Kestovaippailijat!
Olisin kiinnostunut alkaan kestoilijaksi, odotan neljättä lastamme syntyväksi joulukuussa.
Minkälaisia vaippoja olette käyttäneet ihan vastasyntyneellä ja oletteko jatkaneet sitten samoilla mutta isommilla vai vaihtaneet johonkin muuhun?
Kertokaa kokemuksianne ja antakaa käytännön vinkkejä!
Kiitos :)
S rv 18+5
Kommentit (7)
Minä aloitin tutustumisen kestovaippailun ihmeelliseen maailmaan viitosta odottaessani viime kesänä. Tilasin jo valmiiksi muutamia Fuzzeja, pinkan harsoja (muutaman pienempääkin kokoa), pul-kuoria, yhdet villakuoret, hamppuimuja, pari froteevaippaa. Vauva taisi olla kuukauden ikäinen, kun uskaltauduin ekaa kertaa kokeilemaan. Vaipat falskasi heti (eipä ollut ihmekään, kun pul-kuori ei peittänyt sisustaa kokonaan ;-) ja ajattelin, että olishan se pitänyt arvata, tää koko juttu on ihan pelleilyä. No, päivän parin päästä päätin kuitenkin kokeilla vielä uudestaan ja hommahan alkoi toimia. Parhaita oli harsot ja pul-kuoret. Hahtuvista mulle oli sanottu, ettei ihan pienellä parhaat, kun maitokakkaa tulee niin usein, joten rasittavaa jatkuvasti pestä niitä hahtuvia. Toisaalta nykyisin kun meillä on pelkästään vain villiksiä kuorina, niin voi hyvinkin olla, että tulevalla vaavilla käytetään pul-kuorien sijasta villiksiä.
Aluksi kestoilumme oli päiväkestoilua. Jos oikein väsytti, niin laitoin kertiksen. Yökestoilua aloin kokeilla vauvan ollessa 3 kk. Aloitettiin se Fuzzeilla ja kunnon hamppuprefoldilla. Toimi oikein loistavasti. Päästiin täyskestoiluun.
Sitten tietysti heräsi uteliaisuus, että mitäs ne kaikki mahdolliset muotoonommellut sisävaipat on. Kyllä tuli eräskin vaippa kokeiltua, ostelin kirppikseltä ja tilasin uutena. Tuntui että apua, pääseekö tästä ostovimmasta ikinä eroon. Sitten löytyi ne omat suosikkivaipat ja ostovimma rauhoittui (monissa vaipoissa, joita ostelin, oli jotain vikaa; ei istunut tai imukyky ei riittänyt tms, mutta jollekin toiselle nekin on niitä ykkössuosikkeja). Myin melkoisen määrän vaippoja, joista en syystä tai toisesta tykännyt. Nyt olen jopa oppinut itse ompelemaan sisävaippoja ja kankaita on alkanut kertyä ihan " riittävä" määrä. Neppipressinkin ostin itselle. Ja Fuzzit meillä on jääneet varavaippojen asemaan. Jos ei yhtään sisävaippaa ole käytettävissä, niin sitten laitan Fuzzin, mutta sitä tapahtuu harvoin. Ei niissä sinänsä mitään vikaa ole, mutta tykkään vaan laittaa mieluiten bambua neidin ihoa vasten.
Tulevalle pikkuiselle aion alussa käyttää taas harsoja ja varmaan villiksiä. Ja sitten kun vauva vähän kasvaa, niin aletaan käyttää itse tehtyjä sisävaippoja + niitä ostovaippoja, jotka olen säästänyt.
