Säälin teidän pieniä esikoisianne!
Monessa ketjussa nyt ollut juttua siitä, kuinka uuden vauvan takia esikoinen jätetään liki heitteille. Olen todella järkyttynyt. Minä jouduin yllättäen yh:ksi 1 kk kuopuksen syntymän jälkeen, lapsilla alle 2 vuotta ikäeroa, mutta en ole koskaan istuttanut esikoista videoita katsomaan sen takia, että vauva tarvitsee minua enemmän tms!
Kommentit (14)
luulisi että noin pienten lasten kanssa leskeksi jääminen olisi todella rankkaa ja opettaisi nöyryyttä.
Tuntisin varmaan suurta myötätuntoa ap:ta kohtaan jos otsikko/aihe olisi toinen.
Vierailija:
Leskeyttä ei voi valita, mutta laps...
itse luin aina esikoiselle joka oli 1,5v kun vauva syntyi. Välillä tehtiin palapelejä, välillä piirreltiin, askarreltiin. Viitseliäisyyttä vaan... Juu, ja vauvaa voi imettää ja samalla syöttää esikoista, auttaa paidan hihan jne.
katselu nykyään heitteillejättöä? Entäs se jos laittaa lapsen askartelemaan/piirtämään niin ettei istu vieressä? Tai jos lapsi istuu yksin vessanpöntöllä ja aikuinen menee pyyhkimään vasta kun lapsi huutaa. Saatika sitten, että lapsi nukkuu omassa huoneessaan, luoja, koko yön heitteillä ja traumoja tulee. Omassa huoneessa leikkimisestä puhumattakaan - yksin vielä - kyllä siitä traumatisoituu.
Juu juu, puolustelen vaan itseäni kun pyöritin esikoiselleni 3v. (joka ei nukkunut päiväunia - hyi muuten siitäkin - pahat vanhemmat eivät pakota nukkumaan ja noin pieni) muumeja sillä aikaa kun iltapäivällä imetin.
Mutta sulla Ap on varmaankin pahan mieli jostain muusta asiasta. Onko sinun vanhemmuuttasi arvosteltu jollakin tavalla viime aikoina?
Koita jaksaa, kyllä se siitä iloksi muuttuu.
EN usko että videoita katseleva esikoinen kärsii kovasti. Enemmän minua surettaa se, että esikoista ei viitsitä viedä leikkipuistoihin ym. kivoihin paikkoihin kun vauvan kanssa kulkeminen imettämisineen on niin hankalaa.
Ja kyllä, säälin enemmän isättömiä lapsia kuin esikoisia, joille syntynyt pikkusisar pienellä ikäerolla.
Itsellä lapsien ikäero on melko suuri ja heillä on se isäkin jokapäiväisessä elämässään.
Vierailija:
itse luin aina esikoiselle joka oli 1,5v kun vauva syntyi. Välillä tehtiin palapelejä, välillä piirreltiin, askarreltiin. Viitseliäisyyttä vaan... Juu, ja vauvaa voi imettää ja samalla syöttää esikoista, auttaa paidan hihan jne.
No kai sitä jokainen tekee tilanteen vaatimalla tavalla aika harvat kuitenkin ihan sekopäitä ovat. Ja tuohonhan voisi (jos olisi oikein ilkeä) kommentoida, että eikö kuopuksella ole oikeus rauhallisiin, keskeytyksettömiin imetyshetkiin ;) ;) heh heh - maalaisjärki taas kunniaan ettei tarvi äitien käydä pilleripurkilla että jaksaisi arkea.
Juu, meidän lapset varmaan söisi joka päivä jäätelöä ja karkkia, jotenko annanko niiden syödä? Pieni lapsi ei ymmärrä omaa parastaan. Tosiasia on, että pieni lapsi joka jätetään tunneiksi päivittäin tvn ääreen, on henkisesti heitteille jätetty. Miten vaikeaa on hoitaa kahta lasta? Miten pärjättiin ennen tvtä?
Haloo? Mitenköhän äidit pärjäsi aikana ennen televisiota. Avutonta touhua.
Sen voisi sanoa olevan heitteillejättöä, että lasta istutetaan esim. rattaissa tuntitolkulla vanhemman himourheiluinnostuksen takia. Tai että lasta istutetaan jatkuvasti pitkiä aikoja autossa. Tai että lapselle ei tarjota seuraa leikkeihin, hänen halutessaan.
Itse olin muuten pienenä sellainen, että leikin tuntikausia omassa huoneessani ovi kiinni. Kukaan EI SAANUT tulla häiritsemään. Ja katselin mieluusti myös kaikki lastenohjelmat. Ja oho, musta tuli korkeakoulutettu, hyvin työssään ja avioliitossaan viihtyvä,onnellinen ja tasapianoinen äiti.
muuhun ketjuun? Muuten en ymmärrä? Kyllä niitä imetyshetkiä on päivässä niin monta tuon ikäisellä, että ehtii ihan hyvin sekä lukea, tehdä palapeliä että katsoa videotakin ja siltikin lapsesta saattaa huom! saattaa kasvaa ihan normaali. Täytyy olla aika pieniä ihmisen murheet jos jaksaa tuollaisesta asiasta lähteä moralisoimaan muita.
15
Mutta kyllä mulla usein sydäntä kylmää, kun monet kehuu kuinka 1 v 8 kk tai 2 v tms. isosisarus on jo niiiiin iso ja niiiin oma toiminen, syö itse välipalansa omin nokkineen, pukee päälle ja seuraavaksi varmaan vilkuttaa ite ovelta kun on omin päin lähdössä päiväkotiin virikehoitoon.
En ite varmasti yhtään sen paremmin noito tilanteita handlaisi. Mutta onko se oikeesti siistiä, että alle 2-v taapero joutuu olemaan olemaan itsenäinen ja oman onnensa nojassa?
Ei ison sisaruksen omatoimisuus sitä tarkoita, että lapsi olisi heitteillä.
Pitäisikö 2-vuotiasta sitten syöttää ja pukea väkisin, ihan vain sen vuoksi, että lapsi ei joudu olemaan liian iso liian aikaisin?
Toiset lapset nyt sattuvat kehittymään aikaisemmin ja oppivat joitakin asioita ennen muita.
Vierailija:
Mutta kyllä mulla usein sydäntä kylmää, kun monet kehuu kuinka 1 v 8 kk tai 2 v tms. isosisarus on jo niiiiin iso ja niiiin oma toiminen, syö itse välipalansa omin nokkineen, pukee päälle ja seuraavaksi varmaan vilkuttaa ite ovelta kun on omin päin lähdössä päiväkotiin virikehoitoon.En ite varmasti yhtään sen paremmin noito tilanteita handlaisi. Mutta onko se oikeesti siistiä, että alle 2-v taapero joutuu olemaan olemaan itsenäinen ja oman onnensa nojassa?
Täällä kun pitää kaikki lyödä aina kohtuuttomasti yli, ja on olemassa vain äärilaita ja toinen äärilaita, eikä ollenkaan sitä kultaista keskitietä. Ap:lle vaan muistutus, että se kultainen keskitie on kuitenkin aina paras.
Nauti siitä ja paistattele omassa loisteessasi. Kyllä varmasti kaikki äidit yrittävät parastaan myös niiden esikoisten kanssa, mutta aina se ei vain ole niin helppoa.