Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten auttaa huumeongelmaista?

Vierailija
03.07.2007 |

Mun rakas pikkuveljeni. 13 vuotiaasta saakka kannabista, alkoholia, gammaa, lääkkeiden väärinkäyttöä, sittemmin mukaan tullut subuteks lääkkeenä, amfetamiini kokeilut, nykyään suonensisäisesti...

Arvatkaas hänen ikänsä??? Juuri täyttäny t18 vuotta. Tänään kuulin häneltä suonensisäisestä.

Mitä hel**ttiä voin tehdä auttaakseni?

Kyseessä ei siis mikään tällainen tapaus että ei tietäisi mitä seuraa mistäkin, vaan syrjäytynyt nuori, raadollinen menneisyys, ja väärät elämän valinnat...

En haluaisi katsoa sivustakaan... Ja joo tiedän et en saa häntä kuiville, mut miksi hän soittaa kertoakseen? Tulkitsen hänen ristiriitaiset viestinsä kuitenkin pienen pojan avunpyyntöinä...

Apua.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosta pahalta ja hän on jo pitkällä. En usko että voit auttaa muuten kuin kehottamalla tai ohjaamalla hoitoon kun se on mahdollista. Seuraamalla sivusta ja huolehtimalla itsestäsi, ettei hän vedä sinua suohon mukaan. Liian surullista, mutta totta. Huumeet muuttaa ihmisen persoonan ja se veli joka hän oli on ehkä piilossa. Tai poissa.

Vierailija
2/31 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut samassa tilanteessa.

Veljeni tosin kuoli väärinkäytön vuoksi.

Mitään apua ei löydy jne. ellei käyttäjä itse sitä hae/ole valmis vastaanottamaan.

Voimia sinulle, tiedän tasan miltä sinusta tuntuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen mitä vaan etten menetä mun veljeäni...

Mä taidan ilmiantaa sen kämpän missä ne oleskelee, eikö mikään herätä sitä...

Nytkin mä vaan itken... mä rakastan mun veljeä, mä en tiedä miten käsitellä tätä tilannetta. Mä en voi seuraa vierestä...

Apua vielä pyydän.

-AP-

Vierailija
4/31 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs hyötyä siitä sitten on?

Vierailija
5/31 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut en pysty kytkemään itsestäni päälle sellaista vaihsetta, jossa en tunne tai ajattele... Mä en oo sellanen ihminen joka kääntää selkänsä. Täs on kyse mun veljestäni, mun pienestä veljestä, joka on niin selvästi vailla apua.

Enkä halua tuhota itseäni... Mulla on pieniä lapsia. Mutta kuinka lakata väkittämästä. Ei kai kukaan voi vaan olla niin ettei tiedä ongelman olevan totta.

Vierailija
6/31 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannateltuani ensin vuosikaudet ja uupuneeni. No, hänpä sitten tokenikin riippuvuudestaan, kun ei ollut enää kainalosauvaa! Olisinpa tajunnut tehdä sen 10 vuotta aikaisemmin!

Vierailija
7/31 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä löysit voimavarat siihen. Millä tukahdutit syyllisyytesi. Mihin kätkit pelkosi. Mihin piilotit tunteesi??

Näitä mä mietin..

AP

Vierailija
8/31 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa todellakin kaikkensa tehdä mitä on vain tehtävissä.

Itse myös ilmiannoin kun olin varma asiasta, missä olivat ja mitä käyttivät.

Se tosin ei johtanut juurikaan mihinkään...

Hain veljeä usein milloin mistäkin huonossa kunnossa luokseni selviämään.

Päivystin yöt puhelimen äärellä ja olin aina valmiuksissa lähtemään, kun ystävät soittelivat veljen huonosta kunnosta.

Mitä jos soittaisit johonkin järjestöön jonka kautta voisit saada tietoa miten auttaa huumeongelmaista.... tms.

Tai onko ylipäätänsä mitään mahdollisuutta auttaa?

Kun olet varma paikasta jossa veljesi mahdollisesti on ja siellä tapahtuu väärinkäyttöä, soita poliisille ja kehota tekemään kotietsintä.

T: Se kuka menetti veljensä...

Vierailija
9/31 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tajuaa enää vain sen, että kuolee, jos ei lopeta.

8

Vierailija
10/31 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis sulle joka menetti veljensä...

Miten ihmeessä olet selvinnyt...?

AP

Vierailija
11/31 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni kuolemasta muutama vuosi aikaa.

Nyt jo helpottaa, mutta eihän se suru koskaan kokonaan katoa, muuttaa vain muotoaan.

Mietin usein miten olisin voinut auttaa tilanteessa, estää sen pahimman mahdollisen ynms.

