Äitiyslomalta hoitovapaalle jääminen ja kertyneet lomat?
Äitiysloma loppuu nyt syksyllä. Käyttämättömiä lomia kertyneenä reilu kuukausi.
Tarkoitus oli olla kotona siihen asti että lapsi on 1v1kk.
Mitenkä kannattaisi järjestellä asiat, että taloudellisesti asiat sujuisivat mutkattomimmin?
Jäädä hoitovapaalle äitiysloman jälkeen ja sitten perään lomat ennen töihin paluuta, vai pelkästään olla hoitovapaalla töihin paluuseen asti?
Kommentit (6)
Äitiysloman perään pitämättömät lomat ja sitten hoitovapaalle. Kotihoidontukea voi kuitenkin hakea jo suoraan äitiysloman perään. Saa sitten loma-ajan palkkaa ja kotihoidontukea samanaikaisesti.
Jos loma-ajan palkka on maksettu etukäteen, eihän silloin ole pitämättömiä lomaakaan.
Minulla loppuu äitiysloma 17.7., siihen perään on laitettu kesäloma, joka on kertynyt äitiysloman aikana. Saan siis työpaikalta normaalia palkkaa 17.7.-13.8. 14.8. alkaen olen hoitovapaalla, mutta kotihoidontuen perusosaa saan 17.7-->, hoitolisää tulee sitten 14.8. alkaen vähän lisäksi.
Nyt täytyy tarkentaa.
Jos on maksettu lomarahat äitiyslomalaiselle yrityksen toimintatavan mukaisesti nyt vaikka toukokuussa, mutta varsinaisesti pitää tuon loman äitiysloman jatkona, saako tuolloin palkkaa tilille siltä loma-ajalta?
Saathan normaalistikin lomalta sekä palkan että lomarahat.
Mulle on maksettu lomarahat 30 lomapäivältä 15.6. Saan ihan normaalin palkan sitten elokuussa 3 viikolta ja joulu-tammikuussa 4 viikolta.
t. 2
Itse teen näin: äitiysloma loppuu elokuun 9. päivä, olen loppukuun kesälomalla (3vko). 1.9. jään hoitovapaalle. Saan elokuussa siis palkkaa ja osin äitiyspäivärahaa sekä kotihoidontukeakin.
Syyskuusta eteenpäin saan pelkkää kotihoidontukea.
Joulukuun puolivälissä aloitan talviloman (säästyneet lomapäivät kesältä+talviloma+pidennyspäivät) ja palaan töihin 7.1. Joulukuussa siis sekä palkaa että kotihoidontukea, samoin tammikuussa.