Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruokahaluttomuus

15.07.2007 |

Olen tässä nyt aikani miettinyt ja vatvonut onko tällainen normaalia. Nyt päätin, että ennen kuin hermoheikkouksissani alan soittelemaan neuvolaan, kysyn onko kellään täällä vastaavia kokemuksia. Josko vaikka joku tunnistaisi oireen ja kertoisi sen " kuuluvan asiaan" :)

Odottelen siis esikoistani ja olen menossa viikolla 17. Jo reilun viikon ajan olen kokenut itseni jatkuvasti todella ruokahaluttomaksi. Vastaavaa oli jo ennen edellistä neuvolakäyntiä, mutta silloin se oli vain joskus ilmestyvä olotila. Pidin sitä täysin normaalina kesään kuuluvana ilmiönä. On niin kuuma, ettei tee mieli raskastaa itseään sapuskalla.

Nyt kuitenkin alan huolestua, koska ruoka ei kerta kaikkiaan maistu. Saan alas kyllä kaikenlaisia vihanneksia, hedelmiä ja vastaavia. Mutta " kunnon ruokaa" en kerta kaikkiaan saa nieltyä. Reilu viikko on nyt mennyt niin, että lämmintä ateriaa tulee närkittyä vain haarukallinen, korkeintaan viisi.

Myöskään nälkää en tunne minkäänlaista.

Joten olisiko kiireen vilkkaan soitettava neuvolaan ja kerrottava, että hei, minä en syö? Vai jatkanko hedelmiän pupeltamista ja odotan kunnes ruokahalu palaa? Väkisin en pysty syömään, koska se tulee saman tien takaisin ylös.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
15.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen raskauteni oli kaksosraskaus ja ruokahaluttomuus vaivasi 20 + viikolle saakka. Vaikka pahoinvointi loppui viikolla 10 niin sen jälkeen vielä meni reilut 10 viikkoa ennen kuin ruoka alkoi maistumaan. Keitin väkipakolla itselleni välillä puuroa tms.

Tässä raskaudessa ihan sama kuvio, ruokahalu normalisoitui joskus viikolla 22. Painoa ei siis alkuraskaudessa tullut ollenkaan.

Mä uskon, että vauva ei kauheasti tarvitse alkuraskaudessa. Se huolehtii itselleen riittävän ravinnon, joten sen suhteen ei kannata olla huolissaan. Sun kannattaa kuitenkin huolehtia siitä, että saat riittävästi kaikkia vitamiineja ja hivenaineita, kuten rautaa ja kalsiumia. Jos tunnet itsesi huonokuntoiseksi, kannattaa pakottautua syömään. Ja syödä siis niitä asioita, joita tekee mieli.

Vauvahan alkaa kunnolla kuluttamaan joskus 24 viikon jälkeen, joilloin alkaa huima kasvuvaihe. Mulla on kummassakin raskaudessa siinä vaiheessa alkanut syömähalu. Tulee heikko-olo jos ei syö riittävästi. Ja kyllä niitä kilojakin on sitten kertynyt.

Vierailija
2/2 |
15.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kyllä rautaa taletteina ja niistä saan tarvittavan raudan. Muutenkin kun minulla ei sitä rautaa kamalasti ruuasta tule (olen kasvissyöjä) niin... Tämä rautalisä oli melko automaattinen juttu.

Kalsiumistako myös puhuit? Maitoa menee kyllä. Yli litra päivässä :)

Painoa on tullut jopa huimat 300g lisää sen jälkeen kun ensin aivan raskauden alussa laihduin lähes 5kg. Joten ainakaan mihinkään aivan kamalaan painonputoamiskieputukseen en ole joutunut.

Vointi on oikein hyvä ja reipas. Kutein sanoin, ei ole nälkä eikä sellainen olo, että sitä ruokaa tarvitsisi. Melko samaan aikaan loppui alkuraskauden väsymys mitä alkoi tämä ruokahaluttomuus. Sinänsä aika hassua, ainakin näin ensikertalaisen silmin katsottuna :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla