Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***KesäHeinät ja vko 29***

16.07.2007 |

[size=2][color=FF3030]Tässä pinossa vaihtavat kuulumisia vauva-arjen iloista ja suruista kesäheinät eli ne, joiden laskettu aika oli kesä-heinäkuun -07 vaihteessa (21.6.-10.7.)

Jo synnyttäneet:

[size=2][color=0000EE]25.4.

[color=CD2990]Oona1975, (30+3); tyttö 1225 g, 39 cm

[size=2][color=0000EE]23.5.

[color=CD2990]Äp81, poika 1925 g, 44 cm

[size=2][color=0000EE]24.5.

[color=CD2990]joors1, (35+3); poika 2390 g, 46 cm

[size=2][color=0000EE]11.6.

[color=CD2990]Cityäippä, (36+2); poika 3185 g, 50 cm

[size=2][color=0000EE]13.6.

[color=CD2990]Fiikus77, 13.6. ; poika 2840 g, 46 cm

[size=2][color=0000EE]19.6.

[color=CD2990]Senniina, (38+6); tyttö 3730 g, 50 cm

Sannnis, poika

Elisabet73, (37+6); tyttö 3422 g, 49 cm

[size=2][color=0000EE]20.6.

[color=CD2990]Hemppu79, (38+3); tyttö 3990 g, 51 cm

[size=2][color=0000EE]21.6.

[color=CD2990]Miiu77, (40+0); poika 3895 g, 51 cm

[size=2][color=0000EE]23.6.

[color=CD2990]Koala-72, (39+3); poika 3390 g, 49 cm

[size=2][color=0000EE]25.6.

[color=CD2990]-Veruska-, (39+3); tyttö 2826 g, 49 cm

kihara-74, 25.6. klo 15.10; tyttö 4400 g, 54 cm

[size=2][color=0000EE]26.6.

[color=CD2990]claudiina@, tyttö 3210 g, 50 cm

jiippi, (39+5); poika 3630 g, 50.5cm

[size=2][color=0000EE]27.6.

[color=CD2990]Misti, (38+5); tyttö 3430 g, 50 cm

s@nde, (39+6); poika 4485 g, 54 cm

[size=2][color=0000EE]28.6.

[color=CD2990]Kuutar78, (40+2); poika 3620 g, 51 cm

[size=2][color=0000EE]29.6.

[color=CD2990]pals, 29.6. (40+0); poika 3630 g, 51 cm

peetta, 29.6. (40+0); poika 3435 g, 50 cm

[size=2][color=0000EE]30.6.

[color=CD2990]anjuusa, (39+3); poika 3350 g, 50 cm

besero, (40+4); poika 3028 g, 48 cm

[size=2][color=0000EE]1.7.

[color=CD2990]ElluP, (39+3); poika 3525 g, 51 cm

AMS74, (40+3); tyttö 3580 g, 50 cm

@nikki, (40+6); poika 2625 g, 49 cm

[size=2][color=0000EE]2.7.

[color=CD2990]Amalia-Joel, (39+3); tyttö 3770 g, 50 cm

[size=2][color=0000EE]3.7.

[color=CD2990]peipposka80, poika 3255 g, 50 cm

[size=2][color=0000EE]4.7.

[color=CD2990]löllöriini, (40+1); tyttö 3775 g, 51.5 cm

[size=2][color=0000EE]6.7.

[color=CD2990]s@ri@, (40+0); tyttö 3590 g, 50 cm

[size=2][color=0000EE]9.7.

[color=CD2990]joutur, (40+5); tyttö 3740 g, 51 cm

[size=2][color=0000EE]10.7.

[color=CD2990]melba, (40+4); poika 3100 g, 50 cm

Kommentit (139)

Vierailija
21/139 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole myöskään huomannut, että Meral hermostuisi maidontulon hidastumisesta. Monesti se ei kyllä ehdi edes hidastua, kun tyttö on jo kylläinen. Tosin sitten saattaa itkeä hetken kuluttua lisää. Hänellä on kova imu siinä alussakin ja siitä se ilmannielemisvaiva varmaan tulee, kun ei ehdi niellä maidontulon tahtiin. Meral taitaa oikein tykätä siitä liki tyhjän tissin lutkuttamisesta. Eilen illalla tarttui siihen kiinni ja olis varmaan ollut aamuun asti, ellen olis irrottanut. Eli fiikuksen pulmaan ei ole tähän hätään vinkkejä.

Painosta en nyt osaa sanoa, kun to on neuvola. Ekassa neuvolassa lähtöpaino oli jo ylitetty (3730/4040) ja ikää oli tuolloin 18 pv.

Meillä on tänään nukuttu aika hyvin näin päiväsaikaan, joten saas nähdä mitkä sessiot illalla tulee..Onneksi nukuin vähän itsekin ja se auttaa kummasti pitkäksi aikaa.

Minä en muuten usko ollenkaan, että vieressä/sylissä jatkuva pitäminen olis mitenkään " haitallista" tai että vauva ei oppis siitä pois. Ottaa oikein pattiin, kun vanhemmat ihmiset toruu, että älä opeta sitä siihen. Hitto, omaa vauvaani pidän missä haluun ja missä sen on hyvä ja turvallinen olla!

Vierailija
22/139 |
16.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen myös sitä mieltä, ettei vauvaa voi kantaa/pitää sylissä tai vierellä liikaa. Se on vauvan paras paikka. Mutta minähän nyt menen heti väliin kun pienikin yninä pinnasängyssä alkaa! ;) Nyt kun mies on ollut töissä, on pitänyt aina tosi kauan miettiä uskaltaako mennä suihkuun vaikka tyttö nukkuisikin. Yhtään kertaa ei ole vielä heräillyt itkemään suihkun aikana, onneksi.

Mutta toisaalta ei tietenkään pidä aina mennä nostamaan sieltä pinniksestä pois, jos on rauhassa hereillä. Kun ne vauvojen unijaksot on lyhempiä kuin aikuisella, ja vauva voi herätä niiden välissä. Ihan vain nukahtaakseen sitten uudelleen. Suosittelen muutes muillekin luettavaksi Veera Supisen ja Vesa Anttosen toimittamaa Baby Blues Perhekirjaa. Siinä on tosi hyvää asiaa ja välissä hauskuuttamassa muutama Baby Blues-sarjakuva. Siinä on paljon eri kirjoittajien artikkeleita. Lukekaahan!

-V&U-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/139 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin fiksuudessani eilen kirjoittamassa vanhaan pinoon yön kuulumiset, mutta en ehtinyt koskaan kopioimaan tänne kun päivä meni sitten tuon tissimaakarin kanssa.

Meillä yöt on nyt jo neljättä putkeen tasaantunut tuonne 2-3h syöttöväleille. Viime yönä syötiin 22, sitten 01, sitten 2:lta piereskeltiin vartti ja jatkettiin unia ja sitten klo 4 ja nyt seiskalta. Sitten onkin ähissyt tuossa isin vieressä (isi vetää sikeitä kun viimeistä päivää) nyt tunnin verran. Mutta hyvä niin, koska pitäisi lähteä sinne Lahteen ajelemaan niin tankkaan poitsun kohta täyteen ja isken autoon.

Jullella on samaa vikaa kun Panulla, että ei edes vaunuihin nukahda jos ei sillä hetkellä tee mieli nukkua. Eilen mm käytiin kävellen kaupassa niin oli pakko kantaa viimeiset 500m sylissä kun vaunuissa huuto oli niin mieletön. Eikä siihen auta edes huvitutti.

Imemisote on meillä ihan ok öisin kun imetän kyljellään. Juuri se linnunpoikaote, eli niskat nurjallaan ja nassu ylöspäin. Ylähuuli on kyllä meillä törröllään. Meillä menee varsinkin öisin juuri siihen, että poitsu torkkuu tissillä ja jos yrittää vetää pois niin hirveellä raivolla nappaa kiinni ja jatkaa imemistä. Kyllä se sitten sylkäisee tissin ulos kun on tarpeeksi saanut.

Imetystyynyn kanssa en ole ihan täydellistä asentoa vielä löytänyt, tuntuu kuin poitsu olisi liian suorassa sen kanssa, parhaan asennon istuessa saa kun on jalat paljon alempana kun pää ja meidän imetystyynyllä ei sitä saa.

Mutta nyt pitää mennä herättämään mies suihkuun ja tekemään aamupalaa, että päästään lähtemään tien päällle. Jännittää kyllä miten menee tää päivä.

-Ellu-

Vierailija
24/139 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono yö takana :(. Taisi mennä Konstalla pasmat ihan sekaisin, kun nukkui eilen melkein koko päivän, tankkasi vaan välissä. Illalla vasta valvoi reilun tunnin pätkän ja ehkäpä sen seurauksena heräsi neljältä syömään ja sitten kakattin ja puklailtiin urakalla eikä uni sitten enää oikein maittanutkaan. Hirveää käninää ja kyllä mahaakin selvästi väänsi (ihmettelen vaan mikä, kun molemmista päistä oli melkoinen tyhjennys jo käynyt). Kaikki pojat lähtivätkin jo läheiseen leikkipuistoon ja minä menen kohta ottamaan umpisilmää.

Mitenkä muiden yöt?

Siitä neuvolan listasta. Taisin aiheuttaa turhaa polemiikkia, koska nyt vasta kaivoin sen listan esiin ja imetysaikana kielletyjä ovat sen mukaan hauki, itämeren isot silakat ja lohi (voi syödä 1-2 krt kuussa), sisävesien iso ahven, kuha ja made, korvasienet, alkoholi, yrttiteet, ravintolisinä myytävät yrttivalmisteet, sakariini ja syklamaatti, merilevävalmisteet sekä pellavansiemenet ja pellavarouhe.

Ei siis sanaakaan, homejuustoista, graavilohesta (ellei itämerestä ;)) tai maksasta saatikka salmiakista. Taisi olla vikaa mun korvissani, kun luulin kuulleeni th:n sanovan että lista on sama kuin odotusaikana vaikka olikin sitten varmasti sanonut, että listassa on samoja ruokia kuin odotusajan listassa. Anteeksi siis, jos aiheutin turhaa panikointia!

Suihkutisseistä - meilläkin Konsta enemmin hermostuu siihen ylenmääräiseen tuotantoon ja alkuimetys on usein hankalampaa kuin sitten sen takamaidon imeminen.

Syntymäpainosta - Konsta saavutti syntymäpainonsa vasta vajaa kaksiviikkoisena, mutta syynä oli huono syöminen ennenaikaisuudesta ja varsinkin keltaisuudesta johtuen. Kaveri otti kyllä vahingon takaisin aika nopeasti ollen 4 viikkoisena 4390g kun syntymäpaino oli sen 3185g. Meilläkin terkkari sanoi, että jos pituutta ei olisi ollut tullut niin paljon (silloin 4 viikkoisena 5,5 cm) olisi painokäyrä huidellut taivaissa. Nyt se meni kuitenkin 0-linjaa, kun pituutta oli tullut niin reippaasti.

En tiedä sitten miten muka puuttuisivat " liialliseen" painonnousuun tällaisilla vastasyntyneillä - että eikö annettaisi maitoa vai mitä. Höpöhöpöä, mun mielestäni vauvat tietävät itse, minkä verran ruokaa tarvitsevat.

Mua kyllä kiinnostaisi se babybio - ekakin leffa käy, joten eiköhän sovita elisabet alustavasti treffit :). Ja lisää porukkaa tietysti mukaan, ketkä vaan kynnelle kykenevät!

Fiikuksellako oli iho-oireita kasvoissa? Oletko syönyt paljon mansikoita? Mulle tuli joskus mansikoista tuollaisia oireita ja lisäksi kuumetta, kun olin kiskonut niitä varmaan pari litraa kerralla.

Ellulle hyvää Lahden -reissua Jullen kanssa! Hyvin se sujuu, kun varaudut vaan pysähtymään monta kertaa. Saattaahan olla, että toinen nukkuu autossa tyytyväisenä koko reissun.

Ai niin, siitä päivähoitoasiasta vielä. Kyllä Elmokin olisi saanut tyytyä kerhoihin ja puistoihin, jos olisi alle 2-vuotias, eihän hän ollut sen ikäisenä päiväkodissa vielä muutenkaan. Tuollainen 4-vuotias jo kaipaa niitä kavereita vähän eri tavalla, kun osaavat jo leikkiä yhdessä yms. Jos kaveri olisi ollut tähän asti kotihoidossa, niin sitten en olisi tarhaan laittanut, mutta kun on jo puolitoista vuotta päiväkotilainen ollut, niin...

...huomaatte varmaan, että kuitenkin vähän vielä tätä asiaa mietin ja poden jonkin sortin huono äiti -syndroomaa, kun toisen hoitoa jatkan. No, ei mikään onneksi ole kiveen kirjoitettua ja voinhan ottaa Elmon kotiinkin, jos toinen kokee olonsa jotenkin hyljätyksi.

Mutta nyt sitä unta nuppiin!

-CÄ ja Konsta 5 vkoa1pvä-

Vierailija
25/139 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että Jullella on rytmi tasaantunut ja ikävää, että CÄ:llä meni valvomiseksi. Meillä taisi olla sellainen tiheän imemisen ilta! N. 21.00-01.00 oli tyttö tissillä. Aina nukahti ja päästi tissin suustaan, mutta sitten kun yritti mihinkään liikuttaa tai vaikkei ois yrittänytkään, ihan heti taas heräsi ja alkoi vaatia tissiä. Musta se oli tosi ihmeellistä, koska aikaisemmin meillä ollaan oltu maksimissaan reilu tunti tissillä.

Mutta yö menikin onneksi sitten hyvin. Unna heräsi 4.30 tissille, aamulla jotain vaipanvaihtoa ja puuhaa isin kanssa, 7.00 tissille ja siitä nukuttiin 11.00 asti! Nyt on aamupesut ja pukemiset tehty ja taas tuhisee pinniksessä.

Meillähän eilen tuli niitä hormoninäppyjä Unnalle. Sisko sitten valisti, että niiden yhteydessä voi tulla nuhaa. No tämä päivähän sitten alkoi hyvinkin nuhaisena. Ajattelin vielä että ei meille mitään nuhaa tule, mutta tulipas kumminkin. Ei onneksi ole hirveän pahana että niistäjää en ole vielä joutunut käyttämään.

Hei CÄ, et sinä minulle ainakaan mitään todellista paniikkia ehtinyt niillä ruoka-ainejutuilla aiheuttaa! ;) Niin, tarkistin sen imuotteen ja ei Unnallakaan mene sittenkään se ylähuuli sisäänpäin. Se näyttää siltä, koska rinta on hervottoman kokoinen siihen päähän verrattuna ja se painaa siihen huuleen. Mutta kun painaa siitä rinnasta niin näkee, että siinähän se huuli töröttää. Toiseen nänniin käy silti aina kipeämpää se imeminen, mutta mun mielestä imuote on silläkin rinnalla ollessa ok. Että onkohan vaan muuten herkempi..?

Olihan mulla taas jotain muutakin, mutta ohi meni. Nyt ois ehkä sopiva aika harkita suihkua. Ellun poppoolle tsemppiä automatkaan!

