Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 kk:n aitiysloma

15.07.2007 |

Olen saanut vihdoin tayspaivaisen tyopaikan etsittyani sellaista 2 vuotta. Lapset ovat 1. ja 2. luokalla ja menevat koulun jalkeen iltapaivakerhoon, kunnes haen heidat.

Mietin tassa, etta te, jotka saatte vain 3 kk aitiyslomaa esim. USA:ssa, milta tuntuu vieda vauva hoitoon niin nuorena. Haluamme vauvan mutta haluan pitaa tyoni, joten joudun taipumaan tahan mini-aitiyslomaan. Yritan asennoitua positiivisesti: miljoonat jenkit vievat vauvat 3 kk ikaisena hoitoon, ja vauvat selviytyvat. Mutta enta mina?! Maitoa pitaisi pumpata toissa, ja ikava ja huono omatunto vaivaisi, vai?!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä selvisin

Sen ikäisenä vauva sopeutuu nopeasti hoitoon.

Hollannissakin on lyhyet äitiyslomat ja yhteen aikaan suomessakin pärjättiin sen pituisilla.

Totuin ajatukseen raskauden aikana ja hyväksyin sen. Ei ollut muuta vaihtoehtoa. Sitä tulee tehtyä se mikä on pakko.

Auttoin kun tutustuin hoitajaan ja olin varma että lapseni saa hyvää hoitoa.

Kyllä se siitä.

Oletko tutustunut paikkakuntasi tarhamaksuihin?

Voit tutustua tarhoihin jo raskaana ollessasi ja laittaa vauvasi jonotuslistaan, mutta varmista että siihen on sitten varaa

Vierailija
2/5 |
20.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli 63 päivää lain mukainen äikkäri, eli 2 kk. lisäksi otin kesäloman ja nyt vielä palkatonta 1,5kk. eli vauva mennee hoitoon 4,5 kk vanhana. tai siis hoitaja tulee meille, kun täällä ei lasta oteta niin pienenä päiväkotiin. kauhea olo kun pitää mennä töihin ja hirveä rahanmeno. mutta työpaikkaa en halua uhrata, koska myös minä sitä etsin 2 vuotta. ja uutta tuskin löytyy kovin helposti.

en aio kuitenkaan syyllistää itseäni siitä sillä se on maan tapa. kyllä kuitenkin harmittaa kun suomalaiset kaverit valittaa koko ajan kun ei voi olla kotona " kuin" vuoden ja yhteiskunta ei tue tarpeeksi. kyllä ääni kellossa muuttuisi jos joutuisivat elämään jossain muuallakin välillä:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
22.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 4 lasta ja hoitajat kotona. Käyn tosin enää 3 päivää viikossa töissä, mutta onhan siinäkin organisaationsa. Meillä on kotona nyt 8v, 3v ja kaksoset 7kk. Mulla on aina ollut n 4kk äippäloma ja sen jälkeen on työt alkaneet, kuten meillä päin on tapana. Alussa on aina sydän kurkussa, että miten pienet pärjäävät, mutta sitten kun huomaa miten tyytyväisiä ovat kun tulen töistä, pelot häpyvät... Minä olen lopettanut imettämisen siinä vaiheessa kun olen lähtenyt töihin (hattua nostan niille äideille, jotka jaksavat pumpata töissä). Tämä vaatii rohkeutta ja voimia, ja etenkin uskoa siihen, että myös joku toinen voi hoitaa lapsiani yhtä hyvin kuin minä. Rohkeutta päätökseen!

t. muksuja4 ja poikalauma

Vierailija
4/5 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin sydäntä on raastatnut kovasti ja itkuitta en ole selvinnyt mutta lapset ovat sopeutuneet nopeasti ja hyvin on mennyt kaikenkaikkiaan.

Täkäläiset sanovat että lapsi on parasta laittaa hoitoon ennen 6 kk ikää tai 18 kk jälkeen. Suomalaisen äitiysloman pituus on lapsen kannalta kaikkein hankalin aika hoidon aloittamisen suhteen. Ja siihen uskon :)

Ei kannata kuunnella Suomessa asuvien komennteja - niistä tulee vain paha mieli!

Vierailija
5/5 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vindin kanssa etta jokaisen taytyy elaa vain omaa elamaansa eika suomalaisten kommentteja kannata/voi ottaa huomioon jos oma elamantilanne on aivan erilainen. Taytyy sanoa etta omat kontaktini Suomeen ovat jopa hieman karsineet taman asian takia, koska en jaksa enaa kuunnella suomalaisten voivotteluja kun Suomen lain suomat oikeudet mielletaan siksi " kultastandardiksi" jota hyvan vanhemman maailman ympari olisi noudatettava...

Itsella hiukan eri tilanne kuitenkin kuin ap:lla koska ekan lapsen kanssa menin toihin kun han oli 7 kk (sain silloin vakituisen tyopaikan ja se oli ota tai jata -tilanne) ja kakkosen kanssa onnistuin tyonantajani antamia mahdollisuuksia luovasti kayttaen junailemaan itselleni 12 kk aitiys/vanhempainloman vaikka normi onkin tyopaikallani 6 kk. Itse halusin niin koska silloin aikoinaan 7 kk tuntui jotenkin pakkopullalta, ei niinkaan lapselle vaan ihan minull itselleni.

Tuohon vain sanoisin etta kylla 12 kk:kin sopeutui hoitoon ihan muutamassa viikossa, aika samalla tavalla kuin aikoinaan 18 kk siskonsakin (joka oli siis kotona hoidossa sukulaisella ennen tarhaan menoaan). Eli varmaan riippuu ihan yksilosta, tietysti alle 6kk varmaan sopeutuu viela nopeammin.