color=CD2990]Senniina, (38+6); tyttö 3730 g, 50 cm
Sannnis, poika
Elisabet73, (37+6); tyttö 3422 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]20.6.
[color=CD2990]Hemppu79, (38+3); tyttö 3990 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]21.6.
[color=CD2990]Miiu77, (40+0); poika 3895 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]23.6.
[color=CD2990]Koala-72, (39+3); poika 3390 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]25.6.
[color=CD2990]-Veruska-, (39+3); tyttö 2826 g, 49 cm
kihara-74, 25.6. klo 15.10; tyttö 4400 g, 54 cm
[size=2][color=0000EE]26.6.
[color=CD2990]claudiina@, tyttö 3210 g, 50 cm
jiippi, (39+5); poika 3630 g, 50.5cm
[size=2][color=0000EE]27.6.
[color=CD2990]Misti, (38+5); tyttö 3430 g, 50 cm
s@nde, (39+6); poika 4485 g, 54 cm
[size=2][color=0000EE]28.6.
[color=CD2990]Kuutar78, (40+2); poika 3620 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]29.6.
[color=CD2990]pals, 29.6. (40+0); poika 3630 g, 51 cm
peetta, 29.6. (40+0); poika 3435 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]30.6.
[color=CD2990]anjuusa, (39+3); poika 3350 g, 50 cm
besero, (40+4); poika 3028 g, 48 cm
[size=2][color=0000EE]1.7.
[color=CD2990]ElluP, (39+3); poika 3525 g, 51 cm
AMS74, (40+3); tyttö 3580 g, 50 cm
@nikki, (40+6); poika 2625 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]2.7.
[color=CD2990]Amalia-Joel, (39+3); tyttö 3770 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]3.7.
[color=CD2990]peipposka80, poika 3255 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]4.7.
[color=CD2990]löllöriini, (40+1); tyttö 3775 g, 51.5 cm
[size=2][color=0000EE]6.7.
[color=CD2990]s@ri@, (40+0); tyttö 3590 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]9.7.
[color=CD2990]joutur, (40+5); tyttö 3740 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]10.7.
[color=CD2990]melba, (40+4); poika 3100 g, 50 cm
Kommentit (139)
unohin et on maanantai ja kirjotin wanhaan pinoon.. kunhan toisenkin käteni tästä vapaaksi saan niin kopsaan tekstin tänne. huomenta kaikki!!
pals - 16.07. 10:29 vastaa tähän viestiin (108/108)
Joopsis. Se toissayö meni siis hienosti, ja eilinen päiväkin! Pieni nukkui semmoset normaalit vauvan päiväunet 11-13, sitten söi, sitten nukkui vielä jostain 14.30-16. Sitten imetin suunnilleen kahdeksaan, ja 20.30 alkoi nukkua ja söi ennen 24, siitä nukkui 3.15.. Uskomatonta. Syönnin jälkeen viel pari tuntii unta, ja kuudesta eteenpäin taas kitinää-tissiä-torkkua. Oon ihan äimänä. Ja taas noustiin puol tuntia sitten, eli samaan aikaan ku eilen. Tämmönen rytmi kävis meikäläiselle :)
Jos nyt alkaa taas päiväunille jossain vaiheessa, niin lähden asioille hänen kanssa, pakko saada lukemista eli kirjastoon, ja maistraatissa pitäs käydä. ja SUKLAATA ostamassa..
Voimia erittäin paljon Melba, en voisi kuvitellakkaan miltä tuntuisi, kun on vielö esikoinen ja sitten tunnin välein herätys. Toissapäivänä olin aika ihmeissäni, kun imetin 12 tuntia putkeen, lukuunottamatta 3 vaipanvaihtoa ja pikainen kylpy. Varmaan joku erikoisen tiheän imun kausi :D Meillä kanssa poitsu kakkiivuorokauden ympäri jotain 2-3 tunnin välein, joten pitää vaihtaa tota vaipatinta aika usein.. ja niitä MENEE..
Heh, jotenkin pitäis keplotella koiralta pissanäyte tänään :D Onneksi hän on niin kiltti, että varmaan pissiikin käskystä, mutta voi olla aikamoinen näky kun mamma komentaa " Pissi!" .. Purkki alla.
Mun pitää tehä teille tunnustus, ja varmaan oon ihan kurja äiti mutta.. Eilen kävin kattomassa Harry Potterin, kun mies patisti. Meillä on suunnilleen alakerrassa teatteri ja vilkuilin vaan puhelinta koko ajan, mutta oli kyllä tunnontuskat :/ Sitten toisaalta, onhan isänsä ihan yhtä vanhempi kun minäkin, pärjäävät hienosti (nukkui koko ajan Panukin, tosin sitähän ei voi tietää ikinä etukäteen) ja lisäksi toinen juo pullosta myös. Eikä siinä oo mitään pahaa jos isänsä käy vaikka salilla.. Mutta slti. Hirveet puolustelut itelleni, ja kyllä itku tuli siellä leffassa kun mietin miten huono oon, poika ei ole edes kolmiviikkoinen.. No, enpä mene enää vähään aikaan ku korkeintaan kauppaan yksin! Oli onneksi hyvä leffa, sen minkä nyt siihen maltoin keskittyä :D
Nyt poitsu haluaa sylistä pystyasentoon, alamma leikkiä!!
P
Herrankiekaus, että menee viikot nopeasti!!!
Kiitos Senniina, kun ehdit taas uuden pinon aloittaa! Harmi, että teillä ei se patjakikka auttanut viereen nukuttamisessa. Konsta on löytänyt uuden lempipaikan nukkumiselle - vaunukopan. Siinä herra vetelee sikeitä ihan urakalla vaikka ei ulkoilmassa oltaisikaan. Kunhan ei totu vain siihen, koska jos kasvaa tuota vauhtia ei siihen kovin kauaa mahdu ;).
Meillä yö meni ihan kohtuullisesti. Kolmen tunnin välein imetin ja mies antoi kerran pumpattua pullosta niin sain itse nukuttua vähän pidemmän pätkän. Syötöt olivat siis 21, 24.15, 3.00 (pullosta), 4.30 ja 7.45. Ihan kohtuullista tahtia minun mielestäni.
Imemisotteesta - meillä ilman haukkominen väheni huomattavasti, kun otin käyttöön imetystyynyn. Siinä saan sen napa-napa vasten otteen paljon paremmin kuin ilman tyynyä ja omat hartiatkin kiittävät. Yöllä en aina jaksa könytä olkkariin tyynyilemään, että silloin sitten hörpitään sängyssä kyljellään. Konstakin tulee niin vauhdilla ja innolla rintaan kiinni, että se linnunpoikasasento (vauvan pää takakenoon ja imuote kuin hampurilaista haukkaisi) on välillä vähän hukassa. Se nyt kuitenkin olisi se paras imuote kuulemma. Harjoitellaan, harjoitellaan ;).
Nyt en muista mitä piti kommentoida :(. Ilmari ainakin oli söpöliininä kuvassa ja Fiikuksen Leo saan oikein kauniin toisen nimen ;). Palsilla ja Panulla sujuvat yöt jo paremmin (oli varmaan se tiheän imun kausi) ja hyvä, että kävit vähän leffassa tuulettumassa. Itse olin esikoisen kanssa samanlainen, että mihinkään en olisi voinut ilman vauvaa lähteä tai lähdin ainakin itku silmässä ja palasin pikaisesti. Tämän kakkosen kanssa onkin asiat sitten ihan eri tavalla. Oikein iloisena shoppailin eilen itsekseni kolmisen tuntia ja jätin kaikki pojat kotiin. Nyt jo tietää, että kyllä ne kaikki pärjäävät keskenään, kunhan tuolle vauvalle pumppaa apetta valmiiksi. Eilenkin Konsta oli kyllä nukkunut koko mun reissuni ajan ja heräsi syömään, kun äidin ääni kuului :).
Melballe voimia imetyssessioihin! Niinhän se on, että ei ihan vastasyntyneiden vatsaan mahdu kuin pari tilkkaa maitoa kerralla, niin sitä sitten pitää tankata useasti. Varsinkin kun se hukkaputki on vielä aika suora - syödään, kakataan, syödään, kakataan. Kyllä se siitä, kun masuun mahtuu kerralla vähän enemmän ruokaa!
Mitenkäs muuten on, olisko tässä porukassa BabyBiosta kiinnostuneita?
Elokuussa olisi tulossa parikin näytöstä ja ainakin se Sanomatalon kahvila on teatteria lähellä, jos halutaan treffata kunnolla ennen/jälkeen leffaa. Kiinnostuneita läheltä ja kaukaa?
http://www.finnkino.fi/events/babybio/
Nyt pyykkikoneen äärelle :)
-CÄ ja Konsta tasan 5 vkoa-
Maanantaita täältäkin! Itellä vaan ihan tiistai-olo, kun mies oli eilen töissä... Mutta tän päivän jälkeen sillä on enää 2 työpäivää ja sitten saadaan kunnolla perheillä kotona!
Hei minä en ollut koskaan kuullutkaan tollasesta BabyBiosta, kuulosti tosi hauskalta! Onko täällä suurin osa Helsingistä, vai onko Tampereeltakin minkä verran väkeä? Kun mulla ois mahdollisuudet päästä siihen Evan almightyyn sillon torstaina 16.8, mut Tampereelle. En oo ihan varma, mutta musta tuntuu että just tuolloin ollaan reissussa etelässä päin. Mökillä, Pälkäneellä, Tampereella...
Täällä yö meni taas melko hyvin! Räjähtämäisillään olevaa tissiä n. klo 24.00, 3.00 pierutusta ja vaipanvaihtoa (mies hoiti) ja sitten 5.00 ruokailu. Ja sitten seuraava ehkä 8.00. Että onneksi nyt on taas mennyt ihan hyvin, se oli se yks yö joka oli melkoinen... Nyt Unna taas nukkuu omassa pinnasängyssään. Pitäis muuten ostaa sitä muovitettua froteeta iso pala, kun taas aamusta päästi vaippa pissat reunasta ja meidän sänky lainehti. (Aamulla on ihanaa kölliä tytön kanssa vierekkäin.)
Imuotteesta oli juttua. Meillä tyttö yrittää aina joskus (varsinkin jos tissi on täynnä) hamuta vain sitä nänninpäätä ja leikkii sillä sitten. Mutta sitten kun vähän kutittaa leuasta ja työntää sen rinnan kunnolla sinne suuhun, niin löytyy hyvä ote. Uskoisin, että se on ihan oikea, koska se tuntuu ihan erilaiselta kuin sellainen huonompi ote. Mutta on kait meilläkin se ylähuuli sillälailla vähän sisäänpäin. Mutta en oo nyt aivan varma kun en pääse tarkistamaan. Mutta maitoa tulee ja tyttöhän imee! Ilmaa menee edelleen, mutta uskoisin ettei voi sillä imuotteella korjata sitä asiaa. Maitoa kun vain tulee sellaisella paineella!
Ääk, serkkutyttö soitteli ja on Oulussa käymässä. Eli mun pitää mennä siivoilemaan nyt kun tyttökin vielä nukkuu... Johan mulla tulikin ikävä vieraita kun viimeset lähti perjantaina! ;)
-Veruska&Unna 3vkoa-
oli jotakin kommentoitavia viime viikon pinosta, mutta unohtui samantien kun istuin tähän..
Keltaisuudesta kuitenkin, että on Meralkin vielä vähän kellertävä. Toisaalta kun isä on ulkomaalainen, niin voihan se iho muutenkin olla vähän tummempi. Omaa ihoa vasten kuitenkin näyttää aavistuksen keltaiselta vielä. Meilläkin tykätään vaunun kopasta ja meillä on vaunut olkkarissa koko ajan. Meillä on siis iso olkkari ja vaunut jokatapauksessa kuskattava ulos olkkarissa olevan takaoven kautta, kun etuovesta ei mahdu.
Täällä on kanssa joskus noita BabyBio näytöksiä. Pikkasen tuntuu pitkältä tuo matka E-Suomeen elokuussa, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Tre olis lähempänä:-)
Äläkä Pals ollenkaan kanna huonoa omaatuntoa leffakäynnistä. Sehän on aivan upeeta, että pääset. Samoin kuin CÄ, niin mäkään en esikoiselta kyennyt mihinkään piiiitkään aikaan. Luulin, että olen korvaamaton:-) Nyt pystyisin henkisesti, mutta ei ole ketään, kenelle jättäisin vauvan hoitoon ja viikonloppuisin haluan olla perheen kesken. Kampaajalle on kyllä päästävä tai tulen hulluksi tämän pehkon kanssa. Jäi nimittäin jussin alla asia hoitamatta, kun pitikin lähteä synnyttämään..
Täytyy vaan todeta, että onneksi nuo yöt ja päivät ovat niin vaihtelevia! Meillähän tämä oli vasta toinen enemmän levoton yö tämän neidin pian neliviikkoisen elämän aikana. Ja kyllä se naamanlevynen hymy aina väsyneen äidin pehmittää:-)
Täytyy taas kohta palata, kun muistan mikä se yksi kommentoitava asia oli.
Äsken kirjoittelin pitkät pätkät, mutta johonkin se katosi :( Pikakertaus siis...
Eilinen ilta meni täälläkin vauvan valvoessa. Kuudesta eteen päin vauva ähelsi vuoroin pierua, vuoroin kakkaa ja väliin röyhtäili :) Ja oli tiheästi tissillä. Sanoinkin miehelle nukkumaan mennessä, että taitaa tulla pitkä yö. Mutta neitipä nukahti klo 22.30 ja söi vain kerran (!) klo 3.30, josta nukuttiin melkein kasiin. Silloin ajattelin jo nousta ylös, mutta nukahdinkin vielä melkein tunniksi ja neiti nukkui vielä pidempään. Lisää näitä, kiitos :)
Imuote tuntuu olevan meillä ihan ok. Paitsi välillä, kun neiti nappaa juuri vain osan nänniä suuhunsa. Silloin on pakko ottaa ruoka suusta ja aloittaa uudelleen, koska tuo väärä ote tekee suorastaan kipeää. Ja mulla on muuten myös ollut alusta asti tyyny apuna imettäessä. Paras paikka imetykseen meillä on keinutuoli ja yölläkin nousen sängyssä istumaan ja otan ensin tyynyn syliini ja siihen sitten päälle vauvan. Makuullani mä en juurikaan syötä, koska silloin jää helposti tissin alaosaan tyhjentymätön kohta, joka ei ole ollenkaan hyvä homma rintatulehduksen mahdollisuutta ajatellen.
