Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töistä takaisin hoitovapaalle?

02.07.2007 |

Olen palaamassa syksyllä töihin ja esikoiseni, silloin 1,5v menee hoitoon.

Olen ymmärtänyt että minulla on mahdollisuus palata takaisin hoitovapaalle niin kauan kunnes poika täyttää 3v? Siitäpä haluaisinkin kysyä, kuka tietäisi, että onko määritelty jotain ajanjaksoja kauanko pitää vähintään olla hoitovapaalla? Esim. mietiskelin ensi kesää, jos jäisin taas hoitovapaalle muutamaksi kuukaudeksi. Vai onko siinä joku rajattu vähimmäiskuukausiaika??!?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pidin ensimmäisen hoitovapaajakson vanhempainvapaan jatkoksi, olin tämän kevään töissä 5,5kk ja nyt kesällä olen toisella hoitovapaajaksolla muutaman päivän yli kuukauden (kuukausi on minimi ajanjakso hoitovapaan pitämiseksi). Perään pidän vielä kertyneet ja pitämättömät vuosilomapäivät ja yhteensä olen siis lasten kanssa kotona kaksi kuukautta.

Itse irtisanoin päiväkotipaikat kesäksi, ja hain niitä uudelleen syksyksi. Ja onneksi sain myös samasta päiväkodista uudelleen paikat lapsille haluamanani ajankohtana. Pystyin siis ilmoittamaan kelalle hoitovapaan koko kahdeksi kuukaudeksi ja saan kotihoidontukea kelalta (myös omien vuosilomapäivieni ajalta koska lapsilla ei ole voimassa olevia päiväkotipaikkoja koko kesänä).

Jotkut työkaverit olivat tästä valinnastani hieman ihmeissään ja nyreissään että " taasko sä olet vapaalla jäämässä" mutta lapseni ovat kerran pieniä ja haluan nauttia heidän kanssaan kesällä yhdessä olosta. Eivät he enää 15-vuotiaana halua hengata mutsin kanssa kesäsin.

Vierailija
2/2 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 jaksoa / vanhempi / lapsi ja jakson vähimmäispituus on 1 kk ja enimmäispituus siihen saakka kun lapsi täyttää 3v. Useampiakin jaksoja saa pitää jos työnantaja siihen suostuu, mutta näin siis lakisääteisesti. Ihan edestakaisin työpaikan ja kodin välillä ei siis voi rampata mutta jos olet tähän mennessä pitänyt vain yhden jakson hoitovapaata niin sinulla on oikeus vielä toiseen.

Näin asiasta sanotaan kelan sivuilla:

" Hoitovapaajakson vähimmäispituus on kuukausi. Työntekijällä on oikeus enintään kahteen hoitovapaajaksoon. Jaksoja voi olla useampiakin, jos siitä sovitaan työnantajan kanssa. Työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa hoitovapaan ajalta, mutta alle 3-vuotiaan lapsen kotihoitoa varten voi hakea Kelasta kotihoidon tukea.

Hoitovapaa ei katkaise työsuhdetta. Työntekijällä on oikeus palata aikaisempaan tai siihen verrattavaan työhön, kun hoitovapaa päättyy. Hoitovapaan ajalta ei kerry vuosilomaa."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan