Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rinnasta vieroitus, 1v.4kk,tod.huono nukahtaja..

12.07.2007 |

Nyt kaipaisin kovasti vertaistukea. Aion lopettaa pojan (pian 1v.4kk) imetyksen, sillä imee edelleen öisin pari kertaa ja tämä väsyttää mua aika lailla ja kuukauden päästä on taas jaksettava töihin. Olisin halunnut lopettaa lapsentahtisesti, mutta eipä tuo lapsi tunnu haluavan lopettaa, ja musta tuntuu, että mun on nyt vaan sitten lopetettava, koska en jaksa yöheräämisiä ja töitä.

Tämän hetkinen tilanne on se, että päivisin ei enää tarvitse tissiä, enkä annakaan. Jos tulee hakemaan (sanoo tss), niin annan lehmänmaitoa, tai otan vain syliin. Illalla nukahtaa tissille, yöllä tissittää pari kertaa ja aamulla fiilistelee tissillä. Eli tissittely liittyy vain ja ainoastaan nukkumiseen. Ja se mua nyt kovasti huolettaakin, sillä poika on todella huono nukahtaja. Äitini sanoi, että on kuin minä pienenä ja olen edelleenkin todella huono nukahtaja, joten pelkään, että hankalaa tulee olemaan. Nyt mietin, että millä ilveellä saan pojan nukahtamaan iltaisin, kun on tähän mennessä nukahtanut vain tissille.

Olemme koittaneet lukea (tykkään lukea kirjoja), mutta kun tulee tarpeeksi väsyneeksi, niin nousee ylös ja alkaa itkemään. Isän kanssa on pari kertaa nukahtanut kun olen ollut poissa telkkarin eteen ja kanniskelemalla, mutta ei todella helposti. Sängyssään hän ei ole hetkeäkään makuuasennossa, vaan nousee heti pystyyn. Leikkii siellä ehkä hetken, mutta sitten kun väsyy, niin alkaa taas ihan hirmuinen huuto. Ja ei siis osaa asettua nukkumaan vaan itkee vaan seisaallaan.

Kaipa se tästä, pakkohan tuon on nukahtaa, mutta kun nyt päätimme ottaa tissin kerralla pois (isä hoitaa yksin pari yötä) niin mietin, että mitäköhän tuon nukutuksen kanssa voisi tehdä. Kaikista kokemuksista olisin todella kiitollinen. Tiedän, että lapset ja keinot ovat yksilöllisiä, mutta olisi ihana kuulla varsinkin sellaisten lasten tissivierotuksesta, jotka ennen vierotusta ovat nukahtaneet vain tissille. Miten kävi/kauanko kesti jne.

Kiitos jo etukäteen.

Mangolia

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
12.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ihan sama tilanne, vieroitus tehtiin 1v 4kk ikäisenä ja oli aina ollut kova tissi tyttö. Nukahti tissille ja söi 2-3 kertaa yössä. Itse päätimme lähteä ns. vieroitusmatkalle, eli mummu vieroitti omassa kodissaan, eikä tyttö kovasti ollut tissiä osannut kaivata. Nukahti siellä lasten sänkyyn, silittelemällä ja möyrimällä :) Nukahtamiseen meni n. puoli tuntia. Palattuamme tyttö ei tietenkään ollut unohtanut tissiä, mutta parina ensimmäisenä yönä rauhoittui pienen kitinän jälkeen ja nukahti pinnasänkyyn, kolmantena yönä sai kuitenkin pahan itkukohtauksen sänkyyn laitettaessa josta sitten pelästyneenä otimme laidan pinnasängystä pois ja varavuode viereen jossa sitten nukutellaan.

Tällä hetkellä tilanne se että isä nukuttaa, minulle tyttö tuntuu vieläkin olevan iltaisin vihainen eikä nukuttaminen siis onnistu. Tein pienen kuvakirjan sukulaisista ja lemmikeistä joka luetaan sängyssä ennen nukkumaanmenoa ja hän on nyt suht ok nukkumaan mennessä, vaikka ihan ilman itkuja ei yleensä päästäkään. Aiomme siirtää lasten sänkyyn piakkoin jos se vielä helpottaisi. Vieroituksesta nyt siis n. kuukausi eli tyttö on nyt 1v 5kk. Uhmaakin on jo aika lailla eli se ehkä pikemminkin aiheuttaa itkuja, ei vaan halua mennä nukkumaan.

Enpä tiedä osaanko sen enempää neuvoja antaa, tänään isällä meni puolisen tuntia nukuttamiseen mikä on jo hyvin, välillä meni se kaksikin tuntia! Tyttö ei anna laulaa ei syssytellä ei mitään joten isänsä vain makaa vieressä ja välillä komentaa rauhottumaan ja menemään nukkumaan. Valot pois, ei keskustelua ja meillä tyttö on myös unipussissa mikä helpottaa siinä ettei juuri pysty lähtemään juoksentelemaan ja on myös vinkki nukkumaanmenosta.

Sympatiat sinne teille! Anna tosiaan miehesi tai jonkun muun läheisen tehdä vieroitus, äidiltä se harvoin onnistuu ilman huutoja. Parempi on myös ettet nuku missään lähellä ettei hän edes voi haistaa oman äidin ihanaa maidon tuoksua!

Tsemppiä!

Vierailija
2/5 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän tilanne kuulostaa niin samanlaiselta kuin meillä aikanaan kuopuksen kanssa. Meillä löytyi huonoon nukahtamaiseen syyksi allergiat vajaan vuoden iässä. Vieläkin jos saa jotain sopimatonta huomaa heti ettei lapsi halua maata sängyssä vaan taistelee nukahtamista vastaan. Yöllä heräilee myös itkeskelemään jos syöö sopimatonta. Lisäksi meillä oli oireena pahanhajuinen kaurapuuromainen kakka (noin kerta vuorokaudessa). Testeissä näkyi maitoallergia mutta allergioita on paljon muitakin huomattu käytännössä.

Kun ruokavalio on kunnossa meillä suostutaan makoilemaan ja joskus tekee tosi helposti itse unen. Yleensä joutuu vieläkin nukuttamaan vieressä puolisen tuntia silitellen.

Valitettavasti en muista miten meillä meni imetyksen lopetus. Tehtiin se suunnilleen 1,4 v iässä ja hyvin oppi nukahtamaan ilman imetystäkin koska en muista mitään hirveitä huutokonsertteja. Kannattaa tsempata homma etukäteen ja miettiä itselle sopivat nukutuskuviot joista sitten pitää kiinni eikä heti anna periksi. Tsemppiä !!

t. kahden allergikon äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta sitten iltaisin veteli pullon velliä sylissä. Ei nukahtanut ihan siihen, mutta sitten kannettiin väsynä sänkyyn ja sinne jäi. Tuttipullo oli käytössä 1v11kk vanhaksi asti, jolloin sitten jäi itsestään pois.

Tuttipullo toimi siis hienosti siirtymävaiheessa. Ja lapsi on aina nukkunut hyvin: 12-13 tuntia putkeen (nukkuu edelleen, ikää 5v).

Vierailija
4/5 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla annoin rintaa sohvalla ja sitten poika lähti isin kanssa sänkyyn lukemaan (katselemaan kuvakirjaa). Köllötteli isin vieressä parisängyssä ja nostettiin sitten sivuvaunupinnikseen kun nukkui. Minä nukuin työhuoneessa muutaman viikon, koska jo lähellä oleminen sai pojan levottomana puoliunessa etsimään maitoa...

Päivällä sai vielä rintaa kun tulin töistä, en halunnut vierottaa kerralla kokonaan.

Ikää vesselillä oli 1v6kk.

Vierailija
5/5 |
15.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..olen täällä nyt alakerrassa evakossa ja yläkerrassa isi ja poika nukkuvat ekaa yötä kahdestaan. Lähdin nukutuksen ajaksi kokonaan talosta pois, kun ajattelin, että sydän ei kestä kuunnella pojan itkua. Oli kuulemma juuri nukahtaessaan sanonut " äiti, ts" (tuo ts tarkoittaa tissiä), ja nukahtanut pikku auto tiukasti kädessä. Pari tuntia oli mennyt kirjoja lukiessa ja keinutuolissa ikkunasta katsellessa. Voi toista. Toivottavasti yö menee hyvin, jatkamme tällaista ylä-alakerta nukkumisjärjestelyä varmaan nyt jonkun aikaa.

Laitan vielä toisen aloituksen siitä, kannattaisiko laittaa tissittely " kerrasta poikki" , vai voisiko sitä lopettaa pehmeällä laskulla. Jotenkin tuntuisi kivalta antaa aamuisin vielä jonkin aikaa tissiä (siis jos kovasti poika tuntuu haluavan, kuten yleensä aamuisin), mutta häiritsisiköhän se sitten tätä kokonaiskuvaa vieroituksesta..?

Raportoin tässä jonkin ajan kuluttua miten meillä tämä kaikki sujui.

Mangolia