Lapsi menossa pphoitajalle, hoitaja ei suostu hoitamaan klo 18 jälkeen??
Elikäs poikamme (1v3kk) aloittaa päivähoidon. Saimme paikan pphoitajalta, joka tutustumiskäynnillä oli kivan oloinen. Nyt alkoi kuitenkin nipottamaan tällaisesta asiasta: Mieheni on töissä klo 10-18. Minä opisken, koulua 8-15. Olemme suunnitelleet, että mies vie pojan 9.40 ja hakee 18.20. Näin minä saan tehdä rauhassa kouluhommia, käydä kaupassa ja laittaa ruuan valmiiksi, kun mies ja poika tulevat. Hoitajalle tämä ei sovi, vaan vaatii, että poika haetaan 18 mennessä TAI mielummin jopa heti 15 jälkeen, kun itse pääsen koulusta. Sanoo, että hänen työaikansa on kirjattu työsopimista tehtäessä klo 6-18 ja ei voi pitää sen yli lapsia, perusteli vielä sillä, että hänen pitää keretä sen jälkeen kauppaan ja tehdä muut hommat. Hoitajalla itsellään on 2 lasta, joista toinen alle kouluikäinen. Muut hoitolapset ovat hoidossa 7-16.30 välillä.
Mitäs sanotte, onko meidän pakko suostua moiseen? Eikö hoitaja todellakaan voi joustaa noin pientä aikaa, 15-25min??? Vaikeuttaa kyllä minun opsikeluja paljon, jos en saa tehdä tehtäviä ja lukea tentteihin rauhassa!! Vai haenko itse pojan klo 18.00 ja ajetaan sitten melkein peräkkäin miehen kans kotiin?
Onko kaikki hoitajat noin tarkkoja??
Kommentit (52)
Mitä tulee tuohon opiskeluun -onhan hoidossa sellaisiakin lapsia, joiden vanhemmista toinen on VAAN kotona, vaikka vauvan kans. Miksi se on eri asia kuin opiskella kotona?AP
Missään kunnassa tällaiset lapset eivät saa olla kunnallisessa hoidossa klo 17 jälkeen (ellei taustalla ole jotain muuta todella pätevää syytä). Itse asiassa olen hämmästynyt jo syytä, että pph suostuu pitämään lasta hoidossa klo 18 asti. Meidän kaupungissa lapsen voi pitää klo 17 jälkeen hoidossa vain siitä tapauksessa, että molemmilla vanhemmilla on pakollisia työ- tai opiskelumenoja sen jälkeen. Ja tämä ei todellakaan tarkoita opiskelua kotona, vaan luentoja tms. järjestettyä opetusta.
Ei kai kukaan voi olla noin typerä, että pitää noin pientä pitkän päivän hoidossa kun olisi mahdollisuus tehdä toisinkin? Mies veisi ja sinä haet koulun jälkeen.
Toisekseen:
Kaikkien elämä ei pyöri sen teidän pienen kullannuppunne ympärillä, vaikka hän teille onkin (toivottavasti) maailman tärkein.
Pph: lla on myös oma elämä, oma perhe ja oikeus viettää vapaa-aikaa.
Kolmanneksi:
Etkö todellakaan pysty tekemään ruokaa lapsen ollessa kotona tai käymään kaupassa lapsen kanssa? Jos asia on todellakin näin, niin suosittelen hankkimaan apua. Olisi ehkä syytä yrittää löytää syy avuttomuuteesi ihan ammattilaisen johdolla.
Olet ap hyvä esimerkki siitä, millaisia nykyajan kaikkimulleheti-tyypit ovat!
Päivähoito on tarkoitettu sille ajalle, kun vanhemmat ovat töissä/koulussa - ei sille ajalle, kun sinä haluaisit käydä kaupassa tai kampaajalla tai "ottaa omaa aikaa". Perhepäivähoitaja on töissä klo 7 lähtien ja sinä vielä vaadit sitä pidentämään työpäivää entisestään. Perhepäivähoitajat eivät edes saa tehdyistä tunneista palkkaa vaan lapsista.
Perhepäivähoitajilla ja lastenhoitajilla on ja on oltava myös omat elämät, eikä tarvitse jokaisen vanhempien omiin vaatimuksiin taipua. Tekisitkö itse ilmaiseksi töitä 20 minuuttia (joka todellisuudessa saattaa hyvinkin pitkittyä) per päivä eli tunti viikossa? Tuskinpa!
et pysty tekemään ruokaa yhden lapsen kanssa ja käymään kaupassa lapsen kanssa joka istuu rattaissa.
1v. menee nukkumaan aikaisin ja sä voit silloin tehdä läksysi ja sulla on mies kotona, joka hoitaa lastansa, kun sinä teet hommia.
sulla on tosiaan äiteys kadoksissa.
Laskeppa ap, että jos lapsesi olisi 5 päivänä viikossa 20 min yliaikaa hoidossa. Sehän tekee viikossa 1 tunti 40 min ja kuukaudessa noin 6 tuntia 40 min, entä vuodessa?? En minäkään tekisi kuukaudessa lähes työpäivän tunteja ilmaiseksi, vieläpä ilta-aikaan saamatta siitä korvausta. Olisikohan aika katsoa peiliin.
Itse pph:na voin kertoa että tällaisia vanhempia todellakin on, jotka kuvittelevat hoitajan olevan ja päivystävän vain heidän lastaan varten. Itse pidän kiinni siitä että työpäiväni ovat klo.7-17. Tämähän ei todellisuudessa ole työpäivän pituus koska tähän päälle tulevat vielä siivous, kaupassa käynti ja ruuan laitto. Ja omaa perhettäkin löytyy useamman lapsen verran, jotka myös kaipaavat äitiä. Olen kyllä joustanut tarvittaessa hoitoajoista ja myös hoitolasten vanhemmat ovat tarvittaessa joustaneet. Onnekseni olen saanut ihanat hoidokit ja heidän vanhemmat. :) Mutta uran varreelle on sattunut hankaliakin tapauksia...... Tuodaan lapsi hoitoon milloin huvittaa ja haetaan kun "keritään", pidetäänkin lapsi kotona ilman ilmoitusta jne... Periaatteella "houmaathan itse jos emme aamulla saavu hoitoon tai sama kait se on monelta tulemme kun kuitenkin olet kotona". Ja monista keskusteluista huolimatta jotkut asiat ei vaan mennyt vanhempien ymmärrykseen. Ja tuntipalkan kun laskee, niin... ehkä parempi olla laskematta, ilmaista työtähän teidän pienokaisten eteen teemme.
Että ehkä sinun on todella syytä hieman miettiä onko perhepäivähoito juuri teidän perheelle se sopivin ratkaisu vai olisiko ympärivuorokautinen päiväkoti parempi paikka "säilöä" pikkuisenne.
Muista, että lapsesi on pieni vain kerran. Itselleni ei parin tunnin päivittäinen lapsen kanssa olo riittäisi.
Yksivuotiaan ei tarvitsisi olla hoidossa kuin kuusi tuntia päivässä, jos hakisit hänet koulun päätyttyä. Yhdeksän tunnin päivä on kyllä ihan karmean pitkä noin pienelle vaikka olisikin puoli kahdeksasta puoli viiteen. Etkö ajattele yhtään lastasi? Perhepäivähoitajankin kannalta tilanne olisi tosi ikävä, mutta eniten surettaa lapsi. Etkö tosiaankaan voi lapsen kanssa mennä kauppaan ja tehdä ruokaa? Lapsi menee varmaan kuitenkin aikaisin nukkumaan, joten sinä teet tarvittaessa kouluhommia helposti kolme neljä tuntia, kun lapsi on nukkumassa. SureItselläni on ollut huono olo, kun lapsi on kolmevuotiaana joutunut olemaan seitsemän tunnin päivän hoidossa. Miten voit edes ajatella yksivuotiaalle yhdeksäntuntista päivää, kun ei ole pakko? ttaa tosissaan lapsesi puolesta :(
mihin aikaan muut hoitolapset tällä hoitajalla on? Mä en kans oo koskaan kuullut yli 17 työskentelevästä pph:sta, vaikka kyllähän sitä nykyajan vanhemmista on helppo uskoa mitä tahansa
ei tuohon n. varttiin kaatuis. Eihän 10-18 työaika ole yhtään sen pidempi kuin 8-16. Meillä sentään lapsi saa aamulla herätä rauhassa omaan tahtiin ilman aikaisia herätyksiä.
Meillä on kuitenki matkaaki lapsen hoitopaikkaan 7km, mutta se on miehen työmatkan varrella eli siinäkin mielessä kätevämpää, jos mies veis ja hakis.
Mitä tulee tuohon opiskeluun -onhan hoidossa sellaisiakin lapsia, joiden vanhemmista toinen on VAAN kotona, vaikka vauvan kans. Miksi se on eri asia kuin opiskella kotona?
AP
Miksi sinun pitäisi saada rauhassa laittaa ruokaa ja käydä kaupassa, eikö hoitajalla ole sama oikeus? Sinä voit toki opiskella lapsen kanssakin, eikö vain? Eikös se isä voisi leikittää ja hoitaa iltatoimia kun sinä teet läksyjä? Itse olen pph ja opiskelen samalla. Työpäivät ovat 7-17 eli työajan jälkeen hoidan kauppa-asiat, lasten läksyjen tarkistamisen, siivouksen, ruoanlaiton, pyykinpesun.... Ja lisäksi teen niitä läksyjä ja käyn iltaluennoilla. Sinä, ap, tunnut olevan suoraan sanottuna laiska! Uskon, että tämä on provo koska minulle eikä työkavereilleni ole koskaan sattunut tuollaista vanhempaa kohdalle, mutta kertahan se on ensimmäinenkin. Toivottavasti pph pitää pintansa eikä suostu tuollaiseen pompottamiseen olemattomalla palkallaan. Olet muuten harvinaisen typerän oloinen, ihan oikeasti!
Jos sinä et jaksa oman lapsesi kanssa olla kuin tunnin-maks. 2 päivässä niin miten luulet että pph, jaksaa olla 10h? KArsealle tapaukselle vaikutat! Minä yh:na kipitin aina opinnoista suoraan hakemaan lastani ja tein illat ja välillä yötkin koulutehtäviä ja valmistuin ennätysajassa!
Ehkä sinun olisi pitänyt miettiä rahkeitasi hivenen aiemmin..
Jotku pph.t tekevät töitä jopa klo.22.30 asti. Silti työpäivä voi alkaa jo klo.6.00 aamulla. Näitä tällaisia päiviä ei ole jatkuvasti, mutta on kuitenkin.
Siinä saa kyllä uhrata aika paljon omaa aikaa että tällaisia työpäiviä tekee, mutta jos sitten kieltäytyy hoitamasta esim. sovitun työajan jälkeen niin heti saa hoitaja katsella nyrpeää naamaa.Vaikka on joustanut jo niin paljon että on luvannut joskus tehdä töitä sinne yömyöhälle!!
Ap.lle , minäkin olen sitä mieltä että kun koulusi loppuu niin haet lapsesi!!
että joku on noin itsekäs ja egoistinen!! Siis onko mielestäsi ok, että pph:n päiväksi tulisi yli 12 tuntia? Siis ekat lapset tulee 7-8 maissa ja teidän lapsi haettaisiin vasta klo 18.20? Olisitko itse valmis tuollaisiin työaikoihin?
Mielestäni pitäisi olla niin, että jos joku ei pysty hakemaan lastaan klo 17 mennsesä niin lapsen paikka olisi päiväkodissa, ei missään nimessä perhepäivähoidossa. Siis en ole todellakaan tiennyt, että joku pph suostuu pitämään hoidossa klo 18 asti jopa, silloinkinhan tulee jo aivan käsittämättömän pitkä päivä (siis pph:lle). Yritä ap, tarkastella asiaa myös pph:n kannalta äläkä vaan teidän perheen kannalta.
Lisäksi mielestäni on todella itsekästä, jos et hae lasta heti, kun omat opintosi päättyvät. Niin suurin osa vanhemmista tekee.