Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haloo helsinkiläiset! Oulu ei ole landea eikä myöskään Lappia!

Vierailija
02.07.2007 |

Asuskelen tällä hetkellä työn takia (=pakko) Helsingissä ja kyllä alkaa ärsyttään kommentit kotipaikastani Oulusta. Mä en vaan ymmärrä miten Oulu on hesalaisten mielestä landea (=maaseutu???), Oulu on kuitenkin yli 130 000 tuhannen asukkaan teknologia- ja yliopistokaupunki, jossa on ihana merellinen keskusta melkeinpä samoine kauppoineen kuin Helsingissä. Enemmän mä olen maaseutuun täällä Helsingin reunamilla törmännyt kuin kotikaupungissani, jossa olen aina asunut ydinkeskustasta.

Myöskin se, että Kirkkonummella asustavani työkaveri on sitä mieltä, että olen landelta on jokseenkin huvittava, koska mun näkökulmasta Kirkkonummi on pienenpieni kylä. Mähän olen sentään kasvanut Suomen 6. suurimmassa kaupungissa!

Ja toinen juttu on tämä iänikuinen Lappi kysymys. Ouluhan ei siis ole Lappia lähelläkään (eikä ole myöskään Jyväskylä, jota multa myös usein kysytään). Kartalta jos Oulua katsoo, niin sehän on aika tarkkaan Suomen puolivälissä. Se ei siis voi mitenkään olla Lappia! Lapin raja menee paljon paljon ylempänä, tiedoksi myös, ettei Rovaniemikään ole vielä " virallista" Lappia.

Se on siis tosi kumma, ettei perusasioita tiedetä Suomen kartasta. Käsittääkseni koko Suomessa on saman sisältöinen opetusohjelma peruskoulun maantiedossa. Siis jos Oulu olisi Lappia, niin silloinhan Helsinki sijaitsisi jossain tuolla Keski-Euroopan ylärajoilla!

Ei voi mitään, mutta osa Helsinkiläisistä on antanut itsestään ihan pellen kuvan, jolla ei ole mitään sivistystä maantiedon suhteen. Jokseenkin naurettavaa...

Ja opuksi voin kertoa, ettei Oulussa ole myöskään poroja kaupungilla (joulunakaan!) ja tuntureita et löydä Oulun lähettyviltäkään.

t. pilke silmäkulmassa

Kommentit (119)

Vierailija
1/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl taaas täällä 4.polven Stadilaiset on kyl aika säälitävii apinoita:D.ps.onneksi niitä ei elossa hesassa kovin montaa ole?.t.landepaukku kirkkonumen veikkolasta.

Vierailija
2/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl taaas täällä 4.polven Stadilaiset on kyl aika säälitävii apinoita:D.ps.onneksi niitä ei elossa hesassa kovin montaa ole?.t.landepaukku kirkkonumen veikkolasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
4/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
5/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimieliset Tsadilaiset,landepaukku.veiikkolasta.

Vierailija
6/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2007 klo 10:29"]

Mitä väliä sillä on paljonko ansaitsee ja missä asuu - kunhan on sydän paikallaan!

[/quote]sitä sydäntä Stadilaisilta puuttuu?

Vierailija
7/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2007 klo 10:29"]

Mitä väliä sillä on paljonko ansaitsee ja missä asuu - kunhan on sydän paikallaan!

[/quote]sitä sydäntä Stadilaisilta puuttuu?

Vierailija
8/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vitun sama mitä snadilaiset on mieltä. Minä ainakin sanon snadilaisia landelaisiksi, no asunkin Lontoossa.

Vierailija
9/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 02:10"]

Ihan vitun sama mitä snadilaiset on mieltä. Minä ainakin sanon snadilaisia landelaisiksi, no asunkin Lontoossa.No asu maksamme kohta englannille eu.tukiasia ja sun elämisen?

[/quote]

Vierailija
10/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tää nyt ikivanha aloitus onkin niin vastaan kuitenkin. kuten ap:n kirjoituksessakin tuli selväksi, niin kirkkonummikaan ei ole Helsinki, eikä Espoo, Vantaa, Kerava yms.

Jos vaikka Oulussa käy kavereita tapaamassa kyselevät kovasti Hesan kuulumisia.

Mistäpä niitä lohjalainen tietäisi.

Vierailija
11/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ! Eihän Oulu mitään landea ole ! SEHÄN ON YKSI SUOMEN PERSREIJISTÄÄÄ !!  Hyvä ap, oletko vähän tyhmä ?

Vierailija
12/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2007 klo 20:46"]

Asuskelen tällä hetkellä työn takia (=pakko) Helsingissä ja kyllä alkaa ärsyttään kommentit kotipaikastani Oulusta. Mä en vaan ymmärrä miten Oulu on hesalaisten mielestä landea (=maaseutu???), Oulu on kuitenkin yli 130 000 tuhannen asukkaan teknologia- ja yliopistokaupunki, jossa on ihana merellinen keskusta melkeinpä samoine kauppoineen kuin Helsingissä. Enemmän mä olen maaseutuun täällä Helsingin reunamilla törmännyt kuin kotikaupungissani, jossa olen aina asunut ydinkeskustasta.

Myöskin se, että Kirkkonummella asustavani työkaveri on sitä mieltä, että olen landelta on jokseenkin huvittava, koska mun näkökulmasta Kirkkonummi on pienenpieni kylä. Mähän olen sentään kasvanut Suomen 6. suurimmassa kaupungissa!

Ja toinen juttu on tämä iänikuinen Lappi kysymys. Ouluhan ei siis ole Lappia lähelläkään (eikä ole myöskään Jyväskylä, jota multa myös usein kysytään). Kartalta jos Oulua katsoo, niin sehän on aika tarkkaan Suomen puolivälissä. Se ei siis voi mitenkään olla Lappia! Lapin raja menee paljon paljon ylempänä, tiedoksi myös, ettei Rovaniemikään ole vielä " virallista" Lappia.

Se on siis tosi kumma, ettei perusasioita tiedetä Suomen kartasta. Käsittääkseni koko Suomessa on saman sisältöinen opetusohjelma peruskoulun maantiedossa. Siis jos Oulu olisi Lappia, niin silloinhan Helsinki sijaitsisi jossain tuolla Keski-Euroopan ylärajoilla!

Ei voi mitään, mutta osa Helsinkiläisistä on antanut itsestään ihan pellen kuvan, jolla ei ole mitään sivistystä maantiedon suhteen. Jokseenkin naurettavaa...

Ja opuksi voin kertoa, ettei Oulussa ole myöskään poroja kaupungilla (joulunakaan!) ja tuntureita et löydä Oulun lähettyviltäkään.

t. pilke silmäkulmassa

[/quote]

Mikäs vitun "kaupunkilainen" sinä juntti luulet olevasi? Puolen miljoonan ihmisen kuppainen satamakaupunki ei taida ihan vakuuttaa maailmalla kaupunkina. Olen itse asunut 5 ja 20 miljoonan ihmisnw kaupungeissa ja snadin pikku stadin maalaisia, kuten sinua, on ihan kiva nähdä pari kertaa vuodessa, kunhan ei kestä vierailu liian pitkään :D

Vierailija
13/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt ja asunut puolet elämästäni Oulussa ja toisen puolen Helsingissä. Suvaitsevaisemmat ja avarakatseisemmat ihmiset löytyvät ilman muuta pääkaupunkiseudulta. Oulussa on paljon enemmän suvaitsemattomuutta helsinkiläisiä kohtaan kuin helsinkiläisillä oululaisia kohtaan. Helsinkiläisille on ihan sama, mistä ihminen on kotoisin. Oululaisille oikeita ihmisiä ovat vain ne, jotka ovat syntyneet Oulussa. Valitettavasti Oulu on taantuva ja harmaa teollisuuskaupunki, josta väki muuttaa pois.

Vierailija
14/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 10:01"]

Olen syntynyt ja asunut puolet elämästäni Oulussa ja toisen puolen Helsingissä. Suvaitsevaisemmat ja avarakatseisemmat ihmiset löytyvät ilman muuta pääkaupunkiseudulta. Oulussa on paljon enemmän suvaitsemattomuutta helsinkiläisiä kohtaan kuin helsinkiläisillä oululaisia kohtaan. Helsinkiläisille on ihan sama, mistä ihminen on kotoisin. Oululaisille oikeita ihmisiä ovat vain ne, jotka ovat syntyneet Oulussa. Valitettavasti Oulu on taantuva ja harmaa teollisuuskaupunki, josta väki muuttaa pois.

[/quote]

Tämä on niin totta! Ja jos et nää oo Oulusta, se kyllä näkkyy päälleppäin.

Vierailija
15/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo Oulu on pikkuruinen kaupunki noin niinkuin paperilla. Se on kuitenkin landea kuten muutkin suomalaiset pikkukaupungit siinä mielessä, että siellä ei ole kaupunkikulttuuria. Helsingissä on jo selkeä kaupunkikulttuuri,jota on vaikea selittää muualla asuville. Siihen kuuluu muun muassa voimakkaasti kaupunginosaidentiteetti. Suurkaupunkeja Suomessa ei olekaan joten sitä fiilistä pitää hakea maailmalta.

Vierailija
16/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se landea ja Lappia. Ihan kuten Suomi on Venäjän erämaata.

Vierailija
17/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se melkein Lappia. Oululaisetkin muistuttavat hyvin paljon lappalaisia. Hieman kitukasvuisia tihrusilmiä pakkasen puremine poskineen. 

Vierailija
18/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2007 klo 20:46"]

t. pilke silmäkulmassa

[/quote]

Oululainen, mitä ihimettä meuhkaat? Ainahan ihmiset kuvittelee ja luulee kaikenlaista. Tuut törmään kaikenlaiseen kun matkustat kotipaikkasi ulkopuolelle (metropoleihin tai peräkyliin) ja oot vähän enemmän ihmisten kanssa tekemisissä. Mitä sillä on väliä, jos se ei sun elämistä ja olemista merkittävästi haittaa. 

Vierailija
19/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienee totta että syntyperäisillä helsinkiläisillä on keskimäärin heikoimmin hallussa kotimaan maantiede. Tosin näkemys maantieteestä on monesti henkilökohtainen. Vaikka osa Lapista kuuluu Suomen tasavallan hallinnon alaisuuteen se ei ole täysin integroitunut Suomeen kaikilla tasoilla. Näin ollen Keski-Suomen maakunta on ennemmin keski-Suomea kuin Oulun-seutu. 

Mielestäni Kemi ei ole Lappia, vaikka se nykyään Lapin maakuntaan kuuluukin. Historiallisesti maakunta on ollut Perä-Pohjola (mihin myös Rovaniemikin kuului, tosin silloin ei kaupungista ollut tietoakaan). Meri-Lappia on Ruija, missä oikea suolameri lainehtii. 

Pääkaupunkiseutu muodostaa kokonaisuuden, joten ei ole kovinkaan virheellistä puhua keravalaisista "hesalaisina". Samoin ainakin kauempaa katsottuna vaikka Muhos on Oulua ja Raisio Turkua. 

Kaupunki on todella vaihteleva käsite. Uskon kylläkin että lontoolainen tai sao paulolainen pitäisi esim. Kuopiota kaupunkina. Pikkukaupunkina, mutta kaupunkina kuitenkin erotukseksi maaseudusta. Huvittavia nuo snadistadi-provoilut. Asialla samanhenkiset kuin Helsinkiin muuttaneet uus-stadilaiset, jotka kailottavat ettei oöndellä oo niinku mitään?

Sitten vielä näihin veronsiirtotukiaisista viniseviin "stadi elättää koko Suomen"-läppiin. Monet helsinkiläiset veronmaksajat ovat valtion virkamiehiä jptka palvelevat koko laajan maamme asujaimistoa. Vielä merkittävämpänä tulonsiirtona maalta Helsinkiin toimii yritysten maksamat yhteisöverot, jotka maksetaan pääkonttorin sijaintikunnalle, vaikka toiminta tapahtuu valtaosin muualla. Myös Suomen vientiteollisuus valtaosin ja raaka-aineet lähes kokonaan sijaitsevat muualla kuin pk-seudulla, mutta silti suurin osa rahavirrasta suuntautuu sinne.

Terveisiä Kutturasta

Vierailija
20/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä olen, mutta ei mulla ärsytä jos joku tyhmyytensä osoittaa. Rovaniemi on kyllä Lappia, kuului vanhaan Lapin lääniin siis. Mutta Rovaniemellä asuvat eivät ole lappalaisia, vaan lappilaisia. Lappalaiset on saamelaisia, toki jokunen niitä on Rovaniemellekkin tullut, muuta suurin osa asustelee Pohjois-Lapissa. Mistä tuon olet saanut päähäsi, ettei Rovaniemi ole Lappia?