Joo mekin odotellaan elokuun alkua että esikoinen 1,5v aloittaa päiväkodin ja saa puuhaa sekä kavereita
en meinaa millään jaksaa keksiä virikkeitä kun on pieni vauva kotona.
Kommentit (110)
vai mikset miettinyt ikäeroa? Minusta on ihan saamatonta, jos ei nyt muutamaa kuukautta jaksa puristaa! Anna pois, jos et halua niitä pitää.
Vierailija:
mutta onko tämä siis yleinen mielipide, että kotona pitää olla kunnes lapsi on 3v? Itselläni on vasta 3 kuinen lapsi, mutta koska kouluni ovat kesken (minulle tärkeä ja rakas ala josta haluan valmistua, pitkä koulutusohjelma ja liian pitkät välit hankaloittavat jatkamista) aion palata kouluun kun lapsi on vähän alle vuoden ikäinen. Aluksi tosin koulua on vähän vähemmän ja sitten onki jo parin kuukauden kesäloma jolloin olen tietty lapsen kanssa kotona, mutta kyllä hän joutuu olemaan melkein joka arkipäivä muutaman tunnin ainakin hoidossa. Sitten kun lapsi on noin puolitoistavuotias joutuu hän kokopäiväiseen hoitoon. (ehkä 16 asti suunnilleen kun jompi kumpi kotona). En vielä voi sanoa miten pahalta tuntuu viedä niin pieni hoitoon, mutta tämä on meidän ratkaisumme. Sitä en ymmärrä jos lapsi on esim 19 asti arkisin hoidossa, eihän päivään jää kuin iltaruoka ja nukutus! Ollaanko mekin sitten kaameita ihmisiä joille ei olisi pitänyt lasta suoda? Kai minä olen sitten kauhea kun mun mielestä jo nyt kaipaan aikuisseuraa ja virikkeitä, on ihana palata koulunpenkille. Varmaan masentuisin jos olisin 3 vuotta kotona, ja eikös hyväntuulinen, jaksava äiti ole parasta mitä lapsi voi saada? Toki myönnän että parasta olisi jos viihtyisin kotona 3 vuotta ja en haluaisi muuta elämääni. Näin ei vain ainakaan minun kohdallani ole, enkä usko että kaikki muutkaan siitä ratkaisusta tykkäisivät.Ihmettelen miten monen mielestä voi olla parempi että äiti on loppuuväsynyt kuin että lapsi on osan päivästä muualla niin että äitikin jaksaa paremmin sitten illalla? Kenen hyöty on äiti joka alkaa lopulta tiuskia, ei jaksa leikkiä tai edes lähteä ulos? Varmasti 1.5 vuotiaskin jo kärsii siitä kun äiti ei lopulta jaksa edes hymyillä.. Ihme superäitejä maailma näköjään pullollaan.
Jos tahtoo ekstraa niin löytyy myös vanhempi-lapsijumppaa ja muskaria jne tuon ikäisille.
Ja tosiaan, ap ei ole sanallakaan kommentoinut, miksei omaa jaksamista voi helpottaa, että hoitaja veisi isomman parina päivänjä viikossa pariksi tunniksi ulos leikkimään ja " saamaan virikkeitä" . Joka toinen perustelu liittyy " lasten parhaaseen" ja joka toinen " omaan parhaaseen" . Mieti nyt vielä itsekin!
Miksi lapsi pitää laittaa viideksi päiväksi päiväkotiin? Sillä hoitomaksulla voi käyttää juuri vaikka MLL:n palveluita.
Aika paksua tulla kenellekään äidille väittämään, että et tiedä väsymyksestä mitään. Kyllä äidit tietää, univelkaa, kiukkua, ärtymystä, itkuisuutta, masennusta...sellaista se on pikkulapsiaika mysö. Mutta kun kaiken pitäisi olla niin helppoa ja aurinkoista koko ajan...toiset on vaan vahvemmasta puusta ja toiset kitisee.
Te äidit kaikki näytätte ajattevan vaan itseänne?
-ap-
" lasteni parasta vaan ajattelen"
" kuka tässä tuista on puhunut vaan jaksamisesta"
" en ole tässä itselleni hakemassa helpotusta vaan lapselle"
Hiukka ristiriitaista?
että saa olla lapsensa kanssa? Mikäs sinua estää?
Se MLL:n hoitaja voi käyttää lastasi puistossa leikkimässä. Siellä on niitä muita lapsia. Tietäisit jos kävisit. Ei olisi lapsikaan niin arka.
Miksei se hoitaja voi mennä lapsen kanssa avoimeen päiväkotiin / muskariin / jumppaan / puistoon / mihin vaan seuraa hakemaan jos se puolitoistavuotias todella on niin vailla seuraa? Ja sinäkö ajattelet sitten muuta kuin itseäsi?
Vierailija:
Te äidit kaikki näytätte ajattevan vaan itseänne?
-ap-
Odota kun sulla on koululaisia..
sillä noin tyhmää ei ole olemassakaan...
MLLn hoitaja voi viedä sen esikoisen vaikka sinne puistoon kerran viikossa ja sinä väsynyt ihmisraasu toisen kerran. Hoitaja voi siis viedä lapsen toisten lasten luo aamupäiväksi ja tuoda päiväuniaikaan kotiin. Jos hoitaja vaikka hakee lapsen yhdeksältä, leikkii ulkona 2,5 tuntia puistossa, syöttää lapsen siellä ja tuo kotiin klo 12 jää aidille vain vaipanvaihto ja päiväunille nukutus. Jaksaisikohan ah niin väsynyt ap tämän? Oman lapsensa kanssa?
Miksi lapsi ei nää muita lapsia, jos MLL:n hoitaja vie puistoon, muskariin, perhekerhoon, mitä nyt sattuu löytymään???
Sen ikäiselle riittää oma koti ja satunnaiset käynnit puistossa, pihalla, ruokakaupassa, mummolassa...
Itse vien 1 v 9 kk ikäisen lapseni elokuussa päiväkotiin, koska menen itse töihin. Olen ollut kotona 5 vuotta kolmen lapsen kanssa. Ymmärrän virikehoidon yli 3-vuotiaalle, joka jo tarvitsee ikäistään seuraa ja lapsikontakteja, vaan en puolitoistavuotiaalle.
ihan pilalla kun äiti on niin kauhean mukavuuden haluinen!
-ap-
virikkeitä ja kavereita on jo aika paksua. Monella meistä on ollut tuon ikäinen lapsi ja tiedetään kyllä miten ne kavereiden kanssa on..PAH
että kun olet enää hetken siellä kotona, niin pidä nyt ihmeessä molemmat kotona ne hassut kuukaudet jotka voit lapsillesi antaa. Mutta kun tunnut olevan kantoakin typerämpi... Provoksi olet muuten myös aika huono -- et saa muita provoja innostumaan, joten laimeaksi jää, ei tosiaankaan mikään ketjujen helmi :)
Vierailija:
olla hoidossa pitkä päivä, sillä syyllä että äiti on töissä.
Sama kaveri kauhisteli, kun ehdottelin harrastuksia, ettei ne millään sovi kun ovat niiin kalliita. Kerroin että kunnan järjestämä kerho maksaa kuukaudessa 8 euroa ja muskari maksaa vuodessa 45 euroa. Tuttava haukkoi henkeä järkytyksestä kun on niiiiin kallista.
Ja sama kaveri maksaa mielellään sen 200 euroa kuukaudessa lapsen päiväkotipaikasta.