Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TIETÄÄKÖ KUKAAN TEHDÄÄNKÖ PAKSUSUOLEN TÄHYSTYKSIÄ NUKUTUKSESSA? OV

Vierailija
14.07.2007 |

Toisella palstalla joku kerto, että fibromyalgisille tehdään nukutuksessa. Pitääköhän paikkansa? mulla on fibromyalgia ja paljon maha oireita.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella, missä itse työskentelen, ei tehdä paksunsuolen tähystystä yleensä nukutuksessa. Yksityisesti voit saada varmastikin selllaisen järjestettyä.

Vierailija
2/26 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinaista " nukutusta" ei tehdä missään, se tieto ei pidä paikkaansa.

toimenpiteen jälkeen sit annetaan suoneen rauhoittavan vasta-ainetta niin että tokenee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. lapsille tehdään aina. Samoin olen ollut sellaisissa aikuisten nukutus-tähystyksissä mukana, mutta ne ovat olleet syöpää (kivuliaita) sairastavia. Dormicumia voi toki saada rauhoitukseen, mutta yleensä ei kyllä juurikaan aikuisia nukutella. Mikä sinua ap siinä pelottaa?

Vierailija
4/26 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän fibromyalgia ole mikään oikea sairaus, sehän on luulotauti

reumaatikot nauraa niille ihan avoimesti. Voi hyvät pyssyt.

Vierailija
5/26 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

reumoja on erilaisia ja fibromyalgia eli pehmytkudosreuma on yksi niistä.

Vierailija
6/26 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä gastroenterologisella polilla, joten kokemusta skopioista löytyy. Harvat tapaukset ovat olleet tosi kivuliata, suurin osa kuvailee toimenpidettä lähinnä epämiellyttäväksi, kuin ilmavaivoiksi. Ei ole mitään syytä pelotella ap:ta turhaan!

Vierailija
7/26 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä niitäkin jotka on sanonu, että ei oo kamala toimenpide.

Vierailija
8/26 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 vastaa 8:sille Mitä muutoksia fibromyalgia aiheuttaa elimistöön.

Ei tarvitse luetella kortisoonin muutoksia.

Tulee tosi lyhyt vastaus ei mitää. Mulla nivelreuma on muutoksia.

Voisitko neuvoa mua????? kiitos.

Vierailija
9/26 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun keski-euroopassa ja tehty yksiytsiesti aina kevyt narkoosissa. Saan aina pistoksen ennen toimenpidettä ja nukun, saan toisen pistoksen joka herättää. Toimenpide on näin täysin kivuton. Sama gastroskopian kanssa joka mulle tehdään yleensä kerran vuodessa. Kerran mulle on tehty gastroskopia suomessa yksityisesti ja en saanut edes sparyta ja tehtiin ilman mitään pistosta. Oli aivan kamalaa ja aina kun olen täällä siitä maininneet ovat lääkärit olleet todella kauhuissaan. Nämä toimenpiteet voivat olla täysin kivuttoma joten en todellakaan ymmärrä miksi suomessa näin ei ole. VAADI KEVYT NARKOOSI. Muualla se on täysin normaali käytäntö.

Vierailija
10/26 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa et olet vain horroksessa. Tämän jälkeen saat pistoksen joka herättää ja n. 1h kuluttua voit jo lähteä kotiin ts. ajaa autolla pois sairaalasta.

Vierailija
11/26 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain rauhoittavaa mutta ei se oikein auttanu ku kipu oli niin kamala. :(

Vierailija
12/26 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siinä olisi käynyt, jos olisin ollut narkoosissa. Olisivat vain jatkaneet ja kiduttaneet mut kuoliaaksi minun sitä tajuamatta - vai?

Nyt toimenpide keskeytettiin. Suolistossani oli kasvain ja sellainen mutka jonka ohi laitteilla ei päässyt. Suoleni oli yli 150 cm ja laite riittää vain 150 cm:lle.

Sitten tehtiin röntgenkuvia vanhoilla menetelmillä. Suoli leikattiin.

Leikkauksen jälkeen suoli on noin 150 cm eikä toimenpide ollut enää ihan kamalan kivulias enää, mutta todella epämiellyttävä.

Vierailija
13/26 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille esim. tehdään aina.

T: sh

Vierailija
14/26 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miten siinä olisi käynyt, jos olisin ollut narkoosissa. Olisivat vain jatkaneet ja kiduttaneet mut kuoliaaksi minun sitä tajuamatta - vai?

Vierailija
15/26 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli niin kivulias perätähystys kipulääkkeestä huolimatta että tutkimus keskeytettiin. Samoin kaikki kolme gastroskopiaa ovat olleet hankalia ja koko matkalta kanava kipeä tutkimuksen jälkeen. Nämäkin asiat ovat yksilöllisiä ja ei voi sanoa yleispätevänä ettei satu. Jos pitäs vielä takapuoli tähystää niin varmasti tahtoisin nukkua sen aikaa.

Vierailija
16/26 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu suoliston mutkista, miten kivuliasta, koska silloin käsittääkseni lasketaan sitä pullistavaa kaasua suoleen ja se suolen venyminen aiheuttaa kipua. Muutaman kerran vihlaisee aika ikävästi, mutta kyllä sen kestää.

Samoin gastroskopia ei ole kovin paha, jos ei niin hauskaakaan. Toiset yökkää herkemmin. Ikävämpää on kurkun kipeytyminen jälkikäteen.

Vierailija
17/26 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun menet sairaalaan saat rauhoittavan lääkkeen tarvittaessa. toimenpide on epämiellyttävä, mutta ei mielestäni kivulias. Hankalin vaihe mielestäni tähystyksessä on suolentyhjennys, nimittäin se tyhjennyslitku mitä juodaan maistuu kammottavalle. Tyhjennyksen teet itse kotona toimenpidettä edeltävänä iltana ja aamuna. Yleensä tähystys ei kestä kauaa (30min) ja epämiellyttävyys riippuu todella suolenmutkista ja siitä miten hyvin lääkäri osaa ne tähystinputkella mennä. Koepalojen otto ei satu lainkaan, ainakaan minulla, vaikka suoleni on ollut joka tähystyskerralla tulehdustilassa. Minusta voit hyvin ajatella, että olet menossa pieneen toimenpiteeseen josta selviät varmasti! Tsemppaa itseäsi ajattelemalla, että monet ihmiset joutuvat pahempiinkin tilanteisiin, ja joutuvat kestämään pahempaakin tuskaa kuin joku mitätön suolen tähystys. Sen verran voin vielä antaa vinkkiä, että mene sairaalaan löysissä vaatteissa, koska maha on toimenpiteen jälkeen aika turvoksissa (ilmaa täynnä) ja hyvä olisi kaasuvutojen varalta mennä pikaisesti kotiin pieremään ;)

Itse menisin mieluummin tähystykseen kuine sim. nielurisaleikkaukseen joka on todella tuskallinen toimenpide!

Vierailija
18/26 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kun juo 4 litraa illalla ja vielä litran aamulla, eikä maku ainakaan mua miellytä, vaan yökkäyttää. Elämäni nopeimmat spurtit vessaan :)

Vierailija
19/26 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se litkun vetäminen vaan se kipu toimenpiteessä...Ei kiitos enää. Mulla on aika hyvä kipukynnys mutta tuo oli yli senkin.

Vierailija
20/26 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaus vaan on yhtä helvettiä. jatkuvia KOVIA lihaskipuja/nivelkipuja!

itsellä kipukynnys on sen verran korkea, että sitä moni lääkärikin ihmettelee miten voi kestää niin paljon kipua kuin kestän. on siinä se kääntöpuoli. kun kipu on osa elämää ei sitä edes viitsi eliminoida silloin kun se olisi mahdollista. kipuun ei enää kiinnitä huomiota. valitettava totuus

Vierailija:

Syy fibromyalgisten nukutukseen voi olla se, että fibromyalgisten kipukynnys on puolet pienempi ku terveiden

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä