Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinkahan ihmeessä tämä nainen on mennyt kulauttamaan juomaa, jolle on tappavasti allerginen?

Vierailija
09.10.2008 |

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1599752

Siis varmasti tiennyt allergiansa vakavuuden, jos on adrenaliinia kantanut mukanaan. Mutta miten ihmeessä menee sitten maistamaan maitopitoista juomaa? Eikö tiennyt, eikö ystävä tiennyt?? Vai onkohan joku muu seikka voimistanut allergista reaktiota.

Kerrassaan järkyttävä tapaus.. vaikka olihan tämä täällä jo tuoreeltaan silloin..

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ehkä tää kaveri ei tiennyt miten vakavasti allerginen on. Kyllähän näitä maitopohjaisia drinkkejä on paljonkin, ei niistä aina päällepäin kyllä näy, että niissä on maitoa.

Vierailija
2/15 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko?? En ole ikuna itse sellaista juonut. VAlkovenäläinen on ainoa, mutta eikös sekin ole valkoinen väriltään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä vainaa/sen kaverit tienneet, aika monet ei tiedä mitä mitäkin drinkki sisältää.

Vierailija
4/15 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä niitä maitodrinkkejä saa, jos haluaa. Eli on niitä olemassa. Mutta kyllä sen aina siitä väristä näkee milloin maitoa on käytetty. Ehkäpä oli niin hirveässä kännissä, ettei tajunnut mitä joi. Kamala tapaus.

Vierailija
5/15 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että jos on kovin allerginen jollekin, varmistaisi ettei vahingossakaan syö tai juo mitään "kiellettyä". Ainakin ystäväni, joka on tosi pahasti pähkinöille allerginen, muistaa sen hiprakassakin ja tarkistaa aina jos yhtään epäilee, että jossain voisi olla pähkinää.

Vierailija
6/15 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan kun kerran kaverini joi jotain drinksua, johon tuli vadelmalikööriä ja maitoa ainakin, ei siitä väristä kyllä nähnyt, että oli maitodrinkki. En nyt muista sen drinksun nimeä.

Vierailija
7/15 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko?? En ole ikuna itse sellaista juonut. VAlkovenäläinen on ainoa, mutta eikös sekin ole valkoinen väriltään.

Vierailija
8/15 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja väristä näkee kyllä ihan selvästi, että juoma on pidennetty maidolla.

Vierailija
9/15 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käy yökerhoissa enkä juo drinkkejä, mutta luulisin, että valaistus ei ole siellä kovin hyvä.

Vierailija
10/15 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeella googletuksella löyty joku suomalainen drikkilista jossa oli 27 juoma ajossa maitoa ja 35 jossa kermaa.

Vierailija
11/15 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä näy kyllä yhtään päällepäin.

Vierailija
12/15 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olen aina ollut "vähän" maitoallerginen. Ts. voinut silloin tällöin syödä vähän maitoa. Paheni iän myötä ja saan nyt isompi oireita ts. anafylaktisen kohtauksen vähän isommista määristä, pienemmistä turpoavat silmät jne.

Olen diagnoosin alkuvaiheessa ollut ravintolassa, ihan vieläpä melko selvin päin - kaveri tarjosi koko porukalle shotit ja minäkin omani vetäisin yhdellä kulauksella. Tajusin vasta itse drinkkejä tilaamaan lähtiessäni, että se valkoinen siinä päällä tosiaan on juu, heh, kermaa.

Samoin juuri hetki sitten ostin näppäränä naisena pikkupikkusuklaita, sellaisia joista olen syönyt tummia suklaita useinkin. Niitä on eri makuja ja otin sitten tällä kertaa appelsiinia. Sen kummemmin asiaa ajattelematta. Puraisin suklaata ja saman tien tajusin suussani olevan maitosuklaata - jonka toki syljin pois. Otin kortisonia + antihistamiinia saman tien, eikä tuosta tullut mitään.

Epipen minullakin kulkee kassin pohjalla ja kaverit, työkavereita myöten, tietävät, että jos turpoan tms, niin sillä reiteen.

Sairaalassa olen ollut kaksi kertaa ennen kuin tuo maito aiheuttajana saatiin "kiinni".

Vierailija
13/15 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitähän ei silmällä havaitse :).

Maitoa piileksii vaikka missä, karkeissakin voi olla maitoproteiinia, laktoosia ympätään milloin mihinkin keksiin, heraproteiiniakin on peräti kasvorasvoissakin.

Ulkona syöminenkin on "kivan" haasteellista, kun yrittää saada tarjoilijan tajuamaan, että ei, ei voitakaan. Ei mitään, missä on maitoproteiinia.

Ja voihan olla myös, että nainen on saanut kohtauksensa jostain muusta kuin maidosta. Tietämättä olevansa sille allerginen.

Itse sain ekan anafylaktisen shokkini vuohenjuustosta, jota olin siihen saakka voinut satunnaisesti syödä - ja jota usein maitoallergiselle ehdotetaan. Se on muuten sivumennen yksi suurimmista aikuisten anafylaktisten shokkien aiheuttajista.

Pääviestihän tuossa uutisessa on, että allergiat ovat, oikeasti, vakavakin juttu. Eikä se "hankala allergikko" huvikseen ole allerginen. Itsekin saan välillä kuittia "ruokavammaisuudestani" - mutta olisi oikein mukava elellä ilman, että pitää kulkea kortisonitabletit-anthistamiini-epipen varustuksen mukana joka paikassa ja pohtia sitten, onko jossain voita vai ei... sitäkään kun ei näe.

Vierailija
14/15 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli jotain munkinpääjuustoa tms vähän erikoisempaa. Suu ja nielu turposi, aloin mennä ihan paniikkiin luonnollisesti, mutta onneksi se turvotus sitten ei pahemmaksi enää mennyt, vaikka hengitys vähän vaikeutuikin, meni ohi kuitenkin. En ole millekään allerginen, ja oli eka tuollainen kohtaus mulla, enkä tiennyt että olisi pitänyt heti lähteä sairaalaan eikä jäädä odottelemaan. No, onneksi ei käynyt mitään. Outo juttu silti, luonnollisesti menin testeihin ja tuo juustokin testattiin muiden muassa, ja mitään allergioita ei löytynyt. Outoa?

Vierailija
15/15 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuohenjuusto=tehty vuohenjuustosta, munkinpääjuusto=...

oli jotain munkinpääjuustoa tms vähän erikoisempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän