Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen hoitoonvienti/hakeminen + työmatka ILMAN AUTOA. Käytännön kokemukset?

Vierailija
09.10.2008 |

Meillä siis tilanne seuraava. Tyttö on nyt 1v4kk ja aloittaa todennäköisesti hoidossa puolen vuoden-vuoden sisällä kun palaan töihin. Työmatkani on n.5 km, ajattelin taittaa sen kävellen tai pyörällä, hoitopaikka sijainnista riippuen lienee tämän matkan varrella enemmän tai vähemmän.

Meillä on vain yksi auto tällä hetkellä, sitä käyttää mies työmatkohin (n. 20 km suuntaansa). Naiivi ajatukseni olisi, että jatkaisimme yksiautoisena perheenä vielä sittenkin kun palaan töihin.

Onko teillä käytännön kokemusta asiasta? Kevät ja kesä varmasti menee ihan ok, mutta miten talvipakkaset ja liukkaat kelit? Meneekö liian vaikeaksi? Itseni puolesta en pelkää, kunto on hyvä ja voin aamuisin ja iltapäivisin vaikka vähän ponnistellakin, mietin vaan lapsen kannalta että tuleeko aamuista kiireisiä ja stressaavia kun pitää pukea hirveät määrät vaatetta ja lähteä sotkemaan ulos viimaan...

Miehen työajat siis vaihtelevat sen verran että ei voi läheskään aina viedä/hakea lasta.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, olen hieman kyllästynyt 200-luvun uusavuttomuuteen...

Jos olet reipas ihminen, en usko, että päiväkotiin viemisistä tulee ongelma. Joka tapauksessa aamut ovat oma lukunsa. Ei sillä ole merkitystä tehdäänkö matka pyörällä vai autolla.

Minusta tuossa on enemmänkin merkitystä sillä, miten koti, hoitopaikka ja työpaikka sijoittuvat, kuin sillä että millä kulkuvälineellä se matka tehdään. Jos hoitopaikka on näppärästi matkan varrella niin se on paljon helpompa kun ensin rämpiä 2 km väärään suuntaan, takaisin bussille ja sitten töihin.

Meilläkään ei ole tällä hetkellä kahta autoa ja ihan hyvin menee :) Toki systeemi on aika toimiva. (nro 14)

Kyllähän niin reippaita ihmisiä on, että vaikka kävelevät käsillään töihin ja takaisin, mutta elämisen laadulla ja arjen sujuvuudella + ajan käytöllä on aika paljon merkitystä koko perheen hyvinvointiin. Ja olettekos huomanneet, aika usein se on nimenomaan perheen äiti joka niitten pyörien ja rattaiden kanssa vaeltaa sateessa... ;)

Vierailija
22/33 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin kilometri oli matkaa päikkäriin, jonne vein kaksi poikaa joko rattailla, pulkalla tai pyörällä säästä riippuen. Sitä jatkoin 5 km töihin pyörällä ja talvella vajaan kilsan päästä päiväkodista bussilla. Töissä piti ola kahdeksalt joskus jo varttia vaille, joten seitsemältä lähdettiin useimmiten rauhassa ja hyvällä tuulella, välillä kaikki kiireessä ja hermostuneina. Mut ei se kiire aina siitä autottomuudesta johtunu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostaisin kyllä pyörän peräkärryn (ja ostinkin), jolloin ei tartte talvellakaan pelätä kaatumista. Sen voi sitten jättää sinne päiväkodin pihalle muiden kärryjen viereen. Kärryihin saa vaikka taljanpalasen pepun alle ja viima ei iske naamaan kun on kuomu.

Vierailija
24/33 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sen päiväkotiin viemisen luulisi olevan pikkujuttu. Meillä ainakin vanhempia rassaa sade paljon enemmän kuin poikaa, se vaan tunkee tyytyväisenä naamaa vesisateeseen. Meillä siis vaan puolen kilometrin matka ja ei ikinä olisi tullut mieleen mennä sitä autolla, vaikka sellainen tuossa pihassa on makaillut.

Vierailija
25/33 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en näe tossa mitään ongelmaa, jos päiväkoti on teidän kodin lähellä. eli viet lapset kävellen ja hyppääeet itse busiin. Näin minä olen tehnyt, päiväkoti on alle puolen kilometrin päässä kotoa.

Vierailija
26/33 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lähellä on lähin päiväkoti? Jos olette autottomia, voitte saada paikan sieltä.

Vierailija
27/33 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toivoisin, että saisin töitä ja lapsemme hoitopaikat jostain suht läheltä, jotta voisin lapset viedä ilman autoa hoitoon ja itse töihin. Tai työpaikka olisi sellaisella paikalla, mihin pääsisi bussilla.

Valitettavasti täällä Oulussa on hoitopaikat siinä mallilla, että lähin paikka on viime tietojen mukaan jossain 10 km päässä. Saa nähä sitten, miten käy. Toivottavasti miehen onnistuu viedä ja hakeakin. Sitten ei toista autoa tarttis.

Mutta taas jos minä teen lyhyempää työpäivää, on hulluttaa pitää lapsia hoidossa miehen työaikojen mukaan..

