Muistanko oikein, tuliko korvike markkinoille vasta 80-luvun alussa?
Miten sitä ennen maito " laitettiin" ? Se laimennettiin jotenkin jne. Muistan kun pikkusiskolle laitettiin maito, mutta en muista miten. Tuliko lapsille noihin aikoihin paljon mahavaivoja ja allergioita? Kiinnostaisi, jos on joku paikalla joka muistaisi. :)
Kommentit (14)
Tosiaan joku jauheesta tehtävä korvike.
Ei ollut minkäänlaista korviketta silloin 50-luvulla ja maitoa ei mummilta tullut lainkaan. (epäilen kyllä vahvasti, ettei hän vain oppinut imettämään)
siis 60-70 luvun vaihteessa käytettiin tuota " baby-energaa"
Vierailija:
Tosiaan joku jauheesta tehtävä korvike.
keitettiin. Ja mulla oli kuvitelma, että se laimennettiin vedellä, ja jopa pistettiin sokeria siihen. Mietin vain, että minkälaiset mahanväänteet ne vauvaraukat sai siitä jos saivat pikkuvauvasta asti.
äitini on keittänyt maitoa ja vettä ja lisännyt sekaan sokeria. Olen syntynyt -72.
Olen ollut kuulemma erittäin hyväntuulinen. Ei ollut vatsavaivoja. Nukuin paljon jne.
Veljeni, jota äitini imetti, oli erittäin huono uninen, vatsavaivainen, allerginen jne.
Ei siis ole aina kiinni siitä, mitä lapselle syötetään. . .
Kaikesta huolimata itse imetin kauan ja hyvin sujui ilman mitään ongelmia. Taitaa olla tapauksesta kiinni.
käytin maitoa jota laimensin vedellä.
3 kuukautta täysimetin ja tuossa iässä alettiin antamaan perunaa ja porkkanaa jotka keitin itse.
Rintatulehdus tuli ja imetys piti siihen aikaan lopettaa siihen ja aloitettiin antibioottikuuri, joten kyllä on käytäntö muuttunut.
Ihan pienille vauvoille annettiin 1/3 maitoa
ja vähän isommille 2/3 maitoa ja keitin vesi-maitoon kauravelliä.
5 kk iässä sai antaa muitakin viljoja.
Lapsi voi hyvin ei ollut vatsavaivoja koskaan.
miehen veli on syntynyt -63 ja anoppi on kertonut että olishan sitä ollut silloin jo korvikkeita mutta antoi silti " puolimaitoa" (siis puolet vettä puolet maitoa) vauvalle.
Korvikkeita ollut jo viiskytluvun lopussa,veljeni on sellaista syönyt. Kaksi viikoselle lapselle annettiin pari tippaa esim tomaatista ja seuraavaksi maisteltiin appelsiinia:)))) että lapsi sai vitamiinia:)))
Yksi nainen oli imettänyt sodan aikana naapurin kehitysvammaista poikaa, jonka äiti oli lapsensa ja miehensä hylännyt. Toinen muisteli kuinka oli keitelty vauvalle korvikkeeksi kauralima-lehmänmaitoa, johon oli lääkärin kehoituksesta lisätty sokeria, sitruunaa ja vettä, jotta saataisiin itkut loppumaan. Samaa kauralima-lehmänmaitoa sanoi mummoni syöttäneen sedälleni, joka oli keskosena syntynyt. Ihme että 7:llä raskauskuulla syntynyt noilla eväillä on hengissä säilynyt. Oli kuulemma kovin itkuinen ja työteliäs vauva.
että kyllä sitä huonommillakin eväillä voi ihan ihmiseksi kehittyä :)
ja oon -80 syntynyt... mutta mitä allergioihin ja vavojen itkuisuuteen tulee niin soitin äsken mummille ja kysyin miten silloin kun hän 9 lastansa kasvatti vaikka ei pystynyt yhtäkään imettää. yhdelläkään ei ole mitään allergioita ja kuulemma helppoja vauvoja ollut. ei mitenkään erityisen itkuisia, normaalit nälkä yms. itkut tietenkin.
70-luvun alussa