Vanhempi lapsi hoidossa, äiti vauvan kanssa kotona
Mitä mieltä olette? Moniko teistä pitää vanhempia lapsia hoidossa ja hoitaa silti vauvaa kotona? Onko se yleensä mahdollista, siis hyväksyykö kunnat? t. nimim. haluaisi tehdä niin koska epäilee ettei jaksa hoitaa päivisin vauvaa ja aktiivista 3-vuotiasta jolla hoidossa mielekkkämpää...
Kommentit (9)
Esikoinen jatkoi äitiyslomani ajan hoitopaikassaan 8 päivää/kk. Missään nimessä en olisi joka päivä hoitoon vienyt. Noilla määrillä tuli keskimäärin 2 hoitopäivää/vko, se oli ihan tarpeeksi virikettä. Aktiivinen ja seuraa kaipaava lapsi oli minullakin. Kunta suhtautui siten, että toki yritettiin saada mut luopumaan kokonaan hoitopaikasta. Mutta se ei vain ollut vaihtoehto meillä sillä hetkellä.
Olen tyytyväinen ratkaisuun. Vauva syntyi lokakuussa ja olis ollut pitkä ja synkkä talvi esikoisella ilman hoitopaikan kaveriseuraa ja ohjelmaa. Meillä ei päivisin autoa käytössä eikä mahdollisuutta avoimiin kerhoihin tms. eikä leikkipuistossa ikinä ollut ketään, kun sinne lapsen kotipäivinä mentiin. Lapsi siis jatkoi hoidossa syys-toukokuun. Nyt kesän on kotona ja elokuussa alkaa sitten kerho 2 päivää viikossa.
Mikä piru siinä on, että äidit hommaa pienellä ikäerolla lapsia ja sitten epäilevät, etteivät heidän kanssaan jaksa olla!? Alku tulee olemaan hankalaa, mutta vauva-aika on kuitenkin todella lyhyt. Jossain vaiheessa lapsesi kiittää, kun on saanut kanssasi kotona solmia kunnolliset sisarussuhteet. Leikkipuistoista löytyy ikätovereita, jos kavereita kaipaa!
Paikka saatiin subjektiivisen päivähoito-oikeuden nojalla ja ratkaisuun päädyttiin kahdesta syystä. Toisaalta siksi, että tähän asti hoitajan kanssa kotona ollut ja vain kerhoillut lapsi alkaa jo hyötyä ryhmässä olemisesta ja kaipaa kavereita , mutta ennen kaikkea siksi, että tämä ratkaisu todennäköisesti ainakin hieman auttaa siihen, että minulta ei pää sekoa kotona.
Oli kolmivuotias kun kaksoset syntyivät. Hoidossa oli 10pv/kk 5-6,5h kerrallaan. Tätä jatkettiin 10kk. Sen jälkeen oli vuoden kotona ja kävi kaksi kertaa viikossa seurakunnan kerhossa. Viisi täytettyään aloitti tarhassa. En sin oli puoli päivää joka päivä. Sitten oli joka toisen viikon koko päivän ja joka toisen kotona ja kerhossa. Nyt syksyllä alkaa esikoulu. Vielä en oo päättäny jääkö hoitoon esikoulun jälkeen vai ei, ei ainakaan joka päivä. Oon työelämässä, mutta nuoremmat sisarukset hoidetaan edelleen kotona. Isovanhemmat hoitavat pienempiä. Isompi haluaa kuitenkin mieluummin olla tarhassa kavereiden kanssa.
Mutta, anyway, meillä näin:
3 Vuotias on Ma-Pe joka aamu puolipäivähoidossa ja viihtyy loistavasti. Hakumatkalla vayva nukahtaa jo yleensä vaunuihin ja minulla on aikaa keskittyä koko iltapäivä vain isomman kanssa olemiseen.
Iltaisin, kun vauva alkaa taas väsyä ja vaatia enemmän minun huomiotani, niin isommalla on aikaa rauhassa viettää aikaa isänsä kanssa (kuten myös aamuisin).
Eli vanhemmankin lapsen kannalta loistava jaottelu: Aikaa on riittävästi olla kavereiden kanssa suuressa ryhmässä (muttei tietenkään liian kauan), kahdestaan äidin kanssa, yhdessä sisaruksen ja äidin kanssa, sekä yhdessä isän kanssa. Viikonloput vietämmä tietenkin koko perhe yhdessä.
Mitenkähän perhepäivähoidossa suhtaudutaan jos hakisi lapsen jo puolilta päivin pois... ap
uusi vauva syrjäyttää heidän kotona olo mahdollisuutensa? Meillä esikoinen oli 1v4kk. kun kuopus syntyi. Kuopus on nyt 1v4kk. kun odotan jo kolmatta:) Tämä raskaus ihan alussa, joten kuopus kerkeää täyttää jo 2v.
Esikoisesta tuli HULIVILI, kun kuopus syntyi, mutta jaksanut olen, koska pakko. Ja mitä järkeä lähteä roudaan isompaa tarhaan ja kun olet kotiin päässyt, niin parin tunnin päästä pois hakemaan.
Toisaalta parempi niiden lasten kannalta, joilla ei ole hyvä olla. Ihan tiedoksi vaan, että sellaiset lapset ovat tarkkailun alla, joiden vanhemmat ovat kotona, kun lapsi/lapset hoidossa!
Kyllä muakin monesti pelottaa varsinkin nyt, kun on tulossa uusi vauva, että jaksanko. Mutta se on vain pakko jaksaa, koska itsensä on tähän " jamaan" laittanut;)
Ja mikä on sen parempaa, kuin että itse luo lapsilleen virikkeet. Tekee ruoat ja muut arkipäivän askareet. Mielestäni olisi hölmöä vain istua kotona ja sitten kuulla hoitajilta, että mitä uutta " Nico-Petterini" on taas oppinut:)
Minun mielestäni lasten kanssa on niin ihana olla ja touhuta kotona, itse nähdä kaiken uuden, mitä pieni ihminen oppii päivittäin<3
Nämä asiat ovat kaikkien päätettävissä, mutta älkää antako lastenne tuntea jääneensä uuden vauvan varjoon!!!
Vaikka nuo meidänkin muksut tappelee välillä kuin kissat ja koirat, niin kuitenkin rakastavat toisiaan todella paljon:)
Tiesittekö, että kokopäivähoito maksaa kunnalle (sen 200 euron päälle mitä itse maksan) noin 2000-3000 euroa/kuukausi? Päiväkodista riippuen..
Sinänsä on ihmeellistä, että subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen on varaa, kun kaikesta säästetään.
Ja kova poru nousi, kun meinataan poistaa nollamaksuluokka ja ennen ilmaiseksi hoitopaikan saaneet joutuisivat maksamaan esim. 20 euroa kuussa. Kokonaan unohtui, että jos siirtää lapsen osapäivähoitoon (3-5 tuntia/pv) niin saa hoidon maksutta. Ja edelleenkin sosiaalisista/lastensuojelullisista syistä tapahtuva päivähoito olisi täysin maksutonta..
Päivähoitopaikoista on kova pula, ja tuuripelillä joku kotona makoileva äiti saa tosta vaan 3 v lapsen hoitoon vauvan tieltä,mutta työssäkäyvä äiti taas ei millään meinaa saada lähistöltä hoitopaikkaa...
Mutta hyväksyn täysin jos naapurin Pirkko vie esikoisen tarhaan jos on vaavin kanssa kotona. Siihen voi olla miljoona syytä, järkevästä syystä aina pelkkään omaan mukavuudenhaluun, se on kaikkien oikeus ja kaikki saa subjektiivista hoito-oikeutta käyttää hyväksi jos kokee tarvitsevan sitä.