Suomalainen sisustus on mielikuvituksetonta ja rumaa
varsin monella on nykyään sellainen valkoinen, harmaa/beige sisustus ja pakko sanoa, että se ei näytä erityisen mielenkiintoiselle.
Katselin jotakin brittiläistä vai oliko amerikkalaista sisustusohjelmaa ja ne siellä osaa sisustaa paljon hauskemmin ja värikkäämmin. Ei toki kaikki mutta mieleen jäi esimerkiksi sellainen sisustus missä oli valkoiset seinät kylläkin ja kiltävä ruskea parketti ja muuta ruskeaa mutta sitten sohva oli iloisen punainen! Ei suomalaiset osaisi tuollaista.
Kommentit (73)
Suomalaiset viihtyy asunnoissa jotka muistuttaa niitä lumesta ja pehmustetusta sellistä.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:33"]
Suomalaiset viihtyy asunnoissa jotka muistuttaa niitä lumesta ja pehmustetusta sellistä.
[/quote]
Mä yritän sisustaa kotini muistuttamaan kesästä ja lämmöstä. Siksi mulla on ruskeaa, oranssia ja viherkasveja. Ja seinillä on mun itse ottamia valokuvia kesäisistä maisemista.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:28"]
No mä tiiän mistä se johtuu. Siitä että kaikki huonekaluliikkeet on täynnä sitä samaa kamaa. Jos haluat jotain EI tavanomaista, niin se tulee maksamaan moninkertaisesti vrt. tavanomainen.
Ei ole MITÄÄN tarjontaa "ei-normi"-sisustustyylistä edes keskihinnalla. Sitten voi miettiä että mitä tulee maksamaan esim. vanhan sohvan päällystäminen Suomessa? No joo, jollain rikkailla on siihen varaa.
No teetkö itse? Hyvä vaihtoehto, mutta ihan sairaan kallis myöskin, koska Suomessa käsin tekeminenkin tulee kalliiksi koska jo tarvikkeet maksaa hunajaa.
Mä ainakin haluaisin erilaisia tyylivaihtoehtoja, mutta kaikki liikkeet myy samaa. Enkä löydä vaihtoehtoisia liikkeitä, ehkä niitä ei tosiaan ole?
[/quote]
Joo sanopa muuta, niin tylsää... Itseäni harmitti paljon kun Indiq Living lähti Suomesta, tykkäsin paljon intialaistyyppisistä huonekaluista. Yksi ihana ja erilainen huonekaluliike Vantaalla on Kodin Tyyli, suosittelen! Sieltä löytyy kaikkea erilaista ja erikoista, eri tyyleihin sopivaa.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:28"]
No mä tiiän mistä se johtuu. Siitä että kaikki huonekaluliikkeet on täynnä sitä samaa kamaa. Jos haluat jotain EI tavanomaista, niin se tulee maksamaan moninkertaisesti vrt. tavanomainen.
Ei ole MITÄÄN tarjontaa "ei-normi"-sisustustyylistä edes keskihinnalla. Sitten voi miettiä että mitä tulee maksamaan esim. vanhan sohvan päällystäminen Suomessa? No joo, jollain rikkailla on siihen varaa.
No teetkö itse? Hyvä vaihtoehto, mutta ihan sairaan kallis myöskin, koska Suomessa käsin tekeminenkin tulee kalliiksi koska jo tarvikkeet maksaa hunajaa.
Mä ainakin haluaisin erilaisia tyylivaihtoehtoja, mutta kaikki liikkeet myy samaa. Enkä löydä vaihtoehtoisia liikkeitä, ehkä niitä ei tosiaan ole?
[/quote]
Millaista erilaisuutta nyt haet? Jos haluaa jotain oikeasti uniikkia, se voi olla hankalaa, mutta kyllähän sitä persoonallisia valintoja voi tehdä yhdistelemällä huonekaluliikkeiden erikoisempia vaihtoehtoja. Meillä on Ikeasta ostettu mustapohjainen, todella värikäs matto yhdistettynä erikokoisiin mustiin hyllyihin, joissa on värikkäitä koriste-esineitä, tummanpunainen sohva jolla värikkäitä koristetyynyjä, seinillä kehystettyjä julisteita (saa halvalla kauniita tauluja)... Varmasti on muillakin samantyyppisiä ratkaisuja, mutta ainakin värit loistavat kivasti tummaa yleisilmettä vasten ja halvalla on saanut
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 15:13"]
Verhot on pimentävät ja ostettu nettikirppikseltä. Meillä on valopisteitä paljon, että nähdään lukea. Sohvapöydällä on punaviinilasien jälkiä ja joka paikassa näkyy elämä. Mä en aidosti ymmärrä, että millaisia ihmisiä nämä sliipatuissa kodeissa asuvat oikeasti ovat. Jotain sillä yritetään esittää, ei mikään muu voi olla syynä sille että kodeista tehdään näyttelyesineitä ja levitellään kuvia omasta kodista netissä. Keitä edes kiinnostaa nähdä millainen olkkari jollakin on? Ketkä lukevat sisustuslehtiä ja vaihtavat jotain helkkarin teemavärejä?!
Ymmärtäähän ihmiset, että jos tuon sisustukseen käyttämän ajan laittaisi vaikka kirjojen lukemiseen, voisi vaikka vahingossa viisastua ja oppia uutta? Kodissa pitäisi elää, eikä puunata sitä jatkuvasti sillä vimmalla että kaiken pitää olla kliinistä ja steriiliä. Kerran viikossa kun siivoaa kunnolla, ja pitää paikat puhtaana niin siinä on ihan tarpeeksi sisustamista. Muun ajan voikin käyttää tiedon hankkimiseen.
Lisään vielä loppuun kysymyksen: Kenelle ne Instagramin ja Facebookin fiinit asuntokuvat on tarkoitettu?
[/quote]
No esim minä selaan pinterestissä sisustuskuvia ja jos ostan maton on ulkonäkö yhtä tärkeä kuin koko ja materiaali. Olen esteetikko ja sellainen jota häiritsee sälä ja sekasotku enkä tykkää siivoamisesta. Siksi kodin tavaramäärää rajoitetaan, astiat ja vaatteet ovat kaapeissa ovien takana eikä lipaston päällä ole sekalaista kokoelmaa mummolta saatuja vaaseja, lasten askarteluita ja matkamuistoja. Värimaailman pohjaakin on rajoitettu neutraaliksi, seinät ja monet huonekalut valkoiset, sohva harmaa, eteisen matto mustavalkoinen.
Mutta tiedättekö mitä? Meillä ei silti ole steriiliä, väritöntä tai sairaalamaista. Meillä on aulan senällä vaihteleva taidenäyttely lapsen piirustuksia, olohuoneessa 4×2 m kirjahylly täynnä kirjoja (okei, mukana myö purkillinen simpukankuoria matkoilta ja ukki-vainaan kamera 40-luvulta. Seinillä on paljon tauluja, osa hyvinkin värikkäitä. Huonekaluista osa on Ikeasta, osa kirppiksiltä, osa saatu. Ja sitten vielä ne tylsät värintuojat eli tyynyt, liinavatteet yms. joita jopa vaihtelen vuodenajan mukaan.
Mä en sisusta kotia kenellekään muulle kuin omalle perheelle, ja jokaisen läsnäolo näkyy huolimatta siitä että 90 % huonekaluista, seinäpinnoista yms on neutraalin värisiä ja jos mummi antaa ruman vaasin se annetaan kierrätykseen. Kaman säilöminen kaappeihin ei kerro siitä että kokisin tarvetta piilotella jotain, vaan siitä että pölyjen pyyhkiminen ei kiinnosta.
Ei suomalaiset osaisi tuollaista.
ovat nämä "suomalaiset", joihin viittaat?
se oli suomalainen sisutus punaisella sohvalla? Jokainen tehköön kodistaan sellaisen missä viihtyy, eikö?
kotona on tällä hetkellä keltainen ja turkoosi sohva, tosin yksi mustakin. Punaisenkin omistan, mutten tiedä, tuleeko siitä enää kalua. Punainen nojatuoli sentään löytyy!
Suomalaiset on tosi varovaisia sisustajia. Kaikki pitää olla niin neutraalia, vaaleaa ja haaleaa, beigeä, harmaata ja valkoista, ja ehkä joku "raikas väripilkku", mikä tarkoittaa paria limenvihreää ja turkoosia tyynyä beigenvärisellä sohvalla.
meidän suomalaisessa kulttuurissa ei osata mitään kivaa eikä hauskaa tässä tapauksessa sisustaa. Suomalaiset on hyvin ankeaa kansaa.
meidän suomalaisessa kulttuurissa ei osata mitään kivaa eikä hauskaa tässä tapauksessa sisustaa. Suomalaiset on hyvin ankeaa kansaa.
keltainen, punainen ja turkoosi sohva on ankeita, koska olen suomalainen. Samoin mun mintunvihreä huone.
Jokainen tehköön kodistaan sellaisen missä viihtyy, eikö?
Mutta tiedätko miksi tällaisia palstoja sanotaan keskustelupalstoiksi? Siksi, että täällä saa kertoa mielipiteitään asioista, ja toiset voivat vastata niihin mielipiteisiin. Ei kauheasti synny keskustelua jos jokainen on ystävällisesti samaa mieltä kaikesta.
Meillä kävi taannoin vieraita Itävallasta ja ne oli ihan että ooh ja aah, onpa valoisaa. Ja ihan oikeasti olivat ihastuneita, eivät vain kohteliaita. Vaikka se talo missä oltiin ei kyllä minusta ollut mitenkään hirveän nätisti sisustettu edes.
Mutta se mitä Suomessa oikeasti moitin on pihojen rumuus, sotkuisuus, epäyhtenäisyys. Maalla on noin miljardi rumaa, homeista, repsottavaa ja romahdusvaarassa olevaa ulkorakennusta. Talot eivät sovi naapuritalojen kanssa tyyliltään eivätkä piharakennukset sovi päärakennukseen. Ihan uusissa taloissa ja uusilla tonttialueilla tämä asia on onneksi hoidossa, mutta suurin osa rakennuskannasta on vielä vuosikymmeniä eriparista erittäin rumaa ja ränsistynyttä. Sunnuntai-ajelu maaseudulla ei kyllä todella ole kaunista katsottavaa.
Ja lisäksi sitten kun suomalainen saa valmiiksi nätin uuden omakotitalonsa ja siihen siistin pihan, eka vuosi on nättiä kuin karkki. Tokana vuonna alkaa tulla pihaan jos jonkinlaista tavaraa ja koristetta. Kolmantena vuonna koko hoito on pilattu kaikenlaisella eriparisella ja yhteensopimattomalla säleiköllä ja puutarhakääpiöllä ja pihakalusteilla ja ovikransseilla. Less is more, oikeasti!
meidän suomalaisessa kulttuurissa ei osata mitään kivaa eikä hauskaa tässä tapauksessa sisustaa. Suomalaiset on hyvin ankeaa kansaa.keltainen, punainen ja turkoosi sohva on ankeita, koska olen suomalainen. Samoin mun mintunvihreä huone.
Näkemättä sisustustasi on vaikea sanoa mitään mutta ainakin olet poikkeuksellinen yksilö tässä tapauksessa. Olisi tietysti hyvä jos noi jotenkin rimmaisi toisiinsa kuitenkin.
Täällä on sellainen skandinaavinen / saksalainen hyvin hillitty ja pelkistetty tyyli vallalla. Itse en siitä perusta joten minun silmääni sen tyylisuunnan sisustukset, joita täällä on valtaosa, näyttävät tylsiltä. Toisaalta toki ymmärrän myös että kyseessä on aito makuasia josta ei ole oikeaa mielipidettä, ja että on ihan ok myös että valkoinen/beige/puunsävy -sisustajat pitävät minun vahvaväristä sisustustani mauttomana ja räikeänä.
Mutta se mitä Suomessa oikeasti moitin on pihojen rumuus, sotkuisuus, epäyhtenäisyys. Maalla on noin miljardi rumaa, homeista, repsottavaa ja romahdusvaarassa olevaa ulkorakennusta. Talot eivät sovi naapuritalojen kanssa tyyliltään eivätkä piharakennukset sovi päärakennukseen. Ihan uusissa taloissa ja uusilla tonttialueilla tämä asia on onneksi hoidossa, mutta suurin osa rakennuskannasta on vielä vuosikymmeniä eriparista erittäin rumaa ja ränsistynyttä. Sunnuntai-ajelu maaseudulla ei kyllä todella ole kaunista katsottavaa.
Musta on ankeaa, kun uusilla OKT-alueilla kaikki talot ovat saman näköisiä ja värimaailma yhtenäinen. Mulle puutarhanlaitto on mukava harrastus, ei mikään pakkopulla, joten on ihanaa, ettei ole mitään ympäristön painetta saada pihaa joka kevät jakaukselle ja ojennukseen. Ja meidän repsottava (ok, se ei ehkä repsota ulkopuolisen katsojan silmiin, mutta omiin kyllä) ja tyyliin sopimaton (kunnes päärakennus maalataan) ulkorakennus on käytössä, ei sitä voi purkaa siitä syystä, että joku paikalle osuva huviajelija pitää sitä rumana.
Ehkä parempi, että pysyt täältä poissa sunnuntaisin ja muulloinkin.
meidän suomalaisessa kulttuurissa ei osata mitään kivaa eikä hauskaa tässä tapauksessa sisustaa. Suomalaiset on hyvin ankeaa kansaa.keltainen, punainen ja turkoosi sohva on ankeita, koska olen suomalainen. Samoin mun mintunvihreä huone.
Näkemättä sisustustasi on vaikea sanoa mitään mutta ainakin olet poikkeuksellinen yksilö tässä tapauksessa. Olisi tietysti hyvä jos noi jotenkin rimmaisi toisiinsa kuitenkin.
Voin vakuuttaa sulle, että kaikki sohvamme eivät ole samassa huoneessa, joten aika sama, sopivatko ne toisiinsa.
mielikuvitukseton ja ruma koti. Minä olen nähnyt tuttavapiirissäni muutakin..
keltainen, punainen ja turkoosi sohva on ankeita, koska olen suomalainen. Samoin mun mintunvihreä huone. #2
Voin vakuuttaa sulle, että kaikki sohvamme eivät ole samassa huoneessa, joten aika sama, sopivatko ne toisiinsa.
Näetkö nyt kuinka kaavamaista se on? Suomalaisten sohvat on aina ja ainoastaan olohuoneessa. Paitsi joillain ökyrikkailla tietysti voi olla myös takkahuoneessa.