Mitä sanoisit jos 6-vuotiaasi kysyisi " äiti onks totta että joulupukkia, hammaskeijua ja pääsiäispupua ei oo olemassa?"
Hieman tippa silmässä kyselisi kun kaveri olisi moista väittänyt
Kommentit (41)
Esikoiseni sanoi sitten että " aijaa... ne on sitten niin kun lasten iloksi olemassa"
vaan on tapana antaa lahjoja toislle ja sanoa niiden olevan joulupukilta. Lapset 3, 5 ja 8 ihmettelevät aina, että miten niin muka toiset antaa niin paljon lahjoja. Sitten naureskelevat mummilassa kun avataan aattona lahjoja ja mummi ihmettelee, että miten se joulupukki hänelle näin paljon lahjoja on tuonut, että " ei se tuonu kaikkia kun me tuotiin osa!"
Sehän tapetaan koulussa, jos se siellä vielä menee kirkkain silmin selittämään muille joulupukista! :D
Meillä etukäteen päätettiin, että lapselle ei kerrota näitä satuja. Nyt on 3,5v. Silti median ym. voima on sellainen, että lapsi juttelee joulupukista yms. ja että joulupukki tuo lahjat. Niin mekin sanotaan, että tuo, mutta lapsi silti näkee, että me itse paketoimme lahjoja (ei tietty lapsen lahjoja) ja viemme ne sukulaisille ja lapsen lahjat laitetaan kuusen alle. Ei ole vielä käynyt joulupukkia ollenkaan.
Mun poika 8vuotta ja uskoo vielä joulupukkiin. Ainakin puhuu ihan tosissaan, että haluaa sitä ja tätä pukilta. Voikohan noin iso vielä tosissaan uskoa?
vaikka tietävät, ettei se niin totta olekaan. Meillä vielä 9-vuotias poika haluaa elää noita satuja - olen kertonut, että niin kauan kuin yksikin lapsi uskoo, niin joulupukki elää, vaikka on satuolento. Hammaskeijuaika on mennyt ohi. Pääsiäisenä lapsi nauttii suuresti, kun koristelen paikat ja kerron, että pääsiäispupu on tuonut munia. Kun on kysynyt, että onko oikeasti, niin sitten olen kertonut hellästi, että satujahan nämä ovat tappamatta lapsen iloa näihin liittyvistä perinteistä.
tyhmät ihmiset valehtelevat lapsilleen
Vierailija:
kerrotte lapsillenne, että myös jumala on mielikuvitusolento?
Eikä heitä siitä kiusattu koulussa eikä missään muuallakaan, eivätkä isommat lapset lynkanneet heitä. Lastemme kaveritkin ovat uskoneet pitkään joulupukkiin ja muihin satuolentoihin. Viime vuonna kysyin teinitytöltämme, että tuntuiko se valehtelulta, kun ei kerrottu totuutta joulupukista. Tytön mielestä oli kivaa, kun sai uskoa siihen. Hän oikein haikaili niitä aikoja, että oli vielä lapsen usko tallella.
eli joulupukit,yms ovat kivoja satuja,joihin saa uskoa jos haluaa. ja lapset meillä myös tietävät, että Jumala ON ja elää!
Tänään 4-v tytär tiedusteli, onko Muumimaailman muumeissa joku kone sisällä vai miten ne toimii. Selitin kyllä, että ihminen niissä on.
(Joulun tullessa pohdinta-aika alkaa käydä vähiin!)
Toisaalta on kiva, että lapsella on lapsenusko juuri Joulupukkiin, hammaskeijuun jne. En muista itse saaneeni mitään traumoja kun totuus paljastui.
Toisaalta, en selitä lapselle jumalankaan olevan totta. Kerron, että jotkut uskovat, jotkut eivät. Miksen käyttäisi samaa taktiikkaa Joulupukkiin?
Pikkuhiljaa ehkä käännyn tuohon Joulupukkiin " uskomiseen" . Uskonto on se seikka, joka erottaa sen Jumalasta.
Ja yleensä Joulupukki on ajankohtainen vain joulun tienoilla.
Sanoisin, että on totta ja Jeesustakaan ei ole olemassa.
Sanoisin, että syö puuros äläkä poraa tai piru vie mukanaan hornaan.
Vierailija kirjoitti:
Esikoiseni sanoi sitten että " aijaa... ne on sitten niin kun lasten iloksi olemassa"
Hienosti ajateltu 🙄
Kysyisin lapselta mitä mieltä hän on itse asiasta. Jos vielä uskoisi niin antaisin uskoa, eipä noista haittaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Sehän tapetaan koulussa, jos se siellä vielä menee kirkkain silmin selittämään muille joulupukista! :D
Höpöhöpö, ala-asteella on vielä paljon lapsia jotka uskovat joulupukkiin.
Ja kertonut, että ne on leikisti.