¨¨¨¨SUURPERHEODOTTAJAT VIIKKO 28¨¨¨¨
Kommentit (35)
Täälläkin satoi aamusta, mutta nyt ilma on poutaantunut. Mä siivoilin koko aamun vaatekaappeja ja meiän rojukaappia...kyllä siinä hommaa piisas. Huh heijaa. Mutta nyt on hyvä mieli kun sekin on tehty.
Pitää varmaan lähtee pieni iltakävely lasten kans...täälläkin hyppivät seinillä kun on ollut niin laiska ettei oo päästy ulos muka sateen takia. Huomenna on ilma mikä tahansa niin ulos painutaan ihan varmasti.
Risella
Mä jämähdin ruuan jälkeen tähän koneelle ja nyt litkin iltakaffetta jos vaikka vähän piristyisin ja saisin jotain järkevää tehtyä..tosin aika epätodennäköistä mutta kuitenkin..
Isukki on tämän viikon iltavuorossa ja muksut nyt vaihteeksi pihalla kun on ihan hyvä ilmakin.
Onneks huomenna on perjantai ja viikonloppu edessä ja enään ens viikko ja sitten alkaa kauan kaivattu 4.n viikon kesäloma !!
Tiistaina mulla on onneks vapaapäivä ja neuvola niin saanpahan tietää onko kaikki kondiksessa.HB:n epäilen laskeneen aikas alas kun koko ajan vaan on niin väsy olo.
Mun pitäis alkaa selata noita tämänkesäisiä kuvatiedostoja ja laittaa menemään tiedostot eteenpäin jotta saisin parhaista kúvista paperiversiot albumiin.
Mukavaa illanjatkoa kaikille !!
T.Isotikru+tikrunpentu rv21
Mulla lähti pojat katsomaan Harry Potteria ja täällä on niin valtavan rauhallista. Tänään aion laittaa koko päivän jotain ihania ruokia mulla kun on niin kauhea nälkä. Stockmannilta löytyy aivan ihania erikoissalaatteja ja muita kasviksia sekä hedelmiä.
Mun ultra aika siirtyi viikon aikaisemmaksi joten nyt odottelen kuin kuuta nousevaa sitä 26 päivää.
Täytyy kirjoitella vähän myöhemmin enemmän kun on niin kova nälkä.
Annlinn
Ihanaa kun ei heti aamusta satanut ja aurinko pilkisteli pilvien välistä.
Lasten kans on ulkoiltu ja nyt on lasagne uunissa.
Tulin toivottaan hyvät viikonloput kaikille kun en ehkä ehdi koneelle viikonlopulla...esikois-pojalla 8v. on jotain jalkapallo pelejä joten viikonloppu menee taas vauhdilla kuljetuksissa.
Onko teillä muilla hyvät hermot??? Tuntuu, että menetän malttini helpommin kun ennen. Kiivastun miehellekin ihan pikkuasioista ja oon jatkuvasti anteeksi pyytelemässä. Hävettää oikein välillä kun räjähdyn yht' äkkiä ja pian oon taas hymyssä suin...Voisiko laittaa hormonien ja loppuraskauden piikkiin??? HEHE.
Risella rv 31
käännetty perätila vauvaa oikein päin???
Nimittäin meidän vauveli kääntyi sit viime yönä perätilaan,oltuaan jo 4 vkoa rt:ssa.
Kävin päivällä neuvolassa varmistamassa tarjonnan ja perätilassa tyttö on,ihan kuten epäilinkin.
No nyt oon päättänyt,että se sektio on vihoviimeinen keino mulle synnyttää(järjetön sektio ja nukutuskammokin)hereillä en missään nimessä haluaisi olla.Voi sitä lääkäriparkaa,joka mua
Esteitä käännösyritykselle tuskin on(2 vkoa sit lapsivettäkin oli normaalisti),maanantaina menen äippäpolille ja siellä päätetään synnytystapa.
Tänään tuli jo rv 37 täyteen,joten jännäksi menee....
Lumina
Onpa harmi, että Luminan vauveli päätti vielä viime metreillä kääntyä perätilaan. Itsellä asiasta ei ole kokemusta, joten en valitettavasti osaa auttaa.
Hermojen menemisestä... Itse olen enimmäkseen aika pitkäpinnainen enkä helposti hermostu, mutta nyt raskauden viimeisillä metreillä on pinna kyllä lyhennyt valtavasti. Osansa varmaan levottomilla yöunilla ja sitten tietysti hormoneilla... Viime päivinä on kyllä alkanut tosissaan jo jännittää synnyttämään lähtö ja ajatukset on niin siinä, ettei yhtään kiinnostaisi mikään muu. Onneksi mies on lomalla ja hoitaa muksuja ja taloutta niin, että itse voin välillä karata vaikka tänne koneelle keskellä päivää.
Eipä muuta tällä erää... Mukavaa lauantaipäivää!
Meiramiina 39+1
Nyt on aikaa istua koneella kun lapset nukkuu... Kaksi tyttöämme lähti yökylään, ihan ihmeellistä olla näin pienellä sakilla! 4- ja 5-vuotiaat tytöt keksivät lähteä vieraittemme mukaan. 4-vuotiaalla ihan eka yökyläkerta.. Jännä nähdä miten pärjää kun on viimeiset 1,5 vuotta nukkunut isänsä kainalossa. Tää neiti sairastui toissa keväänä vakavasti ja on saanut erityiskohtelua sen jälkeen. Nyt tilanne on normalisoitunut muutoin paitsi ton nukkumisen suhteen. Nyt tällä viikolla on ekoja kertoja ilmoittanut halustaan nukkua omassa sängyssä. Viime yönä olikin luksusta nukkua ukon kanssa kahdelleen koko yön! Mutta voipi olla että odotan nyt tämän yön kännykkä kainalossa että soitetaan hakemaan pikkunaista kotiin... ;)
Pitää peesata Meiramiinaa hermojen suhteen. Täällä ollan jo nyt aivan hermorauniona välillä. Yöllä jos supistelee niin mulla häviää unet saman tien ja päivällä pinna on sitten äärimmäisen lyhyt. Joka ilta toivon että pääsis jo synnyttämään. Liitoskivut meinaa tehdä välillä hulluksi. En tiedä miten mun päänuppi selviää jos menee yli lasketusta ajasta... Onneksi tää loppuajan fiilis unohtuu heti kun vauva syntyy.
Mulla oli torstaina neuvola ja kaikki oli ihan hienosti. Paino oli jopa pudonnut hieman, mikä ei harmita tässä massassa yhtään. Ja sf-mitta oli sama kuin edellisviikolla. Vauvan syke oli 125-140. Kokoarvioo tuo terveydenhoitaja ei osaa oikein katsoa. Ihan olis mielenkiintoista tietää edes suunnilleen minkä kokoista sitä on menossa synnyttämään. Mutta se taitaa tässä parin viikon sisään selvitä ilman arvioitakin... Jännittää ja mietityttää koko ajan tuo synnytys. Mutta kai siitä selvitään.... Ja jos ei niin sitä kai ei ite tarvitse miettiä sitten.
Nyt täytyy mennä lukemaan hetkeksi jos vaikka sais unen päästä kiinni.
Suppareita toivon meille kaikille heinäkuun mammoille ja jaksuja& onnea synnytykseen!!!!
T: Ulmeri rv 38+3
Mä en saa mitään oikein tehtyä päivästä kun väsymys painaa niin paljon. Eilen en edes jaksanu tulla tänne kirjoittelemaan.
Mullakin yksi lapsista kääntyi perätilaan juuri viime metreillä, no hänet synnytin jalat edellä ja hyvin meni. Olin silloin niin nuori ja kokematon etten edes osannut pelätä että synnytys olisi jotenkin hankalempi ,ihan hyvin se kyllä menikin. En tiedä minkälaiset olisi nyt tuntemukset jos sama kohdalleni sattuisi.
Mulla unet on kaikkea muuta kuin normaaleja ja varmaan se on yksi syy tähän väsymykseen kun yöllä on niin vauhdikasta niin eihän sitä saa kunnolla levätyksi.
Kertokaa vinkkejä miten Puuhamaa-päivästä saa kaikkein onnistuneimman. Eli olemme koko perhe lähdössä sinne, viime kerrasta on jo aikaa.
Sitten kysymyksiä niille joilla on hevosia tai jotka tietää hevosista. Sanokaa pommin varma hevosrotu joka olisi helppohoitoinen ja ihana perheheppa tai poni. Meidän tuttavat osti juuri kaksi issikkaa mutta jotenkin mua ei ne kiehdo kun niillä on useinmiten sitä kesäihottumaa, Ylämaan poneista katsoin joskus jonkun jutun ja niitä nimitettiin varmajalkaisiksi ja rauhallisiksi, mutta onko niitä Suomessa? Me ollaan mietitty että jos me myydään meidän asunto niin me etsitään sellainen maalaistalo jossa on mahdollisuus eläinten pitoon ja hankintalistalla on muutama lammas jonka saan ystävältäni ostettua, poni tai hevonen, jos löytyy joku vaivaton ja tervejärkinen. Mulla on pienenä ollut hevonen tai useampikin mutta kun me asuttiin täällä hesan keskustassa niin se/ne oli vuokratallilla. Meidän perheellä oli sellainen talliosake yhdessä Helsingin vuokratalleista. Se hevosharrastus oli kaikkea muuta kuin normaalia, ja kun kasvoin aikuiseksi ja olin yhden vuoden Texasissa elämän katsomukseni muuttui niin että oikein häpeän sitä aikaa ja en ikinä omalle lapselleni soisi sellaista maailman kuvaa jonka tälläisillä eliittitalleilla saa. Mutta mun lapset on aika heppahulluja ja ne käy niillä tuttavien issikoilla ratsastamassa, ensin vastustin ajatusta tosi jyrkästi mutta äitini puhui minut ympäri pakottaen muistamaan myös niitä hyviä hetkiä, eikä vain sitä eriarvoista kohtelua jonka niin selvästi muistan. Ja jos me päästään sinne maalle jonne ollaan oltu jo 8v muuttamassa niin kyllä me ainakin yksi ellei kaksi heppaa tarvitaan mutta kun haluaisin sellaisia pomminvarmoja niin eikö yksi ole vuonohevonen jota myös pomminvarmana pidetään.
Eipä tässä muuta kuin hyvää synnytystä kaikille joilla se on jo kotinurkilla ja kyllä se hyvin menee vaikka itsekkin aina jännitän viimeiseen saakka. Tieto ja kokemus lisää tuskaa.
Annlinn
Täällä sitä tulee notkuttua, kun ei ole muutakaan tekemistä. =) Ulmerin kanssa ollaan samoissa tunnelmissa. Olikos vielä niinkin, että olit Jyväskylään tulossa synnyttämään? Tehdäänkö treffit sinne lähipäivinä. =) Itse mietin yöllä samaa, että entä jos raskaus kaikista oireista huolimatta meneekin yliaikaiseksi ja olen vielä viikon päästäkin yhtenä kappaleena... Hyvin mahdollista sekin. Mulla ei vaan muissa raskauksissa ole ollut juurikaan ennakoivia oireita vaan olen sitten lyhyellä varoitusajalla päässyt synnyttämään. Nyt noita vaivoja on muutaman päivän aikana alkanut tulla siinä määrin, että oletan synnytyksen olevan lähellä (samaa mieltä oli neuvolan terkkarikin), mutta voi tässä silti vielä mennä aikaa. Toisaalta maha on niin ihana, että on kiva siitä vielä nautiskella ja näistä toimettomista päivistä... Mies kun hoitaa kiitettävästi arkea niin mulle jää ihmeesti aikaa. Toisaalta tulee sitten pyörittyä ihan tyystin oman navan ympärillä eikä se välttämättä ole pelkästään positiivista...
Mutta nyt taidan lähteä aamupalalle, kun muu perhe alkaa heräillä. Mukavaa sunnuntaita kaikille!
Meiramiina 39+2
Meiramiinalle ja ulmerille tulin toivottelemaan tsemppiä tulevaan koitokseen! Lähellä on jo oman käärön haku teillä molemmilla. Nauttikaa tosiaan nyt vielä siitä masusta ja näistä jännittävistä hetkistä, ne kuluvat niin nopeasti. Ja vaikka olo välillä onkin tuskainen huonosti nukuttujen öiden, liitoskipujen ym. kanssa, niin ihmeesti sitä vain näin, vauvan jo kölliessä omassa sängyssään, välillä tulee kaihoten muistelleeksi niitä olotiloja. Mahdankohan enää koskaan saada sitä kokea?
Mukavasti on tämä suurperheellisten pino pysynyt täällä voimissaan ja toivottavasti pysyykin. Minä ainakin käyn välillä lueskelemassa kuulumisianne, vaikka en odottaja enää olekaan.
Meillä neiti syö, nukkuu ja kakkii :) Pari kertaa päivässä on vähän pidemmän jakson hereillä ja ihan oikeita hymyjäkin olemme jo saaneet :) Todella aikaisessa ne ovat olleet, mutta eivät ole kuitenkaan niitä vahinkohymyjä. Yöt sujuvat ihan hyvin, 2-3 syötöllä, joten minäkin saan hyvin levättyä ja jaksan päivisin touhuta perheen kanssa. Isommat sisarukset ovat edelleen suhtautuneet vauvaan hyvin, erityisesti 3v isosisko. Hän on oikein innokas hoitaja.
Mutta nyt taidan hipsiä suihkuun, kun pikku neiti nukkuu vielä.
Oikein mukavia kesäpäiviä kaikille suurperheisille, olipa se masu sitten iso tai pieni :)
Misti ja neiti 2,5vkoa sekä neljä muuta kultaa
Meiramiina: Kyllä olen Jyväskylään tulossa synnyttämään. Treffit voin sopia vaikka täksi illaksi! ;) Mies alkuviikon kaukana töissä ja jos lähtö tulee, ei lie kerkeä mukaan... Porvoosta kun ajaa useamman tunnin...
Meidän 4-vuotias sitten tuli yöllä kotiin nukkumaan. :) Jotenkin arvelin näin käyvän. Aamulla oli kyllä taas menossa samaan kylään, mutta matkan takia ei nyt onnistu uudelleen. Ei jaksa koko ajan olla ajelemassa.
Minä naksautin selkäni kun pesin juniorin peppua aamulla. Nyt en kärsi nostella mitään ja kävelen selkä kenossa. Toivottavasti laukeaa kipu pois pian!
Meidän olis tarkoitus lähteä mökille päiväksi. Mies osti vesisukset, isommat lapset saa alkaa opettelemaan hiihtämistä. Kerran ovat lainavehkeillä kokeilleet ja oli liian vaikeaa silloin vielä. Nyt saavat rauhassa opetella... Taitaa enemmän olla miehellä haave päästä kokeilemaan, mutta minä olen aivan " käsi" veneen kanssa, joten saas nähdä onnistuuko ukon kokeilla.
Voi miten olen kade Mistille just nyt! Olis ihana kun synnytys olis jo takana ja arki olis alkanut suttaantumaan jollakin tavalla. Hirvittää miten oma pää selviää koitoksesta. Hormoonit kun esittää tässä touhussa niin suurta osaa.... :S
Mutta pisemmittä puheitta MUkavaa päivän jatkoa kaikille!!!!
Ulmeri rv 38+3 ja kuus kullanmurua entuudestaan
Päivittäin olen lueskellut juttujanne,mutta en ole itse kuin kerran kirjotellut... Oma raskaus on vielä alkumetreillä,viikkoja tänään 13. Huomenna on eka lääkäri käynti.
Useampana päivänä olen miettinyt,että miten jaksatte hoitaa kotia, lapsianne ja miestänne;) ? Mulla on kamala väsymys meilkeimpä koko päivän,mitään ylimäärästä ei kyllä jaksa tehdä. Lasten lelut levällään sekä pyykkikasa senkun vaan kasvaa,isompia laspia saa koko ajan olla pyytämässä hommiin. Kyllähän tuo mieskin auttaa,mutta lomat vietetty ja työt kutsuu,niin ei ihan koko päivää ole minua auttamassa. Ahistaa vaan tämä väsymys ja laiskuus!!! Olen miettinyt,että miten raihnanen olen joulu/tammikuussa.... Petipotilaanako?? Toivotaan että tämä tästä taas helpottuu!!
inger78 13+0 ja neljä tenavaa
tai sitten olen osannut todella järjestää asiat niin että jaksan. Nyt siis ollaan mummolla ja vaarilla oltu viikko ja mummon passaus helpottaa väsymystä/muistamattomuutta =). Kerran olen pyykkikoneen laittanut pyörmään ja pari kertaa ripustanut pyykit narulle. Ruuan olen tehnyt viime viikolla melkein joka päivä mutta helpolla olen täällä päässyt ;o). No seuraavan kerran tästä saa nauttia jouluna muutaman päivän jos jouluksi tullaan tänne.
Kotona pesen kaiken pyykin kerran tai kaksi kertaa viikossa varaan pesutuvan kolmeksi tunniksi ja pesen siinnä ajassa 6-9 isoa koneellista pyykkiä yleensä 7 koneellista. Tämä aika pesutuvassa on minun omaa aikaa siis lapsetonta aikaa jolloin minun ei tarvitse huolehtia yhdestäkään lapsesta ja siten se on palkitsevaakin. Mies hoitaa lapset sen aikaa. Pyykkitupaan ei ole kuin yksi avain joka on minulla ja puhelinta en mukaan ota kun ei siinnä melussa pysty mitään puhumaan siis täysin oma " rauha" . Perjantai on meillä siivouspäivä eli perjantaisin taistelen lasten huoneet siisteiksi niin että ne voi imuroida samoin muut huoneet imuroidaan perjantaisin. Eteinen imuroidaan melkein päivittäin kun se sattuu olemaan kuopuksen 2v lempipuuhaa ja hiekkaa siihen kertyy niin olen jättänyt puuhan suosiolla hänelle. Perjantaisin valvon että mies tyhjentää tiskialtaat likaisista astioista (tiskaus on miehen kodinhoito-osuus ja aina tekemättä) ja vessat myös pyrin putsaamaan perjantaisin. Usein aloitan oman urakan jo torstai iltana mutta perjantai on suurin siivouspäivä. Illalla on meillä sitten sauna saadaan siivous hiet ja pölyt pois myös itsestä =). Lauantaina otan sitten rennosti ja mies saa hoidella lapsia ja tehdä joskus ruokaakin (ranskalaisia ja nakkeja) jos minua oikein laiskottaa. Isommat siivoukset lattian pesut ym. tehdään vain lasten synttäreiksi jolloin tulee enemmän vieraita kylään.
Lasten hoito on ehkä se rasittavin osuus. Tai siihen väsyy eniten. Mutta on nuo vielä pysyneet hengissä eikä näytä suurempia traumoja vielä syntyneen että ehkä siinnäkin on onnistuttu vähintään tyydyttävästi =).
Pakko myöntää että välillä sitä on todella väsynyt mutta siten tulee joku pieni paussi arken ja olo helpottuu. Se voi olla vain pikään nukuttu viikonloppu aamu, päivä unet ukon hoitaessa lapsia, kauppareissu yksin tai sitten jotain isompaa kuten viikonloppu naistenkesken ilman perhettä joita järjestetään tasaisin välien 1-2 kertaa vuodessa. Myös mies pääsee vapaalle miesten kanssa 1-2 kertaa vuodessa.
Nyt nukkumaan... tästä tuli nyt vain jaksamis asiaa mutta mahassakin voidaan hyvin liikeistä päätellen.
nuttu rv parin tunnin päästä 34 tasan ja nyt nukkuvat neljä riehakasta touhottajaa.
masentaa joa aamusta kun on niin pimeää ja harmaata. Yhtenä päivänä tosin kiskottiin sadeasut päälle koko porukka ja painuimme kävelylle. Oli oikein piristävää, suosittelen.
Ei jaksa sisällä istua ja ipanatkin kiikkuu seinille.
(.)Pari päivää on ollut oikein raskas ja väsynyt olo, mistä lie johtuu. Maanantain ultraa odotan kyllä todella. Liikkeitä tuntuu vähänlaisesti, liekö Wilhelmi potkiskelis takaseinää kuten veljensäkin..
Eipä tänään muuta, kuulumisiin
T.Neppis ja W