** ELOkuisten to-pe **
Huomenta!
Linkki alkuviikkoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=10727732&p=1&tm…
Ja esittelypinoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=10715972&p=3&tm…
Jos uudet haluatte mukaan esittelypinoon (ellette jo ole), niin vastatkaa pinoon ja päivitän sitten tiedot pinoon.
Västis
Kommentit (34)
Viikot vierivät nopeammin kuin maanantaina uskoisikaan, ainakin vielä.
Tänään pitkästä aikaa tyttönen heräsi jo puoli seiska ja itse olen valvonut yöllä. Joten vähän pöllämystynyt olo. Onneksi tänään voi nukkua päikkärit jossain vaiheessa.
Unohdin jo uuden kirjoittajan nimimerkin, mutta kyllä minun mielestäni voisit vaatia tiiviimpiä neuvola-aikoja ja tuntuu kummalta, että eka lääkäri on vasta näin loppuvaiheessa. Asiasta kyllä voi myös valittaa. Kurjaa, että sinulla on terkat vaihtuneet usein. Itse kävin nyt toista kertaa nuorella terveydenhoitajalla, joka on sijaisena. Terkka ei muistanut, että on minut tavannut jo kerran. Kummallista palveluammatissa. Itse en voisi kuvitellakaan tekeväni omaa työtäni siten, että en muistaisi, onko joku asiakas käynyt jo minun luonani vai ei. Jos oma muisti ei riitä, niin tiedot voi kaivaa koneelta jo etukäteen. Sijaisten kanssa on sikäli ikävää, että kukaan ei ota kunnolla kokonaisvastuuta kenestäkään.
Onko muuten muillekin sanottu, että uimista ei suositella enää ennen kuukautta ennen laskettua aikaa?
( . ) Omassa navassa ei kummempaa. Sama vaiva alkaa vaivata kuin joitain muitakin. Päivisin torkuttaisi, iltaisin piristyy liikaakin ja öisin tulee jo valvomiskohtauksia. Kai tässä nyt sitten tulee etukäteen sopeuduttua kummiin hereillä oloihin.
Västis ja Taimi 34+6
Mä olen uinut kyllä heinäkuun lopulla vielä joka raskaudessa,ja vauvat on syntyneet 7,9 ja 16. elokuuta.
Uimista ei tosin suositella jos paikat on alkaneet pehmenemään tai on jo auenneet(tulehdusriskin takia)
Itselläni ei paikat ole auenneet ennen synnytystä kertaakaan.
Nyt en oo uinut heinäkuussa kuin pari kertaa.
Lumina ja Lahja rv 36+6
Neuvolantädit tosiaan vaihtuvat näin kesäaikaan tiuhaan, mutta sellaistahan se loma-aika on. Minullakin oli viime viikolla kolmas uusi naama perätysten. Sinänsä sillä ei ole paljon väliä, kun mitään erikoista seurattavaa ei ole ollut, sen verenpaineen ja sydänäänet saa otettua kuka vaan terkka.
Ensi viikolla alkaisi äitiysloma. Kiva. Tosin varmaan joutuu kirjoittelemaan kotona vielä seuraavallakin, esikoinen lopettaa tarhan sitten elokuun alusta.
Olossa ei ole ihmeempiä, virtaa on riittänyt, mutta kyllä rasituksessa huomaa, että maha on painava ja alkaa jotenkin roikkumaan kipeästi. Leikkasin ruohon, ja monta kertaa piti 1000 neliön tonin parturoinnissa huilata. Ja mies saa suosiolla tehdä hankalat rinnepaikat.
Vauvaunia on alkanut tulla useammin, eilenkin olin synnytyssairaalassa, jossa tosin hoitelin kätensä venäyttänyttä toisen äidin vauvaa (mietin, käykö kaakao ruoaksi, kun vastiketta tai luovutettua äidinmaitoa ei siellä ensiavussa ollut, eikä omaa maitoa vielä tullut, kun oma vauva oli vasta syntymässä... Sitten huomasin, että se kaakao olikin vain kaakaon väristä kynsilakkaa ja että ei sitä ainakaan kannata vauvalle juottaa). Luonnollisesti samassa sairaalassa järjestettiin juuri silloin rock-festarit, ja minua harmitti ododttaa ensiavun jonossa vieraan vauvan kanssa, kun ei päässyt bändejä kuuntelemaan... Mistä nämä unien ideat oikein tulevat?
Huomenia!!!
Täältä hyväntuulista huomenta vaihteeksi. Huomenna siis tuo " pelätty" perjantai 13.päivä kontrolli äpkl.lla ja hyvältä näyttää verenpaineiden suhteen nyt, eivät ole nyt tästä ylöspäin nousseet. Mielialakin on ihana, lapset tulevat illalla kotiin ja eilen olin hyvän ystäväni kanssa rentoutumassa. Käytiin taidenäyttelyssä ja sitten syömässä, kuljeskeltiin (hitaasti) kesäisessä kaupungissa ja käytiin ihanassa kahvilassa. Oikein mukava ja rentouttava päivä. Illalla katsottiin sitten miehen kanssa leffa kahdestaan.
Jav@.lle: ei mitään anteeksipyyntöjä valituksesta, mukava jos se purkautuminen helpottaa. Ja niinhän tämä loppuraskaus on vähän tuollaista ylä- ja alamäkeä mielialojen suhteen meillä monilla, toivottavasti huomenna on parempi päivä!!!
Västis: Enpä usko, että missään päin Suomea enää 36 tultua täyteen synnytystä estellään. Jos päänsärkyä on vielä niin suosittelen, että otat kerralla sitä panadolia 1000mg, koska auttaa sitten paremmin tuohon särkyyn, kuin 500 mg ja mitään haittaa siis vauvalle ei ole, ihan normaali annos.
S.M.L: Liitoskivuista sympatiat sinne!!! Olen itse odotellut noita edellisistä raskauksista tutuksi tulleita lonkkasärkyjä, mutta onnekseni olen niiltä säästynyt. Imetysliiveistä: minulla on ehkä aluksi rinnat kasvaneet, nyt siis b-kuppia ja ekassa taisi olla alussa c-kupin imetysliivit, mutta jotenkin näillä seuraavilla tuo b-kuppi on riittänyt. Viime kerralla parhaat liivit olivat tuollaiset kaarituelliset kappahlin tai lindexin liivit, jotka ovat edullisia ja pidän itse kaarituellisia. Yöksi tietysti ei kaarituellisia kannata ostaa. Synnytyssairaaloissa taitaa olla monissa paikoissa myös mahdollista ostaa liivejä synnytyksen jälkeen. No en tiedä oliko minun höpötyksistäni mitään apua, muutakun että toisilla kuppikoko suurenee imetyksen alettua, mutta itse aion kyllä ostella tämän kuppikoon mukaan muutamat liivit ja tarv. sitten vaikka laitokselta isommat tai kotiuduttua, tosin varastoakin jo kotoa löytyy hätävaroiksi.
MamaAfrica: kiva kuulla, että vauva tukevasti pää alaspäin.
Tervetuloa joukkoon Hertzi75!!!! ja noista sokeriasioista. Täällä pääkaupunkiseudulla toimitaan näin: jos sokeria virtsaan tulee, tehdään sokerirasitus, jos se on normaali niin jatkossa ei huolta vaikka virtsassa on sokeria. Miksi se sitten mitataan: tulee samalla tikulla kuin proteiinitkin. Toisaalta, jos äidille tehdään esitietojen perusteella esim. ylipaino, suvussa diabetesta ym. takia 26-28 viikoilla sokerirasitus ja tämän sokerirasituksen jälkeen sokeria alkaa tulla vasta virtsaan niin sokerirasitus uusitaan kertaalleen ja jos se on normaali, tuosta sokerista virtsassa ei enää välitetä. Eli sinun kertomasi mukaan sokerirasitus tehtiin ennen kuin tuota sokeria virtsassa oli ja se pitäisi sitten periaatteessa uusia kertaalleen. Vähäksi teilläkin nuo lääkärikäynnit ovat jääneet, täällä ainakin käydään 3 kertaa. Nyt kesäaikaan on ohjeistettu, että jos äidille on tehty vuoden sisään gyn. tutkimus ja esitiedoissa ei poikkeavaa niin 1. lääkärikäynnin voi jättää välistä, mutta tuo keski-ja loppuraskauden käynnit ovat joka tapauksessa normaalit.
No tulipa juttua, huomenna sitten laittelen viestiä äpkl käynnistä, mutta nyt pitää pistää töpinäksi. 10kg mansikoita odottaa perkaamista ja pakastamista!!!!
Eloikuiset hyvää torstaita!!!!
wintergirl 33+2
siis väärään pinoon kirjoitin romaanini ja siirsin sen nyt tähän, pitääpä käydä lukemassa vielä tämän aamuiset jutut!!!
Viikot vierii todella nopeasti, tänään rvkoja kasassa 37 ! Valitettavasti vauvan tarjonta on epäselvä ja nyt odottelen pääsyä äitipolille ultraan. Perätilatarjontaa kyllä vahvasti epäilen. Perätilasynnytykseen en suostu ja nyt olen alkanut miettimään suostunko edes kääntämisyritykseen...voiko siitä kieltäytyä ja saada sektion ? vai painostavatko lääkärit sitten perätilasynnytykseen ? tietääkö joku ? meillä on esikoinen syntynyt niin että oli napanuora kahdesti kaulan ympäri ja kerran vartalon ympäri ja nyt olen alkanut pohtimaan, että jos vauva istuu vatsassa niin miten käy napanuoran= eli kuinka pahasti vauva siihen sotkeutuu kun väkisin käännetään.... hmmm!
Tässä muut neuvolatulokset:
Verenpaine hyvä 110/70
Hb ei mitattu
Painoa lisää itselle n.650g, nyt tullut yhteensä 11,9kg
Turvotusta ei edelleenkään ole tullut
Pissa puhdas
Sf mitta 34
Yöt menee hilluessa, iltapäivällä väsyttäisi ja iltaa kohden olen virkeä kuin mikä. Mukavaa loppuviikkoa !!!
Moomax: juu tuttuja ovat nuo ihanan sekopäiset unet!!!
täällä alku yö meni pyöriskellessä ja valvoessa, nukuttanut olisi aivan kamalasti, mutta kun oli muuten hankala löytää asentoa, hartiat aivan jumissa ja päätä alkaa herkästi jomottamaan. Mullakin tuntuu noita hengitysjuttuja pitkällään, kun tuntuu et vauva jotenkin menee ylemmäs ja painaa keuhkoja, ei mikään kovin miellyttävä tunne. Yritin nukkua puoli-istuvassakin asennossa, mutta ei siitä mitään tullut. Sitten kun vielä oli armottoman kuuma, onneksi ikkunan auki saatuani vähän helpotti, pöytä tuuletinta en enää uskalla yöllä pitää päällä, kun yks yö heräsin siihen et siitä tuli aavistus käryn hajua, onneksi heräsin ja otin tuulettimen pois seinästä. Viimein sain unen päästä kiinni ja nukuin tänään sitten yhdeksään saakka, alkuyön huonon unen vuoksi. Ja voihan ne päikkäritkin yrittää nukkua tai ainakin lepäillä. Onko muilla hankala olla kyljelläänkin? Mulla on parina päivänä ollut, varmaan johtuu vauvan asennosta, kun välillä siinäkin asennossa on ihan hyvä olla. Selällään ei voi kauaa myöskään olla, mutta se onkin jo kauemman aikaa ollut vaiva.
Hertzh:(tulikohan oikein kirjoitettua) tervetuloa mukaan keskustelemaan. Kuulostaa yllättävältä tuo sinun neuvolalääkäriin pääsemättömyys. Joskus olen huomannut, ettei mitään palveluja tahdo saada, jos ei päättäväisesti vaadi, vaikka kuuluisikin saada ilman vaatimistakin. Sokereista, minulla kun oli ekan kerran sokerit pissassa 1+ rv27+3, jouduin heti seuraavana aamuna viemään paastopissanäytteen neuvolaan ja siinä sokerit -. Seuraavalla kerralla rv28+4, sokerit 3+ ja jouduin sokerirasitukseen, jossa arvot olivat todella hyvät. Sitten rv30+5 1+, jouduin sellaseen verikokeeseen, jossa sokerit mitataan 1½ tuntia lounaan syömisestä ja arvot olivat tosi hyvät. Taas sama juttu rv32+4 1+ ja samainen lounaan jälkeisten verensokerien kontrolli ja arvot hyvät. Sen jälkeen pissassa sokerit olleet -, tosin vähensin aamulla juomastani kahvista sokerit puoleen, en tiedä onko ollut vaikutusta. Mutta silti ottivat vielä eilen 1½ tuntia aamupalasta verensokerit, ja ne myös oli hyvät. Sanoohan ne aina välillä että, sulla vaan munuaiset laskee raskaana ollessa sokeria läpi ja puhuvat ruokavaliostakin että tuoremehuja tulee välttää, mutta en juo niitä muutenkaan. No tulipa pitkä ja tarkka sepostus sokereista.
Päätä alkaa taas jomottamaan,täytyy yrittää ite hartioita hieroa.
vauva2006 rv36+5, la 4.8.
Siis vauva2006.lle kommentiksi oli tarkoitettu tuo pitkässä tekstissäni västikselle vahingossa osoittamani viesti.Vielä lisää kommenttia...
Synnytystapa-arviosta vielä luulisin, että tapaat kätilön, joka mittaa verenpaineen, stixaa virtsan ja ottaa ktg.n eli vauvan sydänäänikäyrän. Meillä äpkl.lla tavataan ensin nykyään lääkäri ja sitten kätilö. Aiemmissa raskauksissa oli toisinpäin, ensin kätilö ja sitten lääkäri. Lääkäri sitten tutkii eli tekee sisätutkimuksen ja ultralla katsoo vauvan voinnin, lapsiveden määrän, istukkavirtaukset ja tekee painoarvion. Aika harvoin varmaan noilla viikoilla jäädään suoraan käynnistykseen, jos ei ole mitään suurta hätää äidin tai vauvan voinnissa.
Siis huomatkaa mikä ahkeruus, nyt mun on pakko irtaantua koneelta ja mennä oikeasti perkaamaan ne mansikat!!!!!!
Ihanaa, täältähän saa apua pohdintoihin nopeasti ja laajalti =) Suurkiitos kaikille jo vastanneille!!
Käytänteet tuntuvat hieman vaihtelevankin paikkakuntakohtaisesti. Mieltä rauhoittaisi kuitenkin jo se, että asiat osattaisiin neuvolassa perustella ja selittää. Sellainen " ei kai se mitään vaarallista ole" ja " toivottavasti se ei mitään merkitse" asiantuntijan suusta ei oikein vakuuta. Tässä kun muutenkin kokee itsensä melkein ensisynnyttäjäksi, kun esikoisen syntymästä on jo 7,5 vuotta.
Sen tiesinkin jo alussa, että meillä päin tarjotaan uudestaan synnyttäville vain tuo alkuraskauden lääkäri synnytystapa-arviolääkärin lisäksi. Tuohon jälkimmäiseen minulla on aika ensi viikolla, ja taidan varustautua pitkällä kysymyslistalla sinne mennessäni. Pähkäilin myös, että varmaan, jos enemmänkin ongelmia raskaudessa olisi, otettaisiin tarkempaan tarkasteluun. Saan kuitenkin olla onnellinen, että raskaus on sujunut perus alun pahoinvointeja ja nyt tätä pissaepisodia lukuun ottamatta vähintäänkin " kivuttomasti" .
Pudottaudun virallisesti kesälomalaisesta äitiyslomalaiseksi tänään! Onneksi kesäloma pidensi lepoaikaa - kyllä olisi töissä ollut raskasta tässä painolastissa. Ja yöt tosiaan menevät aika pyörimiseksi täälläkin. Mutta odottavat palkitaan!
Hertzi (34 + 5)
Auttakaapa avutonta... Mihin kohtaan muovitettu patjansuojus kannattaa laittaa? Siis patjan ja petarin väliin vai petarin ja lakanan väliin? Jos laitan sen petauspatjan ja lakanan väliin, niin suojaisi tietysti koko hoidon, mutta hiostaako vauvaa lakanan läpi? Ja jos laitan patjan ja petauspatjan väliin, niin sittenhän petauspatja kastuu... Toisekseen, patjansuojus on n. 70x140 cm eli isompi kuin pinnasängyn pohja eli jos laitan sen esim. siihen patjan ja petauspatjan väliin, niin patjahan ei sitten " hengitä" ollenkaan. Eli kannattaisko leikata se kahtia ja laittaa suojaus vain siihen kohtaan, johon liru tod.näk. osuu?
Ihan naurettavaa, miten vaikeita voi asioista tehdä!!! Tänä aamuna heräsin kuuden pintaan tätä asiaa pohtimaan!
Miette (37+1)
täällä myöskin taas yksi levoton yö takana. kävely se vaan ei ota helpottaakseen. aika ankkamaista on. vähän mietityttää oikeasti koska hän päättää ruveta syntymään kun asettautunut alas. onneksi on pääalespäin.
eilen taas huhkin pesutuvas .sain turvaistuimen päällisen pestyä ja koneellisen vauvanlakanoita pesin viel kotona. olen tyytyväinen kunhan saan loputkin vaavin pienet vaatteet puhtaiksi ja sitten sänkyvaatteet.
itelle tarttis ostaa viel yksi imetyspaita ,valkoinen ja parit liivit, hm:n. ajattelin kun ne liivit mukavia ilman kaaritukia ja imetyspaita myös hyvä. yhen olen jo ostanu ja ollut hyvä jo odotusaikana.
nyt puistoon lähden ja joskos sit palailen taas koneelle.
masuasukas 35+3 la 13.8
Miette:
Auttakaapa avutonta... Mihin kohtaan muovitettu patjansuojus kannattaa laittaa? Siis patjan ja petarin väliin vai petarin ja lakanan väliin? Jos laitan sen petauspatjan ja lakanan väliin, niin suojaisi tietysti koko hoidon, mutta hiostaako vauvaa lakanan läpi? Ja jos laitan patjan ja petauspatjan väliin, niin sittenhän petauspatja kastuu... Toisekseen, patjansuojus on n. 70x140 cm eli isompi kuin pinnasängyn pohja eli jos laitan sen esim. siihen patjan ja petauspatjan väliin, niin patjahan ei sitten " hengitä" ollenkaan. Eli kannattaisko leikata se kahtia ja laittaa suojaus vain siihen kohtaan, johon liru tod.näk. osuu?
Mulle sanoivat lastentarvike liikkeessä, mistä ostin patjan ja petarin, et kannattaa laittaa muovilakana patjan ja petarin väliin, mut miksei sitä vois laittaa petarin päälle ennen lakanaakin. Onhan se petari kuitenkin helppo pestä, jos tarvii, pienen kokonsakin vuoksi. Minä en leikkaisi isoa muovifrotee lakanaa, ostin nimittäin tarkoituksella ison, kun pakkauksessa tuli vaan pieni, voi toista käyttää vaikka omassa sängyssä jos tarvii.
tuosta patjan hengittämisestä, et onko sulla pinniksen pohjassa reikiä, vai ihan yhtenäinen levy. Monessa nimittäin on reikiä ihan sen hengittämisen vuoksi ja helpostihan niitä voi porakoneella tehdä, jos sellaisen sattuu omistamaan.
vauva2006 rv36+5
kermakarkki:
itelle tarttis ostaa viel yksi imetyspaita ,valkoinen ja parit liivit, hm:n. ajattelin kun ne liivit mukavia ilman kaaritukia ja imetyspaita myös hyvä. yhen olen jo ostanu ja ollut hyvä jo odotusaikana.
Ite olen kans pähkäilly noiden liiviasioiden ja imetyspaitojen kanssa. Onko ne H&M:n liivit hyviä käytössä, olen jo kysellyt yleisesti palstalta, mut kukaan ei osannu vastata siihen, silloin kun kyselin asiaa.
Pitkästä aikaa pääsee hehkuttamaan, että arska se vaan mollottaa!
tehän ootte läpisseet vaikka mitä täällä...
ja en muista varmaan puoliakaan, mutta yritetään:
Muovitetun froteen itse lykkäsin lakanan ja patjan väliin, ihan koko matkalta. Tosin meillä vauvan ensi sänky on vuodelta kivi ja miekka oleva rottinkinen korisänky jaloilla.
Peräila & Kääntäminen: Täällä ainakaan ei ole pakko suostua kääntämiseen, se on äidin oma valinta! Ja mulla teki ainakin niiiiiiiiiin hemmetin kipiää se kääntäminen, joka ei siis onnistunut, että toiste sitä en enää anna tehdä. Plus jälkikäteen olo on edelleenkin arka alamahalta, vaikka käännös yrityksestä tulee huomenna täyteen viikko.
Riippuen sairaalasta/lääkäreistä pientä painostusta alatie synnytykseen perätilasta huolimatta on havaittavaissa ainakin täällä, mutta vain kesäloma tuuraaja lääkäriltä.
Ilmeisesti esim. TAYS, joutuisi huomattavasti enemmän selittelemään miksi haluaisi sektion, koska siellä synnytetään eniten suomessa alakautta perätila vauvoja.
Kuin taas täällä mun tulevassa sairaalassa todella, todella, todella harvoin. Voisi jopa sanoa ei ikinä.
Siinä yksi syy myös vakkaan lisää miksi itse haluan sektion.
Sitten ööö... Olikohan Wintergirl? Täällä ainakin mulle lätkästiin se estolääkitys käteen viikoksi vaikka viikkoja oli jo 35+4... ja luin jostain toisesta pinkasta, että jossain muuallakin päin suomea halutaan se täysiaikaisuuden raja rikki ja sinne koitetaan sinnitellä.
Liivi juttua: itse ostin eilen toiset Triumphin imetysliivit, Ja vaikka normaalisti käytänkin D-kuppia, niin noissa liiveissä C-kupissa jäi jopa ihan lievästi tyhjää yläosaan, ja ne on sellasta mukavaa pehmosta materiaalia ilman kaaritukia. Ja vaikka tissit saisivatkin aivan älyttömän koon kasvun maidosta niin noi joustaa sen verran, että kuvittelisin pärjääväni silti niillä.
(Huomasin myös, että ympärysmitalla on myös väliä ainakin noissa trimphin liiveissä, aimemmat oli 85C, ja kuppiosa oli just sopiva, nyt otin 90C, niin kuppiosakin kasvoi ympärysmitan mukana. En muuten tajua tota ympärysmitan äkkinäistä kasvua....Turvotustako sekin?)
ON: lepoa, lepoa.... Ei suppareita, mutta uata armias jos erehtyy tekemään jotain niin heti tulee muistutus ja maha pamauttaa ittensä palloks.
Nyt katsomaan kaverin 2pv vanhaa poitsua sairaalaan!!!
T Helga & Maris rv 36+3 la 6.8
Kävin eilen Kättärillä synnytystapa-arviossa edellisen perätilan vuoksi. Nyt on ainakin selvää, että tämä veijari on tulossa ihan oikein päin ulos. Ihanaa!!! Tai voi olla, että sitten siinä h-hetkellä olen jo ihan toista mieltä ;-)....
Eilen ei taas noussut vasen jalka ollenkaan, kun oli ihan hirveet liitoskivut. Otin nyt ekaa kertaa yhden Pamolin, joka helpotti huomattavasti. Sai sitten paremmin nukuttua, kun ei ollut niin hirveen kipeenä.
Nyt tultiin mummilaan viikonlopun viettoon ja kaveri tulee tyttönsä kanssa huomenna, kun nuo vanhukset lähtevät täältä viikoksi pois. Ollaan sitten ihan naisten kesken.
Vointeja kaikille!
Täälläkin tosiaan unet sekaisin ja unta ei saa vaikka väsyttäs. Yöllä tulee valvottua ja aamulla nukuttua. Sitähän se loppuaika tahtoo olla ;o)
Patjansuojuksesta : jos pelkää et se muovinen frotee hiottaa niin kannattaa kokeilla täysvillaista suojaa. Hahtuvalangasta kudottu on erinomainen : hengittävä, mutta silti estää kosteuden pääsyn patjaan ja pitää vauvan kuivana. Villashaali tms. myöskin käynee tai sitten vanhasta ja huopuneesta villapaidasta leikattu kuivike :o)
Mitähän tässä pitikään kommentoida.... Josko sitä ottas nyt tuon ruokailun jälkeisen sokeriarvon ja alkas sunnittelee kuopusta päiväunille. Huomenissa on ehkä enempi asiaa kun on neuvola takana. Niin, neuvola on nyt viikon välein, paitsi kun ensi viikolla on äitipoli neuvolaa ei olene.
Alussa kävin 4 viikon välein.
Aurinkoista torstaita eloisille ja masukeille
Rapuäiti ja rakas Lahjamme 36+2
Moomax: heh, siellä nähdään siis yhtä " fiksuja" vauva unia kuin täälläkin :D
Vauva2006: Täällä myös on alkanut ilmeentymään hankaluuksia kyljellään nukkumisen kanssa, lähinnä siksi hankaluuksia tullut, kun lantiota särkee molemmin puolin ihan tuskasen paljon, ja johtuu luultavasti just siintä, että on joutunut nukkumaan joka yö kyljellään. Niistä H&M:n liiveistä kyselit. Mulla oli 2005 vuonna parit kappaleet, ja ne oli surkeat. Niissä ei ollut kaaritukia ja ne menettivät muotonsa muutaman pesun jälkeen, kangas jotenkin lörpähti. Olkaimissa oli myös tosi huono kiristettävyys, ja niitäkin sitten sai olla kokoajan nostelemassa kun putoilivat hartioilta. Edullisiahan ne ovat, ja voihan se olla että tänä päivänä ne on hieman paremman mallisia kuin 05. Itse kävin ostamassa lindexiltä liivejä, kun sielläkin aika edullisia ovat ja ihan kivan mallisiakin. Tosin itse arvioinnin niistä pystyn tekemään vasta vauvan synnyttyä :)
Tässä tämän pvän neuvolakuulumiset:
Rv: 36+6
Painonmuutos/vko: +500g
RR: 100/63
Pissat puhtaat
Kohdunpohjan korkeus: 34cm, on siis laskenut viime viikosta 2cm. Nyt tämän mittasi oma terkka, ja hieman ihmetteli edellistä tulosta ja sitäkin miksei sokerirasitukseen oltu laitettu kuin niin suuren hyppäyksen teki yhdessä välissä (reilussa 2vkossa 6cm :o ). Nooh, säästyinpähän siltä kokemukselta sijaisen tietämättömyyden ansiosta :D
Lapsevedenmäärä: normaali
Vauva on raivotarjonnassa ja syke 130-140 ja liikkeet ++
Terkan mukaan vauvan pää on hyvin alhaalla, ja kysyikin multa että varmaan tunnet jo hänen päänsä kävellessä? No en kyllä tunne, mutta siis alhaalla hän kuulemma on. Terkka epäili ettei vauva olisikaan kovin iso, että olisi syntyessään joko samaa 4kg luokkaa kuin esikkokin taikka jopa hieman pienempikin, mutta sanoi myös perään että mulla on niin pitkä selkä, ja vauva niin alhaalla niin voi olla että senkin takia vaan tuntuu pienemmältä. Onneksi ensiviikolla on se äpkl käynti missä tehdään kokoarvio, sittenhän sitä saa tarkemman kuvan.
(.): Eilen pöllyteltiin peittoja pitkästä aikaa. On pitänyt taukoa pitää kun on supistuksia aina ilmestynyt heti touhuilujen jälkeen. Eilen sitten kuitenkin uskaltauduttiin uudestaan, eikait noista suppareista enään näillä viikoilla niin kovasti haittaa olekkaan. No tämän jälkeen kyllä alkoi taas supistelemaan. Supistukset poltteli selkää ja lantioita ilkeästi, ei kovin kipeästi, mutta tuntuvasti kylläkin. Ukko parka jo säikähtikin, että eikait sitä lähtö tänä yönä tule, mutta onneksi n.20-30min päästä rauhoittuivat taasen ja yön sain nukkuakin ihan hyvin. Vessassakaan en joutunut ravaamaan 2 kertaa enempää koko yönä *ihmettelee*. Terkka äsken neuvolassa kokeili vauvan päätä, ja joutui runnonmaan tosi kovaa että sai vauvan päästä kiinni, kun on nini alhaalla. Nyt on alavatsa hieman hellänä. Tai siis sillain pikkasen aristaa, mut eikai tuo mitään merkitse? Ihanaa kun enään ukolla huominen töitä ja sitten alkaa kesäloma. Vaikka ei me mihkään enään näillä viikoilla uskalleta lähteä, mutta saapahan rentoutua kaikessa rauhassa ja jos sinne korkeasaareenkin tulisi sit lähdettyä, jos vaan jalat jaksavat mua vielä kantaa ;)
Ens tiistaina tosiaan on synnytystapa arviointi. Se kyllä pistää jännittämään aika tavalla, vaikka nyt terkan sanat vauvan koosta vähän lohduttivatkin, mut silti. Mutta eikai se auta tässä sitä stressata :/
Nyt mansikkarahkan kimppuun. Oli pakko käydä ostamassa kermaa ja rahkaa jotta sai tuota herkkua tehtyä, kun on noita tuoreita mansikoitakin nyt pakkanen täynnä.
Torstain jatkoja eloille!
Toiv. Falz & Veijari 36+6
Yllätys yllätys, kun vauva olikin itse kääntynyt raivotarjontaan. Hienoa!! Viime viikolla tuo pienokainen vielä istui kohdussa.
Vauva on ultran mukaan n.2800g ja syntyessään n.3500g. Lääkärin mielestä minulla on siro masu. Itsestä tämä tuntuu jo aika isolta. :-)
Kohdunkaulaa oli jäljellä 1,5 cm, kohdun ulkosuu oli sormelle auki ja paikat pehmeät.
Vointi on hyvä. Toki maha alkaa jo painamaan ja sopivaa nukkuma-asentoa on vaikea löytää. Pisulla saan käydä usein.
Ja ens viikolla taas neuvolaan.
T: Ona rv 35+6
Lähden kohta äitipolille, kun siellä tarkistetaan vauvan nykyinen tarjonta ja muutenkin vauvaa tutkaillaan mun kilpirauhasjuttujen takia. Toivottavasti vauva ois itse kääntynyt perätilasta raivotarjontaan. Hän on meinaan istunut kohdussa pari kuukautta.
Tulen kertomaan äitipolikuulumiset, kun sieltä kotiudun.
T: Ona rv 35+6 (synnytin kuopuksemme rv 36+1, iiik). Tosin tää taitaa mennä yli la:n ;-)