toinen kysymys korkean hemoglobiinin omaaville
Mulla ollut aina korkea hemoglobiini - ennen raskauksia vertaluovuttaessa yleensä aina 160 ja risat. Nytkin raskaudessa ollut 140-150 välillä. Viime kerralla - n vko 33- oli pudonnut sinne vähän päälle 110. Terkkari ihmetteli, että yleensä ei tässä vaiheessa laske vaan alkaa nousta, ja mietti oliko n. viikkoa aiemmin ollut lentokoneessa tullut turvotus vielä jäänyt ja vaikuttanut? Jäin vaan miettimää onko oikeesti muka jotenkin poikkeavaa, että loppuraskaudessa vasta hemoglobiini tippuu, olen jotenkin ollut siinä käsityksessä, että kaikissa vaiheissa se on varsin normaalia... Joten onko jollain muulla käynyt samoin n. 30 viikon jälkeen ja onko sitä ihmetelty?
Kommentit (5)
Minulla on myös tutkittu syytä korkeaan hemppaan, koska voi olla oire jostain sairaudesta. Ensimmäisessä raskaudessa hemppa tippui huonommillaan 118 ja söin rautaa. Nyt toisessa raskaudessa vasta 15+6, hemppa oli tippunut jo 134. Ihan normaalilta tilanteesi kuulostaa!
Mittasko terveydenhoitaja sen uudestaan? Mitä jos hän vain puristi liikaa kudosnestettä mukaan? Mulle nimittäin kävi samalla lailla ekassa raskaudessa. Omaan normaalisti korkean hemoglobiinin (150-160), mutta ekassa raskaudessa tosiaan rv:lla 30 hemoglobiini oli tipahtanut mittausten mukaan 126:teen. Terkka käski aloittaa heti rautakuurin. Söin kuukauden aikana yhden rautatabletin ja seuraavalla kerralla hemoglobiini olikin sitten jo tutulla turvallisella tasolla. Siinä sitä sitte ihmeteltiin, kunnes terkka totes et sen edellisen täyty olla mittavirhe. Joko koneen tai sitte kudosnnestettä oli jostain syystä päässy enemmänki mukaan.
Jos asia mieltä vaivaa niin käy mittauttaan uudelleen loppuviikosta. Eihän siinä kauaa mene kun sen mittaavat ja saat mielenrauhan takas.
Onnellista odotusta toivottaen Pöperöpää rv 24+2 (hB 147)
Kyllä mulla on hemppa pudonnut juuri siellä rv 30 tietämillä kunnolla, nyt oli lähtölukema 162 ja viikolla 35 aloitin raudan kun oli tippunut 104:ään.
Ja kun tossa tarkistin, niin oli kahdessa ekassa raskaudessa käynyt juuri niin, että vko 30 jälkeen oli hemppa ruvennut nousemaan. Ekaa odottaessani söin rautatabletteja, mutta tokaa odottaessani en syönyt. Mulla ei siis normaalistikaan ole ollut mikään korkea hemoglobiini.
Eli olisko kuitenkin tuo neuvolan hoitaja väärässä :)
Itsestäni tuo kuulostaa ihan normaalilta.
Ei muuta kun rautatabletteja apteekista hakemaan.