Mitä tavallinen 4-vuotias osaa?
Ei siis mikään poikkeuksellisen lahjakas, vaan ihan tavislapsi.
Kommentit (25)
Meillä poika osaa aika hyvin jo kirjoittaa, tuntee numerot ja kirjaimet. Leikkii itsekseen, syö ja pukee itse jne. Ei osaa ajaa polkupyörällä, eikä kiipeillä telineissä.
tarkoitin kysymykselläni sellaista " peruslasta" eli joka kykyjä mitattaessa sijoittuisi suurin piirtein Gaussin käyrän keskivaiheille
ap
Kyllä meidän lapsen kaverit ihan samat asiat jo osaa. Mitä sinä muka olisit halunnut kuulla????
t: 3
Lapsesi on kielellisesti lahjakas ja motorisestikin vähintään näppärä. Ehkä lähipiiriisi sitten kuuluu muitakin lahjakkaita lapsia. Nelivuotiaan kirjoitustaito on kuitenkin koko väestöön suhteutettuna harvinainen taito.
Kaipasin nimenomaan niitä tavislasten kuvauksia. Kun näihin ketjuihin tulee aina vastauksia " meidän lapsi osaa laskea sataan, lukee Dostojevskia" jne. Haluaisin sellaisen peruskuvauksen 4-vuotiaasta.
kirjaimia saattaa puuttua (esim. r, l, s).
Ajaa apupyörillä pyörää itsenäisesti tasaista tietä esim. 200 m.
Juoksee, hyppii, kiipeilee jonkun verran
Syö lusikalla suht siististi ja harjoittelee juomaan siististi lasista
Tunnistaa nimensä kirjoitettuna tai ainakin jonkun kirjaimen omaksi kirjaimeksi, osaa piirtää viivoja ja jonkilaisia ympyröitä
on päiväkuiva (vahinkoja voi sattua toki)
Pukee ja riisuu vaatteita halutessaan
mitähän vielä, haluaako ap tietää jotai erityistä...
t. asiantuntija
Kiitos asiantuntija! Tuo alkoi vastata käsitystäni 4-vuotiaasta sekä omasta että lähipiirin, joskin jokaisella tietysti myös omia vahvuuksiaan ja omakin on joissakin noissa asioissa edistyneempi mutta kuitenkin yleisesti ottaen tavis. Minkä kokoisia palapelejä peruslapsi 4-vuotiaana tekee? Entä askartelutaidot?
Vierailija:
Lapsesi on kielellisesti lahjakas ja motorisestikin vähintään näppärä. Ehkä lähipiiriisi sitten kuuluu muitakin lahjakkaita lapsia. Nelivuotiaan kirjoitustaito on kuitenkin koko väestöön suhteutettuna harvinainen taito.Kaipasin nimenomaan niitä tavislasten kuvauksia. Kun näihin ketjuihin tulee aina vastauksia " meidän lapsi osaa laskea sataan, lukee Dostojevskia" jne. Haluaisin sellaisen peruskuvauksen 4-vuotiaasta.
en kyllä tiennyt, että lapseni olisi jotenkin poikkeuksellisen lahjakas. Tottakai meidänkin lapsella on joitakin asioita, joita hän ei vielä osaa, vaikka kaverit sen osaakin. Luulen, että kaikilla lapsilla on jonkinlainen lahjakkuus, meidän lapsi taitaa olla näppärä.
Mutta esim. lapsi käy puheopetuksessa, koska s-kirjain ei vielä hyvin suju. Ja kun esim. monet hänen ikäisensä on kovinkin itsenäisiä ja pärjäävät ilman äitiä, ei meidän lapsi edes kaverin synttäreille ilman äitiä mene. Niin ne on lapset erilaisia.
t:3
Kun nyt Gaussin käyristä alettiin puhua, niin eikö nuo sinun listaamasi asiat nyt kuitenkin ole sellaisia 4-vuotiaan minimivaatimuksia? Eli tuon esimerkin mukainen lapsi sijoittuisi Gaussin käyrällä aikalailla vasuriin? : )
Ap ei ollut kiinnostunut sinun lapsestasi, vaan keskivertonelivuotiaasta.
Palapelejä: 4 vuotias osaa tehdä 6 palan palapelin hetken mietittyään, siis jos palapeli ei ole ennestään tuttu. aikuisen avustuksella voi jopa koota 24 palan pelin.
Askartelutaidot: osaa leikata paperisilppuja saksilla, kynä ote hakusessa, usein pitää kynää nyrkissä, värittää kuvia, hahmottaa ääriviivat, mutta ei välttämättä väritä viivojen sisälle
harjoittelee näpertelemään, voi onnistua teipin katkaisemisessa, ehkäpä liimailee kuvia vihkoon, limaa kylläkin vähän joka paikassa...
Vierailija:
Palapelejä: 4 vuotias osaa tehdä 6 palan palapelin hetken mietittyään, siis jos palapeli ei ole ennestään tuttu. aikuisen avustuksella voi jopa koota 24 palan pelin.
Askartelutaidot: osaa leikata paperisilppuja saksilla, kynä ote hakusessa, usein pitää kynää nyrkissä, värittää kuvia, hahmottaa ääriviivat, mutta ei välttämättä väritä viivojen sisälle
harjoittelee näpertelemään, voi onnistua teipin katkaisemisessa, ehkäpä liimailee kuvia vihkoon, limaa kylläkin vähän joka paikassa...
En pidä lastamme erityisen älykkäänä tai taitavana, mutta osasi jo viime kesänä nuo asiat. Ajaa kyllä vieläkin apupyörillä, mutta 4 km on ajettu useinkin. Osaa kirjoittaa nimensä, veljensä nimen, isin ja äidin. Ei muuten tunne kirjaimia. Laskee sataan (oikeasti, kymmenten vaihtuminen välillä sekoittuu). Osasi laskea 3+3+3 ja 2+2+2. Itse pidin liian vaikeana kun isi moisia kysyi, mutta oikeat vastaukset tuli. Eikä käyttänyt sormiaan apuna. Tosi kiinnostunut laskemisesta.
Myöskään pukeutuminen ei ole vahva puolensa. Vasta oppi laittamaan paidan, housut ja kengät. Sukkia ei osaa laittaa jalkaan. Toisaalta olen aina pukenut, enkä ole patistanut itseä pukemaan.
Käyttää taitavasti tietokonetta ja pelaa play stationilla. Pelaa tietokoneella paljon esikoulupelejä ja piirtää piirrustusohjelmalla. Kynästä pitää nyrkkiotteella. On vasta innostunut piirtämisestä, piirtää tikkuihmisen. Tykkää leikellä saksilla, onnistuu myös muut muodot kuin suora viiva.
Puhe aika selvää, kirjaimista puuttuu r ja aika usein joku kirjain korvautuu toisella, varsinkin sanan alussa.
Ihan tavallisena nelivuotiaana olen pitänyt. Ehkä laskeminen on hänen vahva puolensa, mutta muuten ihan tavallinen 4-vuotias.
-Ajaa kolmipyörällä tai apupyöräisellä ihan hyvin
-Pukee itse, paitsi takin vetoketju sekä kengännauhat pitää auttaa
-Syö itse
-Kuiva
-Käy WC:ssä itse, pyyhkii itse, tosin usein mieluummin kakan jälkeen mieluummin vielä käyn auttamassa
-Tuntee nimensä alkukirjaimen
-On juuri innostunut kiipeilemisestä telineissä
-On tehnyt jo kauan 50 palan palapelejä, pitäisi kai ostaa vaikeampi
-Pelaa muistipeliä
-Käyttää saksia huonosti ja piirtää huonosti
...en nyt keksi muuta. =)
Kylläpäs on yksinkertaisia äitejä nyt linjoilla!
meillä 2 vuotias osaa tehdä 24 palan palapelin ilman apua, kuten myös 4 vuotiaskin.
- syö ja juo itsenäisesti mutta ei mitenkään siististi
- pukee kaikki vaatteet itse, paitsi ei nauhallisia kenkiä
- käy vessassa itsenäisesti, paitsi kakan pyyhkimiseen tarvitaan apua
- pesee kädet ja kasvot itsenäisesti
- on täysin päivä- ja yökuiva
- puhuu ymmärrettävästi, pitkiä juttuja tulee, on koko ajan äänessä
- ei äännevirheitä
- ymmärtää kaiken puheen (joskus tuntuu, että liikaakin)
- tykkää kuunnella kirjoja ja jaksaa jo kuunnella myös sellaisia, missä ei ole kuvia, vaikka pitääkin edelleen eniten kuvakirjoista
- osaa avustettuna kirjoittaa oman nimen ja tunnistaa sen nähdessään sen kirjoitettuna
- tuntee ehkä 4 - 5 kirjainta
- luettelee lukuja 1 - 10
- laskee esineitä 1 - 10 ja ymmärtää viimeisen lukusanan tarkoittavan koko joukon lukumäärää
- piirtää tunnistettavan näköisiä autoja ja vähän vähemmän tunnistettavan näköisiä veneitä ja trailereita
- piirtää ihmisen, jolla pää, jonkinmoinen keskivartalo, tikkujalat ja kaulasta lähtevät tikkumaiset kädet
- tekee 25 - 30 palan palapelejä. Tarvitsee aikuisen apua, ei ole järin kiinnostunut
- ajaa apupyörillä, on juuri oppinut käsittelemään pyörää kunnolla (siis myös jarrutus, ohjaus, liikennesääntöjen alustava noudattaminen), jaksaa polkea 2 - 3 km matkan
- tänä kesänä innostunut kiipeilystä, varovainen
- sama koskee keinumista, ei ota itse vauhtia
- pallojutut eivät liiemmin kiinnosta, saa ison pallon kiinni, heittäminen vaikeaa
erikoistaito: tietää kaiken autoista :) Siis esimerkiksi tunnistaa merkit, erilaiset ajoneuvotyypit, tietää niiden teknisistä ominaisuuksista jne.
Ja on hänellä kyllä tosi hyvä muisti ja yleinen hoksnokka pelaa hyvin, mutta muuten ei mitenkään erityinen vaan ihan tavis. Vai onko??
Kukahan nyt on yksinkertainen? Tässä ei kysytty 4-vuotiaan minimivaatimuksia, vaan sitä mitä kaikkea normaali 4-vuotias tavallisesti osaa.
On vähän helvetisti eroa sillä, onko lapsi 4 v 1 kk vai 4 v 11 kk. Ja kumpikin on 4-vuotias.
mutta meidän neljävuotias osaa:
-kirjoittaa nimensä
-tuntee kaikki kirjaimet ja sanottaessa kirjain kirjaimelta kirjoittaa täten monta sanaa
-pukea itse omatoimisesti kaikki vaatteet päälleen (tosin kengännauhoja ei osaa solmia)
-käyttää videoita ja telkkaria, pelata muutamia lasten tietokonepelejä
-voidella itse voileivän, höylätä juustoa, kaataa mehua lasiin
-hyppiä yhdellä jalalla, seisoa yhdellä jalalla hetken
-ajaa polkupyörällä ilman tukipyöriä
jne.