Lasten ja vanhempien pituuksista
Mitenhän tämä voi olla mahdollista? Meillä on lyhyt poika! Syntyessään oli 48 cm (rv 40+3) nyt oli 1v neuvola ja siellä oli pituus 72,5 cm. On siis tosiaan lyhyt ikäisekseen. Lisäksi on ikäisekseen pullea mutta ehkä mieluummin lyhyt ja pullea kuin lyhyt ja laiha..??!!??
Minä olen itse 177 cm eli pitkä naiseksi ja mieheni on 184 cm eli pitkä. Suku on pitkää PAITSI anoppi joka on 159 cm pituinen. Voiko olla mahdollista että poikaraasu on onkinut geeninsä anopilta??? Kuitenkin miehen isä on 190 senttinen ja mieheni isoveli on yli 180 (en tiiä tarkkaan) ja siskokin 170 tai yli.
Meidän esikoinen tyttö on pitkä. 3v neuvolassa oli 104 cm pituinen. 1v neuvolassa oli 81 cm.
Neuvolassa otin asian puheeksi mutta meidän yleensäkin yrmeä hymisteliijätäti vaan totesi että poika kasvaa nätisti omalla käyrällään ja että ihmiset on eri pituisia!!!
Onkohan niin että poikamme kasvaa pituutensa joskus myöhemmin vai voiko olla että meidän pojasta tulee sellainen ~160~ senttinen mies??? Vaikka vanhempansa näinkin pitkiä?
Ja tiedän että tämä on kovin pinnallista. Olen erittäin onnellinen siitä että poika on terve.
Kommentit (2)
Jokin aika sitten joku sanoi ettei koskaan ottaisi " vajaamittaista" miestä jottei lapset saa lyhyitä geenejä. Vaan näinkin voi käydä.
Lyhyet miehet on nättejä.
eli ei kauhean pitkä hänkään (syntymäpituus 51 cm). Me vanhemmat olemme 187 cm ja 157 cm eli pitkä ja pätkä, joten pojasta voi periaatteessa tulla ihan mitä vaan. 3-vuotiaaksi asti näyttikin, että pojasta tulee korkeintaan keskimittainen, ei ainakaan isänsä pituinen, mutta 3-3,5-vuotiaana poika venähti yhtäkkiä pituutta reilusti, ja on nyt pituudessa keskikäyrän yläpuolella.
Voihan siis olla, että teilläkin poika kasvaa vähän myöhemmin pituutta reilummin. :)