Vierailija
28/33 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos saat työntää rattaita 5km sohjossa eli 10km päivässä, niin ainakin minulta menisi hermot.

Itse en kyllä lähtisi aamulla kävelemään 5km matkaa jos päivällä vielä pitäisi olla freesinä töissä.

Vierailija
29/33 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talviaamut on hankalimpia, kun joutuu pukemaan lapsen ja itsensä niin, että jotenkin selviää säädyllisen näköisenä töihin. Tosin useimmissa työpaikoissa on saniteettitilat, joissa voi siistiä meikit ja tukan tarvittaessa :-) Ja hyvällä säällä kävely ja pyöräily on luksusta, joka tekee hyvää sielulle ja ruumiille.

Minä en aja autoa ollenkaan, joten meillä hoitoonviennit on aina järjestetty sen mukaan. Esikoisen kanssa mies aina vei autolla, koska tämä oli ekat kaksi vuotta hoidossa 10 km päässä kotoa - silloinkin minä hain kahdella bussilla, minkä lisäksi kävelylä tuli reilu kilometri. Ei se yhden lapsen ja rattaiden kanssa mikään rasite ollut, etenkin kun kotiinpäin ei ollut kiire.

Meillä suurin pelastus oli silloin ja senkin jälkeen kun molemmat lapset meni hoitoon ollessaan 3 ja 5 v. osittainen hoitovapaa. Kun minä teen 6-tuntista päivää, ei ole koskaan hirveä kiire. Meillä mies edelleen vie lapset vaikka he nyt ovatkin lähipäiväkodissa (siis vie kävellen, mitään järkeä ei ole stadissa lähteä ajamaan alle 3km matkoja ruuhkassa) ja minä ehdin ajoissa töihin eli siis myös ajoissa hakemaan heitä. Kävelyt bussille ja päiväkodille ja sieltä kotiin on usein mun ainoa ulkoilu, onneksi niistäkin tulee yhteensä jo melkein tunti :-) Jos harkitset toisen auton ostoa, niin laskepa huviksesi, kumpi tulee kalliimmaksi: auto vai 80-prosenttinen työaika. Elämänlaatua se lyhennetty työaika ihan varmasti nostaa enemmän!

Vierailija
30/33 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee paljon halvemmaksi käyttää parikin kertaa viikossa taksia, kun ostaa auto ja maksaa vakuutukset, polttoaineet ja tietenkin itse auton hankintahinta. Laske ihmeessä!

Itse toimin kaksi vuotta niin, että aamulla mentiin bussilla päiväkotiin ja iltapäivällä käveltiin kotiin. Jos myöhästyttiin bussista (niitä meni meille asti vain kerran tunnissa) tai jos oli huono keli tai muuten vaan itseäni tai lapsia väsytti tms., niin sitten soitettiin taksi. Matkaa oli reilu 2 km.

Vierailija
31/33 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nimittäin ole ongelmaa, mikäli talvisaikaan pääset bussilla tuon matkan hurauttamaan. Jos et, niin talviviimassa on todella raskasta kävellä tuo 5 km! Pyörällä se kyllä menee mukavasti huhtikuusta-lokakuuhun, mutta aika marraskuusta-maaliskuuhun on kyllä hankala.

Itse olen kyllä kulkenut julkisilla töihin + lapsen hakenut kävellen. Hoitopaikka oli 1-2 km:n päässä kotoamme. Tuon matkan käveli ihan mieluusti säällä kuin säällä. 4v saakka oli lapsella käytössä rattaat hätävarana, sinne suojaan jos kaamealla kelillä alkoi väsyttää kävely.

Vierailija
32/33 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vaan tuosta elämänlaadusta sanomani, että kun olin myyntihommissa ja aamuruuhkassa auton kanssa, elämänlaatuni oli paljon huonompi verrattuna vaikka räntäkelissä pyöräilyyn. Saapahan ainakin raitista ilmaa ja vähän haastetta elämään. Hyvät vaatteet ovat tietysti tärkeitä.

Ja hyvä niin, elämän laatu on meidän perheelle tärkeämpää.

Ostettiin toinen auto. Ei sen kakkosauton tarvitse olla muu kuin "kauppa-auto" (ei siis mikään hieno ykkösauto), hinta luokkaa 10 000 euroa saa jo ihan käyttökelpoisia vehkeitä.

Vierailija
33/33 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapset viime vuoden eri päiväkodeissa. Toiseen oli kotoa 0,5 km "väärään suuntaan" ja toiseen 1 km työpaikkani suuntaan. Työpaikalle kotoa 2 km, toiselta päiväkodilta 2,5 km ja toiselta 1 km. Päiväkotien etäisyys toisistaan 1,5 km.

Haastavaa oli, varsinkin iltapäivisin. Töistä pääsin klo 16 ja päiväkodeista kauempana oleva suljettiin klo 16.30. Olin lähemmällä päiväkodilla n. 16.10 ja tuli kiire nakata lapsi rattaisiin ja ehtiä toiselle päiväkodille ajoissa. Selvittiin kuitenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi