Yksityisille pphoitajille kysymys!
Jos omat lapset ovat yli 3-v. saako heistä enää mitään rahaa?! Saako omista lapsista siis esim. yksityisen hoidon tukea, vai ainoastaan jos vie heidät muualle hoitoon?! Kiitos, jos tiedätte! :)
Kommentit (14)
vaikka " ilmaiseksi " kotona omat lapseni hoidankin. Ajattelen että se on lapsille mukavaa kun saavat olla kotona vaikka äiti tekeekin töitä.
t. ypph
Kysymyksen asettelu oli vähän ontuva... ;) Eli jos itse on yksityinen perhepäivähoitaja, voiko omista lapsistaan saada mitään rahaa? Kun jos vie lapsensa yksityiselle hoitoon, niin siitähän saa tukea joitain satoja kuussa. Mutta onko niin hassusti, että minun pitäisi viedä omat lapseni toisaalle ja ottaa heidän " tilalleen" vieraita lapsia hoitoon saadakseni tuen?!
Minä hoidan lapseni kotona ihan omasta tahdostani, koska haluan sen tehdä. Enkä ole katkera kotipiika, vaan kriittinen yhteiskunnan yksilö, joka osaa kyseenalaistaa järjenköyhät säännöt, kun niihin törmää!
Edelleenkään kukaan ei ole esittänyt validia perustelua sille, miksi kotonaan lasta yksityisenä pph:na hoitava äiti ei saa edes murto-osaa siitä rahasta, jonka hänen lapsensa maksaisivat yhteiskunnalle muualle hoitoon laitettuna. Olenhan kuitenkin veroja maksava (täten yhteiskunnalle hyödyllinen) työntekijä, koska hoidan myös vieraita lapsia.
Miksi nainen omia oikeuksiaan peräänkuuluttaessa on aina katkera, eikö naisten nöyristelyllä ole mitään rajaa?!
Eikö ihmiset ole pph, kun omat lapset ovat pieniä, juuri siksi, että saisi hoitaa heitä kotona? Miksi ihmeessä siitä pitäisi valtion tai kunnan maksaa? Saahan niistä hoitolapsista sitten tuloja.
Tuntuu joskus, että ihmiset eivät ollenkaan käsitä mistä hoitopäivärahat tulevat. Mun mielestä äitiysloman voisi muuttaa 1,5 vuotta kestäväksi ja lopettaa koko hoitovapaan. Järjestöntä, että valtio ajaa naisia piilotyöttömyyteen, kotiin vuosikausiksi ilman tuloja.
Luulen että kun tämän hoitovapaiden aikana lapsia saanut naisjoukko eläköityy, pieni eläke ja siitä seuraava köyhyysloukku koettelee monia.
Mutta et saa sitä itse, vaan hoidon tuottaja. Eli sun on vietävä lapset hoitoon, tai otettava hoitaja heille kotiin. Mulla on lapset 3½v 5v ja 6½v, ja heillä hoitaja kotona. Eskarilaisestakin saa vielä puolikkaan tuen.
Mitähän tässäkin voitetaan?! Eli jos mä vien omat lapseni muualle hoitoon ja mulle tuodaan toisia lapsia hoitoon, niin eihän kukaan siinä mitään säästä/häviä?! Erikoista, ettei sitten sitä tukea saa itse!
Jälleen yksi osoitus systeemin toimimattomuudesta!
Pääasia taitaa olla, ettei kenenkään lapsilla vain olisi hyvä olla ja onnellista lapsuutta, puhumattakaan välittävästä vanhemmasta! :/ Näin niitä nuorisokriminaaleja pakotetaan tekemään!
Vierailija:
Mitähän tässäkin voitetaan?! Eli jos mä vien omat lapseni muualle hoitoon ja mulle tuodaan toisia lapsia hoitoon, niin eihän kukaan siinä mitään säästä/häviä?! Erikoista, ettei sitten sitä tukea saa itse!
Jälleen yksi osoitus systeemin toimimattomuudesta!Pääasia taitaa olla, ettei kenenkään lapsilla vain olisi hyvä olla ja onnellista lapsuutta, puhumattakaan välittävästä vanhemmasta! :/ Näin niitä nuorisokriminaaleja pakotetaan tekemään!
Suurin osa meistä palstailijoista on mennyt aikoinaan päivähoitoon alle vuoden ikäisenä ja ei mulla ole edes parkkisakkoa tunnollani. Sama tilanne varmasti muillakin.
1970-luvulla syntyneiden kohdalta alkaa ihan mielettömän jyrkkä ylämäki, johon ei loppua näy! Siihen saakka ilmeisesti isovanhemmat ovat jollain lailla olleet lasten kasvatuksessa mukana, mutta 70-luvulta alkaen alkoi kaupunkeihin muutto villinä, joka edelleen jatkuu, ja isovanhemmat jäävät monilla useiden satojen kilometrien päähän. Lapset kasvavat monissa perheissä " itsekseen" vanhempien ollessa työhän sidottuna poissa joko fyysisesti tai henkisesti.
Lisäksi lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ovat jo nyt niin suuri vitsaus, että resurssit eivät riitä niiden hoitamiseen. Väitän edelleen, että välittävä vanhemmuus (joka välillä tarkoittaa lapsen näkövinkkelistä " paskapää mutsi" -vanhemmuutta;) alkaa olla häviävä luonnonvara, curling-vanhemmuus sen sijaan näyttää olevan oikein muotivillitys, ja tämä johtaa näihin kasvaviin ongelmiin lasten ja nuorten pahoinvoinnin ympärillä!
En sanonut, että kaikki nuoret on nuorisorikollisia, vaan sanoin, että systeemimme ei tue vanhemmuutta tukemaan lastemme hyvinvointia. Siinä on vankka ero!
Ja edelleen pidän naurettavana sitä, että tehdään suorastaan mahdottomaksi hoitaa omat lapsensa kotona, vaikka sitten pph:na, vaikka päivähoitopaikkojen riittämättömyys on valtava ongelma monissa kunnissa!
Kyllä, siksi juuri otetaan hoitolapsia, että saadaan hoitaa omia lapsia pidempään. Mutta asiassa on sellainen jännä tvisti, että yli kolmivuotiaan hoidosta ei kukaan maksa penninjeniä äidille, mutta kuitenkin oma lapsi vie ryhmässä täyden paikan. Eli voin ottaa omien 2 lapseni lisäksi vain 2 vierasta lasta. Tämä tietenkin puolittaa tuloni, mikä tässä elämänvaiheessa on aika ikävää.
Hauskaa on myös ajatus siitä, että jos veisin omat lapseni hoitoon vaikka naapurin ypph:lle ja ottaisin hänen lapset hoitoon meille, saisimme molemmat naapurin kanssa lapsistamme yksityisen hoidon lisän sekä kelasta, että kunnalta. (Yht. n. 350e/lapsi). Mutta jos hoidamme lapsemme kotona, saamme pyöreät 0e. Silti maksamme verot hoitolastemme maksuista, niinkuin normaalit työtätekevät...
Ja onhan meidän lapset myös pois kunnallisen lastenhoidon jonoista, mikä sinänsä on jo voitto kunnalle...
Ja vielä selvennykseksi: EN HALUA " TIENATA" LAPSILLANI, HALUAN HOITAA HEIDÄT KOTONA MAHDOLLISIMMAN PITKÄÄN. Tämä ko. asia vain minusta on yhteiskunnassamme hiukan persiillään ja siksi haluan asiasta herättää keskustelua.
Vielä lisään, että yksityinen pph ei ole kotona lomailemassa, vaan lastenhoito on työtä ja ammatti. Siitä maksetaan veroja ihan samoin, kuin muistakin ansiotöistä ja kerrytetään rahaa näin mm. kunnallisen päivähoidon ylläpitoon...
Mutta en sitä silti tee. Taloudellisesti kuitenkin ymmärrän, jos joku valitsee niin, sillä se on aika iso raha, minkä tässä " menettää" ...
Minulle hoitolapset ovat se mahdollisuus olla vielä kotona omien lasten kanssa vaikka ovat yli 3v.
Ettekö tiedä, että vanhemmat maksavat itse vain pienen osan lastensa todellisista hoitokuluista?!
Vai onko tämä taas naisten ylikiitollisen nöyristely-asenteen ylistyslaulua?!
Vai miksei valtion kuuluisi tukea kaikkien lapsien yksityistä hoitoa samalla summalla, oli hoitaja kuka tahansa?!
Mun mielestä pitäisi olla niin, että jos maksat veroja ja olet yksityinen pph, eli siis yleensä toiminimi, niin pitäisi olla ihan yksi ja lysti kenen lapsia hoitolapset ovat, yksityisen hoidon tukea pitäisi hoitajan saada!
Jos vien omat lapseni hoitoon vaikka päiväkotiin, niin kyllä vaan kunta ja valtio heistäkin joutuu maksamaan pulleat summat, ja lisäksi vielä minun hoitolapsistani yksityisen hoidon tuen...
Mutta näissä parissa kommentissa näkyy kyllä taas naisten asenne, juuri se sama, jonka takia hoitotyöstä puhutaan " kutsumusammattina" ! Eli kun alipalkattuna ja ylityöllistettynä ei jaksa enää taistella paremman palkan puolesta, niin tempastaan marttyyrin huppu niskaan ja nuristaan, ettei muutkaan saa saada etuja, kun en minäkään, ja toteutan vain nöyränä kutsumustani... :D
Ja vaikken tuntisikaan, niin ei se tee asiasta yhtään sen " oikeampaa" . Mutta tosiaan, helppo vedota naisen nöyrään ja häpeilevään perusasenteeseen tällä " miksi sinulle pitäisi maksaa omien lastesi hoitamisesta" -soovalla! Tietenkin siksi, että lasten hoito on työtä ja jos jonkun ihmisen ammatti on hoitaa lapsia, pitäisi hänen saada edes se " perusosa" myös omista lapsistaan, jonka kaikki muutkin saavat joiden lapset hoidossa on.