Mikä on " hyvä" ikäero sisaruksille?
Tähän viestiin ei kannata enää vastata, että vuosi tai kaksi, koska se on myöhäistä (poikamme täyttää tässä kuussa 4-v). :-) Mutta jos voisi ja haluaisi suunnitella toista, niin mikä ikäero meidän tapauksessamme olisi hyvä/helppo (jos sellaista edes pystyy sanomaan?). Veljen lapsilla on noin neljä vuotta ikäeroa ja se on ainakin aika haastava.. Riiteleevät melko paljon jne.
Mä luulin, että poikamme jää ainokaiseksi (ihan omasta halustamme), mutta mulle on alkanut hiipiä vauvakuume...
Kommentit (12)
tais vain vahan provosoida, kun kerran jos lapsi on jo 4vee.
Liian iso siis. Ei meillä ole koskaan ollut mitään yhteistä. Kun vihdoin olin niin iso, että olisi veljen kanssa voinut tulla juttuun niin hän muutti pois kotoa 300km:n päähän ja sen jälkeen on vieraillut kotona pari kertaa vuodessa. En siis tunne veljeäni. Nyt veli on jo 35v ja hänellä ei ole lapsia eikä vietä yhtään samanlaista elämää kuin minä 28 vuotiaana ja kolmen lapsen äitinä. Koskaan siis meillä ei vielä tähän mennessä ollut mitään yhteistä kuten olisi voinut olla jos ikäero alle 5vuotta.
mutta jos haluatte siltä kantilta ajatella, että heistä olisi leikkiseuraa toisilleen, niin kyllä esim. 5-6 vuotta alkaa jo olla liikaa. Minulla ja veljelläni on 4 vuotta ikäeroa ja leikimme paljon yhdessä pieninä. Myös kyllä tappelimme paljon. Riippuu niin lapsista.
Siihen on jo liian myöhäistä. Me vaan haluttais toinen lapsi, ihan perheen iloksi ja jäseneksi. Ja mahollisimman " helpolla" sisarusten tappelujen suhteen päästä..
Ap
enkä pidä huonona. Molemmat ovat saaneet olla " vauvoja" pitkään ja nyt kun ikää lapsilla 3v. ja 10v. niin osaavat jopa tapella keskenään :/ Toki leikkiseuraa heistä ei toisilleen ole, mutta ainakin meillä isompi jaksaa kärsivällisesti ajoittain rakennella legoja pikkusisaren kanssa. Kuopus taas tekee kaiken isosisaruksen perässä, niin hyvässä kuin pahassa.... Mutta en kadu yhtään tätä ikäeroa. Meilläkin meinattiin alussa tyytyä vain yhteen lapseen, mutta vauvakuume iski minuun tosi pahasti ja tässä tulos :)
Ehkä jos sisarrukset on eri sukupuolta ikäerolla on enemmän merkitystä? Omilla lapsillani (tyttöjä) on ikäeroa 6 vuotta ja tosi hyvin sopivat yhteen, eivät tappele ja isompi leikkii paljon pienemmän kanssa.
1,5 vuotta
5v 5kk
7v 8kk
1v 7kk
Kun nuorimmainen syntyi niin isommat lapset oli silloin 16, melkein 15, 9 ja 1,5-vuotiaita.
Meillä siis toinen ja neljäs on tyttöjä, loput poikia. Kaksi vanhinta tulevat tosi hyvin juttuun, on ollut ilo seurata miten heistä on on ollut toisille aina leikkiseuraa ja apua, nyt ovat jo 21 ja 20 ja vieläkin on tosi läheiset välit. Samoin kaksi nuorinta, ensi kuussa 7 vuotta täyttävä ja 5-vuotias tulevat tosi hyvin toimeen, vaikka hekin ovat eri sukupuolta, silti on yhteisiä leikkejä löytynyt.
Keskimmäinen poika täyttää jouluna 15 vuotta ja hänellä ei ole ikäistään sisarusta meidän perheessä. Onhan hänen asemansa sinänsä ollut vähän ikävä, kun muilla lapsilla on ollut lähes samanikäinen sisarus ja hänellä ei. Itse asiassa kun lapsia hankittiin niin ei edes tajuttu tätä juttua, vasta sitten kun nuorin oli jo syntynyt.
Mutta hänkin on nauttinut sisaruksistaan, isoveli on ollut hänelle tärkeä, vaikka ikäeroa 7 vuotta, samoin pikkusisarukset, kun saa heille olla isoveljenä, hän kuitenkin oli melkein 8 vuotta perheen kuopus ja sai sitten nopeasti kaksi uutta sisarusta. Ei kuitenkaan ollut mitenkään mustasukkainen vaan sopeutui nopeasti tilanteeseen. Vieläkin leikkii sisarustensa kanssa aika ajoittain. On hän kuitenkin joskus marissut kun ei ole sopivaa leikkikaveria (esim. matkoilla).
kaikki eivät halua sisaruksia ollenkaan ja toiset eivät voisi elää ilman heitä, ikäeroista huolimatta
edelliseen että ei välttämäti. Miehellä ja hänen veljellään on ikäeroa 6v ja on ollut kuulemma aivan liikaa sekä hänen, veljensä että heidän äitinsä mukaan. Tappelivat lapsina alvariinsa eikä heillä ollut mitään yhteistä. Vasta nyt aikuisina ovat läheisiä. Tästä syystä mieheni halusi lapsillemme pienen ikäeron. Meidän lapsilla on ikäeroa siis 2v.
Jos vanhemmista tuntuu sille, että toinen lapsi olisi tervetullut, niin tehkää ihmeessä. Vuosi tai kaksi on oikeastaan se minimi tietysti. Kaikissa eroissa on omat hyvät ja huonot puolet, ja lasten sukupuolet, luonteet ja vanhempien kasvatustavat, tukiverkosto, lasten ja oma terveys, kaikki vaikuttavat tilanteeseen. Aina vähemmän yhteisiä leikkejä löytyy lapsena isommalla ikäerolla, mutta aina enempi isompi myös osaa katsoa pienemmän perään ja auttaa ihan oikeasti. Ja aikuisena suuretkin ikäerot tasoittuvat viimeistään 20 - 30-vuotiaana.
sisarussuhteen kannalta. Näin olen kuullut sanottavan siis.
Meillä 3,5 v. on oikein passeli.