Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myooma kohdussa?

11.07.2007 |

Olisiko kenelläkään kokemusta myoomaepäilystä raskauden aikana? Itse olin juuri rakenneultrassa ja siellä lääkäri havaitsi oudon möykyn kohdussa, lähellä kohdunsuuta, läpimitaltaan 4-5cm. Kuulemma voi olla myooma tai sitten vain joku kohdun lihasseinämän supistus tms. Sain ajan uuteen ultraan kuuden viikon päähän.

Lääkäri sanoi, että syytä huoleen ei ole, mutta väkisinkin sitä alkaa huolestua. Pelkään, että jos möykky todetaan myoomaksi, se haittaa synnytystä tms. Muutenkin hirvittää mitä seuraa jatkossa, jos myooma on asettunut kohtuuni taloksi pysyvästi (tosin lääkäri sanoi, että usein pienenevät synnytyksen jälkeen).

Möykky ei ilmeisesti ole voinut olla tuossa kovin pitkään, koska nt-ultrassa sitä ei havaittu, eikä myöskään edellisessä raskaudessa, vaikka silloin ultrattiin ainakin kolmesti. Edellisestä synnytyksestä on vasta vähän toista vuotta aikaa.

Eli olisiko kenelläkään muulla kokemusta myoomista tai ollut epäilyä myoomasta, joka on myöhemmin osoittautunut aiheettomaksi?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
11.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

mulla on myoma kohdussa (takaseinämässä) ja raskausviikkoja 28+risat.

Mulla tämä on ollut tiedossa jo ennen raskautta, mutta lääkäreiden mukaan sitä ei kannattanut alkaa poistaa, koska raskautuminen olisi saattanut hankaloitua rikkoontuneen kohdunesinämän vuoksi.

Mä kanssa pelästyin raskauden alussa kun yksi lääkäri pelotteli keskenmenon riskillä, sen jälkeen kaksi lekuria sanoi, että on todella harvinaista ja niin kaikki onkin mennyt todella hyvin ainakin tähän asti.

Neuvolan terkkakin pelotteli, että myoma saattaa aiheuttaa kipuja raskaudessa (tapana yleensä vähän suurentua), mutta mulla ei ainakaan ole ollut minkäänlaisia kipuja tähän asti.

Eli sinuna en huolestuisi; käsittääkseni yleensä myomat ja raskaus mahtuvat samaan kohtuuun....Toki voi myoman sijainnilla olla jotain merkitystä, mutta kun sinullakin tilannetta seurataan niin olisin kyllä aika huoletta....tai kannattaa kysyä suoraan lääkärin mielipidettä.

t.Katarin

Vierailija
2/6 |
11.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä sen verran, että raskauden aikana myomia ei käsittääkseni poisteta koskaan, mutta kylläkin sitten sen jälkeen. Ja eihän myomat (vai myoomat) vaarallisia ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
11.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

löydettiin myooma kohdusta jo ensimmäisessä ultrassa 8. viikolla. Siitä ei kuitenkaan ollut kuulemma mitään haittaa, koska ei peittänyt kohdun suuta ym. Asiaa seurattiin sitten seuraavissa ultrissa ja viimeisessä kokoultrassa 36. viikolla myoomaa ei löytynyt! Tiedä sitten oliko hävinnyt kokonaan vai jossain piilossa. Synnytykseen lähdetään siis ihan normaalitilanteen pohjalta.

Minulla oli alkuraskaudessa rusahtavaa vuotoa aina silloin tällöin 15. viikolla asti ja yksi syy saattoi olla tuo myooma. Muuten ei ole mitään oireita ollut ja tällä hetkellä siis viikolla 38.

Tsemppiä loppuraskauteen! Äläkä suotta murehdi!

Terkuin, Marie

Vierailija
4/6 |
11.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja säihkähdin itekki aluks aika paljonkin. Ihana lääkäri sai mut kyllä sitten niin vakuuttuneeksi siitä ettei mitään syytä huoleen ole etten tosiaan ole sitä murehtinut ole vaikka sen jalon taidon osaan kyllä ;)

Sano että saattaa kasvaa pikkasen mutta yleensä häviävät näin raskauden yhteydessä itsestään. Raskauteen sillä ei ole vaikutusta, lähinnä kohtu voi tuntua isommalta kuin oikeasti on kun kasvattaa sitä mittaa siellä. Ja saattaa " kuolioitua" josta siitäkään ei ole muuta haittaa kun että mahassa voi olla kipeä kohta.

Np- ultrassa mulla ei moista huomanneet ollenkaan..en tajunnu ees sanoa siitä ja nyt rakenteessa sanoin mutta lääkäri (erittäin pätevä) ei ainakaan maininnut siitä mitään.

Ilmeisesti ainoa tilanne jossa " haittaa" voi olla on se että on ihan kohdunsuulla (siis oikeasti siinä ihan suulla eikä siellä päin) jolloin saattaa tukkia ulostulo aukon. Mutta sekään ei ole vaarallista vaan sitten kait sektioon.

Sen verran lääkäri sano mulle että hyvä että olen lapsia jo tehnyt useamman näin nuorena (täytän 30) kun ne voi lisääntyä raskauden jälkeen jos on taipumusta. Ja nykyään vissiin leikkaavat harvemmin kun suurin osa häviää itekseen..varsinkin näin raskaana. En nyt tosiaan osaa sanoa onko se omani jo hävinnytkin kun ei vikassa ultrassa siitä mitään sanottu?!

Eikä sitä kyllä seuraillakkaan mitenkään!

masu 19+5

Vierailija
5/6 |
12.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan nyt mitä seuraavassa ultrassa sanotaan. Voihan olla, että mokoma möykky on siihen mennessä kadonnut itsekseen, kun lääkäri ei tosiaan edes osannut varmaksi sanoa onko se myooma. Eniten tosiaan huolettaa, kun se on ilmeisesti lähellä kohdunsuuta. Sektio ei missään nimessä houkuta, mutta eiköhän siitäkin selvitä.

Kun myoomia googlaa netistä löytyy vaikka kuinka " hilpeitä" juttuja aina kohdunpoistoista lähtien. Ilmeisesti siis ovat kuitenkin aika yleisiä ja useimmiten eivät aiheuta mitään ongelmia.

Vierailija
6/6 |
12.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on tehty äidilleni ja parille hänen siskolleen mutta heillä olikin niitä kohtu täynnä ja vuotivat koko ajan. Nykyään leikkaavat vain sen myooman ja kohtu jää aavistuksen hauraammaksi siitä kohtaa ja mielummin odotetaan jos häviää itsekseen. Ja sain sillon lääkärissä vielä sen käsityksen että raskausajan myooma olis hieman erillainen kuin muuten ilmestyvä (lähtis helpommin pois itekseen)

Suurin haitta niistä on vissiin se että saattaa vaikeuttaa raskaaks tuloa..

Mut peukkuja että olis hävinny!! Tai ei ainakaan olis liian lähellä kohdunsuuta.