***ISOT enskat pe-ma***
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10681932&p=1&tmo…
alkuviikon jorinat. laitoin pinon suoraan viikonlopun yli kun ainakin viime viikonloppuna tais olla vähemmän kirjoittelijoita.
Kommentit (24)
Ensiks Viiperolle ISOT ISOT ONNITTELUT ja HALIT!!!! :) Ihanaa, että hääpäivä oli onnistunut! :) Mä muuten osaan kuvitella miltä susta tuntu siellä ovien takana... Mua ei oikeestaan jännittäny ennen vihkimistä ollenkaan, mut sit siinä oven takana... Voi tsiis, että se oli kamalaa!!!!! :D Ja oli se käytävän kävelyki aika hirveetä, kun en oo tottunu olee silleen katseiden keskipisteenä!
Mä oon ny vähän omanapainen tänään. Aattelin, et jos ny sais kirjoteltuu omia kuulumisia kun viimeks kirjotin tavallaan niin " ylimalkasesti" . Ja Q:kin kun kyseli, että mistä kenkä puristaa, ni täytyyhän sitä sit vastata. :)
Eli Hankiksen reissu oli vähän vikatikki... Tai siis ei reissu sinänsä, mutta sen kesto ja laatu. Eli olis pitäny vaan olla se 2-3 päivää mikä oli alkuperänen suunnitelma ja sit mennä sinne JKL:ään, mutta se sit muuttu 1vkon reissuksi ja remontiksi. Kotona (siis porukoilla) olo niin pitkään on kuin taantuis takasin teiniksi, eli menee vanhempiin hermot ja on pinna tiukalla. Plus vielä se, että siellä ei Heidiä voinu jättää hetkekskään vahtimatta -> oli kaikenmaailman vaaran paikkoja ym. ja syöttötuolikin oli semmonen vempula, että ei voinu edes selkää kääntää jos Heidi oli siinä. Olin siis ihan rikki ja väsyny, kun koitin hoitaa yksin heidiä ja tehdä remonttia ja koittaa olla menettämättä totaalisesti hermoja parentsien kanssa.
Niin ja sit vielä kaiken kruunas se, että Heidi ei suostunu nukkuu muuten ku tissi suussa... Päiväunillekin kun koitti laittaa (rattaisiin), ni se sai ihan järkyttävät huutoraivarit! Ja öisin nukahtaminen oli vaikeeta ja sit kun se heräs syömään, ni sai raivarit jos otti tissin pois suusta. Noooh... Kyllä noistaki selvittiin...
Ja sit masisfiiliksiä aiheutti muutama juttu joista en tänne oikeen voi/viitti kirjottaa, mutta ne asiat ei onneks tunnu enää niin pahoilta, kun on taas täällä kotona ja kauempana Hankiksesta.
Joo.. mut se siitä reissusta. Nyt ollaan kotona taas ja on ihanaa kun voi taas nähä ystäviä ja pääsee juttelee asioista. Oli kamalaa kun kaikki kaverit oli jossain reissussa (jo ennen hankikselle menoa) ja sit ku siellä ei ollu ketään, ni seki tietty ahdisti, kun ei ollu ketään kaveria/ystävää jolle jutella. Noh. Onneks tosiaan ollaan kotona taas ja pääsee ihmisten ilmoille!
Mun yövuorot senkun lähestyy ja niitä silmällä pitäen me alotettiin kans " unikoulu" viime yönä. Sen alottamiseen oli hyvänä myötävaikuttajana Q:n positiivinen palaute Jennille D:n unikoulusta. Tuli sellanen olo, että kyllä meki sit siitä selvitään. :) No ihan hyvin on selvitty ainaki ekasta yöstä.. Heidi heräs klo 1:34 ja huusi ihan täysillä taukoomatta ekat 25-30min ja sit sen jälkeen alko pitää lyhyitä taukoja ja lopulta tauot piteni uneks n. klo 2:45. Eli yli tunti siinä meni, mutta eipä neiti sen jälkeen sit enää herännykkään ku vasta klo 8. :) Eli aikas hieno alotus mun mittapuulla... :) Saa nähä millanen jatko on.
Jaahas... Pitää mennä jatkaa pyykkishowta. On meinaan reissun jäljiltä taas hitusen pyykkiä!!! :)
Burde ja Heidi 9kk
PS1. Me muuten vaihdetaan tänään autoo... Jos kaikki menee putkeen! :)
PS2. MM, Osse, Tikru, P.Milli, ym. tampesterin seudun enskat... Jos kaipaatte seuraa, ni kysäskää ihmeessä! Me heidin kans mielellään otettas seuranhakuilmotuksia vastaan. ;)
Morjens!
Meidän sakki päättikin startata kohti Pohjanmaata jo tänä iltana. Saa nähdä, nukkuuko Emmi hyvin autossa... Mutta tosiaan varmaan aika totaalinen palstahiljaisuus laskeutuu meidän osalta ainaskin viikoksi (reissun pituus on suoraan verrannollinen tulevaan säätilaan ja hermojen pituuteen... )
Rouva Viiperolle viestelen sopivass välissä lähiaikoina.
Mukavaa heinäkuun jatkoa kaikille!
-Amy ja Emmi 8,5kk
Kun meillä oli näköjään ihan sama aikataulu tikrun kans. :D Mut jatketaan tähän pinoon!
Kirjoitin eilen pitkät pätkät, mut kone katkaisi yhteyden. Pistän jutut nyt kuitenkin tähän:
aamupäivällä yritin hetken mesettää MM:n kanssa, ni jo tuli mies hihkumaan et lähetään asioille ja shoppaan... siinähän se päivä sit menikin, vielä kun oli yhdistyksen kokous iltapäivällä ja kaverit tuli sen jälkeen grillaan meile, niin jopas taas on kello puolenyön ennenku koneelle ehdin uudelleen. :)
En nyt jaksa hirveesti kirjoittaa, ku uhosin jo 1,5 h sitten meneväni nukkumaan. Mut meillä siis on käynnissä pari projektia - unikoulu, jonka tavoitteena on poistaa yöheräilyt ja etenkin yösyönnit + imetyksen lopetus. Olin viikonloppuna yhden yön pois tytön luota, ja huomasin, etten todellakaan kaipaa imetystä ja että tyttö pärjää ihan yhtä hyvin pullolla ellei jopa paremmin (oli tissillä koko yön ennen poissaoloa ja poissaolon aikana söi vissiin vain 2 tai 3 kertaa, muuten nukkui hyvin). Viime yönä tyttö heräs itkemään 23, niinku viime aikoina joka ilta. Tassuttelin, tarjosin vettä ja tuttia ja tätä kaikkea yhä uudelleen, kunnes yhtäkkiä otti vettä, veti henkeä, otti tutin ja nukahti. Seuraava herätys oli joskus viiden maissa, nukahti miehen tassutteluun pari kertaa, mut heräs aina uudelleen ja vähän vaille kuusi annoin " aamumaidon" tissistä, joka vuoti jo ihan valtoimenaan... sit nukuttiin vielä melkein yhdeksään koko perhe! Aivan ihanaa...! Aamupuuro maistui taas niin mainiosti tytölle, että kyllä huomas ettei ollut yöllä syönyt.
Tänä iltana tyttö nukahti kiltisti, eikä ole vieläkään kuulunut pihahdustakaan. Jännityksellä odotan, kuinka loppuyö menee...
---------------------------------------- ---------------------
Ja loppuyö meni niin, et tyttö heräs ekan kerran neljän jälkeen ja isänsä tassutteli, tutitteli ja vesitteli uneen, pari kertaa yhteensä heräsi ja sit nukkui puoli seitsemään asti! Tarjosin tissiä, mut se ei enää kiinnostanut ja nukuttiin taas yhdessä yhdeksään (jotain typy siinä välissä välillä önisi, mut nukahti uudelleen itsekseen). Eli niin vaan todettiin taas, et äiti oli kaiken nukkumisen esteenä... :)
Juups, mut nyt pakkailemaan, et päästään liikkeelle ennen iltaa...
-Osse ja typy ihan pian 8kk
Mun silmät ei saanut osumaa tähän pinoon ;)
bejbi. Minä olen antanut seuraavia lihoja ja enempää en keksi: naudan jauhelihaa, kalkkunan jauhelihaa, kanan fileesuikaleita, porsaan suikaleita, seitiä ja kirjolohta. Käytän aika paljon myös valmiita pakastevihanneksia, kuten herne-maissi-paprika, vihannessekoitus, porkkana-kukkakaali-parsakaali, puutarhurin vihannekset ja tietenkin lisäksi tuoreita vihanneksia. Laitan aina soseisiin pottua, mutta joskus laitan lisäksi juuri riisiä tai pastaa. Jos ei laita pottua sekaan niin soseesta tulee aika tönkköä ja Ida meinaa tukehtua¿
Noelkin osaa jo nousta istumaan! Aikaisin on poika treeninsä aloittanut ;)
Hyvin kuulostaa D:n unikoulu menneen!
Amyn ja Emmin illat ja yöt kuulostaa ihan meidän touhuiluilta! Illalla 45min-1h ajan saa käydä neitiä koko ajan laittamassa makuuasentoon, eilenkin nukahti vasta klo 22.30! Yölläkin edelleen jatkuvasti kitistään! Mies on tehnyt juuri 12 päivän työputken ja en ainakaan ensi yönä viitsi vielä laittaa miestä vahtivuoroon. Mua väsyttää ja kiukututtaa aina yöllä ja aamulla kun Ida herää. Mutta tunnin päästä heräämisestä se menee ohi ja päivällä ei väsytä ollenkaan ja kas kummaa illalla en meinaa taas saada unta. Ehkä sitä jo etukäteen stressaa tulevaa yötä. Kyllä tässä jo välillä kaipaa niitä öitä, kun Ida oli vastasyntynyt ja tiesi että yöllä herätään tasan tarkkaan vain syömään ja heti nukahdetaan takaisin unille :D
Viiperolle hyvää hääpäivää huomenna :)
Open Aino oli päässyt saunomaan :) Ida oli saunassa ekaa kertaa 2kk iässä ja ihan vaan alalauteilla mutta parkuhan siitä pääsi. Nykyään käydään kerran parissa viikossa ja onhan se löylyn heittäminen aika jännää ja vähän pelottavaakin Idan mielestä (meillä siis pakko heittää löylyä kun alalauteille muuten jäätyy :D).
Ida meinasi herätä tänään jo ennen klo 7! Meillä on entiset 12-13 tuntiset yöunet huomattavasti lyhentyneet sen aamumaidon lopettamisen jälkeen :( Mutta eipä se ole nälästäkään kiinni, kun puuroa huolii vasta tunnin päästä heräämisen jälkeen.
Me mennään tänään miehen kanssa metsästämäään Idan huoneeseen mattoa ja olohuoneeseen uusia huonekaluja. Saas nähdä mitä löytyy :) Ida menee mun äidille hoitoon, kun ei sitä jaksa kukaan kantaa kaupoilla ;) Eilen otettiin muuten uusi turvaistuin käyttöön!
Osse, löytyikö neidin huoneeseen matto?
oli tulla vielä nauramaan tänne, kun isot enskat sekoilee... harvoinpa sitä kolme pinoa on yhdelle viikonlopulle... :D
MM, ostin Anttilasta tarjouksesta punaisen pyöreän (130 cm halkaisijaltaan) maton. Kovasti pähkäilin sellaisen viidakkomaton kanssa, mutta aattelin sit, et tuo punainen menee pidempään. Typy istuskeli onnessaan siinä tänään, ku aiemmin on joutunut olemaan ilman vaippaa ihan vaan parketilla ja ilmeisesti matto oli paljon lämpimämpi pyllyä vasten. :)
Oli muutenkin ihana tyttö, kun annoin pitkästä aikaa sellaisen laulavan elefantin, siis joka tönäistessä rupeaa soittamaan musiikkia. Tyttö on tottunut vaan sellaisiin laulaviin leluihin, joita pitää tietystä kohti painaa et laulu kuuluu, ja oli niin hauskan näköinen kun yritti pähkäillä, et mistä hänen pitää painaa, et musiikki alkaa. :D
Sit piti vielä kertoa, et hurjan motorisen kehityksen päätteeksi meillä alkoi vihdoin puheen kehitys! Juttua riittää ja ihan selkeästi yrittää kovasti toistaa meidän puheita perässä. Eilen oma-aloitteisesti sanoi monta kertaa isi, kun odotettiin kaupan pihalla miestä, ja kun vihdoin tuli kaupasta ulos, tyttö katsoi kohti ja hoki i-shi i-shi. Ja tänään miehen perässä sanoi äit-thi. Mut kyllä se isi oli ihan selkeä eka sana, eikös se niin mene...
Juu, mut nyt oikeesti pitää mennä...
-Osse ja typy päikkäreillä
pikaisesti kun Eveliina nukkuu..
Eve oli 30.6 8140g ja 68,5cm. Ja niitä alahampaita on meillä tehty jo useampi viikko. Ei kyllä kiukuttele tai mitään, mut näkee että kohta ne tulee. :) Eihän niitä maissinaksuja hampailla syödä, meillä siis ainakaa. :) Neiti tykkää niistä ja ne on pelastanut monta aikuisten ruokailuhetkeä.
Ja vähän kuulumisia..
Nyt on neidille varustettu ensiapulaukku. On aineet kuumeeseen/kipuun, amppareihin/käärmeisiin, ripuliin, itikoihin ehkäisevästi ja jos pääsee pistämään ja aurinkorasvaa. Löysin Eucerin +6kk voidetta. :)
Illalla alkaa taas pakkaaminen ja vaihdetaan yöpaikka tänne minun vanhempien luokse. Yritän ensi viikon aikana päästä nettiin, mut jos ei kuulu niin hyvää ensi viikkoa. :)
Bejpi ja Eveliina 6kk 1vk
Hih, olipas monta aloitusta tänään! Meni hetki ihmetellessä, että mihinkäs pinoon sitä pitäisikään kirjoitella.
Pikku-Q on oppinut ihania uusia temppuja! Ja onnea hoitopaikasta, kiva että saitte viimeinkin vahvistuksen asialle.
Viiperollakin on hienosti sujunut Aleksin kanssa pinnisprojekti, kiva! Hirmuisesti onnea huomiselle, nauti täysin sydämin juhlapäivästä!
Pikku-Millille onnea kihlauksesta! Hienoa kuulla että reissu meni hyvin. Katselin Aksun kuvia ja voi vitsi miten pienestä miehestä on kasvanut iso!!
AA:n Ainollekin on iskenyt kuuluisa eroahdistus, jey! No, kyllä se nopsasti ohi menee. :)
Vai Tikrulla vauvakuumetta? ;) Ei kun Ronskulla vauvarokkoa, niinhän se olikin. =) Kiva kun tekin olette nyt täällä isojen puolella!
Kandi, ikävää että Noelin sydämestä löytyi vielä häikkää. Onko tuo korjauskatetrointi iso operaatio?
Amy & Ope, ei meilläkään mikään huima kehitystahti ole. Kyllä ne vauvelit varmasti omaan tahtiinsa oppivat ja ennemmin tai myöhemmin ottavat kiinni nuo edelle kirineet pienempänsä. :)
Amylle vielä tuosta stressaamisesta sun muusta. Meillä on ollut hyvin samantapaista viime aikoina. Oonkin ihmetellyt miten sitä jaksoi paremmin sillon kun Aino oli ihan pieni, nyt nuo yöheräilyt vie ihan kaikki voimat. Kai sitä tosiaan on ehtinyt tottua hyviin yöuniin. Meillä on ehkä pikkaisen helpottanut nyt, mutta Aino nukkuukin taas vieressä ja nukahtaa illalla kainaloon. Ei ehkä kovin kaukonäköistä, mutta mun oli pakko ajatella jo omaa jaksamistakin kun alkoi tuntua että pää hajoaa.
Ihan hirmuisesti olis ollu muutakin kommentoitavaa mutta aika ei nyt anna myöten. Ainolla on tänään sellainen ¿roikun koko ajan äidin jalassa kiinni¿ ¿päivä.
Eka hammas on vihdoin viimein tulossa läpi, sahalaita tuntuu alaikenessä. Onhan tätä ekaa hammasta jo odotettukin!
Aino myös oppi pari päivää sitten vilkuttamaan. Nyt kun sanoo hei hei ja heiluttaa kättä pikku apina tekee perästä. Tosi suloista! =)
Me tytöt aletaan nyt valmistautua kaupoille lähtöä varten.
Hyvää viikonloppua!
Karssuli & Aino 9kk
[color=#8B008B]Pieni visiitti tuolta pienempien puolelta.. Ekaksi VIIPEROLLE ihanaa ja ikimuistoista hääpäivää jos satut vielä lueskelemaan.. :)
Ja GALLUP: Kertokaas ketkä on vauvauintia harrastaneet, miten toteutitte kylpyveden viilentämisen + suihkut ekoja kertoja? :) Ok, kylpyveden viilentäminen on aika iisi, mut suihku vähän jänskättää.. Oonan eka uintikerta on 4.8., joten täytyy hiljaksiin aloitella. Myös se miten olette toimineet vauvan kanssa sinne uimahalliin mennessä, mitä kaikkea teillä on ollut mukana ja miten käytännössä olette toteuttaneet suihkut + vaipan & uikkarin laitot yms.. Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan! :)))
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Mammis & Oona 12+ vkoa :) [/color]
piti tulla VIIPEROLLE toivottamaan onnea huomiselle!!! :) Pian oot sinäkin rouva! :)
Han ja Sampo 5kk
kai mä voisin kirjoitellakin kun tän valitun aloituksenkin tänään tein:)
ronja pissas tänään pottaan! eli ostettiin kaupasta potta kun aattelin että aletaan aamusin istuttaan. no kun tultiin kaupasta niin syötiin ja oli vaipanvaihdon aika niin aattelin et miks en nyt jo kokeilis. eka tyttö meinas kumartua pois potasta, mutta kun istuin seuraks niin meni ehkä max 20 sekunttia kun lorina alkoi:) eli luottavaisin mielin jatketaan kokeilua.
mammis: mehän ei tota kylpyveden viilennystä kovin hienovaraisesti ehditty tehdä, kun paljastu että päästiin vauvauintiin vain noin viikkoo ennen kuin uinti alkoi. eli ehkä yks kylpy oli välissä. mutta tyttö otti viileämmän veden ihan ok, taisi jopa tykätä tuosta vähän viileämmästä enemmän. ja suihkuttelu, sitä oon huono kommentoimaan, koska en oo ite koskaa suihkuttanut, kylvettänytkin vaan ehkä kaks kertaa. mut siis meillä mies ottaa tytön suihkuun jos menee itekkin (siis ei aina vaan silloin jos on suihkuaika) ja istuu tuossa saunajakkaralla niin että tyttö on sylissä. meillä ronja on tosiaan myös vauvauinnissa suihkussa isin kaa, helpottaa meidän tilannetta ettei olla siellä samassa suihkussa niiden noin yhdeksän muun äidin ja lapsen kanssa.
viiperolle onnittelut multakin.
osselle jaksuja unikoulu-kokeiluihin. mun mies kovasti suunnitteli että loma-aikanaan (joka alkoi tänään) pitää tytölle unikoulun, mutta saapa nyt nähdä.
nukkumisesta yleisesti. se on kyllä hassua kun niinä öinä kun saa jotenkuten nukuttua, on seuraavana päivänä virkein. eli jos huono yö (mikä meillä on noin 4 heräämistä, tuttia suuhun jne) niin on tietty väsy. mut sit taas jos on ehkä vaan yks herääminen tai ei ollenkaan niin taas on aamulla väsy, ehkä silloin hyvin nukutun yön jäljiltä univelka nostaa päätään ja muistuttaa itsestään.
miamik: voiko noita soseita joissa on pastaa tai riisiä niin pakastaa? ei oo vielä ajankohtaista mutta vastaisuutta varten kysyn. mä just tänään keittelin tossa ekaa kertaa kanan lihaa ja pakastin. (oon yrittänyt metsästää pitkään silikonisia jääpalamuotteja kun mä en saa noista kovamuovisista niitä kuutioita helposti irti. niin tänään löysin biltemasta:) ja nyt ronjaa odottaa pakastimessa sydämen muotoiset kanakuutiot:))
bejpi: musta tuntuu että meillä on kans hampaita tehty jo pidempään mutta ei näy ei. mun täti veikkas että saattas jopa tulla ylös ennen alahampaita.
nyt ei illalla jaksa enempää, sori:)
huomenna anoppilaan niin ronja pääsee taas leikkipuistoon:)
terkuin tikru ja ronja 6kk+
Eilisiltaisen purkaukseni jälkeen Emmi päätti olla ihana vauva ja nukkui aamuun varttia vaille kahdeksaan inahtamattakaan. Mähän tietty heräsin kolmelta ja kuudelta odottelemaan, että koska huuto tai itku alkaa, mutta mitäpä siitä, kun tulos oli tuo. =) Kiitos vaan tsemppaajille! Helpottavaa kuulla, etten ole ainoa (siis vaikken näitä tuntoja ja tilanteita muille toivokaan). Ja siis kuten Karssuli totes niistä yöunista (olikohan täällä vai taaperopuolella?), niin taas on parempi olo kun sai itse nukkua.
Tänään olikin tosiaan vauhtipäivä. Oltiin Emmin ja mun ystävän kanssa Ideaparkissa, Iittalan lasimyymälällä ja sitten vielä Parolassa käytiin Penkolassa, josta tein kivoja body-löytöjä. Neiti nukkui menomatkalla vajaan tunnin, paluumatkalla vajaan puol tuntia ja jopas vaan iltauni tuli jo kasin aikaan. Jee-jee! Koko päivän neiti oli kuin itse aurinko ja ystäväkin totes, että Emminhän voi ottaa uudestaankin shoppaamaan. =)
Ossen typy jutteleekin jo - ihanaa! =) Meillä ainoa vähänkään lähelle oikeita sanoja oleva " sana" on vaava (kun oikein äiti taivuttaa, niin eikös se ole vauva? =) ).
Bejpille ja poppoolle mukavaa lomaviikkoa! Älkää antako sääskien syödä... ;o)
Mammis: meillä vaan alettiin ottaa Emmi mukaan suihkuun kotona. Toinen meistä meni ekaks suihkuun, toinen riisui Emmin ja vei suihkuun, otti takas ja puki päälle. Emmi tykkää kovasti suihkuilusta. Vauvauinnissa mukana on ollut turvakaukalo, johon vauvan voi laittaa, kun itse suihkuilee tai pukee, pari pyyhettä, muovitettu frotee, jolla suojaa sen kaukalon ja yks hyvä vinkki on pala sellaista pehmeetä kylppärimattoa, jonka päälle vauvan voi kans laskee siellä suihkutiloissa ym. Hallilla ensin toinen meistä on käynyt suihkussa ja toinen sillä aikaa riisunut Emmin ja suihkussa käynyt sitten hakee Emmin suihkuun ja uikkaria pukemaan. Uinnin jälkeen toinen meni ekaks suihkuun ja pesulle ja pukemaan, toinen hiukan myöhemmin Emmin kanssa. Kun ekaks lähtenyt oli pukenut, kävi hakemassa suihkutetun Emmin ja puki tälle päälle ja toiselle jäi aikaa pestä ja pukea. Meillä nää vaihdot oi helppoja, kun uinnit oli uimalan tilaussaunalla, jossa miesten ja naisten pukutilat/suihkutilat on lähekkäin. Ja sitten kun homma alkoi toimia uimalalla, niin siellä kyllä pärjäs yksinkin vauvan kanssa. Sekavasti varmaan selitin, mutta eiköhän tuosta jotain vinkkiä saa... Mukavia uintihetkiä!
Ronjakin on päässyt pottailun makuun - siitä se lähtee! =)
ja loppuun vielä Viiperolle ja perheelle oikein mukavaa huomista päivää ja paljon onnea!!!
Nyt suihkuun ja sitten jotain muuta kuin surffailua...
-Amy ja Emmi jo unten mailla-
...Me ollaan vieläki täällä mun porukoilla Heidin kanssa ja en oo MONEEN MONEEN päivään käyny koneella, joten oon enska kuvioistakin ihan pihalla. Vähän koitin pinoja vilkuilla.. Kauheesti oli kaikkee uutta kaikilla!
Me ollaan huomenna lähös täältä takas Tampesteriin, josko sit taas vähän aktivoituis koneilemaan. Tosin eipä meitä kauheesti täällä oo kaivattu, että hiljaiselon jatkuminen ei niin vakava juttu oliskaan. ;)
Oon ollu täällä TOSI väsyny ja pinna HIRMU kireellä. On ollu tosi raskas viikko... ja mun porukoidenki kuviot on miten on! :( Ja sit tuli vähän Amy-ilmiö.. eli kun luin muiden enskojen pottailuja, unikouluja ja uusia taitoja ym., ni tuplaantu tää olo.. :( Noh.. Onneks pääsee huomenna täältä pois. Miestäkin on jo niin ikävä.
Voikaa hyvin!
Burde ja Heidi 9kk
PS. Kandille jaksut Noelin sydänjuttujen takii + Millille isot onnitteluhalit kihlauksen johdosta! :) Ja kiitos kortista!
Meidän unikoulu on sujunut ihan yli odotusten! Viime yönä jo päästiin siihen, et mun ei tarvinnut kertaakaan nousta sängystä (pinnis on ihan vieres, mutta kun pohja on alhaalla ei sängyssä maaten jaksa kauaa tassutelle kun alkaa sattua olkapäähän, käteen tms.). Pari kertaa annoin tutin (kai?) ja kerran joskus 4.30 aikaan hetken tassuttelin (varmaan alle 5 min). Eilen aamulla sain jopa D' n jatkamaan unia klo 5 heräämisestä 25 min tassuttelulla. (Yleensä nää on vaatinut tunnin tappelun ja nukkumaan D on käynyt ihan hikisenä huutamisesta. Nyt ei edes itkenyt paljon mitään.) Myös päikkäreille meno on helpottunut paljon.
Q tai muut, jotka kestoilette öisin: Miten paljon teillä on imuja vaipassa? Mitä materiaalia ja montako kerrosta? Mä olen ajatellut siirtyä kans yöllä kestoihin nyt kun pissaa ei tule enää litrakaupalla, mut olen ihan hukassa imujen määrän kans.
Amylle, Opelle ja muille voimia! Eipä se meilläkään mitään helppoa ole aina ollut, mutta nyt toi unikoulu on jotenkin helpottanut koko elämää. Päivällä ruoka maistuu (maitoa ei tosiaan mene sitä 5 dl päivässä :S), yöt on helpompia, poika iloisempi ja äiti levänneempi.
Osselle ja perheelle tsemppiä unikouluun! Hienosti teilläkin on sujunut :).
Jenni
Voih, siellä varmaan parhaillaan valssataan häävalsseja. :) Onnea Viipero sinulle ja miehellesi - paljon rakkautta teille koko elämäksi!!!!
Burdelleko oli tullut ahdistus lukiessa muiden juttuja uusista taidoista ja onnistuneista unikouluista jne.? Mistäs teillä neidin kanssa kenkä puristaa? Mä oon ollut siinä käsityksessä, että Heidi on oikein iloinen ja reipas tyttö ollut koko ajan tähän asti. Jos nyt on tullut jotain hankaluuksia eteen, niin älä lannistu! Kuten Amyn luona treffeillä huomasitte, niin pikku-quukin tosiaan oli oikea pikkuriiviö jonkin aikaa. ;) Ei sujunut syömiset, ei pottailut, ei vaipanvaihdot eikä yhtään mikään! Pikkasen oli hermojaraastavaa, mutta kyllä siitäkin onneksi selvittiin.
Mutta voi kun osaisin olla yhtä tarmokas ja päättäväinen kuin Jenni! D:n unikoulu on kyllä mennyt niin mallikkaasti! Ja hienoa, että syömisetkin vihdoin maistuu! Daniel on viimeaikoina kasvanut niin hyvin, että vaikka välillä olisikin vähäruokaisempia päiviä niin ei niistä kannata huolestua. Teidän poitsuhan on jo varmasti ihan plussakäyrillä!
Toisin kuin meidän quu... Tossa 10kk kohdalla musta tuntui, että se on saanut jo vähän lihaa luidensa ympärille ja näytti joskus masusta jopa pullealta, mutta nyt se on mun mielestä taas hoikistunut. Toivottavasti edes pituutta olis tullut vähän 1v. neuvolaan mennessä. Meillä onkin ollut noi syömiset niin taistelua viime aikoina, että ei ihmekään, jos poika ei liho. Toivottavasti tääkin on joku vaihe vaan. En silti oo kovin huolissani, kun quu on taas niin iloinen hosuheikki!
Yleensä aamupuuro menee hyvin ja aamumaitoakin menee koko pullo. Lounas onkin sitten yleensä pelkkää pelleilyä. Pikku-quu lappaa ruokaa sormillaan samaan tahtiin ulos suusta, kun yritän lappaa sitä sisään. :/ Vihanneksia ja leipiä se jyystää hetken ja sitten heittää ne lattialle, kuten oman lusikankin. Sotku on sen mukaista! Eilen olin kuntosalin lapsiparkissa syöttömässä quuta, ja yksi n. 5-vuotias tyttö tuli siihen kauhistelemaan, miten paljon quu sotkee. Se toi jopa paperia, että voidaan pyyhkiä sotkut. Vähänkö mua nauratti! :) Välipala maistuu yleensä quulle hyvin (jugurttia, banaania, viinirypäleitä, luumua, persikkaa tms.) ja jos lounas ei ole uponnut ollenkaan, päivällisellä menee yleensä onneksi iso purkillinen ruokaa. Eli onneksi quu syö kuitenkin noita liharuokiakin ainakin yhden purkin päivässä, niin se saa tarvittavat proteiinit jne.
Jennin kertomuksista rohkaistuneena ajattelin kuitenkin, että meilläkin voitais alkaa hioa taktiikkaa, jotta quusta tulis pikkuhiljaa Iso Poika. Eli nyt päätettiin miehen kanssa, että aletaan aina systemaattisesti tarjota ruokajuomana maitoa nokkamukista. Tähän asti ollaan siis annetty vettä nokkiksesta ruoan yhteydessä ja ruoan päälle sylissä pullosta maitoa. Näin siksi, että quu ei ole osannut kunnolla juoda nokkiksesta, kun alaleuka *hieman* vuotaa. Nyt sekin sujuu jo aika hyvin niin jospa päästäis jossain vaiheessa eroon tuttipulloista. Ei siis vielä kiirettä, mutta pikkuhiljaa. Välipalan päälle ollaan annettu vielä maitoa, mutta nyt päätettiin, että koska välipalalla on jugurttia, maitotarjoilu loppuu siinä yhteydessä kokonaan. Laskettiin nimittäin quun päivittäinen maitomäärä, ja se oli jopa 7-8 dl! Miten ei olla tajuttu tota aikasemmin? Tuntuu, että ollaan oltu jotenkin ihan hölmöjä viime aikoina näissä ruoka-asioissa, ihan hukassa! Eihän quu enää ole mikään maitovauva, eli toi maitomäärä varmasti täyttää turhaan mahaa ja myös siksi ei kiinteät kunnon ruoat maistu tarpeeksi hyvin. Kokeillaan nyt tätä taktiikkaa ja raportoin sitten, miten menee.
Niin ja vaikka noissa maustetuissa jugurteissa tosiaan on enemmän kuin vain *ripaus* sokeria, niin aiotaan silti antaa niitä jatkossakin. Olkoon se meidän ainoa pahe. :) Eihän ne nyt myrkytettyjä sentään ole. Kuitenkin niitä maustettuja syö esim. 3v lapset tai muutkin isommat, joten ei ne nyt niin kamalan vaarallisia loppupeleissä voi olla.
Jees, nyt saunaan! Pikku-quukin on vielä hereillä, kun vetäistiin koko perhe megapäikkärit eikä poitsua nyt tietenkään nukuta yhtään. No, yleensä toi sauna on aika tehokas ja sen jälkeen alkaakin sopivasti silmät lupsua. :)
-Q- ja -q- huomenna 11kk
jenni_117:
Q tai muut, jotka kestoilette öisin: Miten paljon teillä on imuja vaipassa? Mitä materiaalia ja montako kerrosta? Mä olen ajatellut siirtyä kans yöllä kestoihin nyt kun pissaa ei tule enää litrakaupalla, mut olen ihan hukassa imujen määrän kans.
Meillä on riittänyt yökäytössä ihan sama mitä päivälläkin, eli nepillinen sisävaippa, jossa sellainen buusteriläppä (Iguleelta Cuddle Buns oma) sekä mun tekemät hahtuvavillikset. Päivällä käytetään päällä PUL-kuorta eikä villiksiä. Onhan se sisävaippa ihan litsläts märkä aamulla, mutta ei oo tullut läpi.
-Q-
Olin tänään katsomassa kaverin 6 päivän ikäistä tyttöä ja voi että sentään. Vauvakuume nousi taas pykälän verran ylöspäin :D
Ossen typy jo " puhuu" . Ida on kyllä liikunnallisten taitojen myötä unohtanut höpötykset. " Tä" on ainut mitä hokee. Tällä hetkellä vain osoittelee kaikkea ja kiljuu. Tällä mammalla siis soi koko ajan korvissa ;)
Tikru (meinasin taas laittaa sun oikean nimen), mä oon ainakin niitä riisejä- ja pastaruokia pakastanut. Jos ei " uskalla" niin kyllähän niitä voi aina pikaiseen pienen määrän keittää kun ainakin riisit menee hyvin potun ja vihannesten seassa muusiksi :)
Jennin tavoin minäkin olen miettinyt yökestoilua, mutta Ida pissaa ihan tajuttomia määriä öisin. Fuzziin ei mahdu niin paljon tavaraa ettäkö se piisaisi ;)
Meillä on ollut taas pari päivää syömiset ihan taistelua! Mutta hyvin tuo tuntuu tissiruokinnalla pärjäävän :)
Viime yö meni meilläkin aika hyvin. Ida nukahti klo 21.30 ja heräsi 2 kertaa. Nousi tuolloin seisomaan ja nukahti kyllä heti kun laitoin makuulle. Klo 7.15 heräsin kiukutteluun ja päätin etten varmana nouse vielä ylös kuuntelemaan sitä kitinää, joka eilenkin jatkui aikaisesta aamusta KOKO PÄIVÄN! No, klo 7.45 neiti oli taas täydessä unessa ja kympiltä noustiin tähän aamuun hyväntuulisina :)
Olen muuten miettinyt noita yöheräilyjä. Aina kun Ida herää kitisemään tai nousee yöllä seisomaan, niin peiton alta tulee voimakas pissin haju eli ihan kuin neiti olisi juuri pissannut. Voisikohan olla että Ida herää " pissahätään" ja sen takia havahtuu hetkeksi hereille?
Me saatiin iltasella vähän surullisia uutisia. Idan 51-vuotiaalla vaarilla on aivoverenvuoto (miehen isällä) :( Huomenna saadaan lisätietoja, mutta ainakin vasen puoli on halvaantunut!
Kyttään täs samalla imuja huuto.netistä.. Pitäis saada vähän lisää taskuvaippoja ostettua ja imuja (meidän imuista iso osa on niin leveitä, ettei mahdu kapeampiin taskuihin :S).
D otti eilen ekoja askelia ilman tukea. Hiukan (aika paljon) houkuttelua se vaati kyllä. Myöhemmin sit tepsutteli pari askelta itsekseenkin, mut tänään taas ei.
Viime yö meni samaan tahtiin (eli ei kunnon heräämisiä). Tosin pari kertaa D ihan itki unessa, mut yläkulmahampaat on ihan just tulossa läpi. Joko hampaista siis johtu tai kävelystä, mut veikkaan hampaita.
Q: D on mennyt pituudessa +-käyrällä 10 kk asti. Meidän poitsulla maha on ihan hirveä pallo koko ajan. Jalat ja käsivarret vaan on ruipelot ja kylkiluut melkein näkyy päälle. Teillä kyllä maitoa menee niin paljon, et se voi vähentää ruokahaluja. (D saattoi juoda ton määrän maitoa päivässä silloin, kun ei syönyt mitään.) Meillä kans aiemmin mukista tuli liikaa, mut nyt D on oppinut juomaan nätisti jopa Nuby-mukista (mikä sotki eniten ennen).
Ehkä ens yönä rohkaistun laittaan keston, jos villikset on kuivuneet. Mulla on sellasia paksumpia sisävaippoja ostettu joskus aiemmin jo yökäyttöön. Eli niitä ajattelin joillain lisäimuilla ehkä ja villikset päälle.
D heräs, joten lopettelen nyt..
Me ollaan neidin kanssa oltu yö kaksistaan, kun mies jäi eilen kaverinsa kolmekymppisille ja yöksi sitten sinne, kun juhlat oli tunin matkan päässä kotoa. Mäkin siellä juhlissa kävin ja Emmi oli sen aikaa mun vanhempien luona mökillä. Illalla tultiin kotiin ja voi veljet, mikä ukkonen täällä oli. Onneks Emmiä ei vaivannut lainkaan ja mäkään ihme kyllä en kauheasti pelännyt. Yö meni aivan loistavasti. Emmi nukahti ysiltä, heräs puol seiska, jolloin annoin pullon maitoa ja siitä jatkettiin sitten puol ysiin unta. Ihanaa! Aamunkin neiti on ollut hyvällä tuulella ja nyt ekoilla päikyillä. Mun tarttis pestä pyykkiä, kun tiistaina on reissuun lähtö ja huomenna olis jo hyvä pakata. Ollaan kauheasti meititty, että mihin aikaan olis hyvä lähteä ajelemaan, jotta Emmi nukkuis mahdollisimman paljon. Illalla se olis tietty helpoin, mutta sitten liikkuu noita nelijalkaisia sen verran, ettei sen takia viitsis. Ja aamulla ei jaksa herätä niiin aikaisin, että Emmi olis vielä yöunilla. No, kai se vaan täytyy jotenkin päikkyaikaan lähteä ja pitää sitten Emmin tahtiin taukoja, sillä matkaa on joku 350-400km.
Ja tosiaan oli ihana tuo viime yö, kun edellisenä Emmi yhdentoista ja yhden välillä itki ja heräili yli kymmenen kertaa. Siinä alkoi taas usko ja kestävyys loppua. Onneks siitä eteenpäin nukkui sitten rauhallisemmin.
Emmi on alkanut päästä istumasta konttausasentoon. Jos alusta on sopiva, pysyy jonkin aikaa siinä, mutta jos alusta on liukas, liukuu siitä hillitysti masulleen.
Burde, vai ei olla teitä kaivattu... ;o) Mielessä olette olleet, mutta kun tää mun naputtelu on ollut tällaista lähinna narinaa viime aikoina, niin ei oo tullut huhuiltua ketään. Kiva kun pääsette taas kotiin! =) Miten muuten sisustussuunnittelu+urakka eteni?
D:n unikoulu on ollut menestys - hienoa! Ja ruokakin alkaa maistua - hyvä,hyvä!
Pikku-quusta tehdään isoa quuta, ja kohtahan sielläkin se vuosi napsahtaa mittariin. Voi apua! =) Toivottavasti ruokailut helpottuu sielläkin!
MM: kyllä ihan hyvin voi olla pissa heräilyjen aiheuttajana. Emmi saattaa edelleen havahtua ja alkaa itkustaa omia pierujaan. Eli herkällä on välillä pienten unet. Nuo on vaarallisia nuo ihan pikkuisten luona vierailut... Mutta on ne vaan suloisia! =) Voi, kuinka ikäviä uutisia olitte saaneet. Voimia teille ja toivotaan, että Idan vaarin kunto paranee!
Nyt kuitenkin lukemaan Hesari loppuun ja jatkamaan pyykkiurakkaa.
Tällä kertaa taas vähän tai oikeastaan aika paljonkin paremmalla tuulella, Amy ja Emmi unilla
[color=red]Kiitos kaikille onnitteluista!! Nyt on ajatukset vielä niin toisaalla, että pikaisesti vasta selasin teidän jutut läpi, ja jätän kommentoinnit myöhemmälle.
Nyt sitä sitten ollaan rouvia :) Voi olla että menee hetki ennen kuin tottuu tuohon uuteen sukunimeen. Ja sormusta pitää ihailla joka välissä ;)
Kaikki sujui tosi hyvin, pieniä kommelluksia sattui mutta ne kuuluu asiaan. Vieraat viihtyivät, ruoka oli hyvää ja oli ihanaa kun sai nähdä paljon ystäviä ja tuttavia ja jutella kaikkien kanssa. Kirkon käytävälle astuminen jännitti aivan sairaasti, kun liki 200 silmäparia tuijotti meitä...huh, sydän löi varmaan kahtasataa. Mutta siitäkin selvittiin. Miehen sisko lauloi meille kirkossa ihanan itse säveltämänsä laulun, siinä meinasi itku tulla vaikka muuten selvisin yllättävän vähillä kyyneleillä vaikka toisin luulin.
Aleksi oli sekä kirkossa että juhlassa tosi kiltisti, kertaakaan ei kitissyt vaan tuijotteli haltioissaan kaikkea uutta ja seurusteli ihmisten kanssa ihan innoissaan. Äitiä tietysti piti aluksi vähän vierastaa kun oli niin kummallisen näköiseksi laittautunut :D Yöksi A. meni kotiin mumman kanssa, ja oli nukkunut ekan unipätkän KAHDEKSAN TUNTIA mitä ei ole tapahtunut KOSKAAN. Liekö sitten korvike pitänyt olon kylläisempänä pitempään.
Hääyö vietettiin romanttisella mökillä järven rannassa. Aamulla olikin sitten jo kova kiire kotiin oman rakkaan pikkumiehen luo <3
Eli kaikki oli täydellistä, tai no, sää olisi voinut olla parempi - näin auringon tasan kerran pilkahtavan koko päivän aikana, kun olin imettämässä takahuoneessa, ja samantien se katosi pilvien taa. Vettä piskotteli mukavasti pitkin päivää. Lämmintä taisi olla +15 paikkeilla.
Mutta säästä huolimatta päivä oli oikein ikimuistoinen :)
Rouva Viipero & sulhaspoika Aleksi 8kk[/color]