Minulla myös pieniä lapsia joidenka vuoksi en ole kokonaan elämäniloani kadottanut ja on jokin joka pakottaa jatkamaan elämää, syy joidenka vuoksi elää....

T: Menetetty veli...

Vierailija
12/31 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitpa sinäkin nätti! PIMPOM!

PUM PUM PUM!

Vierailija
13/31 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kysy toimintaohjeita. Luulen, että veljesi hakee sinulta apua. miksi muuten pitäisi yhteyttä, ilmoittelisi. Älä kuitenkaan toimitse häntä, huumeet voit tuomita mutta et häntä ihmisenä. Tee selväksi, että välität.

Vierailija
14/31 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolen määrä oli loputon ja vaikka nyt on selvillä vesillä takaraivossa elää pieni pelko edelleen ratkeamisesta.

Hän vaihtoi paikkakuntaa ja ystäväpiiri vaihtui, oman halun lisäksi läheisten tuki on tärkeää että selviää pois siitä helvetistä. Irti pääsyssä auttoi monen hänen tuntemansa kaverin kuolema ja hoitolaitoksiin matkalle jääneiden joutuminen (huumepsykoosi) ja silmät avautui ettei halua itselleen samaa kohtaloa. Lisäksi useat tietämänsä huumepiireistä tuntemansa tyypit ovat vankilassa huumeiden saamiseksi tehtyjen rikosten vuoksi.

Onko veljelläsi mahdollisuus asuinpaikkakunnan vaihtoon se olisi mielestäni ensiarvoisen tärkeää. Ensimmäisenä tietysti tulee olla hänen oma tahto päästä aineista irti.

Paras tulos saavutetaan muutolla tai uskoon tulolla.

Vierailija
15/31 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on 18 vuotias. Ei duunia, ei koulutusta, poikki pitkäaikainen ihmissuhde.

Uskoontulosta on puhunut, mut huumeet ja huumekaverit vie voiton.

Eli huumeet vie veljeäni ja hän on jo syvällä.... Mutta kuten joku sanoi, uskon hänen pyytäneen apua, miksi soitti sitten minulle ja kertoi ajatuksiaan ja pelkojaan ja tekojaan, miksi ellei pyytääkseen apua...

Kiitos vastausksista, mä en vieläkään tiedä mitä tehdä. Mutta elämä on kovaa...

AP

Vierailija
16/31 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tämän, tämä ketju järkytti minua...

Kertokaahan te muute kokemuksistanne...

Tämä turhan piilossa pidetty ja vaiettu asia!

Voimia ap sulle!

Vierailija
17/31 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
18/31 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes lyhyelle katkolle, jonka aikana voisit yrittää taivutella häntä pidempikestoiseen kuntoutukseen? Tiedän työni kautta monia huumeongelmaisia nuoria ja monen kohdalla ns umpikujatilanne on vasta laittanut kuntoutusprosessin liikkeelle esim. fyysinen tai psyykkinen kunto romahtaa, velkoojat ahdistelevat, tekee jonkin rikoksen tms. Edellä mainituissa tilanteissa nuoret kyselevät auvun ja tuen perään ja juuri siinä vaiheessa tarvitaan läheisten apua ohjaamaan nuorta katkolle. Paikkakunnan vaihdos on ollut monelle ratkaisu sitten kuntoutuksen jälkeen. Tämä kaikki vaatii kuitenkin sen, että nuorelle tulee ensin itse tarve tähän apuun. Suositteleen, että otat selvää mm myllyhoidon tyyppisistä keinoista. Voimia teille kaikille läheisille.

Vierailija
19/31 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen elämäänsä läheltä nähneenä, voin sanoa, ettet pysty muuten auttaa, kuin olemaala lähellä ja kuuntelemella. kertomalla, ette tuomitse ihmistä, vaan hänen tekonsa.

Ystäväni on taistelee ja yrittää lopettaa. retkahduksia sattuu, mutta halu on kova lopettaa. JA se halu tuli lopulta hänestä itsestään. Narkkari ei yritä lopettaa läheistensä takia.

Vierailija
20/31 |
04.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi enkä aio kääntää selkääni veljelleni, aion kailottaa hänen ongelmansa kaikille meidän läheisille, ja näin purkaa omaa vastuun tunnetta muille myös. En tiedä veljeni kohtaloa, mutta yrittänyttä ei laiteta. Syksyllä alkaa kuulemma kokoukset narkkien läheisille (sori suorapuheisuuteni, mut mitäpä sitä kaunistelemaan) aion osallistua niihin ja kerätä itselleni voimavaroja ja selvyyttä tunteiden purkamiseen ja elämääni.

Puhuin juuri veljeni kanssa ja kerroin rakastavani häntä ja taistelevani hänen rinnallaan jos vaan hän haluaa voittaa tuon taistelun. Mä haluan uskoa hänen toipumiseensa!

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme