Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko esimiehellä oikeus katsoa alaistensa sairauslomatodistukset?

Vierailija
09.10.2008 |

Meillä työpaikalla pitää jättää lääkärintodistuksista kopio esimiehen huoneeseen ja postittaa alkuperäinen palkanlaskijalle. Joku tuttavani kertoi, ettei esimiehellä ole mitään oikeutta tietää, miksi alainen sairastaa, mutta tietäisiköhän joku oikean asianlaidan? Kiitos!

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa omat työehtosopimukset.

Todistus poissaolosta annettava ESIMIEHELLE. Tämän ei ole pakko hyväksyä todistusta. Mutta yleensähän lääkärintodistukset hyväksytään. Pomo ilmoittaa palkanlaskijalle, onko palkaton vai palkallinen päivä. Ei palkanlaskija sitä määrittele, oliko poissaolo luvallista vai ei. Poissaolotodistukset palkanlaskija arkistoi joksikin ajaksi.

Vierailija
22/34 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin kirjoittama sairaslomalappu ei ole määräys vaan suositus.

Ehkä sairasta itseään kohtaan, mutta ei niin, että työnantaja saa päättää noudatetaanko sitä vai ei. Jos saat sairaslomaa ja menet kuitenkin töihin niin esim. mikään vakuutus ei korvaa jos jotain sattuu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen esimiehenä suuressa yksikössä ja näitä sairaslomalappuja satelee milloin mistäkin asiasta. Joskus ne on palkallisia ja joskus ei. Miten esimies voisi tietää onko kyseessä palkallinen sl jos ei tiedä miksi työntekijä on poissa?! Lääkäritkin kirjoittaa mitä sattuu. Esim istumatyössä olleelta poistettiin luomi selästä ja hokkuspokkus 10 päivää sairaslomaa. Kuka esimies sellaista hyväksyisi ja onneksi työntekijäkin piti asiaa täysin naurettavana. Itse koki ettei olisi tarvinnut päivääkään.

Itse olen sanonut että minulle ei tarvitse kertoa sairasloman syytä mutta silloinhan sl on automaattisesti palkaton. Eihän kukaan työnantaja voi maksaa palkaa työntekijästä joka ei ole työpaikalla mutta ei kerro myöskään syytä poissaoloon.

Nykyään monet kuvittelee että kaikki on kyse työntekijän "oikeuksista". Joo näin onkin mutta ikävällä tavalla työpaikkojen mustat lampaat kaivaa maata kunnollisten työntekijöidenkin alta ja asioissa joutuu ottamaan suurennuslasin käyttöön.

Lapsen sairaus on kurja juttu etenkin jos lapsi joutuu sairaalaan mutta fakta on se että jos lapsi on sairaalassa hoidossa niin silloin äidin poissaolo on ves:n mukaan palkaton koska lapsi on silloin asianmukaisessa hoidossa. Virkaehtosopimusta olisi työntekijöiden syytä lukea, kuvittelevat että esimiehet piruuttaan ottavat palkkoja pois.

Onneksi minulla on valveutuneita työntekijöitä eli vain muutamat ovat niin idiootteja etteivät ymmärrä vessiä vaikka heille näyttäisi sivutkin mistä asiaa voi lukea

Vierailija
24/34 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat ovat ves:iä lukien yksinkertaisia, en voi ymmärtää, miten tätä ei ymmärretä.

Meillä lista diagnooseista, (alkukirjain) sekä muista poissaoloista, jotka palkattomia.

Olet ihan oikeassa tuosta, että muutamat "lusmut" saavat aikaan sen, että normaaliin työntekijään luottamus hiipuu ja muitakin joutuu tarkkailemaan.

Vierailija
25/34 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mukavaa, jos syynä on vaikka keskenmeno raskaudesta, josta ei ole kertonut tai joku psyykkinen ongelma.

Mun työpaikalla oli kirjuri ostanut itselleen oikein lääketieteen sanakirjan, josta katsoi syyt ja sitten kertoi kaikille.

Jos mulle luomen poistosta annetaan 10 päivää, niin olen sen kanssa. Olen tietysti sen, mitä lääkäri parhaakseni katsoo.

Vierailija
26/34 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehen tarvii tietää vaan päivät, mitkä on kirjoitettu lomaa. Työterveyteen toimitetaan lääkärintodistus ja siellä he katsoo diagnoosin perusteella onko oikeus palkalliseen vapaaseen ja infoaa palkkista.

Vierailija
27/34 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuodeosastolla: Lähin esimies, eli osastonhoitaja ei edes katso sairaslomatodistusta. Todistus lähetetään suljetussa kirjekuoressa hallintoon, ja sieltä ilmoitus palkkoihin. Esimiehelleni riittää puhelimitse annettu ilmoitus sairasloman pituudesta.

Vierailija
28/34 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin kirjoittama sairaslomalappu ei ole määräys vaan suositus.

Ehkä sairasta itseään kohtaan, mutta ei niin, että työnantaja saa päättää noudatetaanko sitä vai ei. Jos saat sairaslomaa ja menet kuitenkin töihin niin esim. mikään vakuutus ei korvaa jos jotain sattuu!

Vakuutus korvaa kyllä.

Vierailija
29/34 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

....mutta vastaan nyt työnantajan roolissa. Juuri olen asiasta palaveerannut lääkäriasema mehiläisen kanssa ja kysyinkin heiltä onko minulla työnantaja oikeus nähdä diagnoosi. Mehiläisen vastaus oli että ON!! diagnoosin suomenkielista versiota minun ei tarvitse nähdä, mutta "kirjain" diagnoosi pitää esittää työnantajalle. Työnantajalla on velvollisuus pitää kirjaa sairauslomien syistä, jotta osaa sitten tarttua ongelma kohtiin (esim paljon flunssaa--- mahdollisia sisäilma ongelmia ym) ja seurata jos tietyt toiminnat vähentävät saurauslomia. Tämä oli siis mehiläisen työterveyslääkärin vastaus kun kyselin asiaa!!

Vierailija
30/34 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehen tarvii tietää vaan päivät, mitkä on kirjoitettu lomaa. Työterveyteen toimitetaan lääkärintodistus ja siellä he katsoo diagnoosin perusteella onko oikeus palkalliseen vapaaseen ja infoaa palkkista.

hänelle mainittua. Lääkärintodistukset toimitetaan suljetussa kuoressa työterveyteen työnantajan kautta. Kuoren sulkee siis työntekijä ennen kuin kuori annetaan esimiehelle.

Vierailija
31/34 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kelle sen joutuu toimittamaan ja kuka päättää palkanmaksuista.

Sairaaloissa ei esimies päätä mitään vaan ihan hallintopuoli. Mutta esim pienessä kaupassa on työnantaja ainut, joka päättää maksuista.

Näistä asioista ei voi yksiselitteisesti sanoa minne kenenkin tulee sairasloma lappu toimittaa, kun joka työpaikalla on erilaiset tavat. Kaikilla ei ole edes työterveyshuoltoa...

Vierailija
32/34 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimiehelle ilmoitus sairaslomasta ja sen pituudesta.

Vierailija
33/34 |
15.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on juuri se syy miksi moni haluaa salailla saikkujaan. Esimiehet tai jotkut muut idiootit juoruaa pitkin firmaa miksi ihminen on saikulla. Sehän on tietysti lain vastaista: laki työntekijän oikeudesta yksityisyyteen kieltää sen. Näin kuitenkin tapahtuu jatkuvasti. Toinen syy on se että jotkut ihmiset käyttävät sairaslomia ihmisiä vastaan. Minun entinen esimieheni oli todella idiootti. Aina kun ihmiset eskaloivat jostain ongelmasta yrityksessä hän äkkiä selitti kahvipöydässä vaikka että "se joka asiasta valitti menetti äitinsä 2 vuotta sitten ja on hänen mielestään vain täysi sekopää eli mitään ongelmaahan ei tietysi oikeasti ole". Kerran hän munasi ja menetti firmalle paljon rahaa. Hän salasi sen selittämällä että hänen alaisensa oli leski ja leskethän ovat tunnetusti täysin hulluja surusta joten koko asia on vain tämän lesken keksimä. Sairaslomia käytettiin vuosia tapahtuman jälkeen ihmisiä vastaan. Jokainen risaus töissä johtui tietysti siitä että äitisi on kuollut tai siitä että olet eronnut miehestäsi, yms. Todella sairasta ja sadistista touhua.

Vierailija
34/34 |
15.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työntekijän pitää antaa s-lomatodistus nimenomaan esimiehelle, ja se esimies PÄÄTTÄÄ!! onko sairasloma palkallista vai ei.

törkeää,mutta näin toimii SODEXO.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi