Surullisen monen lapsiperheen viikonloppu:
- äiti ja isi nuokkuu väsyneinä sohvalla ja netissä
- lapset katsoo ensin aamupiirretyt ja sen jälkeen videoita lähes koko päivän
- kotipizzan auton tuo lämpimän ruoan tai sitten pistetään einespyörykät ja ranskalaiset uuniin
- koko perhe köllii pyjamaisillaan lähes koko viikonlopun
- ulkona ei edes käväistä ellei tartte hakea kaupasta maitoo tai karkkii tai uutta leffaa tai ellei lapset ole sen ikäisiä että osaavat itse mennä ulos vahtimatta
Kommentit (21)
päivävaatteet päälle, hetken vanhimmat pelasi pleikkaa kun laitoin pyykkejä ja sitten ulos kunnes oltiin kaikki sateesta märkiä, sitten laitoin ruuan ja syötiin ja nyt kaikki kolme leikkivät jotain monimutkaista leikkiä olkkarissa jossa on hienot rakennelmat tehtynä. Minä hetken istun koneella kun supistelee taas kovasti mutta kohta alan imuroimaan ja laittamaan astioita koneeseen. Illalla mennään vielä ulos jos sade lakkaa.
Ei meillä ole tarvetta koko ajan mennä jonnekin ja yleensä viikonloput on suht samanlaisia kuin arkikin. Puistoissa lapset ei viihdy kun ei niissä ole mitään tekemistä. Omassa pihassa kun on ihan samat leikkivälineet. Uimahallissa tykättäisiin käydä samoin kuin rannalla vaan kuin ei ole sellaista lähellä niin ei käydä mutta sään salliessa pulaavat koko päivän pihassa isossa muovialtaassa. Pyöräilevät tässä omassa pihassa päivittäin. itse en enää vatsan kanssa viitsi pyörälenkeille lähteä. Metsä on tossa vieressä jossa itsekseen tekevät tutkimusmatkoja ja löytöjä. Meillä muksut kyllä kehittävät kivaa tekemistä ilman että vanhempien tarvitsisi koko ajan olla heille jotain järjestämässä ja tyrkyttämässä.
Ja joskus on ihan mukavaa vain olla tekemättä yhtään mitään. Maata yökkärissä sohvalla koko porukka elokuvia katsellen ja syöden pitsaa tai jotain einesruokaa koko päivä. Sitten taas jaksaa arkena touhuta.
toi kuvaus. Pizzat tosin hain rossosta kun kävin lääkärissä. Aina meillä ei ole tällaista mutta nyt kun kesäflunssa piinaa ei jaksa tehdä mitään järkevää tai " tärkeää" . Ollaan vaan ja kukun tekee mieleisiään juttuja. Lapset tosin meni itse ulos. Minäkin menisin jos olisin terve.
Surullisen totta monen lapsiperheen viikonlopussa kyllä on että vanhemmat tappelevat tai ovat kännissä.
ulkona sataa ja on synkkää. Muksut kattoo piirrettyjä ja leikkii, Maja ollaan jo tänään rakennettu, tosin vaatteet vaihdettii, ku saunottii aamusta, pizzaa tänne ei saa tilattua, mut sen tekee itsekkin aika pienellä vaivalla.
Meillä ainakin usein viikonloput vaan rötvätään, leppoisaa menoa!
Koko viikko taas sitten ylös aamulla ennen kuutta, lapsi hoitoon, itse töihin, pitkä päivä, lapsi hoidosta, kauppaan, ruokaa laittamaan, syömään, kotityöt ja nukkumaan.
Mikäs sen parempaa kuin rentoutua yhdessä ilman mitään stressiä ja painetta. Ei aina tarvitse suorittaa.
Meillä tehty pihalla koko viikonloppu hommia ja tuo kuulostaisi ihanalta. Ehkä ens viikonloppuna tuokin olis meille mahdollista.
Paitsi meidän lapset leikkii keskenään aamupiirrettyjen jälkeen. Neljä viidestä on sen ikäisiä, että voisivat mennä yksin ulos. Leikkivät mielummin keskenään kun saataa tihuttaa.
- käydään uimahallissa ja kävelyllä ja metsäretkellä, rannalla jo sää sallii, pyöräretkellä jne
- kotona askarrellaan, leivotaan lasten kanssa, luetaan kirjoja, tehdään temppuratoja, ulkoillaan paljon pihalla jos vaan sää sallii, grillataan, käydään leikkipuistoissa (jotka on viikonloppuisin autioita), käydään vaikka lastenmuseossa tai tutustumassa johonkin kaupunkiin...
jne
ap
Eilen oltiin ulkona monta tuntia, tehtiin puutarhatöitä ja lapset leikkivät, tein ruoan yhdessä isompien lasten kanssa, sitten tein pullataikinan jonka lapset ja isä leipoivat pulliksi ja osasta tekivät mustikkapiirakkaa itse toissa päivänä poimituista mustikoista. Iltasella imuroin nopeasti koko talon ja telkkari avattiin vasta klo 22 kun aloimme katsoa mieheni kanssa uutisia ja lapset nukkuivat.
Ei tuo nyt maailman pahinta ole, et sinä sen parempi ole.
Vierailija:
- käydään uimahallissa ja kävelyllä ja metsäretkellä, rannalla jo sää sallii, pyöräretkellä jne
- kotona askarrellaan, leivotaan lasten kanssa, luetaan kirjoja, tehdään temppuratoja, ulkoillaan paljon pihalla jos vaan sää sallii, grillataan, käydään leikkipuistoissa (jotka on viikonloppuisin autioita), käydään vaikka lastenmuseossa tai tutustumassa johonkin kaupunkiin...
jneap
silloin kun vanhemmat käy töissä ja nuoremmat on tarhassa. Viikonlopuna, kuten esim. tänään ollaan vietetty kotona aikaa yhdessä, vaikka sitten löhöillen.
Ei aina tarvitse olla menossa johonkin, välillä voi vain olla.
viikonloppu. Meillä rentoudutaan koko perhe kuten kukin lystää, tosin lapset ovat jo isompia. Vanhin selaa vintillä vanhoja akkareita, keskimmäinen pelaa pleikkaa kun kerrankin saa ( viikolla kielletty), nuorin leikkii. Isi lenkillä, minä koneella sillä aikaa kun keitto valmistuu. Myöhemmin leffailta ja sitä paheksuttua kotipitsaa...
Yökkärissä ei nyt kukaan, joskus koko sakki ja kivaa on! Pihahommia tehdään kun on hyvä sää ja pyöräilläänkin yhdessä ;) Pointtina se, että kukin taaplaa tyylillään, joskus löllötellen, joskus aktiivisemmin.
ettet osaa laiskotella lastesi kanssaa!
ihan kuin meiltä, paitsi syödään kotiruokaa. Arkirutiinit ulkouluneen pyörivät ma-pe
näistä suorittajista tulee just sitten näitä, jotka eivät keksi kotona mitään tekemistä. Minusta on ERITTÄIN TERVEELLISTÄ lapsille, että välillä on " tylsää" . Sitten on pakko itse alkaa kehittää sitä toimintaa, omaa mielikuvitusta.
Mä muistan veljeni kanssa pienenä rakentaneen teatteriesityksen eräänä sateisena kesänä. HÄn oli joku cowboy leikkipyssy kädessä ja paapan vanha hattu päässä. Minä olin sitten monia eri hahmoja näytelmässä. Ovensuuhun ripustimme päiväpeiton esiripuksi.
Sellasta lasten omaehtoista toimintaa, jota ei aikuinen ole suunnitellut, on hyvin tärkeää kasvaville aivoille. Ja tärkeää on myös ajoittainen lepo ja laiskottelu.
Vierailija:
Sellasta lasten omaehtoista toimintaa, jota ei aikuinen ole suunnitellut, on hyvin tärkeää kasvaville aivoille. Ja tärkeää on myös ajoittainen lepo ja laiskottelu.
jossa todettiin että kesäloman tarkoitus on, että jokainen perheenjäsen saavuttaisi tylsistymisen tunteen. Että olisi tosi tylsää, pitkäveteistä, ei mitään tekemistä. Ihanaa! Sitten saa taas kerättyä energiaa syksyä varten. Meidän esikoinen on sellainen, jolle pitäisi koko ajan järjestää jotain tekemistä. Muuten pitkästyy. Siitäkin juteltiin, että hänelle on niin hyvä oppia itse keksimään tekemistä, oppia laiskottelemaan, olla vaan tai sitten tosiaan tehdä itsekseen jotain. EI voi opettaa lapsiaan aina saamaan vanhemmilta viihdyttämistä.
Mukavaa sunnuntaita kaikille!