Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taalla kun keskustellaan usein lahjojen arvosta, niin mitas mielta olette siita, kun meidat on kutsuttu ylioppilasjuhliin ensi viikonloppuna.

Vierailija
07.07.2007 |

Miehen suku on päättänyt, että lahjaksi annetaan 10 euroa per perhe (meidän perheessä 4 henkeä). Juhlakalu on mieheni serkku, jonka olemme nähneet vissiin kolme kertaa eli ei kovin läheinen.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja jos kyseessä on melko vieras ihminen niin 30¿ olis musta sopiva... siis sen kympin arvosta te mässäisitte jo pelkkää kakkua ja kahvia... siis jos näin aattelee ku yleensä yo-juhliin, jos on kutsuttu oikein erikseen niin panostetaan tosi paljon... noloahan se on tuoda sit shekki arvoltaan 10¿, varsinkin jos on kutsuttu kirjallisesti.

Jos haluat oikein nolata niin laita 40¿. Ei ole yhtään liikaa sekään....

Vierailija
2/28 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä... ja luulen, että juhlissa on ihan ruokatarjoilukin, ei pelkkä kahvitus.

Kysyin tänään mieheltäni, kehtaisiko hän viedä kortin ja laittaa väliin 10 euroa ja antaa sen suoraan päivänsankarille. Ei kehtaisi. Kysyin sitten, että onko se sitten jotenkin vähemmän hävettävää laittaa noin nolo summa yhteiseen pottiin, ei ollut vähemmän noloa.

Eli tällä hetkellä näyttää siltä, että meidän perhe vie oman lahjan. Ajattelin, että laitamme 30 euroa, eihän sekään paljon ole, mutta sentään 3 kertaa enemmän kuin muut laittavat.

ap

Ps. tänään selvisi, että kyseessä on tosiaan se kansainvälisestä lukiosta suoritettava tutkinto. Tiedoksi vaan sille, joka sitä eilen ehdotti =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain kymmenen vuotta sitten melkein kaikilta vierailta 20mk eli noin 3,5¿ ja isovanhempani antoivat 100mk eli noin 17¿. Onko rahan arvo tosiaan muuttunut niin paljon kymmenessä vuodessa? Minä kyllä osallituisin sukulaisten kimppalahjaan enkä alkaisi pröystäilemään. Tiedätkö, että joillekin 10¿ on edelleen iso summa?

Vierailija
4/28 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänäpäivänä kannata lahjaksi antaa, ahneita nää nykynuoret. Muuttaa vaan sen markan euroiksia ja siinä se.

Vierailija
5/28 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankissa töissä olevana huomaa, että ennen otettiin 50 ja 100 markan lahjashekkejä ja olivat hyvän kokoisia. Nyt otetaan 100 euroa eli 600 mummon markkaa. Eli se 10 euroakin on jo enemmän kuin 50 markkaa ja siihen oltiin kyllä tyytyväisiä. Onhan tietty kaikki muutkin asiat kallistuneet, mutta kyllä tänä päivänä lahjoihin laitetaan ihan kohtuuttoman suuria summia rahaa.

Vierailija
6/28 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että joillekin 10 euroa on iso raha, mutta tiedän myös, että lahjaan osallistuvista ei kenenkään talous mene kuralle, vaikka antaisivat kympin per aikuinen. Esimerkkinä anoppini ja hänen sulhasensa, kaksi aikuista, työssäkäyvää ihmistä... molemmat vievät lahjaksi 5 euroa. Ei hyvä.

Itse en ota pröystäilyksi, jos annamme enemmän kuin kympin. En pröystäile, mutta en halua osallistua siihen itsensä kimppanolaamiseen, minkä nämä muut tekevät. Lahjaan osallistuu mm. perhe, jonka poika sai 5-vuotislahjaksi tämän nyt lahjottavan isältä 50 euroa ja nyt sitten antavat tämän tyttärelle 10 ylioppilaslahjaksi. Mielestäni ylioppilaaksi lukeminen on aika paljon " arvokkaampi" suoritus kuin 5 vuotta täyttäminen.

ap

Vierailija
7/28 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ikinä ajattele niin että syö jonkun lahjashenkin arvon verran jo kahvia ja kakkua. Aika typerää ajatella niin. Minä laitan samat tarjoamiset, vaikka ei kukaan toisi lahjoja. Meille tärkeämpää on tavata ystäviä ja juhlia heidän kanssaan. Jos odottaa kalliita lahjoja niin sehän on melkein kuin keräisi pääsymaksua ja maksun tarjoiluista.

Vierailija
8/28 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitin vuonna -84 ja sain silloin lähes kaikilta lahjaksi 100 mk / perhe. Joiltakin jopa 200 mk.

Taitaa teidän suku olla yhtä nihilistejä kuin mieheni suku? Ja kyllä, kyllä rahan arvo on kymmenessä vuodessa muuttunut.

ap

Vierailija
9/28 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta esim. eurojen tulosta on 5 vuotta ja ennen sitä ei juurikaan otettu 500 mk lahjashekkejä, vain tosi läheisille. Mutta tänä päivänä on tuo 100 euroa jo hyvin yleinen. Mutta ei kuudessa vuodessa rahan arvo ole kyllä kuusinkertaistunut, että isoja lahjoja nyt annetaan.

Vierailija:

Itse kirjoitin vuonna -84 ja sain silloin lähes kaikilta lahjaksi 100 mk / perhe. Joiltakin jopa 200 mk.

Taitaa teidän suku olla yhtä nihilistejä kuin mieheni suku? Ja kyllä, kyllä rahan arvo on kymmenessä vuodessa muuttunut.

ap

Vierailija
10/28 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna -86, silloin sain esim. mummoltani 1000 markkaa lahjaksi, ja useampia 100 - 300 markan lahjakortteja. Kaukaisemmilta sukulaisilta tuli 50 markkaa. Siis yli 20 vuotta sitten. Silloin rahan arvo oli ihan toinen.

Minä olen jo vuosia laittanut kaikkiin isompiin juhliin 50 euron lahjan perheeltämme, joko ihan lahjan tai lahjakortin. Nämä juhlat ovat olleet 50-vuotissynttäreitä, rippi- ja ylioppilasjuhlia.

Vierailija
11/28 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silloin oli ihan yleinen tapa ottaa rippilahjaksi ja ylioppilaslahjaksi lahjashekki 50-100 markkaa. Lähisukulaisilta saattoi olla 200 markkaa.

Vierailija:

ap

Vierailija
12/28 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, onhan tuo yksi näkökanta ja tietysti juhliin voi mennä myös ilman lahjaa. Kuitenkin olen edelleen sitä mieltä, että jos lahjan antaa, niin antaa sitten sellaisen, millä ei nolaa itseään.

ap

Vierailija
13/28 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meitä ihmisiä on niin monenlaisia.

Vierailija:

Niin, onhan tuo yksi näkökanta ja tietysti juhliin voi mennä myös ilman lahjaa. Kuitenkin olen edelleen sitä mieltä, että jos lahjan antaa, niin antaa sitten sellaisen, millä ei nolaa itseään.

ap

Vierailija
14/28 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka joulu ja syntymäpäivä 10 euroa lahjaksi. Ja ollaan muuten oltu tosi kiitollisia siitä. Ei ole kenellekään tullut mieleen väheksyä toisen lahjaa. On antanut sen täydestä sydämestä. Ja tiedämme kyllä että varaa olisi enempäänkin.

Vierailija
15/28 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuon 10 ja 100 euron väliin mahtuu monta ihan mukavaa summaa. Välimuotojakin löytyy.

ap

Vierailija
16/28 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mä olen sitten vähän vanhanaikainen, mutta mun mielestä lapsen syntymäpäivää ja ylioppilasjuhlaa ei voi verrata toisiinsa.

En tiedä, väheksyykö ko. juhlakalu saamaansa rahaa vai lieneekö hyvinkin onnellinen, mutta itseäni nolottaisi antaa niin vähän. Siksi on mielestäni parempi antaa vähän enemmän =)

ap

Vierailija
17/28 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kukaan ole valittanut. Ehkä meidän suku on vähään tyytyväisiä monessa asiassa. Toiset haluavat saada enemmän kuin toiset ja toisten pitää omistaa enemmän kuin toisten. Mutta on hyvä että meitä on erilaisia.

Ihminen varmaan ajattelee sen mukaan mitä kehtaa antaa, että mitä itse toisilta odottaa saavansa. Jos aina odottaa saavansa paljon niin ei sitä vähempää kehtaa toisillekaan antaa. Mutta jos itse on tyytyväinen vähempäänkin niin ei osaa ajatella että toiset " vaativat" paljon enemmän. Niin se menee ja pitää kunnioittaa jokaisen ajattelutapaa tässäkin.

Vierailija:

Ehkä mä olen sitten vähän vanhanaikainen, mutta mun mielestä lapsen syntymäpäivää ja ylioppilasjuhlaa ei voi verrata toisiinsa.

En tiedä, väheksyykö ko. juhlakalu saamaansa rahaa vai lieneekö hyvinkin onnellinen, mutta itseäni nolottaisi antaa niin vähän. Siksi on mielestäni parempi antaa vähän enemmän =)

ap

Vierailija
18/28 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostamme serkuille pelkästään syntymäpäivälahjaksi 16-20 euron lahjoja ja katsoisin kuitenkin että ovat hieman paremmat juhlat kuin synttärit....

Vierailija
19/28 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi mitkä ylppärit on keskellä kesää??

Vierailija
20/28 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan oli vastaus. En pyytänyt arvioimaan taloutemme tilaa, vaan kysyin, mitä mieltä olette lahjasummasta?

Ja kai ne ihan tavalliset ylioppilasjuhlat on. Älä minulta kysy, miksi niitä juhlitaan nyt.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme