Onko kukaan vastannut äitiysneuvolan kyselyssä alkoholin käytöstä totuuden mukaisesti?
Mietin tuossa vaan kun kävin ekalla neuvolakäynnillä... Papereiden jossain kohti kun on kysely alkoholitottumuksista (samassa myös tupakoinnista). Jokaisen lapsen kohdalla olen vastannut, etten käytä juuri ollenkaan! Vaikka todellisuudessa raskauden ulkopuolella tuli otettua 2-3 siideriä viikossa saunajuomina, ja joskus harvoin jos johonkin lähdettiin juhlimaan niin huomattavasti enemmänkin!
Onko kukaan (jolla samanlaiset tottumukset) vastannut totuudella tähän ja millaisen reaktion olette saaneet?
Jotenkin tuntuu hölmöltä valehdella asiasta, mutta en kehtaa vaan sanoa ÄITIYSneuvolan tädille, että otan normaalisti 2-3 saunasiideriä viikossa ja joskus viikonloppuna viiniäkin hiukan... =O Johan se varmaan passittaisi mut vierotukseen! =D
Kommentit (21)
ainakin olen näin ymmärtänyt... siis terveystottumuksia yleisesti.
Ärsyttää vaan kun mies polttaa ja neuvolan täti kirjoittaa papereihin että passiivista tupakointia. En todellakaan mene miehelle kaveriksi kun se käy tupakalla ja ulkona siis polttaa. Enää ei sentään kysytä kuin paljon mies polttaa.
Sitä ennen kyllä tuli otettua huimastikin. Eipä tuo tuumannut asiaan mitään, sanoi vaan, että niin kai se nuoruuteen kuuluu, mutta hyvä jos en raskaana ollessani ota.
Ei kai näiden asioiden kiertely mitään auta...
tietty ne jotka ovat absolutisteja sanovat myöskin niin!
Minulla normaalikulutus on aika iso, mutta se johtuu ihan vain siit, että meillä juodaan viiniä ruokajuomana aika usein ja pitäähän se pullo juoda pois, ennenkuin pilaantuu. Eli pari pulloa viiniä avataan viikottain ja sen lisäksi satunnaiset siideri tai kolme.
Ei se täti mihinkään seinälle kiivennyt, kun selitin mistä annokset koostuvat.
olen kuullut että rehellisesti jos vastaa, niin heti leimataan ties miksi, vaikkei raskausaikana ottaisi tippaakaan.
minä ilmoitin ihan totuudenmukaisesti, että noin viisi annosta viikossa. Ei se täti siihen mitään sanonut kirjoitti vain sen ylös.
Vaikka täällä av:lla se tuntuu olevan mahdotonta niin kohtuukäyttäjiä on paljonkin eikä sitä mitenkään tarvitse hävetä.
joissain kohdissa olen huijannut jos annetut vaihtoehdot oli kaikki huonoja, tyyliin tyyliin huumeidenkäytöstä a) en ole koskaan edes kokeillut mitään huumeita. b) olen kokeillut kerran tai pari. c) käytän säännöllisesti. tällaiseen kysymykseen vastaan sen mukaan mikä minusta kuulostaa parhaalta (ja totuus on että olen " kokeillut" kannabistuotteita ehkä 30 kertaa teininä 10 vuotta sitten).
En missään nimessä halunnut kiduttaa vauvaani joten vastasin totuudenmukaisesti etten juo enkä polta. Imetysaikana ei muutamasta siideristä ole vauvalle mitään muuta haittaa paitsi jos äidin vauvan käsittely tulee kömpelöksi.
Vierailija:
Ärsyttää vaan kun mies polttaa ja neuvolan täti kirjoittaa papereihin että passiivista tupakointia. En todellakaan mene miehelle kaveriksi kun se käy tupakalla ja ulkona siis polttaa. Enää ei sentään kysytä kuin paljon mies polttaa.
Aika kummallista mielestäni. Sekä vanhempani että mieheni polttivat, mutta silti en lapsena enkä mieheni kanssa käytännössä koskaan ole tupakoinut passiivisesti. Vanhempani aikanaan polttivat vähän ja senkin aina ulkona. Meidän lasten lähellä ollessa eivät yleensä ollenkaan. Samoin mieheni, joka polttaessaan meni jopa kauemmas talosta, jotta tupakan savu ei vahingossakaan tule viidenteen (!) kerrokseen ikkunasta sisään ja kaksin esim. kävelyllä vaihtoi aina puolta niin, että tuuli vei savun pois minusta. Kerran kuussa baarissa käynytkin sai varmasti suuremman savuannoksen.
Ennen raskautta join ehkä 2-3 saunaolutta viikossa ja suunnilleen joka toinen viikonloppu kävimme mieheni kanssa " ulkona" , jolloin tuli otettua enemmän. Tämä mielestäni kohtuullinen alkoholinkäyttö yhdistettynä muutaman vuoden takaiseen masennusdiagnoosiin sai neuvolantädin takajaloilleen. Kerroin tietysti tädille, ettei ole aikomustakaan ottaa tippaakaan raskauden aikana, en minä mikään typerys ole, vaikka masentunut olinkin.
Sain lähetteen synnärille jonkun lääkärin juttusille -mieskin käskettiin mukaan- ja olin ihan puulla päähän lyöty kun tohtori alkoi tivaamaan raskaudenaikaista alkoholinkäyttöäni! MITÄ V***UA?!? Pitivät meitä ihan urpoina siellä, mieskin alkoi jo hermostua että kuka tällaisia keksii. Kesti tovin että saimme vakuuteltua tohtorille minun olevan täysin järjissäni ja lopettanut kokonaan alkoholinkäytön. Ja ettei tuleva isikään ryypiskele tai vedä sisällä röökiä tai jotain muuta idioottimaista.
Siitä lähtien olin neuvolassa vähän varuillani sanomisistani. Emmekä muuten olleet mitään teinejä kun tulin raskaaksi, olin 24v. ja mies 28v.
Terkkarini tädin mielestä toi kuulosti ihan ok:lta, ei kommentoinut mitenkään, enkä todellakaan saanut mitään saarnaa. Sinäänsä hieman valehtelin, koska kun en ole raskaana juon kyllä joskus enemmänkin kuin viinipullollisen viikossa. Raskausaikana join ehkä joka neljäs viikko pienen lasillisen (alle 12 cl) viiniä. Imetysaikana join joskus jopa puolipulloa, vaikka imettelin välillä.
T: Iida
Ja oikeasti terkat tietää, että valtaosa vähättelee ja pienentää kysyttäessä kulutusta :-) Suurin osa terkoista on ihan tavallisia ihmisiä jotka myhös käyttävät alkoholia. Eipä tuosta saarnaaminen ainakaan auta tilannetta, mutta auditilla pyritään seulomaan niitä äitejä joilla voi olla vaara juoda enemmänkin (ja vähän " herättelemään" heitä). Tässäkin maassa löytyy vielä niitäkin tulevia äitejä, jotka eivät tiedosta alkoholin aiheuttamia vaaroja lapselle.
niin olettaako terkat, että kaikki vähättelee? Eli jos vastaa totuudenmukaisesti, saa saarnat, kun oletetaan, että oikeasti juo paljon enemmän? Eli pitäisi valehdella, jotta terkat eivät tee vääriä johtopäätöksiä?
Puolikkaasta vinkkupullosta vauva on jo tajuton, vois vaan kuvitella kuinka huonosti se voi parista siideristä.
Jos puhut sikiöstä, sen promillemäärä on suunnilleen sama kuin äidin. Ei se alkoholi mene mitenkään valikoivasti sinne sikiöön (muutenhan mammalle ei jäisi yhtään ;) ja toisaalta se siirtyy sikiöstä äidinverenkiertoon hyvin helposti, eli äidin maksa hoitaa polttelun.
Mutta minustakin puoli pulloa viiniä kerralla on liikaa raskausaikana, eka kolmanneksella en joisi yhtään ja senkin jälkeen max yhden annoksen päivässä, eikä joka päivä. mutta tuo kommentti oli niin kukkua, että pakko korjata.
Jos taas puhuit jo syntyneestä vauvasta, olen samaa mieltä.
kohdat sekä käytölle ENNEN raskautta että RASKAUDEN AIKANA. Myös miehen osalta.
Eli kuten kuuluukin. Miksi valehtelisin kyseisessä kohdassa, koska kyse on lapsen kannalta tärkeästä asiasta? Vaikka siis vastaus olikin ei.
Alkoholistiksi ei auditin perusteella " leimata" ketään, sillä kartoitetaan riskikäyttöä/käyttäjiä ja tarpeen vaatiessa asiaan puututaan (kerrotaan faktat) ja tarvittaessa ohjataan hoitoon. Moni käyttää paljoltikin alkoholia raskauksien ulkopuolella, mutta ei raskauden aikana. Ja mikäli alkon käyttö on runsasta ja jatkuvaa koko raskauden ajan, voi " tuloksen" nähdä lapsen synnyttyä ... FAS :-( Noilla auditeilla pyritään suojelemaan syntymätöntä lasta, ei syytellä äitiä.
Ei tullut yhtään lisäkysymystä paitsi taisi luetella vältettävät aineet (listeriatjutut, alkoholit jne.) ja nyökkäilin siihen.
Sanoin kyllä etten tietenkään juo mitään raskausaikana. Sain silti kauhean saarnan alkoholin käytöstä raskausaikana. Kuopuksen kohdalla laiotinkin sitten etten juo ollenkaan. Mielestäni en edes valehdellut. Kun en kuitenkaan raskaana mitään juonut.