-Veruska&Unna-

Vierailija
26/139 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senniina, mua kans raivostuttaa ne " älä opeta syliin" -kommentit, joita sain viimeksi viikko sitten miehen isovanhempien käydessä. " Älä sitten hoida paljon sylissä kun tottuu siihen.. Niin ja nukkumisesta puhumattakaan mutta tietystihän nukkuu omassa sängyssä." Enpä kehdannut korjata viimeistä väittämää mutta sen verran verenpainetta nosti että sanoin seuraavaa: " Onhan tämä pieni ollut mun sylissä jo elämänsä ensimmäiset 9 kuukautta, että se tottuminen on tullut varmaan siinä samalla. Nyt voi vaan yrtittää totuttaa POIS siitä sylistä, jos kokee tarpeelliseksi.. Mun mielestä on luonnollista että pikkuvauva haluaa olla lähellä äitiä tai isää." En vaan voinut tukkia turpaani, vaikka kyse on vanhoista ihmisistä joita kunnioitan paljon! On vaan niin väärin toi ajattelutapa.

Meillä kans Panu raivostuu kun maidontulo alkaa hidastua. Tai jos on väsynyt, niin nukahtelee kuten Unna. Heh, just ku vetää sen tissin suusta niin maitotulva valahtaa suupielestä :D

Äh kukaan ei tosiaan oo huono äiti vaikka esikoinen jatkaa tarhassa tai itse käy kampaajalla tai elokuvissa :D Olen tullut jopa omalla kohdallani siihen tulokseen ;)

Toivottavasti Ellun matka menee hyvin! Tänään on pakko asioida Panunkin kanssa kaupungilla, pakko ottaa vaan rintareppu jos kantoliinakin jostain käsittämättömästä syystä tekee raivarit.. Vaikka näppärästi osaan sen jo sitoa ja pienen saan sinne ihan yhtä kätsysti ku reppuunkin, niin silti ei vaan ole viihtynyt.. :/

Panu nukahti illalla 22 maissa, nukkui omassa sängyssä yhteen asti, sitten viereen ja epämääräistä kitinää ja torkkumista oli loppuyö jo siitä asti.. Piti nousta kuudelta ylös kun ei rauhottunut sitten millään eikä tissi kelvannut. Sitten kun pääsi olkkariin niin oli ihan tyytyväinen ja kahteli kovasti kaikkia huonekaluja ja leluja.. Imettelin sohvassa ja välillä tissiä takasin suuhun jos alkoi kätinä, mutta torkuin melkein koko ajan 11 asti. Onneksi, niin ei oo ihan töötti :) Nyt pitää herättää mies lääkäriin ja ihanaa kun pieni nukahtas, on niin likanen tukka mammalla että huhhuh.. Suihku tekis terää :D

Moikka!

Pals

Vierailija
27/139 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiverto yö takana. Illalla taas oli omat ähinänsä, mutta ei ihan pahimmasta päästä kuitenkaan. Sänkyyn päästiin joskus klo 23 maissa ja 00.30 neiti oli jo tissillä. Sitten nukuttiin jonnekin klo 3 jälkeen ja " syötiin" . Eli losuttiin ja yskittiin..Sen jälkeen varmaan johonkin klo 6 asti (en katsonut kelloa). Aamulla noustiin klo 9. Nyt on käyty kaupassa ja katsotaan nukkuuko Meral vaununkoppaan uudestaan, kun on jouduttu nostelemaan turvakaukalosta kauppakärrin kaukaloon ja takas. Onhan nuo meidän kahdenkeskiset kauppareissut ihan mielenkiintosia, joskin hyvin menneet tähän asti. Isoveli huusi kaupassa kerran jos toisenkin:-)

Julkisesta imettämisestä kysyi joku. Se on vähän sellanen kakspiippunen juttu jotenkin. Onhan se vähän erikoista, jos joku ryntäät paljaana ihan yleisesti imettää;-) Toisaalta se on vauvan ruoka ja sitä on saatava silloin, kun nälkä on. Eikä ole kiva mennä jonnekin haisevaan paskahuussiinkaan syömään. Söisinkö itsekään siellä? No en. Voisin kuvitella imettäväni jossakin kahvilan nurkassa ja saahan sitä vähän harsoa päälle, jos siltä tuntuu.

Meillä kyllä nuo syömiset vaihtelee ihan hirveesti. Imuote on sen ylähuulen puolesta varmaan vinksallaan, mutta joskus syöminen sujuu oikein mallikkasti ja sen jälkeen tyttö nukkuukin oikein hyvin. Losuamisen jälkeen on melko varmaa, että neiti on kohta hereillä vaatimassa lisää. Yöllä pääsääntöisesti syöminen sujuu hyvin ja voihan olla, että päivällä tulee annettua tissiä väärään vaivaan.

Aurinkoinen päivä tänään, jospa vähän ulkoitaisiinkin!

S ja M 4 viikkoa tänään

Vierailija
28/139 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan nopeasti tulin kysymään, että oliko se se mun kysymys siitä kantoliinaan " tottumisesta" , joka kirvoitti tän syliin-tottumis-keskustelun? Minä ajattelin lähinnä sillä sitä, että en haluaisi vauvan hylkäävän vaunuja, koska meillä ulkona nukuttaminen on oleellinen osa vauva-arkea. Ja jos vauva olisi vain ja ainoastaan liinassa, niin mitenkäs sitten esim. talvella? Sylissä meillä kyllä pidetään ja vieressä nukutaan ja sylittelijöitäkin on monta. Tuli vain sellainen tunne, että mä jotenkin aikaansain tän keskustelun :(

Meillä yö meni taas ihan hyvin, siitä ei sen enempää.

Eikä oikein ole nyt muutakaan kommentoitavaa, joten palailemisiin...

M ja neiti

Ai niin, sen verran vaan, että missäs AJ, Kuutar jne? Tulkaahan kertomaan kuulumisia.

Vierailija
29/139 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tosiaankaan ollut sun kirjoittamisella mitään osaa ainakaan mun tekstiin!!! En oikeastaan edes muistanut, että sinä olit jotain kantoliinajuttua kirjoittanut... En minäkään halua että Unna tottuu niin paljon liinaan, ettei enää vaunuihin suostu! Lähinnä tarkoitin vaan, että ei sitä syliä voi liiaksi vauvalle tarjota. Mutta tietty toivoo, että lapsi nukahtaisi niin tissille, vaunuun kuin liinaankin.

Eli kenenkään mielipide mistään täällä ei ole mua loukannut. Toivottavasti ei munkaan! =)

Hoksasin antaa tytölle niitä suolaliuostippoja nenään, ja johan taivas aukeni! Heti lähti kunnon klöntti pikkuisen nenusta ja henki kulkee taas hyvin!

-V&U-

Vierailija
30/139 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

CÄ:lle sen verran, että jos tuosta mun rytmittämisestä tuli sellainen kuva, että jotain unikoulua pidettäisiin, niin en todellakaan sitä tarkoittanut. Yksinkertaisesti vain sitä, että päivällä kun poika on hereillä, niin jutellaan hänen kanssaan ja ehkä silloin valvoo sitten vähän pidempään ja sitten tarvittaessa jos meinaa päivällä nukkua yli 3-4 tuntia kerralla, niin vaihdetaan vaikka vaippa ja katsotaan, että heräiskö siihen ja syömään. Sitten taas yöllä meillä on että palvelut ei niin pelaa eli syödä saa aina kun haluaa ja kakkavaipat vaihdetaan, mutta ei leikitä tai jutella enempiä ja valoja ei juuri ole. Yllättävää kyllä, että tämä on alkanut tuottaa meillä jo tuloksia nyt. Viime yönä meillä syötiin 23, 02, 05 ja 08 eli ihan tasan kolmen tunnin välein. Se on _hirmuinen_ muutos kun pari päivää sitten syötiin öisinkin vielä aina tunnin välein.

Niin ja tämä on meidän perheen kokonaisuudenkin kannalta ihan hirmuisen hyvä juttu. Jos olisi esikoinen kyseessä, niin ihan samahan se olisi, jos olisi vaikka mulla ja lapsella ihan nurinkurinen rytmi, mutta kun perheessä on toinen lapsi, joka ei todellakaan enää nuku esim. päiväunia, niin hänkin tarvitsee huomioa eikä äiti voi nukkua päivisin ja pari puolen tunnin yöunipätkää ei kyllä oikein riitä pidemmän päälle.

Niin ja tänään käytiin siellä neonatologilla ja ah ihanaa miten upeaa oli, kun joku oikeasti tarkasti pojan. Nyt on täysin luottavainen olo siitä, että pojasta tiedetään se mikä on tiedettävissä. Itse olinkin esikoisen vesikiveksen perusteella epäillyt, että tälläkin moinen on, vaikka eivät siellä lähtötarkastuksessa sitä huomanneetkaan ja lääkäri totesi nyt sitten saman. Muuten oli kaikin puolin kunnossa oleva poika.

Vierailija
31/139 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Ja uuteen viikkoon jo näin tiistaina. Illalla kävin lukemassa jutut mutten jaksanut kirjottaa..tai oikeestaa saunaan meno kahdestaan houkutti enemmin koska oltii saatu Leevi nukkumaan.

Viime yö meni miten meni, taas..Kovaa kitinää jostain klo2 asti.. Mies jopa kävi syöttämässä Leevin sohvalla ja toi sit takas mun viereen nukkumaan..

Nyt herra onkin valvonut n.klo11 asti..

Joku mainitsi sen Baby Blues Perhekirjan...Mä suosittelen myös. Ostin sen miehelle isyyspakkaukseen..loisto kirja. ja yks kaverini kattoi sitä kyläilessään meillä ja totes että tää ostetaan heille jos joskus lapsia tulee..

Sitten..Ellu. uteliaisuuttani kyselin sitä asumis juttua..ja neuvolaa. me asutaa tääl vanhan lahdentien varressa, hakkilassa ja käydää nissaksen neuvolassa. (oon yks kätinen..siitä pikku kirjaimet).

CÄlle ja muille joilla jo lapsia...mä myös veisin isomman lapsen hoitoon koska virikkeitä ja kavereita ne lapset tarvii.. ainakin yli 3v. tähän ois paljon juttua muttei jaksa kirjottaa.

me lähtää pe aamusta Leevin kanssa reissuun..ja mies tulee toisella autolla perässä. ja enää ens viikko niin mies jää ainakin viikox lomalle. Ihanaa. muuta ei voi sanoa.saas nähdä mitä on olla reissussa näin pienen kanssa...

mutta nyt hesarin lukuun..ja kahville..

Ja nyt takavasemmalle..kaikille mukavaa viikon alkua.

Miiu + Leevi 3viikkoa ja 6pv.

Vierailija
32/139 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ei, en minä ainakaan edes hoksannut yhdistää sun kysymykseen ainakaan omia kommenttejani!! Ja sinällään kiinnostaa sama juttu ku suakin, koska Panu ei meillä suostu vaunuihin ellei oo taju ihan kankaalla, eikä siis tietoinen paikastaan itse. Jos on tunnin sisään nukahtanut niin ei mitään tsäänssejä, herää heti ja ihan paniikissa on. :/ Tosi harmi, kun olis ihanaa lenkkeillä..

Saatiin neuvola-aika perjantaille.. Mietityttää kun pojalla on taipeet ihan punasena, ja semmosta punasta pikkusyheröö välillä poskissa ja masussakin! Kääk :( Lisäks on pikkuinen räkänokka, joten pitänee Veruskan tavoin hakea helpotusta suolaliuoksesta, pitää hommata niitä ensin..

-P

Vierailija
33/139 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morjentes!

Ei tullut Melba sun rytmittämisestä mikään unikoulu mieleen, hui hai :).

Kaveripiirissä vaan on muutama niitä, jotka ovat ihan tosissaan joutuneet unikouluttamaan vanhempia vauvojaan, niin siitä syystä varmaan käytin sitä sanaa. Rytmihän se on mikä on tärkeä myös minun mielestäni - taisinkin sanoa, että tuo esikoinen on varsinainen rytmijoonas ollut koko ikänsä. Nyt onkin sitten vähän uudet rytmit kuviossa hänelläkin, kun on jättämässä päiväunia pois (pitkään niitä nukkuikin) ja se näkyy sitten riehumisena alkuillasta aika reippaasti.

Olisikin ihanaa, jos tämä Konstakin oppisi yön ja päivän eron nopeassa tahdissa ja juuri noilla menettelytavoilla, mistä kirjoitit mekin sitä yritämme. Ei taida silti veljensä tahtiin ehtiä, joka nukkui yönsä jo alle 8-viikkoisena.

Mitenkä paljon teidän muiden vauvat ovat päivisin hereillä? Konsta ei kyllä ole edelleenkään kuin maksimissaan tunnin, jos siis imetyksiä ja vaipanvaihtoja ei lasketa mukaan.

Ja hienoa Melba, että lääkärissä kaikki oli hyvin ja pikkuherra nyt kunnolla tarkastettu. Mikä on vesikives ja tehdäänkö sille jotain?

-CÄ-

Vierailija
34/139 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

taisin konahdella jotakin siitä sylissä pitämisestä:-) Enkä ollenkaan sillä, että olisin pahastunut jonkun kommentista!!! Muistelin vaan, että joku oli kirjoittanut saaneensa ohjeita " älä opeta syliin" ja mua jotenkin korpeaa sellaset besserwisserit..Itse sain kerran seuraavan neuvon kerrottuani, että esikoinen ei oikein nuku: " syötät sen ja laitat nukkumaan" . Just joo. No, entäs jos se ei nuku..Täytyy kyllä myöntää, että olen aika kehno ottamaan " ohjeita" vastaan. Kokemusten vaihtaminen on ihan eri juttu ja monta hyvää vinkkiä olen täältä jo saanutkin!

Opettamisista ja tottumisista vielä, että en mäkään toivo, että Meral oppii nukkumaan vaan jossain tietyssä paikassa (sylissä, vaunussa tms.). Reissaamiseen ym. kannalta olis hienoa, jos vauva nukkuisi " missä vaan" . Esikoista olen kyllä kantanut ja hyssytellyt ja vatkannut vaunussa ja vaikka mitä. Niin vaan oppi helposti omaan sänkyyn ja nukahtamaan ilman unitissiä ja on muutenkin reipas koululainen nykyään:-)

Tuleeko teidän pienille usein hikka? Meral hikkaa hirveesti ja se johtuu varmaan siitä ilmavaivasta.

Joku kysyi jotain ja unohdin. Unohdan aina sen avaa uudessa ikkunassa- jutun ja tässä sitä ollaan..

Vierailija
35/139 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin CÄ taisi kysellä että miten meidän muiden lasten hoito, joilla on siis ennestään lapsia. Meillä poika aloittaa jo koulussa, niin luontevasti on tietty siellä. Saapa nähdä minkälaisiksi ekaluokkalaisen päivät muodostuvat.

Niin ja siitä vesikiveksestä, että olen antanut itseni ymmärtää, että näillä vauvoilla on sellainen joku reitti sulkeutumatta tuolta vatsaontelosta tuonne kivespussiin ja siten nestettä pääsee sinne kiveksen ympärille. Ainakin isoveljellä korjautui ihan itsekseen ja ymmärtääkseni ennen kouluikää kannattaa tarkistaa nyt tämänkin tilanne, että onko parantunut vai ei ja sitten keskustella lastenkirurgin kanssa, että mitä tehdään, jos ei. Käytännössä kai joku kuivatus/lääkehoito mahdollinen tai sitten leikkaus. Mä jotenkin uskon, että tuo meidän pojan vesikives kuivuu kans itsekseen, kun ei ehkä näytä niin selvältäkään kuin esikoisella ja hälläkin kuivui.

Nyt pitää varmaan mennä poikaa vähän hätyyttelemään, kun on nukkunut jo melkoisen tovin. Mulla jo rinnat pakkas ihan täyteen ja mietin, että mitä mä niille teen, kun en jaksaisi lypsääkään. Vaan sitten kokeilin laittaa maidonkerääjät vaan imetysliivien alle ja heureka se toimi! Rinnoista valui molemmista sellainen maidonkerääjällinen ja nyt ei ole niin piukea olo enää ja luulen, että poikakin saa helpommin otteen rinnoista sitten kun rupeaa syömään. On aika tylsää, kun ei tarvitse imeäkään, kun maito vaan tippuu suuhun :-/

Meillä kans poika hikkailee. Ollaan laitettu pallean ympärille jotain lämmintä silloin. En tiedä sitten että auttaako yhtä paljon kuin päällään lasillisen vettä juominen tai säikäyttäminen, mutta ehkä sopivampaa viikon ikäiselle, heh.

Aha... no mies oli sitten lukenutkin hikasta ihan neuvolasta tulleesta paperista... eli syynä on kuulema onkin se, että vatsa on niin täysi, että painaa palleaa ja aiheuttaa hikkaa.

m + poika 1 vko

Vierailija
36/139 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

CÄ, meillä tyttö saattaa olla hereillä sellaiset 2h, jos mitään ruokailuja ei lasketa. Joskus päivällä on aina tuolleen vähän pitempäänkin hereillä. Ei kuitenkaan joka päivä. Ja Senniina, kyllä täälläkin on kovaa hikkaa havaittavissa!

Tänään on ollut tissilläasumispäivä! :) Mulla menee kans silleen, että täältä on kiva lukea neuvoja ja vinkkejä, osaksi sitäkin varten täällä ollaan. Mutta mun mielestä on eri asia jos sitten vaikka anoppi tuputtaa " hyviä neuvojaan" . Siis esimerkiksi viime viikkoinen keskustelu:

Anoppi: " Kyllä se äidin ruokavalio vaikuttaa paljon niihin mahavaivoihin. Joo, kato kyllä nyt tais vaikuttaa se kun oot sitä kahvia juonut."

Minä: " Enhän minä ees oikeestaan juo kahvia. En tänäänkään oo juonut.

Anoppi: " Joithan kun käytiin teidän äidillä!"

Äh, ärsytti. Siis minä en oikeastikaan juo kahvia juuri koskaan. Joskus jos oikein " kakkukahvit" keitetään, niin silloin. Ja siellä äidillä tosiaan join pienen kupin kahvia, tai sekin oli puolikas kuppi kun melkein puolet oli maitoa.

Eikä sillä että oikeasti ajattelisin, ettei kahvia saa juoda. Mutta se anopin kyttäys ja kun pääsi oikein näpäyttämään, että joithan siellä äidilläkin... Murr.

Eihän hän toki pahaa tarkoita, mutta toisilta niitä neuvoja vaan ottaa kiitollisempana vastaan. Esimerkiksi siskoni saa sanoa mulle lähes mitä vain neuvoja. ;) Menipä avautumiseksi! Anteeksi. Mulla siis on ihana anoppi, mutta joskus sitä vaan on vähän herkkänä joidenkin asioiden suhteen!

-V&U-

Vierailija
37/139 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä, ettei se ollut se mun liinailu juttuni, josta keskustelu alkoi :) Ihan tuli sellainen olo, että te muut näitte sielunne silmin mut pipo kireellä nukuttamassa vauvaa vaunuihin :) Mikäänhän ei ole niin ihanaa kuin pitää pientä nukkaposkea lähellä!

CÄlle isompien hoitojutuista. Ja heti ensin sanon, että tää on VAIN mun henkilökohtainen mielipiteeni, mutta minä siis en veisi isompaa päiväkotiin, kun olen itse vauvan kanssa kotona. Enkä siis vie :) Itse kun olen lastentarhanopettaja ensimmäiseltä koulutukseltani ja niitäkin hommia ehtinyt tekemään, niin olen nähnyt monta tapaa hoitaa asia. Mutta mun, ja jälleen korostan, että vain mun, mielestä lapsi ei virikkeettä pysty elämään kotonakaan. Varsinkaan, kun on kerhot sun muut olemassa. Meillä siis neiti 3v aloittaa syksyllä srk:n kerhossa 2xvko ja se riittää. Muuten touhuillaan yhdessä kotona, kun kaikki isommat ovat ovat koulussa. MUTTA, ymmärrän kyllä muitakin ratkaisumalleja, jos lapsi viettää päiväkodissa esim. 6h kerrallaan, eikä niin että hän, jonka äiti/isä on kotona vauvan kanssa, tekee sitä kaikkein pisintä päivää hoidossa (näitäkin olen surukseni nähnyt :( ) Enkä hetkeäkään usko, että CÄ kuuluisit tuohon joukkoon :)

Melban vauvalla oli se vesikives todettu. Meillä kakkosella oli se myös ja se jouduttiin 4-vuotiaana kirurgisesti korjaamaan. Mutta oli kyllä tosi pieni ja helppo operaatio. Ja syyhän siihen vesikivekseen on just se, mitä kerroitkin. Eli umpeutumaton reitti nesteillä valua sinne kivespussiin. Yleensä tosin nuo korjaantuvat itsekseen. Meillä syynä tuohon vaivaan oli pojan ennenaikaisuus ja hänellä oli myös napatyrä, joka onneksi hävisi itsestään.

Meillä hikkaillaan myös lähes joka ruokailun päälle, kun tosiaan se massu on niin täynnä. Ja silloin helposti maitokin nousee takaisin päin joka hikkauksella. Meillä parhaiten on toiminut vauvan pystyasennossa pitäminen tai se, jos saa houkuteltua vauvan ottamaan vielä ihan pienen pienen hörpyn maitoa.

Mutta nyt on taas mentävä, joten kuulumisiin :)

M

Vierailija
38/139 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli se valveillaolemisjuttu, mikä unohtui. Se kyllä vaihtelee meillä aikalailla. Joskus tuntuu, että tyttö vetää unta koko päivän ja käy vaan tissillä ja vaipanvaihdossa välillä. Vaipanvaihtoon hän kyllä herää poikkeuksetta. Jos joku arvio pitäis heittää, niin 1-3 h hän varmaan päiväsaikaan valvoo. Tänään on ollut kaksi sellaista pitempää valvomisjaksoa ja osan aikaa tyttö viihtyi alustallaan lattialla seurustellen poikaystävänsä kanssa. Tyttö on nimittäin rakastunut isoveljen vanhaan Puuha-Pete nukkeen:-)

Eikä Meral aamupäivällä nukahtanut vaunuun uudestaan. Oli kyllä hiljaa ja kun menin katsomaan, niin sieltähän sitä napitettiin ja annettiin äidille mojova hymy. Nukahti sitten kyllä syliin ja siitä mentiin makkariin ja nukuttiin molemmat, aah.

Mulla on hartiat aika jumissa ja meinaa päänsärkyä pukata. Ei kivaa. Mulla ei myöskään tuo jälkivuoto ota loppuakseen:-( On toki jo vähäistä, mutta on kuitenkin.

Piti ulkoillakin tänään, mutta miten se lähteminen on niin vaikeeta.

Vierailija
39/139 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissulta ollaan palattu, tai siis oltiin jo neljän maissa, mutta poitsu asunut tissillä siitä asti.

Nopeesti muutama kommentti. Miiu: me asutaan tosi lähekkäin!

Ja Senniinalle hikasta, että Julle nikottelee lähes joka syönnin jälkeen, ainakin jos on syöty vähänkään pitempään, eli varmaan on siitä mahan täyttymisestä. Muta Jullehan oli kova nikottelemaan jo masussa. Me mietittiinkin miehen kanssa alunperin vitsinä, että nimetään poika Antti-Heikki Matiksi, eli A-H-Matiksi.

Matka meni muuten hyvin, mutta muutaman kerran vähän kiukutteli. Kuitenkin yhdellä pysähdyksellä Lahteen ja takaisin nukkui (tai rohisi) koko matkan ja sai itkuraivarit vasta kotipihassa. Ja isomummoilla tietysti oli kuin hellantelttu ja näytteli parastaan. Jep jep, vieraskorea on hän. Sai sentään molemmat isomummot kunnon kakkavaipat tuliaisiksi.

Jaaha, nyt alhaalla kitistään taas, eli varmaan lisää tissiä.

-Ellu-

Vierailija
40/139 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panu valvoo kanssa vaikka koko päivän putkeen, syö välillä mutta sitten taas jatkaa valvomista. Nyt on nukkunut jo useemman tunnin, herää taas aamulla kukkumaan.. Pitäis itsekkin nukkua kun pienikin, mutta alkaa jo tuntua normaalilta elämältä kun ei nukuta vielä aikasin :) Oikeesti, miten siistiä, vaikka yöllä ja aamulla onkin ihan väsy kun pitäis sinnitellä hereillä, niin sitten kun nousee oikeesti ylös aamulla, ei väsytä sen jälkeen silleen unettavasti! Ei oo siis lopen uupunut koko ajan, eli on meillä kyllä yöt parantuneet! Vaikka usein noustaa silti, mutta kai sitä nuorena jaksaa :D

Veruska, tiiän just ton homman mikä sullakin, että tosi mielellään kuuntelee kaikki neuvot ja ohjeet joltain tyypiltä, mutta muilta ei halua kuulla mitään tai se tuntuu tunkeilulta tai semmoselta epämiellyttävältä.. Sama täällä! Minä tykkään älyttömästi jos äiti tai isän naisystävä neuvoo, mutta muilta ei kaikkee halua kuulla.. Hassua!

Eipäs tässä kummempia.. Sinnikäs oon ja kaikista raivareistaan huolimatta yritän viedä Panun vaunuilemaan aamulla :D Sidon kyllä kantoliinan ylleni varmuuden vuoksi, ja otan vielä rintarepunkin mukaan :D Mutta jos sattuu uninen sauma, niin onpa todistettu jopa kolmen tunnin unet vaunuissa.. Yleensä sitä vaan ei satu :D

Öitä kaikille!!

Pals ja Panu