Kestovaippaviidakko tuntuu kyllä alkuun aika hurjalta, mutta lopulta ne omat suosikit löytyy. Kestovaippainfon sivuilta löytyy muuten tosi tarkkoja ohjeita myös tuohon itse tekemiseen, kannattaa tutkailla.
jazuliini & Jasmin 10 kk & mazu rv 9+6
Imse Vimsen muotoonommellut sisävaipat ja kuoret. Näitä minulle ovat suositelleet sellaiset kestoilijat kuin minäkin olen - ei kiinnosta alkaa pelleillä miljoonan erilaisen ratkaisun kanssa eikä taitella harsoja tms. koko vaippaikää. Meillä ei siis vielä edes ole vauvaa, mutta olen lähipiirin vauvoja hoitaessa saanut aika paljon kokemusta vaippa-arjestakin :)
Tosin ihan vastasyntyneelle Imse Vimsen pienimmätkin mallit ovat ehkä liian isoja, lähinnä jalkojen välistä liian paksuja, joten joutunemme käyttämään harsoja ihan pienen kanssa. Minulla on muutamia ihan pieniä vastasyntyneen kuoria (muovitettuja, joita näköjään " kestovaippapiirit" nimittävät pul-kuoriksi), ja äitini puhui tekevänsä myös jotkut villahousut, että saan niitäkin sitten kokeilla harsojen kanssa.
Olen siitä erilainen kestovaippojen käyttöä suunnitteleva, etten ole mitenkään intohimoisesti ostellut erilaisia vaippoja eikä minulla ole niistä muuta mielipidettä kuin se, että haluan päästä mahdollisimman helpolla. En takuulla saa mitään kiksejä kestovaippojen kanssa hääräämisestä, mutta ajattelen ympäristöä sen verran, etten viitsi kertakäyttövaippojakaan käyttää.
... ja mun kokemuksen ovat niin hyviä, että olen hehkuttanut kestoilun ihanuudesta kaikille jotka ovat halunneet kuunnella.
Suosittelen lämpimästi pienelle vauvalle harsovaippoja! Ihana materiaali, peseytyy hyvin ja kuivuu nopeasti. Jos itse aloittaisin nyt uudestaan, jättäisin ostamatta all in one -vaipat, olivat aivan turha hankinta. Olen myynyt melkein kaikki jo eteenpäin... Paras setti aloittamiseen olisi 20-25kpl sideharsoja ja vaippahousuiksi 4kpl S- koon imse vimse -bumpy kuoria. Lisäksi kertakäyttöisiä kuivaliinoja odottamaan pari pakettia. Suosin sideharsoja, koska niitä voi huoletta liottaa ämpärissä jossa etikkavettä. Eikä takuulla haise =) Alussa käyttäisin öisin kertavaippaa. Minulla ei ole KERTAAKAAN falskannut harsovaippa/bumpy-kuorivaippa yhdistelmä, ihanaa vaippailua vauvan kanssa! Itse en ole lainkaan innostunut villasta -enkä innostu... Mulla oli aluksi kestot päivällä ja kertavaipat yöllä, mutta nyt ollaan jo täyskestoissa.
Ja sitten jatkossa tilaisin yksittäisiä vaippoja eri vaippataloista netistä, jotta löytäisin suosikkini. Harsojen ja kuorivaippojen kanssa voi jatkaa hyvin puolivuotiaaksi, ja sen jälkeen on melkein pakko siirtyä johonkin muuhun vaippasysteemiin: taskuvaipat, sisävaippa+kuorivaippa tai all in one -vaipat.
www.kestovaippainfo.fi -sivuilta löytyy aivan mielettömästi tietoa, kun vai jaksaa kahlata sivuja, ja tätä kautta löytää melkein koko ajan uusia nettisivuja ja vaippoja. Mutta listaan nyt mun suosikit:
Ronja ja roope -sisävaipat -> löytyvät ronjamaria.net sivuilta, ja meillä on öisin käytössä täältä tilattut tuplaläppävaipat Popo wrap kuorien kanssa. Nämäkään eivät ole falskanneet kertaakaan =) Muutenkin tykkään mielettömästi näistä sisävaipoista, hintalaatusuhden on kohdallaan ja näistä saa kivasti myös käytettyinä rahaa takaisin.
bumGenius! 2.0 taskuvaipat on EHDOTTOMASTI kokeilemisen arvoisia, koko vaippaiän taskuvaippoja. Meillä ehdottomasti mummon ja isän suosikki, helpoimpia ja muutenkin aivan ihania... Nämä löytyvät vaippala.comista
Kuorivaipoista suosikkejani ovat Imse Vimse Bumpyt,
Popo Wrap ja tots bots. Nämä merkit löytyvät yhdestä vaippatalosta, www.kestovaippakauppa.comista. Täältä löytyy muitakin merkkejä todella hyvin.
Ja kannattaa ehdottomasti liittyä kestovaippayhdistyksen jäseneksi, sillä monet vaippatalot antavat hyvän alennuksen jäsenille. Jäsenmaksun saa nopeasti takaisin korkojen kera! Monet vaippoja myyvät nettiyritykset myyvät kestovaippayhdistyksen jäsenyyttä, jolloin saa jäsenalennuksen kyseisestä kestovaippakaupasta samoin tein käyttöön :o)
Itse olen hankkinut monia hyviä vaippoja huuto.netistä. Oma taktiikka on sieltä huutaa yksi vaippa ja jos tykkään ostan kyseisiä uusina. Täällä saa myös myytyä sellaisia vaippoja joista ei tykkää. Eikä minulle ole tullut takkiin kauheasti, kun olen monesti saanut vaipoista saman kuin mitä olen itse maksanut...
Ja vielä kestoilun plussapuolia, paras asia ensin systeemillä:
-vauvan pylly ei koskaan edes punoittanut!!! Kahdella ensimmäisellä oli vaippaihottumaa, milloin enemmän, milloin vähemmän...
-jätemäärä on vähentynyt huomattavasti, kun vauvaikäisen isosisko oppi juuri ennen vauvan syntymää kuivaksi, joten nyt ei ole ekaa kertaa neljää vuoteen tullut vaipparoskaa. Enää ei jäteastia tursu yli äyräiden jo viikkoa ennen kuin se pitäisi tyhjentää! Siis upeeta.
-Rahaa säästyy kuitenkin, vaikka alkukustannukset voivat olla suuret. Mutta itse just myin 5kpl aio-vaippoja ja sain niistä 70¿ rahaa. Ihan kivasti =)
-Ei meillä kakkaroskis haise ;o) Olen herkkänenäinen ja vähemmän on hajuhaittoja ollut nyt kuin kertoja käytettäessä!
Suosittelen siis ainakin kokeilemaan, ja varoitus: tämä voi viedä mennessään. Eikä kokeileminen paljoa maksa, siis jos aloittaa sideharsoilla ja bumpy -kuorilla.
Tsemppiä!!!
T:Anttusanttu ja lapset: P03 T04 T07
Minulla kestoilun aloitus edessä vasta marraskuussa kun esikoinen syntyy. Ajattelin kyllä alusta alkaen aloittaa täyskestoilun, heti kun laitokselta kotiudutaan. Tai no hyvähän se on vielä tässä vaiheessa sanoa ;)
Parin kaverin kanssa, jotka kestoilevat, olen asiasta keskustellut. He käyttävät Fuzzi bunz taskuvaippoja ja toimivat jo vastasyntyneestä alkaen. Eivätkä kuulema yölläkään falskaa. Tietysti nekään ei kaikilla välttämättä toimi, mutta olen niitä nyt joitakin kappaleita ostanut kokeiltavaksi. Huuto.netistä saa tosi hyviä ja jos ne osoittautuvat hyviksi niin ostan niitä sitten uutena lisää. Ne ovat helppokäyttöisiä, ohuita ja kuivuvat nopeasti, eli kaikkea sitä mitä monet juuri kestoilussa empivät.
Lisäksi oon ostanut erilaisia sisävaippoja ja pul kuoria. Pitäs varmaan vielä harsoja ja hahatuvat ostaa niin pääsis tasapuolisesti kaikkia kokeilemaan ja löytämään sen oman jutun. Sisävaippa ja kuorivaippa on kyllä auttamattomasti paljon paksumpi yhdistelmä kuin nuo taskuvaipat, niin vähän tässä olen jo ennakoinut että voipivat jäädä meillä vähemmälle käytölle.
Aloimme osakestoilijoiksi kolmosen ollessa 11 kk, ihan vaan sillä ajatuksella, että yksikin kesto päivässä vähentää vaippavuorta jo 365 vaippaa vuodessa.
Meillä on kaikilla lapsilla ollut tosi hyvä iho, eli siihen ei kestoilu meillä vaikuttanut, mutta tuleepahan hyvä mieli! :) Nelosella ajattelin kyllä kokeilla kestoja jo alussa enemmänkin (tai ihan viitseliäisyyden mukaan).
Tällä hetkellä 1,5 v pojalla käytössä kertisten lisäksi vain Fuzzeja. Niissä on ihana pehmoinen fleece peppua vasten, ja tuntuu kivan kuivalta pissaisenakin. Meillä riittää sinne taskuun imuksi yksi MOE microinsertti, joka tuntuu imevän ihan mitä vaan... Tykkään myös Fuzzin pehmoisesta ulkopinnasta, ei tunnu niin muoviselta kuin muutamat koittamani irtokuoret. Fuzzihan on taskuvaippa, johon laitetaan joku imu sisään, mutta muu on valmiina. Ovat ihan yhtä helppoja kuin AIO:t mutta mukavampia niin käytössä kuin pesussakin. (Meillä pestään muun pyykin joukossa 60 asteessa ja kuivataan usein kuvausrummussa, mutta narullakin joskus.)
Falskaamaan olemme Fuzzin saaneet, jos se on ollut puntista tai vyötäröltä tosi huonosti, eli samalla tavalla kuin kertiksenkin. Yöllä emme kestoja käytä, mutta päivällä kyllä niin uniaikaan kuin muulloinkin. Kakan otan kyllä mieluummin kertikseen, kun minusta tuntuu tosi hankalalta se vaipan " huuhtaisu" käsisuihkulla... Meillä on koko vessa sen jälkeen märkä, ja vaipassa silti edelleen kakkaa, ja taapero myös touhuaa aktiivisena mukana tässä vaipanhuuhtaisuprojektissa. :) Tulokkaalla varmaan kokeilen niitä papereita ainakin, jos tulee joku kakkarytmi.
En tykkää kerätä vauvan jalkoväliin mieletöntä kerrosta irtonaisia vaippasysteemeitä ja imuja ja kaiken päälle vielä paksu kuori -> tajuttoman iso paketti. Meidän lyhyen kuorikokemuksen perusteella (kokeiltu vain PopoWrappia) se kuori tulee inhottavan tuntuiseksi (tai siis se reuna mikä sisävaipan ympärillä koskee lapsen ihoa) kun sisällä on pissainen sisävaippa. Tulokkaalla aion kuitenkin kokeilla muitakin kuin Fuzzeja, esim. yhdet villahousut jo ostin, ja lisäksi mulla tallella kaikki ostamani sisävaipat ja nuo PopoWrapit myös, samoin AIO:t.
Mukavaa vaippailua nelosen kanssa, muista että jos et jaksa täyskestoilla niin osakestoilukin on hyödyllistä. ;)
Sumunen rv 18+1
Kiitos kun olette vastailleet ja lisä kokemukset ovat aina tervetulleita.
Menin tuonne kestovaippa sivulle ja jopa löyty tietoa, kiitos vinkistä.
Oma ideologiani on just sitä että jos en kokonaan ala käyttämään niin ainakin osittain, katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan :)
S rv 19+0
Täyskestoillaan, ainoastaan laitoksella käytettiin kertiksiä.
Ihan alkuun ehdottomasti parhain yhdistelmä oli harso + hahtuvat. Riitti hyvin pienelle, kuivui nopeasti ja maitokakat pysyi hyvin sisällä (jos vain muisti laittaa lahkeet kunnolla). Niin ja tuo on edullinen tapa aloittaa. Meillä on nykyisinkin samat harsot käytössä, nyt pääosin nauhavaippojen tai taskuvaippojen täytteinä.
Ei ehkä kannata hankkia suurta määrää yhtä vaippaa (jos haluat testata esim muotoonommeltuja), vaan muutamia eri vaihtoehtoja ja sitten kun sopiva löytyy niin niitä enemmän. Jos itse on kätevä käsistään, niin kannattaa ommella vaippoja ja neuloa hahtuvia. Myös käytettyjä kannattaa hankkia.
Paljon informaatiota ja esimerkiksi juuri kirpputori löytyy:
www piste kestovaippainfo piste fi