Sisustusarkkitehti hetken linjoilla vastailee kysymyksiinne.
Kommentit (163)
Mullakin olisi kysymys, jota olen aika lailla mielessäni vatvonut. Asumme 30-luvun puutalossa ja sisustusmakuni on yhdistelmä vaaleaa ja vahvoja värejä, luonnonmateriaaleja, vanhaa ja modernia, tanskalaista kuulautta ja marokkolaista värileikkiä. Tietynlaista hallittua kirpputorifiilistelyä.
Probleemana on keittiö. Kyseessä on juuri ennen muuttoamme uusittu yli 10 000 euroa maksanut kotimainen keittiö, jossa sävynä on punertavakrisikkainen lämpökäsitelty koivu ja välitilassa pastellisia kukkalaattoja. Keittiö on muuten ok, mutta haluaisin muuttaa ulkoisen olemuksen täysin raikkaaksi, mutta kodikkaaksi. Nyt mielikuva on enemmänkin saluunamainen, vaikka kaikki siis uutta onkin. Budjetti sallisi lähinnä kosmeettisen, mutta oivaltavan ehostuksen.
Mitä suosittelisit kaappien pinnalle, jos vaikkapa haluaisin ne valkoisiksi? Ovet ovat puuta, mutta rungot jonkinlaista muovitettua puulta näyttävää pinnoitetta. Voiko tällaista ruveta maalaamaan? Keittiöfirmat eivät ainakaan suosittele, kun olen kysellyt.
Sitten: mitenköhän hempeän kukkalaatoituksen voisi peittää helpohkosti. Voisiko esim. lasin laittaa siihen päälle tai voisiko yksittäiset kukat peittää esim. jollakin kontaktimuovin tapaisella?
Jos vielä ehtisit jotakin vinkata, olisi huippua!
miksei keittiön seinät voi olla keltaiset? Läpi vuoden siis? Entä se laminaatti, rautakaupassa sanoivat, että voi aivan hyvin maalata.
Jaksatko vielä vastata? Kiitos kovasti vaivannäöstä!!
vielä tässä. Niin, en nyt niinkään tarkoittanut yhtä pientä yksityiskohtaa, vaan lähinnä sitä, kun ap huomasi että joku on rakentamassa samanlaista taloa kuin hän ja sitten selitti mielestäni varsin tarkkaan kaikki lattioiden ja seinien väristä lähtien, mitä heille on tulossa ja mitkä sopisivat myös kysyjän kotiin. Tämän takia ihmettelin. Ilmaisin epäselvästi asian edellisessä viestissäni. Eihän yksi yksityiskohta tietenkään tee kodista samanlaista, mutta se yksi pitkä selotus oli sen verran tarkka, että varmaan monetkin voisivat " kopioida" sen omaan kotiinsa.
162
Meillä on sisustettavana tila, jota on vaikea kuvailla täällä. Kysynkin, voiko sinua tilata kotikäynnille ja mihin hintaan? Missä päin vaikutat?
Miten vaikea on päästä opiskelemaan alaasi? Pääseekö vain Taikin käyneet töihin?Onko vaikeampi päästä töihin jos kävisi esim. muotoilu-instituutin Lahdessa? Miten on töitä ja siis onko vaikea päästä alan töihin? Mitä mieltä olet esim. siitä että jotkut käy vaan jonkun maksullisen kurssin ja rupeaa sitten sisustamaan? Itselläni ollut haaveena sisustussuunnittelijan työ. En vain osaa piirtää kovin hyvin. Olen lapsesta asti ollut innokas sisustaja ja katsellut alan lehtiä, ohjelmia ym. Työhän on kait pitkälti itsenäistä ja silloin tällöin asiakastapaamisia, mutta suunnittelu hoidetaan itsenäisesti, vai?
Käsitit väärin, se antamani sävy on keltainen tarkoitin, että keltaisen sävyn valinta on vaikeaa, ettei tule valituksi sellainen kirkuva keltainen.
Vastaan kyllä näihin tänä iltana jätettyihin kysymyksiin varmaankin yön pieminä tunteina nyt on tässä kädet täynnä hommia mutta jossakin välissä salaa pujahdan taas tänne.... :) Muutama jätetty kysymys vaatii nyt hiukan pohdiskelua, että vastaus olisi järkevä.
Ja uusiakin saa siis jättää edelleen!
Kuulostaa kyllä ihan uskomattomalta nimittäin meidänkin talossa on korotettu katto koko huushollissa ja meillekin tulee seinälle kangastauluja. Ois kiva nähdä teidän pohjapiirros.
Styroksi on ihan toimiva mutta sitä ei kannata liimata vaan pingottaa ja niitata. Toinen hyvä tapa on tehdä rimakehikko ja siihen sitten niitata kiinni. Kehikko on kestävämpi mutta toisaalta kukapa sitä styroksiakaan seinällä pahoinpitelisi. Kangas saa olla aika paksua, ihan ohut ei käy. Voin tähänkin kattoa sulle kangasehdotuksia myöhemmin.
Niistä verhoista vielä, Vallilassa on aivan jumalainen kangas joka sopisi hyvin teidän tummaan lattiaan ja antaisi sitä väriä ja raikkautta ja olisi samalla hienostunut...ylläri, ylläri se kangas on tulossa meidänkin verhoihin. En nyt kyllä muista kankaan nimeä mutta tsekkaan sen ja ilmoitan tänne sulle.
Lattiakysymykseen vielä palaan, laminaattia laitetaan, ehdotatko väriksi koivua vai jotain kenties vielä vaaleampaa?
Onko sulla vielä jotain muuta vinkkiä antaa avartamiseen kuin peilit?
Tokihan minua voi tilata kotikäynnille mutta veikkaan, että olemme aika kaukana toisistamme... Olen Pohjois-Suomesta.
Hullua että teitä on todella NÄIN paljon, joilla ei ole minkäänlaista käsitystä itsellä miten saatte kauniin kodin. Ihan käsittämätöntä!
Nyt alan arvostamaan omaa taitoani todella paljon! Eivät ihmiset ilmeisesti ole kotiamme turhaan kehuneet, olen ajatellut että sanovat pelkästä kohteliaisuudesta kehuja.
Ja aidosti voin sanoa, että siksi pidän tämän ketjun expertin vinkkejä kuluneina, koska itse pidän hänen ehdotuksiaan aivan itsestään selvinä juttuina.
-150
Näköjään sitä ei malta tästä koneelta mihinkään lähteä, vastataan sinulle tähän syssyyn.
Ehdottaisin ratkaisuksi vanerista tehtyä kehikkoa. Pelkät puurimat eivät oikein toimi sillä sängynpäätynä kankaaseen kohdistuu painetta ja se saattaa saada kankaan painumaan ja sitä kautta pussille. Vanerista tehtynä saat päätyyn myös enemmän massiivisuutta. Ihan ohut se ei nimittäin kannata olla. Kankaan voi pingottaa ja niitata. Tosi helppoa!
Meillä on juuri tällainen ratkaisu omassa makkarissa. Seinät ovat vaaleat ja sängynpäätyyn vaihdan aina kauden mukaan voimakaskuvioidun kankaan ja siitä poimin värit sängynpeittoon, tyynyihin ja verhoihin.
Verhot yleensä saman sarjan kangas esim. nyt päätynä Vallilan Kaktus kangas ja verhoina Trapetsi.
Helpolla saa vaihdettua huoneen ilmettä!
Pikku vinkki: kehikon voi päällystää myös mieleisellä printtitapetilla... Desingner Guildilla esim. IHANIA tapetteja!
Meillä on runkopatjan sängynpäätynä valkoiseksi maalattu mäntyinen irtopääty. Ongelmana on että se kolisee seinää vastaan. Vaihdan mielelläni sisustusta joten olenkin nyt miettinyt voisiko siihen tehdä hupun päälle?
Suosin valkoista värimaailmaa ja makuuhuoneessa on vaalea beige muovimatto (vuokra-asunto), aivan ihana kerman värinen tanskalainen sängynpeitto, ei verhoja kun en ole mieleisiä löytänyt ja kaksi artekin kolmosta ikkunan edessä. Pieni huone,johon ei muuta mahdukaan. Ikkunan vastapäätä on kaapit koko seinän leveydeltä. Mitä väriä seiniin? Millaiset verhot? Sälekaihtimet on. Entä matot? Iskun riffiä olen miettinyt, sellaiset meilläon eteisesssäkin
Anteeksi kauheasti kun olen sinut unohtanut!
Tikkurilan sivuilla on tosiaan nähtävillä närimallit mutta ne on NIIIIIIN kaukana totuudesta, että en lähde sieltä koodeja poimimaan. Voin tsekkailla niitä huomenissa kaupassa käydessä ja laittaa sitten sulle vinkkejä.
Jos pidät valkoisesta niin maalaisin seinät niin, että sängynpäätyseinään kaunis ruskea sävy, näin se sinun ihana sängynpeittokin erottuisi edukseen! Voisin kuvitella makkariisi sopivan paksut silkkiset verhot? Sielläkin värimaailma voisi olla esim. suklaanruskeaa tai beigeä. Käykä sinäkin katsomassa Vallilan mattomallisto. Siellä on aivan tajuttoman paljon eri sävyjä saatavana juuri samanlaisesta matosta kuin Riff. Ja hox! edullisempaan hintaan!!!! Sieltä saa mattoa metritavarana mutta itse voit sanella täysin maton koon ja mallin, esimerkiksi puoliympyrät onnistuu tai ihan mikä koko vain.
Sängynpäätyyn voit tehdä hupun mutta jos ryhdikkäämpää haluat niin pingotus olisi hyvä niinkuin edellä mainitsin.
muut seinät sitten luonnonvalkoiset.
muut seinät olisi luonnonvalkoiset
Olen P-Suomesta, Rovaniemeltä. Mitä mahtaisi kustantaa jos tulisit suunnittelemaan sisustuksemme uuteen omakotitaloomme? Mistä päin P-Suomea olet?
Toimisiko teilläkin tuo alussa kertomani idea, että portaikko olisi " ummessa" ?
Porrasaskelmat saatte kyllä kunnostettua mutta se vaatii vähän työtä mutta kun sen huolella tekee jälki on kestävä. Teidän täytyy hioa porrasaskelmat näin saatte ne kolhutkin piiloon ja sitten sopiva maali pintaan. Kannattaa kysyä maaliliikkeestä mikä olisi paras maali tähän tarkoitukseen.
Jos ette halua laittaa portaiden sivuja umpeen niin kaiteiden maalaaminen valkoiseksi piristää ilmettä jo kummasti!
Olisin myös esittänyt kysymyksen, kun täällä kerrankin tuntuu olevan ihanan asiallinen ja asiansa osaava ihminen vastaamassa. Meillä on rivitalossa 80-luvun puuportaat. Olen aivan kyllästynyt katselemaan niitä olohuoneen nurkassa ja sanoin ostavani kohta uudet (vaihto kai melkoinen operaatio ja kallis). Mies on nyt ensi talvena levyttämässä niitä umpeen ja ajatuksena on maalata muuten portaat vaaleiksi. Kovasti vain mietimme tuleeko ratkaisusta onnistunut ja miten ihmeessä saamme kaikki portaiden kolhut paikattua. Oletko nähnyt onnistuneita ratkaisuja tällaisten portaiden maalauksesta? Myös askelmien reunat ovat todella kuluneet. Mahtaako niiden korjaamiseen löytyä tyylikkäitä listoja? Ajatuksena on myös vaihtaa paksut kaiteet kevyempiin ja nykyaikaisempiin. Kiitos jo etukäteen!