Melballe jaksuja tiheään syöttämiseen! Toivottavasti pikku herra ymmärtää kääntää rytminsä ihan kotimaiseksi ja saisitte vähän nukuttuakin. Mutta olikos hän se, joka jo mahassa ollessaan vietti niitä rillumarei-öitä ja discoili aina ihan pikkutunneille asti? Vai muistanko ihan väärin....?
Ihon väristä vielä sen verran, että meilläkin tyttö näyttää tietyssä valossa vielä tummemmalta kuin muut lapset. Minun äitini on sitä mieltä, että se saattaa olla pysyvää, meillä kun suvista löytyy ihan mustatukkaisia ja vähän tummemman pigmentin omaavia ihmisiä. Minä taas olen sitä mieltä, että ilmiö on ohimenevä. No, aika näyttäköön.
Mutta nyt on taas lopetettava, sisko on tulossa perheineen kylään ja piirakka on uunissa odottamassa poispääsyä. Kommentointia lisää myöhemmin...
Misti ja neiti 2vkoa ja risat
Mä totean nyt kyllä tyynen rauhallisesti, että teidän aikaisemmat viestit saa jäädä lukematta aikaisemmilta viikoilta ja liityn nyt tämän viikon alusta tänne sitten mukaan. Joten jos juttelen jostain jo teitä jutututtaneista aiheista, niin pahoittelen. Ootte vaan olleet niin ahkeria kirjoittajia ja osa teistä on ollut jo niin pitkään vauvallisia, että juttua on piisannut.
Meillä tuo poika on tosiaan " käänteisrytmissä" ollut tähän asti ja mä en tietty ole voinut noin pikkuisen pojan rytmiä vielä lähteä kääntämään, mutta en ole kyllä yhtään huolissani enää ettenkö sen saisi käännettyä, kun nyt maitoa riittää niin, että sen takia ei tarvitse syödä vuorokauden ympäri tunnin välein enää. Mä kun olen tätä sorttia, jolta maidot ei ainakaan lopu kesken. Nytkin on herunut maidonkerääjään noin desi vuorokaudessa maitoa pakastettavaksi.
Tänään meillä oli neuvola ja meillä taitaa käydä samoin kuin CÄ:llä eli paino nousee niin, että neuvolan tätien kulmakarvat kohoaa. Jostan ymmärsin, että syntymäpaino usein saavutetaan 10 päivässä ja että tässä vaiheessa paino nousee noin 30 g päivässä. No, meillä syntymäpaino oli ohitettu jo nyt (ikää 6 päivää) ja paino on noussut 60 g päivässä eli ihan samoissa painonnousuvauhdeissa taidetaan mennä CÄ:n pojan kanssa. Meillä tuosta pojasta ei ole kuvaa vielä, mutta kun sitä asiaa mietin, niin ei taida tarvita laittakaan, kun taisi olla sen verran samaa juustoa kuin CÄ:n poika pienenä (muistankohan oikein... missäköhän se vanha kuva olikaan) eli siitä kuvasta voitte katsoa minkä näköinen poika meillä asuu, en ole kuitenkaan kidnappausta tehnyt.
Huomenna ollaan menossa yksityiselle lastenlääkärille tai neonatologille vielä tarkemmin, niin saavat tarkistaa pojan, kun meidän lähtötarkastus oli mitä oli.
Tänään meidän neuvolareissun jälkeen poika oli oikea kyläluuta eli käytiin pikaisesti mummolaankin jo tutustumassa. On ihan neuvolan vieressä.
Palsilla tuntui olleen parempi yö viime yönä ja niin oli itseasiassa meilläkin - poika nukkui jopa yli 3 tuntia yhdessä vaiheessa! Kyllä nää rytmit tästä paranee, kun vaan päivisin vielä kyläluutaillaan ja seurustellaan ja syödään ja sitten öisin palvelut minimiin. Mutta tottahan se on, että ei se varmaan töitä tekemättä mene, varsinkin tämmöisen discopojan kanssa (eli kyllä sä Misti ihan oikein muistit).
Niin ja kun huomaan, että kaikilla muilla on syntymäpainot gramman tarkkuudella, niin jos Senniina haluat päivittää, niin meillä paino oli 3128 g.
Olettekos te muut jo ottaneet takaisin sitä ruokailuissa, mistä monta kuukautta olette kieltäytyneet? Meillä hävis eilen mm. mansikoita ja homejuustoa, nam. Silliä söin kanssa pitkästä aikaa, kun olen näitä hysteerikkoja ollut että " ei raakaa kalaa" ja nyt tekisi mieli graavilohta.
Hauska kuulla että ollaan Melba kaksoset synnytetty ;).
Meillä neuvolantätsä toi tunnollisesti sen imettämisen aikana " kiellettyjen" ruokien listan jo kotikäynnille - on siis melkein sama kuin odottavien lista. Eli en ole napsinut homejuustoja yms., mutta muuten kyllä ottanut vahingon takaisin niistä omista odotusajan kielletyistä jutuista, varsinkin suklaasta ja sipseistä ja jäätelöstä.
Meillä vaivaa ukkoja joku ihme unitauti, kaikki kolme kuorsaavat. Konstakin on nukkunut 10 asti - tankkasi tuossa välissä vaan yhden tissillisen. Riittääköhän unta yöksi enää ollenkaan. En ole vielä ajatellutkaan mitään rytmittämisiä, jos vielä puolivuotiaana kukkuu öitään, niin sitten jonkin sortin unikoulua peliin, nyt saa kaveri vielä mennä ihan oman rytminsä mukaan.
Tampereelle asti meikäläinen ei kyllä ainakaan vielä elokuussa leffaan pääse. Mieskin on jo töissä silloin ja tuo esikoinen jo päiväkodissa, että tässä aletaan etsiä rytmiä tarhaan viemisten yms. kanssa. Elmohan on ollut 2,5 vuotiaasta asti päiväkodissa 3 päivää viikossa. Mies sai sumplittua työvuorojaan niin, että pojilla oli sitten aina arkena 2 vapaapäivää vaikka mä tein normaalia työviikkoa. Nyt mies vaihtaa työpaikkaa, joten ainakin tarhaviemiset jäävät mulle ja loogistahan se onkin. Saa vaan nähdä miten me pääsemme aamuisin aina liikkeelle, mutta voihan sitä kotiinkin jäädä, jos ei joku aamu jaksa lähteä ;).
Joku voi tietysti ihmetellä, että miksi esikoinen menee hoitoon, kun itse olen kotona, mutta tämä on nyt meidän ratkaisumme tällä hetkellä. Elmo on kohta jo 4v ja saanut hyvin kavereita tarhasta ja kaipaa kyllä selvästi ikäistään seuraa. Tietysti, jos hän ei itse enää millään halua päiväkotiin syksyllä mennä, niin sitten mietitään asiaa uudelleen.
Mitenkä muut useampilapsiset kesäheinät - miten olette tämän asian ratkaisseet?
-CÄ-
Jaa melba että ollaanko! Siis syöty niitä herkkuja mitä ei raskaana... Minä oon ostanut jo ties kuin monta tuorejuustoa ja aurajuustoakin on mennyt hyvällä tahdilla! (Raskaana söin auraa kypsennettynä, mutten raakana) Raskaana en myöskään juonut light-limppareita enkä käyttänyt juurikaan tuotteita jotka oli makeutettu aspartaamilla tjms. (Vaikka nykyään " sallittujen listalla" ) Nyt oon sitten antanut mennä mitä vaan!
Ja kyllä sitä onkin herkuteltu! Sipsejä&dippejä, tortilloja, jätskiä, suklaata, limukkaa... Joka päivä jotain. Vielä ei näy painossa, mutta eiköhän sekin päivä koita kun alkaa nousukausi!
Menipäs ruokakeskeiseksi. Tirppanalla vääntää massussa, mutta on kuitenkin nyt päivällä saanut nukuttua ihan ok. Tosin kun se serkku oli tulossa niin täytyi heittää tyttö kantoliinaan että sain jotain tehtyä. Sitten piti soittaa serkulle, että tuu oikeestaan vasta kolmelta kun en oo kerennyt suihkuun tai mitään. Ja nyt se ei oo vielä sitten uskaltanut tulla! Mutta soitti just että on tulossa. Heipsan vaan!
-V&U-
olikin ehtinyt välissä kirjoittaa.... Siis apua, eikö noita homejuustoja sun muita saa imettäessäkään syödä?!?! No täällä on vedetty ilman huonoa omaatuntoa, asiasta tietämättömänä! :D
listassa kielletään vaan korvasieni..
sori lyhyt viesti, olen 1kätinen:-)
Huvittaa toi Senniinan yksikätisyysviesti, nimittäin itse oon kanssa yksikätinen sillon kun hymiöt ja isot alkukirjaimet puuttuu.. :D
Hmm. Meidän neuvolan vältettävät ruoka-aineet odotusaikana oli kohtuuton lakritsi ja salmiakki (yli 50 g/pv) ja raa' at jutut. Muutapa olen syönyt, kun kaikki noi Valion jututkin on pastöroitu. Imetysaikana ei kai oo mitään kiellettyä meidän neuvolan mukaan, mut luottamusta jo herättää että ei tosiaan ollut mitään listaa odotusaikanakaan.. Tiedän kyllä muiden neuvolotten rajotukset suunnilleen mutta oonpa syönyt kyllä kaikenmaailman juustot ja graavilohet tuoreena. Mietin kyllä monesti että onko se nyt turvallista, mutta niin se neuvolatäti vakuutteli:/ Tiedä sitten, toivottavasti en oo aiheuttanut mitään vahinkoa :/
Kääk! Olisinoa hämmästynyt Panun painosta ollut jos oisin tiennyt, että syntymäpaino saavutetaan yleensä 10pv ikäsenä.. Just 10 pv ikäsenä Panulla oli syntymäpainoon tullut 300g :o Mutta ainakin kasvaa :D Mielenkiinnolla odotan, että miten on paino kehittynyt. Pitäiskin soittaa neuvolaan ja varata aika..
Heh, yritin asioida Panun kanssa tänään.. Maistraatti on meidän takapihalla, ja sinne pääsimme, kun herra alkoi karjua pää ihan punaisena. Koko hiljainen toimisto vaan raikui.. Ystävällinen sihteeri sitten kysyi, haluaisinko imettää invavessassa, kyllä kiitos. Se vaan että ei oikein tissikään kelvannut, välillä söi ja sitten taas karjui. Toimitin sitten sen nimipaperin ja kiiruhdin takasi kotiin :D Ei ollu ihan pokkaa lähteä kirjastoon tai kaupoille :D Mietin vaan, että mikähän sekin oli, kun vaatetus oli sopiva, syöty oli juuri ennen lähtöä, uni oli tullut, sylikään ei rauhoittanut. Olisko se ollut maha sitten tai jotain :(
Nyt kävin vihdoin kirjastossa, tosin yksin :D Sain vähän imetyssessiolukemista, tai jos vaikka yöllä pikkuinen haluaakin syödä 10 tuntia putkeen. On nimittäin televisiotarjonta aika surkeeta näin kesällä,. Onnessaan oon kyllä syksyllä kun kaikki lempparisarjat alkaa taas, kunnon tv:n orja minäkin..
Pikkuinen ei kyllä viihdy oikeesti muualla kun mamman tai papan kyljessä kiinni, joten niin on menty nää ajat. Luonnollistahan se on, että haluaa olla lähellä, niin oon sitten hylännyt ajatukseni siitä, että " eihän hän ikinä sit totu omaan sänkyyn" jne.. Mut eiköhän se oma sänky ala kiinnostaa viimestään kouluiässä, luulisin :D On paljon helpompaa kun ei tartte koko ajan hypätä jossain toista rauhottelemassa, vaan voi muhia vierekkäin sohvalla tai sängyssä. Vaunuissa ois tietty hyvä jos ottais unet, koska olis niin ihanaa käydä kunnon vaunulenkeillä.. Voi että se olis huippua.. Mutta ehkä jossain vaiheessa alkaa nekin mennä hyvin :)
CÄ, ymmärrän kyllä täysin teidän ratkaisun tossa hoitohommassa. itellä ei tietysti oo useempaa lasta, mutta kuitenkin, ei se kiva olis repiä leikki-ikäistä sieltä pois, jos itse haluaa olla ja on tottunut, ja on niitä kavereitakin!
Olikos vielä jotain.. Hyvä, että Veruskan ja Unnan yö oli ollut levollisempi!!
P&P
Noista herkuista... Mitäs teillä CÄ on sitten kiellettyjen listalla imetysaikana? Mä olen mennyt pilkuntarkasti Espoon kaupungin ohjeiden mukaan eli
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;…
tuolta voi kurkata niitä mitä mä olen noudattanut.
Mun käsityksen mukaan siis imetysaikana olisi alkoholin ja lääkkeiden lisäksi kiellettyjen/rajoitettujen listalla enää niin, että
maksaa 2x kuukaudessa
ei pellavansiemeniä, ei korvasieniä
Ehkä Helsingissä on tiukemmat ohjeet? Jos näin on, niin on hyvä, että Helsinki näkyy vain ikkunasta, mä kuitenkin noudattaisin varmasti niitä ohjeita jos sillä puolella asuisin, mut nyt pääsen herkuttelemaan Briellä ;-)
Meillä oli tänään eka neuvolakäynti, vauvalla oli sieni navassa tyngän irrottua joten pääsin heti kun soitin ekalle käynnille. Paino oli noussu sairaalasta lähdön jälkeen 90g eli vielä ei olla syntymäpainossa, mutta sanoi että parin viikon ikäisenä pitäs olla jo siinä syntymäpainossa.
Meillä yöt tuntuu menevän samaa rataa kanssa, kun mahassa ollessa eli touhut alkaa illalla ja kahden maissa eilenkin päästiin nukkuun.
Eilen tyttö tankkas kauheesti pullosta ja sen asian kanssa kikkailtiin sitten. Tänään on tuntunut taas jo riittävän rintavarustuskin muutama kymmenen milliä on menny lisämaitoa. Eli ehkä se imetyskin tästä jo alkaa mennä pikku hiljaa oikeeseen suuntaan.
Vaunuilemaan ei olla kauheesti lähdetty, kun kelit on ollu mitä on ja tissillä tosiaan kuluu aikaa ja itekkin oon yrittänyt levätä kun on mahiksia. Ens viikolla miehen kesäloma kun loppuu niin pitää reilu kuukausi jaksaa olla kahestaan enimmäkseen lasten kanssa. Plääh...sitten miehellä on parin viikon isyysloma.
CÄ oon samaa mieltä, mietin kanssa että mitä meidän esikoisen kanssa teen kun hänkin tuntuu tarvitsevan kovasti aktiviteettiä (2-vuotias ensi viikolla). Mutta otin pois päivähoidosta (kokopäivähoito tuntui olevan liian raskas meidän tytölle) ja haen sitten uutta paikka molemmille samaan paikkaan keväällä (kun nyt näillä näkymin meen töihin takas). Elikkä meillä kunta on järjestänyt 4 krt viikossa kerhon 3 tuntia kerta ja meidän esikoinen menee sitten sinne syksyllä. Kerho ei tietenkään maksa niin paljon kuin päivähoito. Eli kun vaan saan typsyn raahattua sinne saan olla muutaman tunnin vaavin kanssa kaksin.
joutur ja vaavi 7pv
Ei meillä ainakaan menny niin, että syntymäpaino ois saavutettu vasta 10pvn iässä. Kun meillä terkkari kävi kotikäynnillä Unnan ollessa 9pv ja tuolloin painoa oli jo 3100g. Syntymäpaino 2826g.
Tänään tasan 3vkon iässä vaaka näyttää (siis kotona tavallisella vaa' alla punnittuna) 3,5-3,6kg. En osaa tuota tulkita muuten kuin että hyvin on maito pikku pallerolle maistunut. Eikös olekin suloista kun vauva nukahtaa rinnalle ja sitten kun nostaa siitä pois niin suupielet on ihan maidossa..? :)
Pals, siis Panuko ei rauhoitu edes vaunuihin? Se on harmi, jos itse tahtoisit vaunutella! Meillä Unna simahtaa heti kun vaunut lähtevät liikeelle tai auto jyrähtää käyntiin. (Kyllä, meidän kuplavolkkari tosiaan jyrähtää käyntiin.)
Niin joo, se serkku tosiaan kävi 2,5v tyttärensä ja 8v siskopuolensa kanssa. Tämä nuorempi tapaus sai kevyesti ilmaistuna järkyt raivarit kun äitinsä otti meidän vauvan syliin! Huh huh, siinä lenteli tavarat pitkin huushollia ja tenava pyöri lattioilla niin, ettei melkein aikuinen saanut pideltyä ja rauhoitettua. Lopputuloksena hikinen muksu ja pari vähintään yhtä hikistä aikuista.
Meidän neidille on tänään tullut sellaisia pieniä näppyjä kasvoihin. Varmaan jotain hormooninäppyjä vai mitä ne on... Kolmen ensimmäisen viikon kunniaksi! En vieläkään oikein ymmärtänyt syömisistä että mitä saa ja mitä ei imettäessä, mutta en varmaan ole ainakaan ihan yhtä tarkka kuin raskaana. Korvasienet&alkoholi, tupakkaa nyt en ole koskaan pahemmin poltellutkaan. (Paitsi jos oon nauttinut vähän alkoholia...) Maksaa en syö muutenkaan.
-Verde&Unnis-
oli ihan pakko ostaa purkillinen silliä ja vetää uusien perunoiden kanssa melkeinpä heti laitokselta kotiuduttua. ja makeakin maistuu :-)
minä en ole saanut neuvolasta mitään ohjetta imetysajan ruokalailurajoituksista, en edes ajatellut että muut kuin alkoholi ja tupakka olis kielletty. Ja ne nyt tietää ilman listojakin.
jotain häikkää meikäläisen ruokavaliossa varmaan kylllä on: naama on ihan punainen ja kuumottaa, muualta ei kutita. En vaan keksi mistä tämä oikein voisi johtua.... tomaatti, joku mauste? vai johtuuko jostain hormoonijutuista??? Onko arvailuja? Tekee mieli upottaa kasvot jääveteen.
Pals: minä olen aivan kamala äiti. Olin eka kertaa kaupassa ilman vauvaa heti 2. koti-iltana. Kävin 45 min reissun ja vauva nukkui koko ajan :-) ja kampaajalla olen käynyt, isukki antoi pullosta lypsymaitoa ja muuten nukuttiin koko 2½ tuntia. Minulla jäi varattu aika käyttämättä kun Leo päätti tulla maailman vähän ajateltua aikaisemmin. Mieheni pärjää hienosti vaavin kanssa, tissit vaan puuttuu, muuten hoitaa kyllä kaikki kuviot siinä missä minäkin. Osan paremminkin ;-)
Suihkutisseiltä ;-) (anteeksi termi) piti vielä kysymäni, että oletteko havainneet teidän vauvoillanne lievää turhautumista siinä vaiheessa kun maidon tulo hidastuu? Leo saa pienimuotoisia raivareita tissillä kun pitäisi ihan oikeasti imeä että saisi sitä maitoa lisää (tämä siis loppuvaiheessa tissittelyä). Siinä sitten riuhdotaan ja kätistään ja mutsin tissiin sattuu. Vinkkejä?
ja nyt taitaakin alkaa iltatankkaus, jospa pääsisi tänään ajoissa nukkumaan. Meillä heräillään edelleen vähintäänkin 3 tunnin välein.
