oooooOOO Helmet loppuviikko 27 OOOoooo
Linkki alkuviikon turinoihin ja kasvupinoon:
alkuviikko:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10677475&p=2&tmo…
ja kasvu:
päivitetty;
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10678474&p=4&tmo…
ja varuiksi vielä vanha:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10591710&p=4&tmo…
Kommentit (31)
Täällä päivä on ainakin alkanut harmaasti, plääh.. Kirjoittelu jäänyt vähemmälle kun olen ollu töissä päivät, mutta eilen jouduin jäämään sairaslomalle kun lapaluu hypähti jollain tapaa pois paikaltaan, turposi punoitti. Pää ei kääntynyt vasemmalle senttiäkään eikä vasen käsi jaksanut kannella maitopurkkia raskaampaa tavaraa. Nyt tulehdustila pikkuhiljaa helpottaa lääkärin määrämien tabujen vuoksi, jospa maanantaina pääsis taas töihin.
Muuttokin piti olla tänä viikonloppuna mutta meidän ammattitaidoton asuntovälittäjä ei taaskaan ole tehnyt töitään ja hoitanut papereita, joten tämän päivän kaupantekotilaisuus siirtyy taas johonkin hamaan tulevaisuuteen! Kunhan tämä on ohi niin on kyllä viimeiset kaupat hänen välittämänään :(
Sitten vauvakuulumisiin..
Eilen oli 5kk-neuvola Melinalla, oikein hyvin menee ja kasvaa. Tai sen käsityksen eilen sain- tänään neuvolatäti soittaa että tyttö on liian jäykkä nosteltaessa ym ja että alappas varailemaan aikaa fysioterapiaan!? Ihan niinkuin ei muutenkin olisi kaikkea mielenpäällä, olisi hänkin voinut tuon eilen sanoa jos kerta löysi jotain ' vikaa' . :(
Kellään kokemuksia, mitä siellä fysiossa tehdään näin pienten kanssa, jotain jumppaa kenties?
Kiinteitä meillä syödään maidon & vellin lisäksi jonkun verran. Kaikki hedelmäsoseet on ihan pop, samoten pepo-sose. Tosin pepo menee myös vellin muodossa ja on suurta herkkua! Masu on meinannut olla kovalla joten luumuakin aina aika ajoin on tullut annettua.
Yöt meillä nukutaan edelleen 20-09 eli tosi kivasti! Ei herätetä äiskääkään kertaakaan :) Mellulla onkin aina ollut hyvät unenlahjat, laitokselta asti.
Nyt pää lyö tyhjää, taidanpa siis lähteä lastenhuoneeseen viihdyttämään tytteleitä. Mukavaa, joskin harmaata päivän jatkoa! toivottavasti jossain paistaa aurinkokin..
-Henna ja Melina 5kk-
..ehdin koneelle. Ollaan oltu paljon reissun päällä.
Olipas hyvä kuulla että muillakin äideillä menee hermot näihin uhmäikäisiin sisaruksiin! Liityn joukkoon..Tuntuu että uhmailu vaan kasvaa ja kasvaa päivä päivältä, mutta sehän kuuluu tietysti siihen ikään vaikkei se paljon tällä hetkellä lohduta. Vauveli onneksi sentään vain hymyilee ja naureskelee koko ajan.
Täysimetyksellä vielä mennään. Aloitetaan kiinteiden maistelu kun tulee 6kk täyteen. Neuvolassakin sanottiin ettei kannata kiirehtiä kun kasvaa maidolla niin hyvin ( 4kk neuvolassa jo 9,5kg ).
Yöt menee aika kivasti 22-02.00 ja 02-05, sitten heräileekin vähän useammin ja klo 8 ylös kun myös esikoinen herää. Vauva nukkuu edelleen kainalossa joten noi yöheräilyt ei pahemmin rasita. Ja päivisin nukun vielä esikoisen ja vauvan kanssa parin tunnin päikkärit kun onneksi nukkuvat ne samaan aikaan. Eli univelka ei ole vielä päässyt kertymään. Mut sitten kun työt alkaa niin taitaa kertyä senkin edestä kun on tottunut nukkumaan joka päivä päikkärit..
3 kk iässä oppi kääntymään selältä mahalle ja 4kk iässä mahalta selälle.
Mut nyt taidan siirtyä nukkumaan. Huomenna on edessä pitkä ajomatka mökille.
Pirriäinen ja poju 4,5kk
Heips!
Eihän kukaan pahastu, kun tällalailla sorkin ja teen pinoja? Mä vaan aattelin poimii noi ennen kuin katoavat tuonne bittiavaruuteen...
Meillä esikoinen olisi ulkona koko päivän jos saisi ja niin käytännössä mökillä onkin saanut olla. Illalla sitten kaatunut väsyneenä punkkaan. Eilen nukkui kahdet päikkärit kun oli pihalla saanut leikkiä vedellä ja puuhastella omiaan. Lähes vuosi on pärjätty yksillä. =)
Meillä Samu kärsii masuvaivoista ruoan suhteen. Eilen poika kieltäytyi kokonaan syömästä soseita. Kaikki alkoi, kun peruna otettiin valikoimiin, aikaisemmin hedelmä- ja marjasoseita. Ehkäpä perunan tärkkelys on liian tiukkaa vielä... =( Me jo ajateltiin miehen kanssa, et voidaanhan me kesä vielä täysimettää, mut tänään kelpasi Samulle vanha tuttu persikkasose. Nyt sitten odotellaan kitinöitä.... Toivottavasti ei tule. Edelleen nukutaan vaan niitä max 30 minuttisia, mut osa syy on kyllä tämä valoisuus. Eilen mökillä nukahti syliin " huoneess" joka pohjoisseinustalla; viileä ja pimeä päivälläkin. Nukkui matkapinnarissa tunnin! =)
Ihanaa lukea porukoiden reissuista ja -aikeista! Mä en oo Heinolaa pidemmälle uskaltanut lähteä, kun tuo Samu jossain vaiheessa söi vain pimeässä makuuhuoneessa vaakatasossa. Sellaistahan ei reissussa ole... Muutenkin kun tuo ulkomaailmaa kiinnostaa niin hirveästi jää imut välillä todella lyhykäiseen. Ja moottoritiellä ei noita seisakkeita herran ruokahalun mukaan aina ole. Tutti ei juuri kelpaa joten sit kuunnellaan sitä itkua. Se on mulle aina hirveä paikka. Kun tietää miten toisen sais tyynnytettyä, mut ajossa ei voi ottaa syliin... Nää on näitä.
Nyt toi isompi itkee tunteella, ja kuten tavallista, mies ei osaa vissiin tyynnyttää... Täytyy mennä!
Iloista ja aurinkoista loppu viikkoa!
T:Tea ja pojat
Onko totta että tämä on koko viikon ainoa pino? Olen itsekin kyllä ollut lomilla enkä lukenut mitään täällä ainakaan viikkoon.
Miten muiden vauvoje mahat toimii soseiden aloituksen jälkeen? Meijän poika n. 5 kk on syönyt reilun viikon soseita ja kakannut sinä aikana vain kerran. Iltaisin jo pinnistelee ja itkee mahaansa. Tosin jo ennen soseiden aloitusta kakat oli harventuneet. Syö tosi mielellään puolikkaan bona-purkillisen verran peruna-porkkanaa ja kolmasosapurkin luumua kerrallaan. Muita sortteja en ole vielä antanut, mutta ei tuo luumukaan nyt tepsi kun hän ei halua syödä sitä isoja määriä. Viimeisestä skeidasta on jo neljä päivää.
Pääasiassa poika on kyllä oikein iloinen ja tyytyväinen. kääntyy jatkuvasti mahalleen ja yrittää sinnikkäästi ryömiä, mutta pääsee vain n. 30 cm ja sitten rojahtaa pää alas ja ärsyyntyy. Käännän hänet takas selälleen ja sama toistuu kymmenen kertaa...
Heinä ja poika 12.7 5kk
olihan tuossa linkkikin alkuviikon juttuihin, olimpas hätäinen...
Henna: Onnea työelämään! Jokainen tekee kuten itselle ja perheelle parhaiten sopii. Musta on hienoa että voi mennä töihin jos siltä tuntuu tai olla menemättä.
Meillä ei tosin ole mitään kuntalisiä joten on tosi tiukilla voisko olla hoitovapaalla kun miehen palkka on 2000 euroa miinus verot ja molemmilla oltava auto kun asutaan maaseudulla. Olenkin aikeissa ottaa kaksi hoitolasta marraskuussa kun äippäloma loppuu. Ne on tutut lapset, 2 ja 5 v ja samallahan esikoiseni on jo eskarissa joten hoidan " vain" neljää. Jos en ottaisi heitä, olisi pakko mennä keväällä viimeistään töihin. Mielelläänhän menisin sinänsä töihin että on mukava työ, mutta ite en pystyisi viemään vauvaani hoitoon noin pienenä kun ois vietävä kunnalliselle hoitajalle. Haluan että poika on ainakin 1,5 v ennen hoidon aloitusta.Mutta en ketään tuomitse joka vie aikaisemmin, varsinkin jos hoitajana on vielä mummo kotona.
Kovinpa täällä on hiljaista ollut. Ite oon juhannuksen jälkeen käynyt pikaisesti pari kertaa pinoja lukaisemassa, mutta en sitten oo enää ehtiny kuulumisia kirjoittelemaan. Ilmat on ollu niin aurinkoisia, ettei juuri ole koneelle malttanut istahtaa...
Tässä ensin 5kk:n neuvolakuulumisia:
Paino: 5950g
Pituus: 63cm
Pipo: 41,5cm
Tyytyväinen tyttö. Syö hyvin. Maistanut kiinteitä. Nukkuu hyvin. Iho siisti.
Lisäksi annettiin taas yhdistelmärokote, jota ei edes inahtanut! Seuraavana iltana oli lievää lämpöä, jota supolla helpotettiin.
Kiinteät on siis täälläkin nyt varsinaisesti aloitettu. Aamulla aloitellaan puurolla, ihan sitä kaupan valmisjauhetta, ja hyvin maistuu! Päikkäreiden jälkeen syödään perunaa ja porkkanaa, joskus oon laittanut lisäksi kukkakaalia. Toisten päikkäreiden jälkeen pärjätään usein pelkällä tissimaidolla iltapuuroon asti. Joka ruuan päälle syödään vähän myös luumua ja tietysti tisutellaan.
Yöt nukutaan edelleen hyvin n.8h putkeen ja sitten tankkauksen jälkeen vielä pari tuntia. Aivan ihanan kiltti tyttö muutenkin! Varpaat on myös löydetty ja niitä onkin kiva välillä maistella :) Istumaan koittaa kovasti nousta eikä sylissä viihdy muuta kuin istumassa. Ei siis vielä kuitenkaan ite istu tai ole ilman selkä tuettuna!
Eipä meille mitään tän ihmeempiä kuulu. Yritän tulla pinoutumaan useammin...en ole teitä unohtanut, vaan ajatuksissa ootte useasti! Meidän kaveripiirissä ei nyt juuri ole muita vauvoja, joten on niin kivaa jakaa kuulumisia teidän kanssa ja saada vertaistukea!
Nyt loppui päikkärit ja äidin nettailut...
Pessi80 ja Aada 5kk
Kovasti lomaillaan vissiin helmirintamalla! Hennalle mukavaa työnaloitusta!
Me tultiin neuvolasta, 5kk 6545g ja 63,3 pituus, 41 pipo. On pituuskasvu vähän hidastunut, pudonnut -10 käyrälle, paino keskikäyrää. Ei ehdotellut kovin aktiivisesti neuvolatäti kiinteiden aloitusta, mutta eiköhän parin viikon päästä aloiteta. On jo nuoleskeltu banaania, omenaa ja eilen mansikkaa. Tyhmä kysymys ehkä, mutta kuinkas käy imetysvälien/maidonjuontivälien kiinteiden aloituksen jälkeen ja kuinka nopeasti harvenee?
Rokotus aiheutti vain ihan lyhyen huudon, sitten Minni-lelu innosti jo nauramaan.
Täällä puuhastellaan muuttoa, pakkaillaan ja siivoillaan, ei tule aika pitkäksi. Pari kertaa ollaan oltu Milli mukana hiekkarannalla, tykkää kovin hiekalla leikkiä, eikä yritä laittaa suuhun. Nyt on siihen hyvät ilmat, kun ei ole palamisvaaraa : )
Kesäterkut,
Sporttari ja Milli 5kk + 2pv
Tervehdys.
Tosiaan kiirusta pitää. Ollaan joka päivä oltu rannalla 9-13, no okei siinä myös automatkat päälle. Lapsilla alkoi uimakoulut ja kivasti on mennyt. Onneksi on ollut lämmintä ja aurinkoista vain tänään hieman viileämpää ja vesikin vain 18 asteista. Tuo merivesi viilenee sitten vissiin nopeammin kun tietysti vaihtuukin paljon ja kun vielä tuulee mereltä päin. Pikkuneiti sai varhaistaito uimamerkin ja on aikas pollea pikkutyttyö =0) Isoveljen uimakoulu jatkuu vielä ensi viikon et rantanelämä jatkuu maanantaina, onneksi ei tarvii mennä kun klo11.
Sitten pikkumiehen kuulumisia: 5kk:den neuvolassa käytiin tiistaina ja hienosti oli tullut pituutta ja painnoa lisää eli paino 7470 ja pituus:65,1 eli pitutta 4cm tullut kuukauden aikana. Voi kyllä hyvinkin pitää paikkaansa koska olen selkeästi joutunut laittamaan 62cm vaatteet jo pois käytöstä ja ottamaan isompaa tilalle =0)Terkkarin kommentit: Iloinen, tomera ja hyvin kasvaa...oli muutenkin tosi nopea käynti ensi kerralla luvassa lisää lappusia kun tulee tuo 6kk täyteen. Rokotuksesta tuli itkuinen ja kärttyinen poika ja iltapäivällä sitten laitoin supon niin selvästi oloa helpoitti.
Ihanasti jaksanut meidän rantaelämää. Köllötellyt viltillä rannalla jossa onneksi myös varjostavia puita. Mulla sose purkki mukana ja hyvin on maissi maistunut lämmittämättäkin. Tänään otin sitten liinaan mukaan kun oli pilvistä ja tuulista. Nyt kuorsaa tuossa sylissä, onpas söpöä =0)
Hennalle tsemppiä työelämään.
Itse tosiaan jatkan hoitovapaalla marraskuussa. Eli tulot ovat kotihoidontuki +kuntalisä 200¿. Varmaan myös teen vkonloppu/pyhätöitä tämän lisäksi nyt kun se kuntalisän puitteissa on mahdollista. Eli tähän asti tuon 200¿ on menettänyt jos työtuloja, kotihoidontuenhan saa jos lapset eivät ole kunnallisessa päivähoidossa. Olen siis sairaanhoitaja joten varmasti noita sijaisuuksia löytyy...Ennen tämän pikkuisen syntymää olin hoitovapaalla em.tuloilla. Tiukkaahan se on mut pärjää ja kun en ole töissä meillä ei tarvita kun yksi auto joka mun käytössä. Mies kulkee polkupyörällä töihin mut jos minäkin töissä niin tarvvis kaksi autoa kun teen vuorotöitä.
Nyt jatkamaan kotihommia...
Mukavaa heinäkuuta helmet!
calmus & pikkumies 5kk
...ainakin täällä meillä! Todella kurja ilma, ehdin jo niin kovin tottua aurinkoisiin ja lämpimiin ilmoihin. Mutta eiköhän se sieltä vielä tänään aurinkokin pilkahda, toivotaan :)
Kahtena päivänä on tehty ennätys, Melina on syönyt kokonaisen Punaposki-sosepurkin. Lusikan käyttöä on siis harjoiteltu tytön lempparimaulla ja pikkuhiljaa alkaa sujua- maut joista ei tykkää onkin kyllä sitten totaalinen ei..
Olin ehtinyt laittaa hoitopaikkanettiin ilmoituksen, jossa hoitajaa etsitään, ennen kuin äitini ehdotti että hän jäisi lapsia hoitamaan. Nyt sitten eräs nainen kysyi, josko vielä etsisin hoitajaa sillä ajatuksella, että hän tulisi päivisin katsomaan meidän ipanoita ja ottaisi omat lapsensa mukaan.
Ensin mietin, mutta pyysin sitten kuitenkin heitä käymään ja katsomaan miten sujuu- kokemusta kun naisella oli lastenhoidosta paljon vaikkakaan ei ikää montaa vuotta enempää kuin itsellänikään.
Pitkään eilen meillä istuttiin ja kyllä vaan tykästyin ja nyt onkin suuressa harkinnassa että ottaisimme hänet lastenhoitajaksi- eikä äitini tarvitsisi jäädä töistä pois. Ennen kuin saamme muuton tehtyä niin äiti katsoo lapsia.
Ensi viikolla loppupuolella olisi tarkoitus hoitaa muutto. Sinällään työt alkaa pahaan aikaan, iltaisin siis pitää käydä siivoamassa, leikkaamassa nurmikko,aitaamassa pihaa ym hommaa. ja PAKATA. se on eniten aikaavievä osuus.. :/ Mutta toivottavasti sieltä ei sitten moneen, moneen vuoteen muutetakaan! :)
Nyt ruokakauppaan ja sapuskan tekoon.. Mukavaa viikonlopun jatkoa, helmikset
-Henna ja Melina-
Sade piti meidät täällä Helsingissä kotosalla. Eilen kirjoittelin etten Heinolaa pidemmälle ole rohjennut mennä pesueen kanssa, mutta onhan tuo jo aikas pitkälle täältä Helsingistä... Meillä meni edestakaiseen matkaan 3,5 tuntia pysähdyksineen (pari imetystä ja yksi jaloittelu). Isäntä haaveilee " maalle" muutosta ja kävimme Tommolassa katsastamassa miljöötä kun siellä paljon myynnissä olevia asuntoja. No ainahan sitä haaveilla saapi, mut pitäs sit tämä myydä jotta ois varaa ja silti molempien työt täällä kaupungissa...
Mä jään hoitovapaalle, olinhan sitä Rikunkin kanssa. Se on sitten toinen juttu kuin pitkään, mut ainaskin siihen asti kun Riku täyttää kolme ja Samu ois 1,5vuotias. Eli ensi keväänä täytyy laitta joka tapauksessa tarhapaikat hakuun. Ihanne olis olla siihen asti kunnes Samu täyttää kolme, mut asuntovelkaisen on seurattava korkotason kehitystä ja se reaaliteetti kyllä sanoo sen meneekö lapset jo ensi syksynä tarhaan vai ei. Töissä käyn vain näillä näkymin piipahtamassa kun mies haluaa pidennetyn isyyslomansa (mitäköhän siitäkin tulee...) syksyllä.
Isompi yrittää tuossa laittaa omia kommenttejaan joukkoon ja pikkuinen kiukuttelee... Täytyy varmaan mennä tissittämään, tänään tiheän imemisen kausi, vaikka hedelmäsoseita mennyt 1,5 purkkia (iso määrä meillä).. Ehkäpä sitä nyt vähän taas otetaan pituutta lisää.
Mulle kävi eilen samanlailla kuin esikoisenkin kanssa (en siis oppinut ekasta kerrasta!). Olin jättänyt Samun tyynyjen ympäröimänä niiltä osin missä ei seinää niin päiväunille. No lattiallehan se mies sieltä tipahti jollain konstilla! Pitkän matkan oli leveästä (140cm) sängyn seinänpuoleiselta laidalta matkannut ennen tipahtamistaan... No onneksi selvittiin säikähdyksellä! Nyt tuli todella paniikki opettamaan toinen pinnikseen, mut havahtuu heti kun sinne siirtää... No tuleepahan tutuksi paikka kun annan siellä sitten olla tovin jos toisenkin, ennen kuin itku ilmoille kajahtaa...
Huomenna taas ulkoilemaan tai jopa mökille (lasten vaatteista iso osa siellä, kun taas helteillä sinne suuntaamme).
Rentouttavaa viikonloppua!
T:Tea ja pojat
Pitkästä aikaa kirjoittelen, mutta ahkeraan olen kyllä seurannut keskusteluja jo odotuspuolelta lähtien. Meillä Leksa on nyt nukkunut niin lyhkäsiä päiväunia, että ehtii heräilemään jo kun äippä pääsee tietokoneelle...
YÖHERÄÄMISET näyttää olevan muillakin muotia. Meillä on välillä öitä, jolloin leksa herää tunnin välein. AARrrgghh! itselle kidutusta kun juuri olisi ehitinyt nukahtaa niin toinen herää. Joskus kun saa nukuttua edes pari 2-3tunnin pätkää putkeen niin ne on hyviä öitä. 4 tuntia putkeen unta on jo huippua! No, olen huomannut että rikkonaiset yöt liittyvät motoriseen aktiivisuuteen. Pari yötä heräillään ja sitten päivällä poika onkin oppinut jotain uutta - kuten toissa päivänä ryömimään :) Täytyyhän sitä harjoitella. Kiinteät ollaan aloitettu ja olen huomannut että niistä on vähän apua heräilyyn. Eli taitaa liittyä ravinnon tarpeeseenkin.
SYÖMINEN meillä leksa on saanut pottuporkkanasosetta, josta tykkää hirmuisesti. Riisipuuroa syödään aamulla ja illalla, päärynäsoseen kera. Ja päivällä välipalaksi päärynäsosetta. Pikkuhiljaa rupkamäärä mikä uppoaa on kasvanut... ihan mukavaa maistella kaikkia uusia makuja...
HIUKSET on alkanut multakin irtoilemaan.... apua, jääköhän mitään jäljelle!!
Hellettä pitää - olen ikävä ihminen ja toivon vähän viileämpiä kelejä. Aurinkoa, muttei tarviis olla ihan +20yli... sillon ei päästä vaunulenkille kun leksa ei viihdy yhtään helteellä vaunussa. Mitenkäs muuta vauvelit viihtyy?
Mukavaa päivää!
-Junebug & leksa 5kk 1pvä