Marraskuisten ti-pe
Kommentit (58)
Sokerit mitataan bmi:n perusteella eli en painoindeksin. Jos se on yli 26 niin sitten mittaillaan ja käsittääkseni puhutaan koko ajan äidin lähtöpainosta...viimeeksi tätä asiaa kysyin kun ihmettelin.
Joku kyseli Gracon Mirage rattaista. Mie oisin nuo ostanut mutta niitä ei just sillon ollu liikkeessä. Niillä pärjää loistavasti, itse ostettiin Gracon Spreet, oli astetta kalliimmat ja olikohan näissä vähän leveämmät pyörät....? Mutta tosiaan on tuon autobabyn kanssa ihan korvaamaton!
Jeps, nyt en taas muuta muistakaan :-D
T: Nasulina rv 22+4
YAZMIN: Tuosta sokerirasituskokeesta sen verran, että mulle ainakin heti sanottiin, että siihen joudun. Painoa on jo ennen raskautta sen verran, että siitä johtuen se tehdään. Tosin nyt raskauden aikana mulle ei ole tullut yhtään painoa lisää...ensin tuli kilo tai pari, mutta ne lähtivät pois ja eilen kun mitattiin niin lähtöpainossa ollaan edelleen. Kuulostaa aika uskomattomalta.
KELASTA: Sain kanssa eilen kelan paperit mukaani ja mielestäni ne ei kyllä olleet kovin vaikeat. Tietenkin riippuu siitä joutuuko jotain erityistä sinne laittamaan. Mulle vaan tuli ruksit ja vastaukset niihin perusjuttuihin. Menin kyllä silti varmuuden vuoksi suoraan virkailijalle viemään, että sai samalla tarkistaa. Onneksi kela on ihan neuvolan lähellä niin sain ne heti saman tien matkaan.
Ihanaa kun tämä aika tuntuu menevän niin nopeasti. Pian meillä kaikilla on jo omat nyytit sylissä ja ehkä haikaillen muistellaan raskausaikaa ;)....tai sitten ei...noh, mulla ainakin pääasiallisesti kaikki mennyt kohtalaisen hyvin tähän asti. Onhan tässä vielä kesääkin jäljellä ja tiedä minkälaiset helteet tulee.
No joo....nyt mansikoita perkaamaan....
Dragondream 24+1
eli eilen kävin neuvolassa. Kaikki oli ihan ok, hb:kin 138. Sf-mitta oli kyllä aika hurja eli 24 cm. Kätilön mukaan edessä oleva istukka aina vähän kasvattaa mittaa. Ylimmän käyrän yläpuolella mennään. Minulle on painoa kertynyt alusta 1,2 kg, mikä on ihan riittävästi, kun elopainoa on muutenkin.
Pikku heppu on jo kova ilmoittelemaan itsestään ja potkuja satelee jo aika säännöllisen väliajoin. Yksi tulevista isoveljistä oli jo isällensä päätynyt siihen, että meidän vauva on poika, kun se on niin kova potkimaan äitiä. Tytöt eivät kuulemma potki. Isoveli osui diagnoosissaan kyllä oikeaan, mutta ei vain vielä tiedä sitä:).
Lomaa on vielä puolitoista viikkoa ja täällä on ainakin satanut koko viikon. Ei kyllä haittaa yhtään. Onpahan ehtinyt tehdä vähän sisälläkin töitä, pakastaa mansikoita ja siivota.
Viikkoja tänään 23+4
ehkä kelit vielä paranee. Niin sokerirasitustestiin " joutuu" kun lähtöpaino on enemmän kuin bmi 25 (meidän neuvolassa), kuten edellä kommentoitiin. Edellisellä kerralla sama juttu. Tuolloin sokerit kohdallaan! En ole huolissani nytkään. Se tehdään rv 30 paikkeilla.
En tiedä " joutuuko" sokerirasitustestiin, jos lähtöpaino on normaali mutta paino nousee raskauden aikana rivakasti. Painon nousu raskauden aikana muutenkin on aika yksilöllistä. Minulla tavoitteena, ettei yli edellisen nousisi eli n 15 kg.tä. Hyvältä ainakin näyttää.
Toisaalta yritän panostaa sitten raskauden jälkeiseen aikaan. Imetys kulutti viimeksi paljon kiloja, mutta valitettavasti tuli syötyä herkkuja aivan liikaa, joten ajan myötä tuo saavutettu hyöty kului hukkaan. Imetyksen jälkeen oli kova homma pudottaa painoa. Onnistuin siinä jonkin verran ja lihaskunto on kuitenkin nyt parempi kuin ekassa raskaudessa.
Oletteko jaksaneet liikkua raskauden aikana? Minulla tuo motivaatio on ollut nyt kuukauden ajan hukassa. Ehkä siksi, ettei matalan hb vuoksi happi riittänyt, eli voimat loppui rattaita työntäessä. Ja nyt on satanut... Ehkä ensi viikolla kun palaamme hetkeksi kotiin anoppilasta niin alan taas liikkua enemmän jalan. Täällä kainuussa nuo välimatkat ovat turhan pitkät.
Poika on innoissaan kun pääsee isän kanssa raktori hommiin täällä anoppilassa, jossa meillä on kesämökki. Asutteko muut maalla vai kaupungissa? Me asumme lukukaudet kaupungissa ja kesät mökillä maalla.
Poika taitaa palata traktori reissulta. Kävivät kohentamassa nuotiota... Täytynee lähteä mökille ilta puuhiin.
GERMIT: Sinäkin olet Kainuun tyttöjä?! oot varmaan aikasemminkin maininnu, mut multa on mennyt ohi. Minä myös Kainuun syntyvyyslukemia yllä pidän ;) Ja Tulppa on kans yksi kainuulaisvahvistus täällä palstalla.
Kävin tuossa äsken vaa' alla, niin se näytti että ois tullu jo 6kg lisää lähtöpainoon. Minä kun luulin että vaan reilu 4kg.. Noh, ehkä se johtuu siitäki nettä näin illasta punnitsin. Onneks neuvolat on aina aamusta :) Piti asian vuoksi tehdä iltapalaksi tonnikala salaatti. Tuli tähän kyllä fetaa ja kastiketta, että tais se terveellisyys lopahtaa siihen. En mä kyllä omasta mielestäni oo mitenkään normaalia enemmän tai epäterveellisemmin syöny ja ei noita kiloja muuten huomaa, mut kai ne siellä mahassa jossain on. Mut sais kyllä nyt hidastaa vähän tuota nousua. Viime neuvolassa oli viikkopaino noussu sen 500g ja sama taitaa olla edessä ensikin viikolla kun seuraavan kerran neuvolaan menen. Jokohan se täti alkaa valittamaan :(
Ukkonen meni menojaan ja nyt iltasella paistaa aurinko!
Kävin tiistaina neuvolassa ja hemppa oli noussut ( 111 ja nyt 119 ) verenpaineetkin olivat nousseet vähän. Kiloja tullut yhteensä 4 kg tähän mennessä. Sf-mittaa ei vieläkään ottaneet, mitä ihmettelin syvästi. Vaavin sydänäänet oli n. 150. Saatiin KELA:n paperit mukaan ja ne ovat menneet eteenpäin. Tulot pitää jälkikäteen ilmoittaa KELAan. Äippäpaketti ja lapsilisän hakemus on menossa, niin saa nähdä milloin tulee ilmoitus kotia:)
Seuraava neuvola on 6.8 ja lääkäri 14.8. Nyt alkaa tihenemään käynnit. Mietin jo eilen illalla että ei ole kaukana synnytys, IIIK!
Nyt tee tauolle!
-tulppa ja hiplaaja-
rv 23+1
Eikö se oikeestikaan vielä ottanu sitä sf-mittaa?? Miksiköhän sitä ei täällä oteta. Minä kyllä kysyn jos ei multakaan ensi viikolla ota. Mullakin on sillon 23+1. Nyt varsinkin kun ensimmäistä odotan niin ei oo harmainta haisuakaan minkäkokoinen tämän mahan pitäisi tässä vaiheessa olla. Ei kai se tietenkään mitenkään radikaali asia ole, vaikkei mitatakaan, mutta jos kaikkialla muualla otetaan niin miksi ei meillä...
Pääsin tänään ihan yksin neuvolaan ku mies on lomilla. Oli jännää keskittyy ihan pelkästään omaan itteen ja vauvaan masussa ku oon tottunu siihen et tytöt keskeyttää jatkuvasti mun ja neuvolatädin jutut. Hemppa oli noussu 119, viimeks 115. Kuulemma on suositus et 20 viikosta eteenpäin on hyvä jatkaa raudan syöntiä koska tarve on niin suuri. Löysin kaapista Retaferia kuopuksen odotusajoilta et ku tää Obsidan loppuu ni jatkan niillä. Muistaakseni Retafer vaan vähän närästi mulla, no kokeilemalla selviää...
Verenpaine oli 110/64 eli hyvä, pissa puhdas ja painoa tullu kolmessa viikossa reilu kilo. Sf-mitta oli 22cm eli mennään kanssa yläkäyrän yläpuolella. Ens kerralla eli kuukauden kuluttuu on keskiraskauden lääkärineuvola (jännää et kohta on jo sekin ;) ) ja katotaan sit miten sf-mitta jatkaa kasvuaan eli onko syytä mennä sokerirasitukseen. Tyttöjä oottaessa sf-mitta oli myös ainaki suurimmaks osaks yläkäyrän yläpuolella ja pienet vauvat silti tuli (esikoinen 3060g ja kuopus 2570g). Tosin kuopuksen aikases sokerirasituksessa tunnin paastoarvo oli just rajalla joten mut kai luokiteltiin sokerimammaks. Mulla siis lähtöpaino ollu ihan normaali kaikissa raskauksissa.
Sydänääniä kuunnellessa vauva lähti koko ajan karkuun ja miten hyvin kuulukaan potkut ja liikket :) Nytki vauva potkii ihanasti :) Hauskaa oli vielä seki ku huomasin et neuvolan tätiki on raskaana ja sillä on laskettuaika päivää mua myöhemmin. En vaan ollu huomannu aikasemmin ku odottaa ensimmäistään ja masu on nyt vasta pyöristyny niin et huomaa.
Sain kanssa Kelan paperit ja täytyy vähän kattoo niitä et täytänkö ite kotona vai meenkö kelaan täyttämään jonku virkailijan kaa. On ne aina yhtä hämmentävii!
Omppu-75: Ihanaa ku sun miehes on niin paneutunu vauvan hankintoihin et haluu just joitain tiettyjä juttuja ostaa. Meillä mies ei oo koskaan ollu kauheen kiinnostunu siitä mitä ostetaan muttei kyl oo koskaan valittanukaan siitä mitä ollaan sit ostettu. Vähän enemmän aktiivisuutta toivosin mehen puolelta.
sanle: Harjotussuppareita on ollu jo monen viikon ajan. Kohtu siis kovettuu ja tuntuu ikävältä muttei kuitenkaan satu. Täytyy välillä hidastaa tahtii ku meinaa kovaa kävellessäki tulla.
germit: Me asutaan Espoossa lähiössä eli tälläsellä rivari/omakotitalo-alueella. Ihanan rauhallista seutua mut kuitenki kauppa ihan lähel ja bussilla pääsee hyvin mihin tarvii.
Tarald ja tiitiäinen 21+5
Mulla ei ole ä-kortissa ainuttakaan merkintää siinä sf-taulukossa. Nytkin terkkari kokeili kohtua ja sanoi että on kasvanut niinkuin pitääkin. Kun kerroin että maha menee välillä kovaksi ja tulee alamahaan sellainen " kuristus" panta niin kahtoi jo siihen malliin että antaako saikkua vai ei. Mut käski seurata tilannetta. Eihän tässä olis enää kesälomaan kuin kuusi viikkoa.
Tuberkugloosi rokotetta ei anneta meidän vaaville sitten kun se syntyy. Kuulema ei tarvii. Miten on muilla. Onko tehty kysymyksiä ja sen jälkeen laitettu korttiin tarra et " ei " ?
Mulla on ihan samanlaisia suppareita kans. Niitä tulee pari kertaa päivässä. Eli maha menee ihan kovaksi ja kiristää, mut en minä ainakaan niistä oo huolissani ollu kun eivät kipeää tee. Pitä kyllä kysäistä tuosta mittaamisesta, että eikö se kuulu kainuun malliin ollenkaan.
Tuosta sf-mitasta puhuitte....mulla se mitattiin vasta tällä viikolla ekan kerran. Viikkoja oli sillon tasan 24. Mitta oli 21 eli käsittääkseni ihan normaali vaikka onkin ollut sellainen olo, että masu ei sitten kasva millään ;)
Sokerirasituksesta oli juttua toisessa pinossa ja aloin miettimään kuinka tarkkoja ne siellä mahtaa olla. Jutuista päätellen heti laitetaan mittaamaan arvoja kotona jos vähänkin suositusten yli. Tuntuu aika typerältä. Siis onhan se tärkeää, en sitä sano, mutta jos arvot ei sen ihmeempiä ole niin.....no, tiedä niistä sitten. Sittenhän sen näkee elokuun puolella mitä ne sanovat. Töissä olen paljon tekemisissä diabetes-potilaiden kanssa ja mielestäni ei nyt niin pilkun tarkkoja tarvii olla.
Mitäs muut ovat mieltä??
Pikaisesti tuosta sf-mitasta -mikäli oikein muistan, ohjeellinen ensimmäinen mittausajankohta on rv 24-26, älkää siis kummeksuko jos teiltä ei vielä sitä ole mitattu tai merkitty korttiin.
KL.
minulla on sellainen kuva, että n. rv 30 mennään kokeeseen, jos paino ennen raskautta on bmi 25 tai yli. Ennen tuota testiä paastotaan (olikohan 12h?) eli labraan mennään ilman aamupalaa. Ensimmäiseksi labrassa mitataan paastosokeri suoniverinäytteestä. Sen jälkeen juodaan erittäin makeaa kokakolan näköistä nestettä x määrä ja odotellaan puolituntia (muistaakseni) sen jälkeen otetaan uusi suoniverinäyte. Odotellaan taas ja litkun juonnista tunnin ja kahden päästä otetaan suoniverinäyte. Tulokset tulevat vasta iltapäivällä. (En tosin ole aivan varma oliko suoniverinäyte välttämätön vai otetiinko sokerit sormenpäästä kuten hb) Jos noissa arvoissa on nousua aletaan kotimittaukseen, jolloin kotona mitataan verensokeri ennen ja 1½h aterian jälkeen. raskausdiabetes ennustaa diabetekseen sairastmista myöhemmällä iällä sekä kasvattaa isoa lasta.
sitten muusta. SANLE? olen itse kotoisin p-savosta, mies kainuusta ja nyt asumme länsi-lapissa. Miehen sukujuurien ja kotitilan vuoksi olemme paljon täällä kainuun perukoilla ei niinkään korvessa. :)
Tuli siivottua koko anoppila. Tämä on tällainen iso maatilatalo. vajaat 200 neliötä yhdessä kerroksessa. Kyllä tuntui hankalalta imuroida kaikkien kalusteiden ja sänkyjen alta. Alkaa ilmeisesti tuo maha olla vähän tiellä. Huomenna tulee vieraita, sukulaisia oikeammin ja sunnuntaina lähdemme ajelemaan kotiin, niin tänään oli hyvä hetki siivota. Ihmettelette varmaan tätä mutta anoppini on jo 75/76v ja vuodepotilaana kipujen vuoksi. Siksi teen täällä paljon kotihommia.
Nyt ruuan laittoon. Uusia perunoita ja silliä salaatin kera olisi tarjolla. :)
Muutkin ovat kirjoitelleet noita neuvolakuulumisia, joten laitanpa minäkin. Eilen mitattiin tuo sf, joka oli 18cm (22+2). Paino oli noussut neljässä viikossa 1,9kg. En ihmetellyt, sillä painoni nousee perinteisesti 3kg heinäkuussa. Vietämme aina viikon paikassa, jossa tulee erinomaisen hyvää ruokaa pöytään 5 kertaa päivässä ja kaupan päälle lomailua ja lomasyömistä muuallakin. Hg oli 134, sama kuin toukokuun alussa. Verenpaine 98/65. Olo on mainio!
Olemme vaihteeksi käymässä Helsingissä ja äsken käytiin poikien kanssa puistoruokailussa ja pojat pääsivät puistossa uimaan. Ihanaa, että aurinko paistaa! Huomenna suuntaamme Kuopion kautta viikoksi sinne Kainuun puoleen, jossa osa teistä asustelee. Miehellä on töitä ja me lomailemme poikien kanssa.
Pepi (22+3)
Täällä oli monella neuvolakuulumisia. Hienoa, että vauvoilla ja äideillä vaikuttaa kaikki olevan enimmäkseen mukavasti. Tosin supistelujen toivon vähenevän niillä, joita ne ovat vaivanneet :-(
Ja sitten omaan napaan. Kävimme siis viimein tänään rakenneultrassa ja aivan ihana kokemus oli. Lääkäri oli todella asiaansa paneutunut ja kivasti selosti meillekin tutkimiaan asioita. Nuulta löytyi kaikki tarvittava, koko vastasi viikkoja ja istukka + lapsivesi oli OK. Nyt vain hymyilen tyhmän näköisenä koko ajan :-) NP-ultrassa Nuu ei juurikaan liikkunut, mutta nyt näimme akrobatiaa senkin edestä. Pikkuinen oli välillä varpaat korvissa ja kädet viuhtoivat ympäriinsä jatkuvasti. Uskomatonta, miten ultraäänellä voi nähdä sormienkin kipristelyt! Saimme kolme suloista kuvaa mukaamme.
Voih, nyt ei enää millään malttaisi odottaa marraskuuta!
RvaRuljanssi ja Nuu rv 20+3
Käytiin tuossa aamupäivällä serkun kanssa pyörähtämässä Hyrynsalmella suolla, missä on nyt meneillään suopotkupallon mm-kisat. Jotenkin niistäkin alkaa viehätyksensä mennä. En oo kyllä nyt pariin vuoteen koko tapahtumassa käynyt, mutta aina aikaisemmin käytiin kavereiden kanssa siellä hauskaa pitämässä ihan yleisön ominaisuudessa. Nyt lähinnä vain ihmetytti että mitne ne ihmiset kehtaa siellä suolla rämpiä ja aamusta lähtien sitä kaljaa kitata. Kai minusta on tullut vanhus tai sitten tää maha-asukki jokseenkin vaikuttaa minun olotilaan.
Siis sitä sf-mittaako ei kuulukaan välttämättä mitata vielä?! No nyt olen sitten senkin asian suhteen viisaampi. Monet kun on vaan puhuneet jo varmaan rv16 lähtien että ovat sf mittoja ottaneet, niin ihmetys oli suuri kun täällä meillä sitä ei ole edes vielä mainittu. Tuossa neuvolakortissa tuo käyrä näkyy alkavan viikolta 18, mut kai ne sit vaihteleee paikkakunnittain, niinku kaikki muutkin asiat.
Tuosta sokerirasitustestistä: Voiko siihen siis joutua jos paino nousee " liikaa" raskauden aikana? Mulla lähtö bmi oli 23 ja risat ja sen puolesta ei tarvitsisi mennä. Mut jos minut sinne " määrätään" niin kyllä menen. Ja ehkä on ihan hyväkin että niiden rajojen suhteen ollaan tiukkoja. Miehen siskolla otettiin nuo ja arvot oli rajoilla ja niihin ei mitenkään reagoitu. Nooh, poika syntyi yli 6kg. Sitten vasta huomattiin jossain sokeritestissä häikkää arvoissa. ja hoitovirhekin tuli kun eivät käynnistäneet, vaikka huomasivat että lapsi on " valtavan" kokoinen ja vielä alateitse laitettiin synnyttämään. Että kyllä ne kannattaa tosissaan ottaa :)
Nyt pullan leivontaan kun taitaa tuo taikina olla jo tarpeeksi kohonnut.
Sanle ja DJ 22+3
Nyt taitaa olla viimiselläkin meistä rakenneultra käytynä :) Hienoa RvaRuljanssi et kaikki oli kunnossa ja vauva jumppas paljon. Kyl sitä vaan tulee malttamattomaks ku tuntee vauvan liikkeetki niin hyvin jo! Vielä ois kuitenki n.4 kuukautta vaikka meneehän aika taas nopeesti, sehän on jo todettu ku nytki mennään jo yli puolenvälin ;)
Ollaan huomenna lähössä mökille ja tullaan ehkä tiistaina joten nettipimennossa oon loppuviikon sekä ens viikon alun. Tarkotus ois käydä muumimaailmassaki joku päivä mökkeilyn lomassa. Jospa nää hyvät ilmat jatkuis ni ois ilo ulkoilla mökillä ja muutenki on se muumimaailma auringossa mukavampi paikka ku sateella (kummastaki on kokemusta).
Hyvää loppuviikkoa kaikille ja samoin hyvää alkuviikkoa jo näin etukäteen!
Tarald ja tiitiäinen 21+6
Kuinkahan muistan kaiken mitä piti kommentoida..
GERMIT: Sulta mun piti kysyä tosta sokerirasituskokeesta, kun sanoit että se on sulla edessä 5 kg:n painonnoususta päätellen.. Kun siis mulla on tullut ylikin tuon 5 kiloa. Aaaak!!! Tosin olin aika lailla alipainoinen kun aloin odottamaan, että varmaan se on ihan tervettä että on tullut vähän enemmän. Mutta siis millä perusteella siihen sitten joutuu jos on joutuakseen?
VAUNUISTA: Meillä on Hartanin Racerit, vuodelta 2004. Ovat siis näillä meidän kahdella olleet ja erittäin hyvin toimivat edelleen! Sen verran joutuu varmaan ostoksilla käymään, että täytyy tolle meidän kuopukselle käydä hakemassa rattaat. Poika on 2,5v sitten kun vauva syntyy, että ei nyt ehkä välttämättä enää rattaita tarvitse, mutta on ne hyvät olla olemassa. Semmoset sateenvarjorattaat meillä on, mutta kuka niillä meinaa talvella päästä hangessa eteenpäin??? Jos tänne mitään lunta nyt sitten saadaan =)
HANKINNOISTA: Hoitopöytä meidän täytyy hankkia, kaikki muu on tavallaan valmiina. Turvakaukalo (Bristaxin Rock´a´tot deluxe) meiltä on ystäväperheellä lainassa, mutta saadaan se sitten marraskuussa takaisin! Muutenhan meidän kuopuksen synnyttyä laitoin lähes kaikki vauvanvaatteet sekä äitiysvaatteeni eteenpäin, kun meille ei enää pitänyt enempää lapsia tulla =) Muistan vielä kuinka oikeen vannotin miehelle " Joo, siis ihan varmasti ei enää tule." Mutta sitten se mieli taas muuttui ja uusi vauva alkoikin tuntua ihanalta vaihtoehdolta.
Nyt jo moni ystävä on sanonut antavansa vauvanvaatteita, ja äitiyspakkauskin otetaan, joten eiköhän me pärjätä. Mistä sitten tulikin mieleeni-
KELA: Täällä on moni muukin ilmaissut mielipiteensä papereiden monimutkaisuudesta ja niinpä ilmaisen minäkin =) Tosin, meitä alkoi miehen kanssa muutama vusoi toden teolla tökkimään, varsinkin kun odotettiin jotain asumistukipäätöstä, niin aina tuli lisäselvityspyyntöjä siitä ja siitä. Nyt me marssitaan papereiden kanssa suoraan KELA:an ja täytetään ne siellä virkailijoiden kanssa =)
Onnea vaan Ainolle, olit jo saanut uuden äitiyspakkauksen =)
Varmasti ihana päästä hypistelemään pikkusia vaatteita! Mulla on neuvola vasta ensi maanantaina, mutta vielä en papereita saa mukaani. Jotenkin outoa kun mulla neuvola on viiden viikon välein... Olishan se mukavampi käydä useammin. Täytyy ottaa puheeksi ensi kerralla..
Uusia äitejäkin oli liittynyt seuraan, tervetuloa munkin puolesta! Mä olen vähän tämmönen " listahiljainen"
-lueskelen kyllä kuulumisenne päivittäin, mutta sitten harvemmin kerkiän itse kirjottamaan kuulumisia.
Kauniita kesäpäiviä,
Yaz rv 21 ja beibi