Ulkomaille muutto vauvan kanssa
Ollaan pitkään haluttu muuttaa ulkomaille ja nyt mies sai toivomamme työtarjouksen ... mutta meillä on juuri syntymässä vauva ja nyt mietityttää onko hölmöä muuttaa ulkomaille juuri kun isovanhemmat ja vauva pääsisivät luomaan suhdetta? Vai onko niillä ekalla parilla vuodella edes merkitystä, muistaako lapsi niistä mitään? Vaikea päättää, kun toisaalta ollaan haaveiltu tästä niin pitkään!
Kommentit (9)
jos isovanhemmat ovat jo eläkkeellä, voivathan hekin tulla joskus teille kyläilemään useammaksi viikoksi (jos siis talossa tilaa) ja viettämään aikaa lapsen kanssa.
tulisi firma maksamaan matkan kotimaahan. Mieli tekisi kovasti mennä, mutta mietityttää onko tämä hyvä hetki vai ei ... toisaalta hetki olisi hyvä myös siksi, että oma urani on seuraavat pari vuotta joka tapauksessa " jäähyllä" lapsen vuoksi, eli en tavallaan " hukkaisi" vuosia ulkomaankomennuksen takia.
ap
Lisäksi saatat/saatatte hyvin löytää samanhenkistä porukkaa asemapaikastanne, eli menoksi vaan! Uskon, että kadutte enemmän, jos päätätte olla menemättä!
samoin molempien vanhemmat ovat aina oleet tyytyväisiä,e ttä emme lähteneent suomesta.
Me lähdimme, kun esikoinen oli 1,5 vuotias ja kakkonen syntyi sitten komennusmaassa. Suosittelen keikalle lähtemistä, isovanhempiin tutustuminen on järjestelykysymys!
olisi tietysti helpompaa täällä Suomessa, vaikka välimatkaa meillä täälläkin on molempiin mummoloihin ihan reilusti. Jotenkin vain itse ajattelen, että muistaako se lapsi alle 2-vuotiaan elämästään niin kauheasti jälkikäteen? Suhdetta isovanhempiin ajateltiin ylläpitää soittamalla, kirjoittamalla, vierailemalla Suomessa ja he tietysti vierailisivat meillä. Tarkoitus olisi olla 2-3 vuotta, jotenkin vain tuntuisi helpoimmalle lähteä nyt (ollut tosiaan pitkäaikainen unelma meille!) kuin sitten myöhemmin, jolloin lapsella on jo omaa kaveripiiriä josta vaikea erota tai koulu alkanut.
Olen kyllä aika varma että me lähdetään, tuli vain hetkellinen " paniikki" kun mahdollisuus oikeasti avautui! :)
ap
kunnon nettiyhteydet. Heiluttelette sieltä terveisiä mummille ja vaarille. Kuvia ja videonpätkiä laitatte jakoon usein vaikka imageshackin kautta ja skype käyttöön.
Alennusmatkalippuja saa mummi ja vaari vaikka Stockan hulluilta päiviltä ja paremmin ei voi tutustua kuin asumalla toistenne luona viikon pari mennen tullen. Väitän, että minä ulkomammana tiedän paremmin, kuinka esim. äitini jääkaapin ovi repsottaa hieman rikki tai miten äitini luona suihkun hana tekee joskus tepposia kuin pikaisesti kahvilla silloin tällöin piipahtava samassa kaupungissa asuva siskoni. Sama pätee ihmisiin kuin näihin vempaimiinkin.
Itse voit olla vaikka kuukauden tai kaksi kesällä kotopuolessa, kyllä se mies sen verran pärjää siellä amerikoissa. Ja ehkä miehesi palkka on niin mukava, että kipaisette lapsen kanssa vaikka viikon joskus talvellakin.
Aika kuluu kuin siivillä siellä, joten antaa mennä vaan mukaan.
Jostain Euroopan maasta nyt lentelee omalla kustannuksellakin, ja eikö noihin expat-soppareihin sisälly aina vähintään yksi ns. home trip, jotta pääsette sukuloimaan?
Uskon kyllä, että kannattaa lähteä. Varmasti isovanhemmat ehtivät tutustua lapseen palattuanne.