Tälläistä tällä kertaa,
t. Fiikus
Eli näköjään on yksilöllistä tuokin... Kun luin vasta myöhemmin jouturin tekstin. Ja musta tuntuu, että meidän suihkutissien tenavat kasvaa tässä alussa nopeampaa! En jaksa aina iltaisin pitää imetysliivejä, vaan hilppasen tyyliin pelkissä housuissa kotosalla. No silloinhan sitä aina sitten yhtäkkiä huomaa, että ohos, " hanat" vuotaa taas ja sitten tulee ihan armoton kiire kun sitä tavaraa tulee niin vauhdilla! Ja siltikään sitä ei opi siitä vaan kohta sitä taas mennään yläosattomissa!
;) Meillä ei tuota turhautumista ole havaittavissa. Enemmänkin tuntuu että tyttö aluksi aina pyörittelee silmiään, että mitenkäs tätä tavaraa nyt tulee tällaisella vauhdilla! Sitten kun alkaa tulla vähemmän, niin yleensä alkaa " pilkkimään" eli meinaa nukahtaa. Sitten alkaa heruttelemaan sitä maitoa. Ja sitten taas unen rajamaille ja aina kun yrittää irrottaa tissistä, että jokohan ois nukahtanut, niin muutama nopea imaisu/herutus ja pari imua lisää ja taas melkein nukutaan.
Vinkkejä en siis oikein osaa antaa. Entä jos siinä hidastumisvaiheessa painelisit sitä rintaa eri puolilta, että vielä vähän aikaa tulisi vuolaammin...? Jos vauva ehtisi siinä ajassa sitten jo rauhoittua/väsyä eikä enää välittäisi niin siitä hidastumisesta. Emmätiä.
Meillä ei myöskään ole suihkutissien kanssa turhautumista havaittu. Ennemminkin ottaa päähän liian kovalla paineella tuleva maito. Ja painosta. Meidän 4vkoa vanha on saavuttanut kunnioitettavan 4,6 kg:n paino. Lähtöpainohan oli 3422 kg. Neuvolatäti kanssa huomautteli että ihan käyrien ylälaidoilla mennään mutta ei tarvitse hillitä syömistä. Siis mitä? Pitääkö vauvan syömistä jotenkin hillitä?Eikö se muka itsetiedä itselleen sopivan määrän milkkistä?
Kielletyistä ruoka-aineista. Minä olen pitänyt homejuustobakkanaaleja sekä graavilohimässytystä. Meidän neuvolan kielletyllä listalla on mm. hauki, yrttivalmisteet, korvasieni, alkoholi ja pellavan siemenet. Neuvola on Helsingin Pitäjänmäki.
Minä olen menossa Helsingin babybioon silloin elokuun alussa, miksei myös siihem elokuun tokaankin näytökseen. Oliko muita lähtijöitä, Cuityäippä ainakin?
Elisabet ja typy 4 vkoa
Toivottavasti meni kaikki päivitykset oikein. Silmät meinaa olla vähän ristissä, kun oli elämää meilläkin viime yönä. Ilta oli taas ähinää ja tyttö nukkuis vaan pystyasennossa mun olkaa vasten..Viereen en voi sen liian joustavan ja kapean sängyn takia enää ottaa (kiitos CÄ patjavinkistä, mutta se ei meillä auta, harmi). Niin kauan on siis kokeiltava omaan sänkyyn, kun neiti sinne tipahtaa. Plääh. Yöllä sitten syötiin 1-2 h välein ja välit kuuntelin ähkettä ja puhketta. Söin kyllä tortillaa eilen, joten oisko ollut liikaa maustetta neidin makuun. Toisaalta tytön kädet olivat aika kylmät yöllä, kun häntä nostelin tissille eli saattoi myös olla liian viileet oltavat. Lisäpeitto käyttöön siis ensi yöksi.
Imuotteeseen en ole keksinyt ratkaisua. Pitäiskö sen ylähuulenkin olla jotenkin töröllään, kun vauva ottaa tissin suuhun? Meral vetää ylähuulen sisään. Alahuuli on kyllä töröllä, mutta sekin pitää tarkistaa joka kerta. Nyt ajattelin olla pumppaamatta, koska musta tuntuu, että se vaan lisää maidontuotantoa ja olen oravanpyörässä sen takia. Torstaina on meillä seuraava neuvola ja uskon kyllä painon nousseen. Niinhän tuolla " liikatuotantosivullakin" sanotaan, että nämä suihkutissien lapset yleensä kasvavat hyvin. Se kai se pääasia on.
Tulkaahan kertomaan, miten viime yö sujui!