Vanhempien vastuu/kuinka pienet yksin pihalle?
Taloyhtiöömme muutti pari kuukautta sitten uusi perhe. Asumme rivitalossa ja kauhistuttaa näiden uusien asukkaiden touhut. Heillä on neljä lasta, joista pienimmät ovat kaksivuotiaat kaksoset. Aluksi lasten mukana oli isä parina päivänä, äiti istuu omassa pihassa ja polttaa tupakkaa. Sittemmin lapset ovat ollet keskenään pihalla. Kukaan ei katso näiden kaksivuotiaitten perään, tekevät mitä lystäävät.
Vanhin pojista taitaa olla jotain 7-vuotias. Hänestä ei ikinä uskoisi, että on kouluun menossa. Lapset kulkevat pihalla sukkasillaan ja kamalan likaisissa vaatteissa. Yhtenä aamuna toinen kaksosista tuli pihalle ilkosen alastomana, eikä kumpikaan vanhemmista tullut pyytämään/hakemaan häntä sisälle. Toiseksi vanhin lapsista taitaa olla jotain 5-6 vuotias tekee tarpeitaan (pissaa) pihalla vaikka koti on ihan vieressä.
Kuinka pienen lapsen laskisitte yksin pihalle? Itse en päästänyt omiani vielä kolmevuotiaanakaan ilman valvontaa pihalle. Minusta vanhempien vastuuna on huolehtia lapsistaan ja seurata heidän tekemisiään. Toinen kaksivuotiaista heittelee kiviä koko aika ja kauhulla odotamme koska jonkun auton kyljessä on jälkiä. Olemme miettineet pitäisikö asiasta ottaa yhteyttä isännöitsijään. Vanhemmille tuntuu olevan turha asiasta yrittää puhua.
Äidin olen kuullut kiroilevan ja tiuskivan lapsille. Isä yrittää joskus olla heidän kanssaan mutta aika äkkiä kiinnostus tuntuu lopahtavan. Mielestäni ei alle kouluikäisen voida olettaa huolehtivan kaksivuotiaista, eiköhän se olisi vanhempien tehtävä??
Kommentit (3)
HUI!!! Soita nyt ihmeessä sossuun. Sinäkö et koskaan tiuski tai puhu tympeällä äänensävyllä lapsille?
Minä puhun, joskus tiuskin, toisinaan jopa huudan ja kiroilenkin joskus. Silti meillä lapset on ihan normaaleja rakastettuja.
Mitä tulee pari vuotiaiden yksin pihalla oloon niin siihen puuttuisin. Mutta tiuskiminen ei liittyny tähän asiaan mitenkään joten miksi ottaa se esille? Siksikö että äiti on automaattisesti huono äiti kun tiuskii ja vielä kiroilee?
Jos ei jaksa olla lasten kanssa yhtään ulkona vaan antaa heidän touhuta mitä lystäävät ja itse tekee mitä haluaa. Ei huutaminen ja kiroilu tee kenestäkään huonoa äitiä. Järkevää se ei ole kun on kaksivuotiaista lapsista kyse. Enemmän minua huolestuttaisi se kun äiti ei ole lasten kanssa pihalla. Jospa hänellä onkin ihan oikeasti ongelmia ja tarvitsisi apua? Sossustahan olisi mahdollista saada tukitoimia koko perheelle.....
jos siis olen koko ajan nähnyt hänet ikkunasta tai omasta pihasta pensaan läpi.