♥ ♥ ♥ TAMMENTERHOJEN pe-supäivät ♥ ♥
Ja tässä ketopäivät uusin ylimpänä tyylillä
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10688950&p=1&tmo…
Kommentit (32)
Näistä terhojen jutusteluista on ollut paljon apua, kun olen välillä ollut äimän käkenä tämän ekan vauvan kanssa. Varsinkin alussa, kun Pintxolla oli aika paljon jotain koliikki-/mahakipu-/en-tiedä-mitä-itkuja, oli " kiva" kuulla, että muutkin kanniskelivat vauvojaan selkä vääränä ympäri asuntoa :D
Onnea mustalle_kissalle myös täältä (ja oliko joku muukin mennyt naimisiin?)! Meillä on ensi kuussa ensimmäinen hääpäivä. Saa nähdä, uskalletaanko jättää Pintxo mummolle hoitoon, että päästään juhlistamaan sitä, vai tilataanko pizzat kotiin...
En muista, onko tästä ollut puhetta, mutta oletteko siirtyneet jo käyttämään rattaita? Tämä meidän tyyppi venkoaa ja kiljuu vaunuissa, ja kääntyilee mahalleen sillä lailla, että jalka sätkii vaunujen laidan yli. Kohta varmaan sinkauttaa itsensä katuun sieltä. Pitäisi kai laittaa se jököttämään rattaisiin, mutta sekin tuntuu vähän hassulta, kun on sitten naama menosuuntaan.
Hyviä viikonlopunjatkoja kaikille!
P + P
Meillä taas pienen tauon jälkeen poitsu heräs puol 7 maissa ja äidin yrityksistä huolimatta tultiin alas toviksi ....
Syykin selvisi, poitsu teki heti ison kakan pottaan! Meillä ei ollakaan kakattu vaippaan varmaan pariin viikkoon, vaan potalle mennään aina ennen tai jälkeen iltapuuron ja tulosta syntyy. Joskus ei illalla onnistu niin sitten heti ekaks aamulla. Päikkäreiden jälkeen laitan myös jos vaippa on kuiva, niin heti tulee pissa.
TERVETULOA uudet terhomammat joukkoon kirjavaan! Aina mahtuu uusia " kasvoja" mukaan ;)
Tässä on tää viikko tosiaan vietetty miehen vikaa lomaviikkoa ja miehen tyttö on ollut täällä koko viikon, eikä koneellekaan oo päässyt ku tuo teini valvoo meitäkin myöhempään....!
Joten kirjoittelut jäänyt vähemmälle, pinot oon yrittänyt kahlata läpi etten ihan putoa kärryiltä!
Meille ei kuulu sen kummempaa, lihat aloiteltiin keskiviikkona ja ai että rupes peruna-kasvismössöt maistumaankin erilailla poitsulle ku joukossa oli lihaa! Hyvä kun ehdin suuhun lusikoida...
Haudutin possun sisäfilettä ja pakastin pienissä teelusikan kokoisissa annoksissa ja kun ite maistoin peruna-porkkana-possua niin eipä ollut hullumman makuista, ottaen huomioon ettei oo mitään suolaa & mausteita vaan ihan perus maut!
Muuten siitä tulikin mieleen, MITÄ PERUNAA ootte nyt antaneet vauvoillenne?
Kun en saa selvää tuosta uudet perunat vs. vanhat perunat ja neuvolakaan ei vastannut ku yritin soittaa!!
Järki sanoo ettei antais itäneitä vanhoja vaan mieluummin isompia uusia, mutta oliko se ZATUN neuvolasta kun sanottiin niille ehdoton ei?
Pitääkö tässä ruveta parhaimpaan kotimaisen perunan aikaan antamaan pakaste perunaa vai mitä, auttekaapa viksummat pliis!!!
MYRTILLE onnea päätökseen, kyllä se oma koti on aina kullan kallis ja sinne on sitten kiva noita mukeloita enempikin istuttaa ;)
Nyt taidetaan kaivata tätä mammaa aamutorkuille tissin kera, jatketaanpa juttua paremmalla ajalla!
Voikaahan hyvin kaikki!
Pupina & poitsu s.15.1
[color=darkviolet]Ekaksi tuli heti mieleen, ett [b]Maikkoo[/b] pysyittehän eilen kotosalla ettekä toteuttaneet suunnitelmaanne? Tulitte heti mieleen, ku teeveen ääressä istuin.
[b]Pupina[/b] juu mua niin valistettiin. Ja tosiaan vielä kysyin, ett tosiaanko annan ennemmin itäneitä vanhoja rupuja pottuja kuin uusia niin ei ehottomasti uusia :O Meillä ollaan niin alkumetreillä vielä maistelussa, ett sinällään helppo vielä mennä purkkiruokien parissa.
Teretulemast uusille vasta heränneille terhollisille ;) eiköhän tänne sekametelisoppaan vielä mahu.
Mä kävin sitten perjantaina kattomassa bändiä ja sain hartiakolotuksen kiitokseksi :/ karmee tuuli oli ja vaikka oli pilotti päällä niin kylmää sain. En tarennu olla ku jotain nelisen tuntia " reissussa" .
Voi jee. . .&%¤&#%¤& ukko sai nyt sitten idiksen, ett yhteen tapahtumaan pitää lähtee tältä seisomalta (istumalta). Eikä voinu illalla mittää sanoo. Ois kai rivien välistä pitäny herraa tulkita. Ja ihan muuta ohjelmaa oli suunniteltu eikä sillonkaa mutissu tästä toisesta!!
Toivottavasti ei saja.
Se on moro
Eli A:n synnytyksessä' tuli vauhtia ja dramatiikkaa,napanuora repesi ja aiheutti aivoihin hapenpuutteen mikä synnytti verenpurkauman.verenpuekauma liukeni ja jätti jälkeensä tyhjän " kolon" .Purkaus sijaitsi vasemmalla puolella liikeosiossa.
Lääkärit arvelivat silloin että alle kehittyy alaraajoihin jonkin asteinen liikunta vamma,mutta nyt on osoittunut että vamma onkin oikeassa kädessä.
Lääkärit arvelivat myös että A ei kehity yhtä nopeaan kuin ikäisensä mutta poika siis ylläti viime viikolla kääntymällä. :)
fys.terapeutti on käynytn 4 kk melkein heti akun kotiutumisesta 3 vko:n ikäisenä. jumppari on aktivoinut näitä kääntymisentaitoja ym. Ja opettanu minulle kuinka ja mitä harjoituksia tehdään päivittäin,monta kertaa päivässä.
Tällä hetkellä on a:n oikea käsi työn alla jos vaikka alkais tarttumaan leluihin ja tavaroihin sillä kädellä,se on pääosin tiukasti nyrkissä.
T:MK
ps.vastaan mielelläni jos tulee muita kysymyksiä.
PUURU: Meillä on Carenan kuomurattaat ja niistä saa käännettyä istuinosan kumpaankin suuntaan. Meillä ollaan pidetty jo 4kk asti rattaissa, välillä istuu kunnolla, suurimman osan on makuullaan tai puoli-istuvassa asennossa. Myytiin jo vaunut pois.
PUPINA: Meillä terkkari antoi seuraavan ohjeen; Uusia perunoita voi antaa sitten kun ovat " kukkarolle sopivan hintaisia" . Eli ei ihan ensimmäisiä mutta nyt vois jo varmaan antaa. Meillä syödään perunaa, uutta sekä vanhaa.
Nyt jo kihelmöi jaloissa; tämä mamma lähtee makuuasentoon.
Meillä muuten lähtee tänään taas porukat mökille. Tulevat ke tai to takas. Sit mahd. lähtevät anopin mökille heti pe-su. En paljon nää lapsia, miehestä viis.
T: birgit
Kylläpäs nyt on vaihtelevat ilimat, yhtenä hetkenä sattaa ja toisena paistaa aurinko ja sitte taas yhtäkkiä mennee synkäksi ja tulee jälleen... Ottaa tuostaki nyt sitte selevää :) *päivittelee kun ei tiedä lähteäkkö lenkille vai ei*
Juups, pitäis rueta imuria liikuttelemaan ku jaksais.. kuten Mary jo totesitkin niin bisi viikonloppu on ja huomenna tulee taas uusi vieras, naureskelinkin jo että meillä melkeen vieraat läpsystä vaihtaa =) Huomenna on sitten äitini vuoro ja hän on täällä viikon, isä liittyy seuraan viikonloppuna kun hänen lomansa alkaa silloin. He on kyllä mukavia vieraita kun tiedän ennemminkin saavani apua kuin " joutuvani" hommiin.
Vaikka nyt on kesä komeimmillaan niin olen tässä pohtinut jo syksyä/talvea ja lähinnä että minkä kokoista haalaria osais pojalle ostaa? Auttakaa kokeneemmat&viisaammat!!! Tuossa just yhessä lastenvaateliikkeessä oli välikausihaalarit ja talvihaalarit aika hyvässä alennuksessa ja aattelinkin että pitäis ostaa ku vaan tietäis mikä koko kannattaa ostaa...
Hermione: Onko teillä käytössä viittomia/apuviittomia " Iineksen" kanssa tai oletteko ajatelleet niitä ottaa käyttöön? Jos on käytössä niin ymmärtääkö " Iines" merkitykset tai osaako jo itse käyttää? Olen tässä mietiskellyt että voisi olla ihan hyvä hyöty muutamasta viittomasta itsellekin kun olen ymmärtänyt että vauva oppii niitä käyttämään ennen kuin puhuu... Meillä D on jo oppinut kädet ojentamaan kun haluaa syliin, miksi ei siis oppisi jotain muutakin tarvetta ilmaisemaan " viittoen" ...
Beijaflor: meillä ei ole tuota " ongelmaa" ollut, mutta meidän vierailla (joilla myös tammivauva) on niin ettei pullo kelpaa jos äiti on " rintojensa kanssa läsnä" .
Puuru: Meillä D on jo istunut rattaissa, lähinnä puoli-istuvassa asennossa ja viihtyy loistavasti. Lenkkeily on nykyisin niin miellyttävää kun ei tarvitse kiukkuavaa lasta ulkoiluttaa.
mutta nyt lähden hommiin,
-Rainy-
[b]Zatu[/b]: Luojan kiitos ei lähdetty,kun oli luvattu niin huonoa säätä...
Mennään vasta ens viikolla itten power parkiin.
Kauhee tuo tapaus kyllä,on ollut kyllä melekoonen ajatuskatko sillä likalla,kun noin teki!
Sen sijaan, oltiin eilen tangomarkkinoilla..tai no..tangovapaalla alueella oltii ja kerhos jatkoilla..tuli kyllä tanssijalkaa liikutettua :)
[b]Tervetuloa uusille![/b] eiköhän aina mahdu lisää porukkaa!
jassoo, nyt poika herppaa! alkaa olla väsyny.
joten myöhempään!
Maria
[color=blue] [b] Birgit[/b] kurjia noi selkävaivat.. iskiasvaivaisena voin kuvitella mitä ovat. Siitä tulikin mieleeni, että iskias ei ookkaan sitten raskausaikojen jälkeen enää vaivannut =)
Ettei vaan sulla oo joku hiusmurtuma tms joka ei näy röntgenissä, mutta magneettikuvassa kyllä? Kurjia noi kivut kun eksaktia vikaa ei löydy, ei tiedä miten hoitaisi..
Meillä katosi tv:stä signaali iltapäivällä. Ei oo löydetty vikaa.. piti käydä oikeen pihallakin kattomassa että onko anteeni katolla... Meillä kun tuolla samassa tolpassa kaikenlaista härveliä ja lisäksi lautanen ja tuuli joskus heiluttaa koko systeemiä niin että itteäki aiva hirvittää.. Pitänee huomenna paneutua asiaan, jos ei korjaudu mystisesti yön aikana..
[b]Puuru[/b] Meillä on välillä rattaissa, mutta jotenkin tuntuu vielä niin pieneltä matkustamaan naama menosuuntaan. Meidän rattaissa ei saa käännettyä -valitettavasti- kulkusuuntaa... Tosin vaunut ovat myös sellaiset, jotka saa rattaiksi ja ne ovat selkä menosuuntaan. Vaunut ovat aina kotona ja lähden niillä tästä aina lenkille. Tyttö haluaa jo olla puoli-istuvassa asennossa että näkee maisemia. Nuo toiset rattaat ovat aina autossa ja niihin saa tuon auton turvaistuimen kiinnitettyä-siitä kätevät kyllä ja silloinhan niissäkin on selkä menosuuntaan.
Tulipa mieleeni noista ratas+turvaistuin kombinaatiosta, että jos teillä on sellainen mahdollisuus, niin lukitkaa ihmeessä turvaistuin myös jalkopäästään kunnolla rattaisiin. Meillä meinasi käydä huonosti, kun turvakaukalo oli rattaissa niin, että kantoaisa oli käännetty taakse ja kummityttömme (3v) ottikin aisasta yhtäkkiä kiinni ja alkoi roikkua siinä. Turvakaukalohan olisi kipannut jos ei olisi ollut lukittuna etupäästään ja vauvakin oli vielä irti vöistä...
[b]Pupina[/b] uusista perunoista on sanottu, että ainakaan niitä pienimpiä ei saisi antaa kun niissä jotkut pitoisuudet ovat isoja. Itse en ole antanut uusia perunoita ollenkaan, kun niistä tehty sosekin on niin liisterimäistä. Olen tässä välissä nyt antanut piltin tai muksun peruna/porkkana ja kasvissosetta. Annokset ovat muutenkin vielä niin pieniä, ettei sitä montaa purkkia mee.. Aattelin tossa elokuussa ruveta tekeen itte soseita. Niin ja perunoista sellaisetkin, jotka ovat saaneet aurinkoa (=vihreitä) ovat kiellettyjen listalla.
Voi kauhia [b]musta_kissa[/b] kun teillä on ollut dramaattinen synnytys. Olen vissiin ollut täältä lomalla, kun on ihan mennyt tuo ohi.. Onneksi asiat nyt kuitenkin näyttävät olevan ihan ok! Niinhän nuo oireet kaiketi tulevat aina vastakkaiselle puolelle. Tuo fysioterapia on kyllä todella arvokas asia, monta vikaa on parannettu tai huomattavasti helpotettu sillä.
Meillä tyttö tänään päätti pelätä imuria! Itki aivan surkiana lattialla ku aloin imuroimaan, vaikka on siellä aina kun imuroin. Isänsä otti syliin ja ei auttanu. En kuitenkaan lopettanu imuroimista ja tytsi sitten kulki isänsä sylissä aina toiseen huoneeseen. Kumma juttu...
Jostain syystä tytsi pelkää myös isin parranoajokoneen ääntä.. Vissiin se surina on niin kova, että kammoksuu sitä. Jostain syystä ei kuitenkaan pelkää kotiparturikoneen ääntä.. Ota noista sitten selvää..
Oli kyllä kamala se Power Parkin tapahtuma! Täytyi tulla kyllä täydellinen ajatuskatkos. Surullista ja niin turhaa..
Tytsillä on nyt uusi leikki: laittaa harson naamalleen ja tuskin hengittää sen alla kun niiiiiiin jännittää.. jalat ja kädet sojottavat ihan tönkköinä sivuille ja vispaavat vimmatusti.. sitten kiskaisee harson pois ja naama on kuin hangon keksillä =D Onhan se tuota naamalleen kiskonut aikaisemminkin mutta nyt on tullut toi jännitys ja ilo kun harso otetaan pois...
jaahans...anteenisignaalikin löytyi olkkarissa....grhm...joku oli imuroidessaan tökänny anteenijohdon irti seinästä 8-o *viheltää*
nooooh...eipä tuo vedä kyllä vertoja meidän (=mun) auton reissulle apukuskin airbagin pois_toiminnasta_kytkemiseksi...
Perjantaina vierraillut serkkuni kertoi surullisen tapahtuman, kun hänen työkaverinsa 3 kk ikäinen tyttövauva oli kuollut pudottuaan hoitopöydältä :( -ei ole nyt tapahtunut siis, vanhempi juttu- Oli vaippaa kääntynyt ottamaan kaapista ja sillä aikaa oli vauva muksahtanut lattiaan. Hyväähän noi sukulaiset tietysti tarkoittavat noilla kertomuksillaan, kun " pelottelevat" että oltaisiin extra-extra huolellisia, mutta on se kyllä niinkin että ei se vahinko tule kello kaulassa... Ei tietysti saa tietentahtoen aiheuttaa vaaratilanteita, mutta..
Kyllä se on nyt niin, että meidän tytsillä on tylsää viikonloppuina kun ollaan vaan kotona!! Luulin viimevkl että ei nuku kunnon päikkäreitä siksi että annoin aamupuuron.. Mutta ei se siitä kyllä johdu. Ollaan taas oltu koko vkl kotona ja tytsi tinttaili tänään iltapäivällä eikä nukkunut päikkäreitä ollenkaan! Väsyksissä oli tietysi. Lähettiin ajeleen lopulta ja nukahti autoon heti ja nukku tunnin. Oon viikolla niin paljon sen kanssa menossa, että tulee koko ajan jotain uutta ja jännää ja nyt kun ollaan vaan könnätty kotona niiin tuskastuu. Ei sen puoleen niin äiteekin! Voi siis olla että osa tarttuu mustakin. Oon kuin kissi pistoksissa...
[/color]
Nyt tarttee mennä ittekkin katseleen tv:tä ja kohta nukkuun. Tytsi jo vetelee sikeitä tuolla.
Mary & tytsi kolmen_päivän_päästä_6kk
kiva kun täällä saa uudet tulokkaatkin tuntea itsensä tervetulleiksi.
meidän pikku-kemmeri on syntynyt 18.1. ja rovaniemellä asustellaan. onko täällä muita pohjosesta?
viikonloppu meni rokatessa kun täällä oli se simerock. täytyy sanoa, että kyllä oli piristävää vaihtelua tuulettua oikein kunnolla. psyykkisesti piristi, mutta fyysisesti ei pätkääkään... väsyttää aikalailla. mulla on mies reissuhommissa, joten hän on kotona vain viikonloppuisin jos silloinkaan. pieni irrottautuminen arjesta oli siis ihan paikallaan kun kemmerin kanssa viikot ollaan kahdestaan.
pitänee käyttää kemmeriä huomenna lääkärissä, kun tuntuu, ettei se ole aivan terve. kemmerillä on ääni lähtenyt kokonaan, pientä pihinää vain kuuluu vaikka se kuinka yrittää kiljua. kurkku on kipeänä ku ruoka ei maistu ja nieleminen selvästi sattuu. oikeaa korvaansa haroo myös. ja suuhun on ilmestynyt sammasta joka ei lähde kulumallakaan pois. kuumetta ei ole, ainakaan vielä. kemmerillä on pieni synnynnäinen sydänvika. siltä puuttuu seinämä sydämen eteisten välistä ja sen vuoksi sydän tekee koko ajan ylimääräistä työtä. lääkärit sanoi kun vika löydettiin, että kaikki sairastelut pitäis hoitaa heti pois päiväjärjestyksestä jottei tule mitään korjaamatonta vahinkoa sydänlihakseen tai keuhkoihin. leikkaus on edessä 1-2v ikäisenä jokatapauksessa, tekevät eteisten väliin keinotekoisen seinämän.
nyt täytyy kyllä lähteä jo nukkumaan, rokkiväsymys painaa päälle...
oli kyllä vapauttavaa kirjoittaa tuosta kemmerin sydänviasta tänne kun saa anonyymisti kirjoittaa. me ei olla miehen kanssa vielä oikein edes toivuttu alkujärkytyksestä emmekä siis puhuneet asiasta juuri kenenkään kanssa. mutta hyvä näin. palataan
ninnu ja kemmeri
Mun veljen esikoisella on ollut myös syntyessään sydän vika..tai vikoja,tietääkseni jopa viisi vikaa, jotka korjattiin n. vuoden iässä. hyvin meni ,on nyt jo reipas koululainen!
Muutaman rivin kirjoitan ennen nukkumaan menoa...
Rainy:
Kiitos kysymästä, käytetään viittomia neitosen kanssa ja ihan selkeästi tunnistaa jo " haluatko syödä?" , " maitoa" , " mennään nukkumaan" , " syliin" . Niitä olen ite käyttänyt ihan säännöllisesti. Pitäis vaan viittoa kaikki mitä tytölle puhuu. Kun vaan osais!!! Itse " Iines" ei vielä yritä viittoa. Ystävämme tyttö alkoi " huitoa" ekoja viittomia 5kk vanhana mutta heidän kotikielensä onkin viittomakieli. Meidän lasten kuntoutusohjaaja oli kotikäynnillä torstaina ja hän viittoi ja puhui koko ajan touhutessaan neitosen kanssa. Oli hauska seurata mihin tai miten reagoi, kun isommat saivat kolistella, paukutella, piipitellä yms tehdä eri ääniä erilaisilla vempaimilla tytön selän takana. Vaaleanpunaiset (!) kuulokojeet saadaan kokeiluun tiistaina. Viittomakielen kotiopetus kerran viikossa alkaa meillä elokuussa...
Jostain lehdestä (vauva, kaksplus tms) luin joskus artikkelin amerikkalaisesta tutkimuksesta, jossa oli vauvoille puheen ohella käytetty tukiviittomia. Mun mielestä ihan järkeenkäypä juttu! Ei varmaan mitään haittaakaan, päinvastoin.
Isäntä tuli mun veljen polttariristeilyltä voipuneena. Onneks toi ison säkin karkkia mukanaan. Vaikka nyt ihan viimestään pitäis alkaa vähentää omaa herkuttelua kun tuo yöimetys on jo loppunut ja muutenkin tissittely vähentynyt... Olisko jotai lukkoa tohon suuhun ettei sinne menis kuin terveelliset ja kohtuulliset annoskoot alas!??
Sulina: älä sure imetyksen loppumista, joskus se loppuu kuitenkin! Meidän esikoinen oli samanikäinen kun kieltäytyi rinnasta täysin. Eka lopetti päivätissin, sitten iltatissin ja lopuksi yötissin. Yritin jonkun aikaa ja kun ei kelvannut mitenkäänpäin, missään asennossa niin se oli sillä selvä. Poitsu alkoi nukkua sitten 12h yöunia heräämättä. Sopi mulle!.
Birgit: Toivottavasti selkä paranee tai ainakin rauhoittuu pian! Suuri apu et sun mies hoitaa niin paljon teidän lapsia.
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!
t. H ja " Iines" reilut 5,5kk
Ps. Ihan kamalaa mut vauvakuumetta pukkaa täälläkin vaikkei pitäny enää ikinä edes sellaista aatellakaan. Miehelle en ole vielä mitään uskaltanu puhuu...
Oon pudonnu n.3v sit hevosen selästä ja siitä asti on selkä vihoitellut. Kuvattu on, mitään ei löytynyt. Ärtyy vaan välillä. Sit kun on ammatiltaan hoitaja niin ei pääse hommissa selkä paljon huilaamaan. Tarkoitus olis mennä ma kokeilemaan takas töihin - jos ei tule valmista niin jatkan sairaslomaa. Helpottanut on vähäsen, kävellä jo pystyy, istumaan ei.
Sen takia meillä on vähän mietinnässä neljännen teko; Jennan raskausaika ei ollu selälle mikään helppo. Mieli kyllä tekis tehdä Jennalle kaveri vuoden-kahden päästä mut en tiiä kestääkö kroppa. Pitää katsoa ja kuunnella.
T: birgit